Studio headphones ervaringen [2017]

HD800(S)is gewoon de beste hoofdtelefoon die je kan kopen, dat behoeft geen argumenten maar dan moet je ook bereid zijn daar de prijs voor te betalen...
 
Sinds vorige week heb ik een dedicated koptelefoonversterker (Rupert Neve Designs RNHP) tussen mijn audiointerface (Motu Ultralite Hybrid MKIII) en mijn koptelefoon (AKG K712 Pro) en het verschil in geluidskwaliteit met wat er uit de koptelefoonuitgang van de Motu komt is echt enorm.

Dus naast alleen de koptelefoon zelf is het wellicht ook slim om eens te kijken naar versterking want dat kan best een bak schelen.
 
Bedankt voor de tip! Ingebouwde headphone amp's - van audiointerfaces - hebben vaak tekortkomingen. Binnenkort maar eens proberen, want ik wil het wel graag weten of mijn audiointerface ook tekort schiet. Maar je hebt ze van enkele tientjes tot twee ruggen... Die Rupert Neve is niet goedkoop, maar dan heb je denk ik ook wel iets goeds.

Zijn er mensen die nog andere tips hebben voor een goede (en nog redelijk betaalbare) headphone amp? Eventueel in 19 inch rackformaat?

De AKG K701 en de K712 PRO zitten niet meer in het leveringsprogramma, althans dit staat genoteerd op de website van AKG (nl. discontinued).
 
Gebruik zelf nu de focusrite Isa one als headphone amp, hiervoor de headphone output van een motu 2408 mkIII. Heb je meteen een goede mic pre, line pre, instrument ingang en di-box. De headphone output was eigenlijk een leuke verrassing, geen 19 inch helaas.
 
Ik had geen zin om de bass mod bij de AKG K701 te doen, dus het is een AKG K712 PRO geworden. Die vind ik wat lekkerder klinken dan een AKG K701 (zonder bass mod), maar nog wel steeds eerlijk genoeg.

Tweede keus zou voor mij de Beyerdynamic DT 990 PRO geweest zijn (die daarbij aanzienlijk goedkoper is dan een AKG K712 PRO).
 
Zijn er goede headphone amps die ook als DAC kunnen dienen voor USB?, liefst ook lightning en thunderbolt.
 
Omdat mn oude in ear headphones niet meer goed werkten en het stekkertje er mee ophield,
heb ik gister een setje AKG N20 besteld. De reviews zijn goed, en dus ben ik ook benieuwd hoe
hij zal klinken. Misschien zelfs als alternatief voor mn HD650, die heel goed is maar ik niet altijd zin heb
in zo een ding op je knar..

PS De ultieme in ear set is van Shure. De SE846. Kopen? :D 900E..
 
Zijn er goede headphone amps die ook als DAC kunnen dienen voor USB?, liefst ook lightning en thunderbolt.


Geen lightning en thunderbolt, maar ik had laatst interessante dingen van TEAC gezien die ik nog niet kende.
UD-301, 501 en 503 zijn oplopende modellen voor DACs met dedicated headphone amps, geloof ik.
De NT-503 is een streamer.
HA-501 is dan weer een heel mooie headphone amp, maar geen dac.

Dr was nog een interessant ding, maar die kon ik op de site van TEAC zo gauw niet terugvinden. UD-H01 volgens mij.
 
Ik heb deze en dat is ook echt een aanrader. Maar ik denk dat het inderdaad slim is om een versterker tussen je audiointerface en je koptelefoon te plaatsen, dat kan echt een wereld van verschil maken :)
 
Inmiddels heb ik zelf de TEAC HA-P90SD gekocht en dat is een tof ding. Naast als DAC kan ie ook dienen als mediaplayer (met DSD weergave van SD kaart) voor onderweg. De UI ziet eruit als in de 90-er jaren (volgens mij hadden we zo'n lettertype ook op onze MSX, bij Konami Nemesis volgens mij :) ), maar hij klinkt heel prima. De koptelefoon versterker ben ik nog niet helemaal zeker van, maar is zeker al stukken beter dan de koptelefoon uitgang van een telefoon, haalt het echter niet bij een "echte" koptelefoonversterker.
 
Goede ervaringen met Sennheiser, Beyerdynamic en AKG.

Sennheiser HD5xx had het meest verfijnde geluid maar de bouwkwaliteit en zitcomfort was iets minder dan mijn huidige Beyerdynamic DT990. Die OFC kabels waren zo gevoelig dat ze om de haverklap vervangen moesten worden

Je kan een HD650 kabel kopen voor je HD580,
die zijn beter en zit gelijk een grote jack aansluiting op.
 
