Mooiste filmmuziek

demian

Tijdelijk lid
Lid sinds
20 januari 2003
Berichten
16.590
k.. 'k weet niet of er al een dergelijk topic was, maar wat is nou de mooiste film-muziek ever..?

Ik bedoel, dat moet wel heel erg goed zijn..

iemand ?

Het moet wel speciaal voor de film gecomponeerd zijn,
anders kom je waarschijnlijk al snel bij de klassieke componisten terecht..
 
Mag het electronisch zijn ? :confused:

Mijn absolute favoriet is nog steeds "Bladerunner".
Deze prachtige O.S.T. werd - zoals iedereen wellicht al wist - door Vangelis gecomponeerd.
 
Origineel geplaatst door THM
Mag het electronisch zijn ? :confused:

ofcourse! Het moet speciaal voor de film gecomponeerd zijn, dat is het enige criterium. :)
 
Origineel geplaatst door Camiel Toe
Ik sluit me helemaal aan bij THM, maar wil daar dan ook nog A Clockwork Orange aan toevoegen.
Wel als ik me op mijn beurt weer mag aansluiten bij jou. :biertje:
De openingstrack al van "A Clockwork Orange" is gewoonweg fe-no-me-naal !!!! W. Carlos op zijn/haar MOOG modular...
 
Taxi Driver: Bernard Herrmann geloof ik.
deed ook veel voor Hitchcock, dit was zijn laatste werk.
 
Phillip Glass

Koyaanqatsi > (goed om je sub op af te stellen als je die hebt)
The Hours
eigenlijk is alles erg mooi vandaar at ik er iets van 25 cd's van heb

ehm

Vangelis 1492 is ook wel een aanrader......
 
Momenteel:

Dick Maas - De Lift - jammer dat die niet meer van dat soort Carpenter achtige shit heeft gecomponeerd, dat kon die namelijk echt heel goed.
ascenseur.jpg


Sakamoto/Bowie - Merry Christmas mr.Lawrence
1083534.jpg


En ook vaak op de platenspeler vooooor die Arp Pro Soloist solo's :)...
cover_928112282004.jpg



Maar morgen zal dat wel weer iets anders zijn ;)
 
De Lift.. hallo zeg, die muziek is echt klote man!

Ik vind de filmmuziek voor "ET" echt meesterlijk.

R
 
Om echt te kunnen oordelen over wat het mooist is, zou ik om te beginnen films moeten gaan kijken, maar van de volgende drie vind ik de muziek in ieder geval het beluisteren meer dan waar.

Chariots of fire - Vangelis
Le fabuleux destin d'Amelie Poulain - Yan Tiersen
Les granges brûlées - Jean Michel Jarre


groet

Tom
 
De beste / mooiste soundtracks allertijden zijn voor mij (in willekeurige volgorde)

1. Philip Glass - The Music of Candyman (van die vage horrorfilm ja)
Koyaanisqatsi was al fantastisch, maar het Candyman thema met de combinatie van de fragiele piano en het bombastische orgel- en koor geweld is gewoon waanzinnig.. Meesterwerk. Ik geloof dat ik deze toch nomineer voor beste soundtrack ooit.. nou ja samen met nummer 2. dan :)

2. Angelo Badalamenti - City of the Lost Children
Bizarre film. Briljante muziek. De hele soundtrack is gewoon kippevel. Erg mooie combinatie van klassieke muziek met orgeltjes en ander exotisch spul

3. John Powell - Face Off
Fantastische opbouw, dikke bassen, geweldig stukje Messiah.. en een superthema.. DE actiefilm soundtrack wat mij betreft..

4. Joe Hisaishi - Brother (Aniki)
Meneer Hisaishi schreef eerder al geweldige muziek voor o.a. diverse Miyazaki animatiefilms (Spirited Away, Totoro, Princess Mononoke).. maar met Brother zet ie wel een HEEL mooi staaltje soundtrack werk neer... Honingzoete pianos met jazzy begeleiding.. erg lekker.. Hisaishi = god heheh.

