Moog One - Eerste Nieuwe Poly Synth van Moog

image.php-2.jpeg


Er gingen al erg veel geruchten, zelfs hier op SF maar 't blijkt toch waar. Althans volgens Matrixsynth.com En Hij komt al in Augustus/September.

Hier wat gegevens:

It's polyphonic, and comes in 8- and 16-voice versions. (Moog has not only set us up as the earliest dealer with stock (around mid-August), but we'll have an exclusive until they launch with other retailers in September. And they've also promised us a number of low-serial-number units (2-10) on each unit, though this does run an extra $500 (and also gets you a letter from Mike Adams, and a signed photo by the techs who built it). Sounds incredible, and check this out!

• 3 VCOs per voice
• 3 part multitimbral - 3 synths in 1
• Knob per function
• 4 LFOs per synth with easily assignable modulation
• Arp and sequencer (per synth)
• Clock sync
• Assignable CV ins and outs
• Lots of i/o for routing synths and effects
• Eventide reverbs built in
• Unrestricted number of presets

Oscillators
create complex waveforms

Noise
• Dedicated envelope for transient shaping

Filter
• Stave variable filter AND Moog Ladder Filter
• HP, LP, BP or notch
• link filters together for ganged sweeps
• assign sources to SVF ladder or both in the mixer

Envelope
• 3 envelopes (amp, filter, and assignable)
• easily assignable mod matrix

Sequencer and Arp

Effects
• True bypass effects
• effects per synth and a master effects bus
• 2 assignable macro controls - customizable per patch
• Vocoder
Modulation
• Easily repeatable mod mattrix routings
• 4 LFOs - 1 button destination routing
• Fine tune and ccreate complex modulation via transforms
• Easy assign performance controllers
• XY pad for expressive control
Prijs voor 8Voice is $5999,- en 16Voice $7999,-
 
Last edited by a moderator:
De Prophet 5 werd warm, de Prophet 10 te warm, deze heeft 16 voices...De relevante vraag is: staat de ventilator altijd aan of is hij temperatuurgeregeld, en als hij aan staat, hoe luid is hij dan. Er zijn tegenwoordig zo'n stille ventilatoren, zeker als ze wat oversized zijn en dus aan laag toerental kunnen draaien.
 

klinkt waanzinnig goed. Een van de tofste synths die ik ooit gehoord heb. Wat een lekker organisch geluid! Te gekke video ook en ze weten wel wie ze gevraagd hebben, dat draagt zeker bij aan de populariteit die deze synth zal hebben (bij mensen met geld en een bekende naam)
 
De Prophet 5 werd warm, de Prophet 10 te warm, deze heeft 16 voices...De relevante vraag is: staat de ventilator altijd aan of is hij temperatuurgeregeld, en als hij aan staat, hoe luid is hij dan. Er zijn tegenwoordig zo'n stille ventilatoren, zeker als ze wat oversized zijn en dus aan laag toerental kunnen draaien.

Helaas zijn het kleintjes. Het zijn er minstens drie en het lijkt erop dat ze vanonder het klavier aanzuigen en dan de kast in blazen. Zal flink wat stof happen ook dan.
 
Er is een upgrade pad: begin met de "Moog one dust cover" voor 109. Dan de "Moog One Road Case" voor slechts 899. Daarna kun je natuurlijk niet meer terug. Bestel nu en ontvang binnen 9 werkdagen. Iemand een kortingsbon voor Bax? ;)
 
Moog One Road Case" voor slechts 899 haahha die had er gratis bij moeten zitten. Ding klinkt wel vet. Zag die ventilator onder dat scherm en als die mega fijne smd print.
 
Wel een paar hele toffe features die werden genoemd in de livestream gisteren:
- Mogelijkheid om delen van patches/modulatie matrix / routings apart van de patch te saven en te gebruiken icm andere sounds
- Mogelijkheid om effecteninstellingen los te saven en als effect preset op andere patches te gebruiken
- LFO's kunnen ook op elkaar acteren en feedbacken
- Morphen tussen sync-sources
- Mogelijkheid om alle instellingen en patches op een USB stick te zetten en op een 'leen Moog' je eigen 'environment' te krijgen

Moog heeft echt geen bocht afgesneden - alles wat je maar kunt willen zit er in, en dan nog een heleboel dingen waarvan je niet eens had bedacht dat je het zou willen. En er komt nog meer aan met upgrades.
 