Sinds vorige week heb ik een dedicated koptelefoonversterker (Rupert Neve Designs RNHP) tussen mijn audiointerface (Motu Ultralite Hybrid MKIII) en mijn koptelefoon (AKG K712 Pro) en het verschil in geluidskwaliteit met wat er uit de koptelefoonuitgang van de Motu komt is echt enorm.

Dus naast alleen de koptelefoon zelf is het wellicht ook slim om eens te kijken naar versterking want dat kan best een bak schelen.

Waarschijnlijk een stomme vraag van mij:
Je geeft aan dat de RNHP een beter geluid geeft dan de hoofdtelefoon uitgang van de Motu. Hoe heb je de PNHP nu aangesloten?
 
Je kan een HD650 kabel kopen voor je HD580,
die zijn beter en zit gelijk een grote jack aansluiting op.

Maar die past niet altijd.. let er op.
 
@ arnomusicman

Ik wilde voor mijn hoofdtelefoon - ook een AKG K712 Pro - een Rupert Neve RNHP kopen, maar mij werd verteld dat ik met die hoofdtelefoon geen hoorbare verbetering zou horen. De D/A-converters van mijn audio interface - een MR816 (van Steinberg) - zouden goed genoeg zijn om daar een AKG K712 Pro op aan te sluiten.
Alleen bij veel duurdere hoofdtelefoons zou een Rupert Neve RNHP zin hebben. Misschien dat het met een MOTU audio interface anders is, maar dat weet ik niet.
 
@ arnomusicman

Ik wilde voor mijn hoofdtelefoon - ook een AKG K712 Pro - een Rupert Neve RNHP kopen, maar mij werd verteld dat ik met die hoofdtelefoon geen hoorbare verbetering zou horen. De D/A-converters van mijn audio interface - een MR816 (van Steinberg) - zouden goed genoeg zijn om daar een AKG K712 Pro op aan te sluiten.
Alleen bij veel duurdere hoofdtelefoons zou een Rupert Neve RNHP zin hebben. Misschien dat het met een MOTU audio interface anders is, maar dat weet ik niet.

Op basis van mijn eigen ervaringen kan ik je meegeven dat een externe headphone amp wel degelijk een behoorlijk verschil gaat geven bij de MR816 (in mijn geval met een Sennheiser HD600). Ik heb deze interface al heel lang en heb daar een jaar of 2 geleden een SPL 2Control tussen gezet (die ook een heel aardige headphone amp sectie heeft) en ik kan je vertellen dat dat een flinke upgrade is (en dat is nog niet eens een dedicated amp, dat is een monitor controller met een wat uitgebreidere headpone amp sectie).

De MR816 headphone amps klinken in vergelijking dof en ongedefinieerd, vooral in het laag. Het statement "geen hoorbare verbetering" lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.....

Veel audio interface hebben nu eenmaal een wat minder uitgevoerde headphone amp sectie. Er moet dan ook erg veel functionaliteit in 1 doosje zitten voor het geld.
 
Ik blijf bij mijn Beyerdynemics DT-990 open model. Mede omdat ik hem, na een jaar of 10, erg goed ken.

Dit herken ik wel. Ik heb die ook, vond m in het begin niet zo geweldig, maar nu ik hem beter "ken" begin ik m steeds meer te waarderen.
 
@ Acidfever (mijn reactie op post #96)
Dat was mij bekend dat de headphone amp sectie van audio interfaces in het algemeen bekend staat als niet zo goed. Het advies dat ik kreeg verbaasde me dan ook. Toen ben ik er vanuit gegaan dat de headphone amp van de MR816 dan wel beter zou moeten zijn, te meer de MR816 zeer goed uit testen komt. Maar blijkbaar geldt dit dus niet voor de headphone amp sectie, hetgeen nu ook uit jouw ervaringen blijkt.

De Rupert Neve RNHP staat bekend als (erg) goed. Ik had eerst ook nog interesse in een SPL Phonitor Mini totdat ik van een forumlid hoorde dat deze 'm had omgeruild voor een RNHP omdat hij deze beter vond klinken. Dit kan wellicht een kwestie van smaak zijn.

De 2Control van SPL - die jij hebt - lijkt mij wel een goede oplossing als je speaker- en hoofdtelefoon monitoring met elkaar wilt combineren.

Ja, dan zit er niets anders op dan dat ik de RNHP een keer zelf ga proberen. En het minste verschil hoor ik echt direct. En de 2Control ga ik dan ook gelijk in de overwegingen meenemen.

Super bedankt voor deze gebruikers info! :)
 
Kan iemand mij vertellen wat ohm precies voor invloed heeft? Waar moet je opletten, meer of minder ohm? Ik wil de Beyerdynamic DT 770 Pro hoofdtelefoon kopen maar die bestaat in verschillende uitvoeringen 80/250 ohm. Ik heb geen idee.
 
Back
Top