5. John Williams - Schindlers List
Mja, deze man schreef al zo'n beetje de muziek voor alle kaskrakers... maar de vioolsolo's uit Schindlers List zijn wel zo tergend emotioneel geladen dat ik deze soundtrack niet onbewogen kan luisteren..

6. Giorgo Moroder - Scarface
Mja.. de hele soundtrack klinkt inmiddels behoorlijk gedateerd, maar bij het aloude Scarface theme gaat bij mij toch altijd de volumeknop omhoog :)

7. Giorgo Moroder - The Neverending Story
Ok.. het is een stukje jeugdsentiment, maar de soundtrack van TNES scoort gewoon bij mij op alle fronten 10/10. Mega herkenbare nummers, super soundje.. mooie synthesizertapijten en fantastische stijkers .. HEERLIJK.. Alle nummers voluit :-)

8. Onbekend - Project Ako Soundtrack
De soundtrack van de animatiefilm Project Ako is perfect. Lekkere verkeerde 80ies synthpop met als absolute hoogtepunt de track "Spaceship in the Dark".. DE KOELSTE EIGHTIES SYNTHESIZERTRACK EVERRRRRRRRrr.. die mogen ze zelfs op mijn begrafenis draaien :-)

9. Eric Serra - zo'n beetje alles :)
Eric Serra (RXRA) schreef de muziek voor zo'n beetje al Luc Besson's grote kaskrakers, waaronder Nikita en Leon. Zijn sound wordt gekenmerkt door de U220 achtige geluiden uit het eind van de jaren 80 met erg veel reverb en andere toeters en bellen.. Erg fijn in de film, ook prima te doen als Ceedeetje...

10. John Corigliano - The Red Violin.
Mooie film met dito soundtrack.. bombastische opening met strijkers.. superr

11. Manfred Hubler & Siegfried Schwab - Vampyros Lesbos
Legendarisch foute film met dito muziek. Austin power soundtrack op crack ongeveer... in 1 woord: geweldig

12. Yann Tiersen - Soundtrack Amelie
Errrrrrug mooi. afwisselend.. droevig en vrolijk tegelijk.. superr

13. Clint Mansell - Requiem for a Dream[/b]
Nou nog eentje dan. Om het af te leren :).. Requiem for a Dream heeft een geweldige bijna ijzige soundtrack van Clint Mansell, de man die eerder verantwoordelijk was voor de muziek uit Daron Arronovski's eerdere film "PI". Het thema van Requiem for a Dream werd later gebruikt in de trailers voor de recente reeks Lord of the Rings films...

zo dat is wel weer even genoeg voor vandaag :)

en ja.. de Blade Runner soundtrack is ook mooi, maar er is meer in soundtrackland dan alleen Vangelis.. :)
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door smackos
Momenteel:

Dick Maas - De Lift - jammer dat die niet meer van dat soort Carpenter achtige shit heeft gecomponeerd, dat kon die namelijk echt heel goed.

Oei, Escape from New York.

Ook bijzonder: Apocalypse now.

En ik vind de muziek van Oh brother where art thou ook wel grappig. Natuurlijk niet echt electronisch.
 
Origineel geplaatst door renema
Bladerunner was al genoemd, maar de muziek van Bilitis (Francis Lay) vind ik ook best aan te horen.

Linkjs met samples : http://www.moviegrooves.com/shop/bilitis.htm#tracks

Aan die tweede zou ik dan graag de muziek van Nico Fidenchi willen toevoegen (Emanuelle Nera) :)
 
De muziek van " 2001: A space odyssey" blijft ook meesterljk, alleen was die al gemaakt voordat de film er was.

Verder vond ik het idee achter Ravenous echt wel goed, lekkere vrolijke muziekjes onder een goede horrorfilm.
 

Attachments

  • 2001.jpg
    2001.jpg
    65,5 KB · Bekeken: 170
De Lift.. hallo zeg, die muziek is echt klote man!

Waarom?
Superdonkere shit uit Jupiters...goede gecomponeerd, minimaal dromerig en nergens kazig!
naja je zult wel zo een videoland-huurder zijn die alleen The Matrix soundtracks gaaf vind enzo....
:erm:
 
Back
Top