Roland Aira

Bedankt voor de tip. Had de Digitakt al eens overwogen, maar:
Digitakt heeft helemaal geen individuele analoge outs toch? Alleen digitaal via overbridge dacht ik.. plus ik had juist begrepen dat Digitakt een sampler en sequencer was, maar geen synth?
En hoe is de digitakt voor live performance? Want probeer naar een soort hybride setup te gaan die voor in de studio goed en handig werkt, maar waar ik op den duur ook live mee kan spelen (met zo min mogelijk/geen pc)

De Digitakt is meer synth dan de TR8. Zo kan je single cycle waveforms als oscillator gebruiken. Door de filter, de amp sectie, de envelopes en de lfo kan je dan prima mono synth sounds maken. En die kan je ook chromatisch afspelen. Het klopt echter dat het een sampler is (niks mis mee) en dat hij slechts een stereo out heeft. Dat hoeft geen probleem te zijn als je de sounds goed sculpt op de Digitakt zelf. Voor live is hij echt handig, mede door de midi sequencer en de cntrl all functie. Je kan ook ptn reload doen, voor als je de boel te veel verdraaid heb. Heel handig allemaal. Kijk anders ook eens naar de circuit. Tweedehands voor weinig te krijgen, klinkt niet verkeerd en super leuk voor live en in de studio.
 
De Digitakt is meer synth dan de TR8. Zo kan je single cycle waveforms als oscillator gebruiken. Door de filter, de amp sectie, de envelopes en de lfo kan je dan prima mono synth sounds maken. En die kan je ook chromatisch afspelen. Het klopt echter dat het een sampler is (niks mis mee) en dat hij slechts een stereo out heeft. Dat hoeft geen probleem te zijn als je de sounds goed sculpt op de Digitakt zelf. Voor live is hij echt handig, mede door de midi sequencer en de cntrl all functie. Je kan ook ptn reload doen, voor als je de boel te veel verdraaid heb. Heel handig allemaal. Kijk anders ook eens naar de circuit. Tweedehands voor weinig te krijgen, klinkt niet verkeerd en super leuk voor live en in de studio.
Misschien toch maar eens een Digitakt uitproberen dan.. kun je er wel 909 achtige sounds mee maken? Met de synth sectie bedoel ik dan, niet met samples.
 
Misschien toch maar eens een Digitakt uitproberen dan..

Ik vind hem boven verwachting goed. Ik had laatst een soort acid bass gemaakt met een single cycle waveform en de interne filter met resonantie en ik kon bijna niet geloven dat ik naar een sampler zat te luisteren. Klonk echt indrukwekkend! Ook live priempt hij goed door de mix heen.
 
Ik denk dat ik even wacht tot de Analog Rytm MK2 er is en dan ga ik ze beiden eens uitproberen in een muziekwinkel. Is wel gelijk een andere prijscategorie, maar denk dat dat toch meer is wat ik zoek. Vond de oude wat haken en ogen hebben, maar de MK2 kan misschien wel perfect zijn.
 
Ik denk dat ik even wacht tot de Analog Rytm MK2 er is en dan ga ik ze beiden eens uitproberen in een muziekwinkel. Is wel gelijk een andere prijscategorie, maar denk dat dat toch meer is wat ik zoek. Vond de oude wat haken en ogen hebben, maar de MK2 kan misschien wel perfect zijn.

Tja, dan heb je wel zo'n beetje het beste wat er te krijgen is.
 
Ah heerlijk oud topic.. Ik trap um ff aan!

Weet iemand hoe het zit met de update voor de Roland Tr8, de 7x7 kan ik deze op twee TR8's installeren voor de prijs van 1? Zoals ik nu zie is die update aan je roland account gekoppelt en ik deze op nog een tr8 uitvoeren? Super benieuwd!

​​
 
Volgens mij is het aan een apparaat gekoppeld en dan gaat de 2 voor 1 vlieger niet op.
Overigens, voor iedereen die nog twijfelt de uitbreiding aan te schaffen is het raadzaam daar niet al te lang mee te wachten.


End of sales of 7X7-TR8 Drum Machine Expansion for TR-8
Sales of the 7X7-TR8 Drum Machine Expansion for TR-8 will conclude at the end of July 2020. Although you can still purchase from Roland Content Store until the end of July 2020, activation on your TR-8 unit must be completed within 30 days after purchase
 
Nou lekker dan, weer iets waar Roland ineens mee stopt. Al vaker mee gemaakt in het verleden.