Moog One: 8K. 48 OSCs, 32 filters.
Dave Smith OB6: 2.5K. 12 OSCs, 6 filters.

Ergo: de Moog One bevat 4 tot 5 keer zoveel basisblokken als de OB6 en is 3 keer zo duur. En dan hebben we het nog niet over de tri-timbraliteit, displays, modulatieopties, Eventide FX...

Omdat er in de ene bak 3/4/5 keer zoveel zit maakt het niet perse 3/4/5 keer zo duur natuurlijk.
Maar goed voor bijna 9k koop ik persoonlijk veel liever een Prophet 6 Desktop, OB6 Desktop en een Prophet X. Dat lijkt mij minstens 50 keer meer fun. :)
 
Ik heb heel mijn setup bij elkaar gekocht voor 8k, dus daar zit iets in. Het ging me puur als reactie op die opmerking in de strekking van dat men die 8k er niet in terug vond. Deze bak zit echt nokvol features.
 
Ja, zoals de snapshotfunctie waarmee al je probeersels bewaard kunnen blijven. Dat gaat veel verder dan een compare-functie (die er ook op zit), waar je alle tussenliggende edits moet missen. Zoiets zoek ik al jaren.
Natuurlijk kun je met elke willekeurige programmeerbare synth al je edits apart opslaan, maar dat is een stuk omslachtiger en het aantal geheugenplaatsen is meestal beperkt.
 
Ach ja, normaal is het bij iedere nieuwe synth altijd "goh, wat jammer dat X er niet op zit"

Hier zit alles wél op en is het "goh, wat jammer dat 'ie meer kost dan die andere synths"
 
Ja, zoals de snapshotfunctie waarmee al je probeersels bewaard kunnen blijven. Dat gaat veel verder dan een compare-functie (die er ook op zit), waar je alle tussenliggende edits moet missen. Zoiets zoek ik al jaren.
Natuurlijk kun je met elke willekeurige programmeerbare synth al je edits apart opslaan, maar dat is een stuk omslachtiger en het aantal geheugenplaatsen is meestal beperkt.

Ja,en je kunt al je gegevens,settings,je presets gewoon op een usb stick zetten,meepakken en ergens anders,in een studio in een andere one pluggen en gewoon verder werken.
 
Los van al die extra's qua patchgeheugen is ook de basis dat je quasi eindeloos patchgeheugen hebt wel welkom. 64 user patches is niet echt te verantwoorden anno 2018, dus hoppa een paar duizend.

Algemeen hebben ze hier wel een "spared no expense" synth neergezet, ook helemaal niet gericht op de kleine hobbyist maar ik vind het prima. Ik koop hem waarschijnlijk zelf nooit, maar dit soort uberbakken moeten er gewoon zijn. De GX1 is alweer zo lang geleden.
 
Ja. En hopelijk prikkelt dit de andere fabrikanten ook om er een schepje bovenop te doen. Tof als ik de Prophet 6 en OB6 vind, erg ambitieus zijn ze niet.
 
het is gewoon n gruwelijk dik vet beest dat alles en iedereen achter zich laat. compromisloze überbak in je kanes
 
Fraai ding waar denk elke gebruiker heel wat avonden mee zoet zal zijn. Kan me goed voorstellen dat ze bij Moog daar al een aantal jaren mee bezig zijn geweest én dat er nog updates verschijnen in de software, met al die complexiteit. Wat ondersteuning betreft denk ik dat je bij Moog beter af bent wat dat betreft dan bij Waldorf, om er maar eentje te noemen.

Niemand bestelt een synth voor die prijs zo maar even uit de losse pols, ongeacht of je het geld hebt. Daarvoor zijn er te veel andere interessante synths op de markt.
 
Back
Top