Lees net op de website dat, de plugouts voor de system 1 zijn verplaatst zijn naar de "Cloud"dienst. :stupid
https://contentstore.roland.com/aira/

En zie dat ze alleen in de ultimate abonnement zitten. :stupid
Wil best iets kopen, maar daar moet ik dan ook gelijk "eigenaar" van zijn. (updates heb ik na een bepaalde tijd ook best geld voor over).

Krijg ook niet even een mail van Roland, dat dit gaat gebeuren. Heb dan al wel system 100 plugout gekocht, bijna direct na aanschaf van de system 1. Denk komt later wel een keer één erbij misschien.
Nu gaat het dus niet meer gebeuren.

Wel een vreemde actie. Liggen nog wel nieuwe TR-8's bij sommige winkels. Die zou je hierdoor nooit meer kunnen uitbreiden als iemand dit zou willen.

Heb die expansie voor de tr-8 gelukkig al gekocht, toen die net uit kwam.

Maar netjes is deze actie niet. Dat is mijn mening. Ze hadden op z'n minst de geregistreerde gebruikers kunnen informeren hierover. Met andere reclames weten ze ons ook wel te vinden.
In het verleden ook al meegemaakt met de Varios. Het idee erachter was goed, helemaal met de vc-1 erbij. Maar ook hier werd vrijwel direct niet meer voor uitgegeven.
 
Nou lekker dan, weer iets waar Roland ineens mee stopt. Al vaker mee gemaakt in het verleden.

Lees net op de website dat, de plugouts voor de system 1 zijn verplaatst zijn naar de "Cloud"dienst. :stupid
https://contentstore.roland.com/aira/

En zie dat ze alleen in de ultimate abonnement zitten. :stupid
Wil best iets kopen, maar daar moet ik dan ook gelijk "eigenaar" van zijn. (updates heb ik na een bepaalde tijd ook best geld voor over).

Krijg ook niet even een mail van Roland, dat dit gaat gebeuren. Heb dan al wel system 100 plugout gekocht, bijna direct na aanschaf van de system 1. Denk komt later wel een keer één erbij misschien.
Nu gaat het dus niet meer gebeuren.

Wel een vreemde actie. Liggen nog wel nieuwe TR-8's bij sommige winkels. Die zou je hierdoor nooit meer kunnen uitbreiden als iemand dit zou willen.

Heb die expansie voor de tr-8 gelukkig al gekocht, toen die net uit kwam.

Maar netjes is deze actie niet. Dat is mijn mening. Ze hadden op z'n minst de geregistreerde gebruikers kunnen informeren hierover. Met andere reclames weten ze ons ook wel te vinden.
In het verleden ook al meegemaakt met de Varios. Het idee erachter was goed, helemaal met de vc-1 erbij. Maar ook hier werd vrijwel direct niet meer voor uitgegeven.

Ik heb het vermoeden dat de content store aankopen worden omgezet naar “lifetime keys” in de cloud. Dat is praktisch hetzelfde, maar dan heb je wel een cloud account nodig. Voordeel is wel dat je dan weet een geupdatete versie hebt. Maar het is maar speculatie, maar lijkt mij wel waarschijnlijk,
 
Ik heb wel mail over gehad van Roland, maar daarin wordt vooral Zenology en de cloud aangeprezen.
De communicatie laat inderdaad in dezen wat te wensen over, zoals bij zoveel fabrikanten.
Door een oplettend forumlid kwam ik erachter dat ik mijn Korg Legacy Collection weer kon updaten bijvoorbeeld.

Op zich vind ik die overgang van content store naar cloud niet zo erg.
Zoals Manic aangeeft zijn de plugins nog steeds te koop en daar heb je geen betaald abonnement voor nodig, hoewel mijn SH-2 die ik in de content store heb aangeschaft nu niet meer bruikbaar is.

De vergelijking met de VariOS gaat mijns inziens slechts voor een deel op.
Roland bracht daar uiteindelijk vier uitbreidingen voor uit en dat vond ik helemaal niet zo slecht. Bovendien maken ze wat dat aangaat weinig harde beloften.
Vervelender vond ik dat de ondersteuning naar mijn inzicht vrij snel ophield. Ik heb hem verkocht omdat de computer die ik indertijd kocht de software niet meer kon draaien.
 
Back
Top