MUZIEK, ART en FILM...
Muziek:
Toen mijn vader naar klassieke muziek luisterden vertelde hij me altijd hoe je dat
in je gedachte zou moeten voorstellen;
grote oppervlakte met weiden, bergen, dorpjes ,vogeltjes, etc
(Beethoven onder anderen)
Vrolijke tonen is opbeurend en treurige (mineur) tonen zijn….uuuh, minder opbeurend…
Film:
Later (‘83) kreeg ik de film Bladerunner te zien en stond mij te verwonderen
naar die gigantische city's en vliegende auto’s...
samen met Vangelis zijn LFOtjes die in zijn nummers te horen waren...
(veel sample and hold en square) Ik wist nog niets van synths maar speelde wel al orgel…
Toch vielen mij die “bizarre” geluiden op.
ART:
Dat een kunstenaar,
(Het woord ‘kunstenaar’ heeft ondertussen een junkstatus gekregen...
het heet nu tegenwoordig Art designer!)
zo naar het vergeethoekje is verdwenen sinds na dat een van zijn ontwerpen razend populair is geworden,
in 1979…
Ik heb het hier over Hansruedi Giger….
Oftewel, H.R. Giger.
Deze Zwitser wist al heel goed hoe je gedetailleerde underground horror art moest maken:
mooie vrouwen gehuld in industriële biotech wat dan eindeloos lijkt het zijn...
Toen kwamen Ridley Scott en HR Giger elkaar tegen met als resultaat een film die met een A begint.
Waarschuwing: je moet van horror houden!
Hier twee tribute’s over Giger zijn werk:
Hier is de Giger site : https://www.hrgiger.com
Ook zijn er games in ontwikkeling die gebaseerd zijn Giger z’n werk...
Scorn is zo’n game.
Als jij een opdracht zou krijgen voor een film, docu, game, etc
hoe zou jij dat aanpakken? Zien, horen en bijna proeven?
Dan is het eigenlijk componeren naar beeld:
een beeld zien, een voorstelling (lees atmosfeer) van maken, en dan componeren…
Ik denk dat veel componisten zo te werk zijn gegaan...
Muziek:
Toen mijn vader naar klassieke muziek luisterden vertelde hij me altijd hoe je dat
in je gedachte zou moeten voorstellen;
grote oppervlakte met weiden, bergen, dorpjes ,vogeltjes, etc
(Beethoven onder anderen)
Vrolijke tonen is opbeurend en treurige (mineur) tonen zijn….uuuh, minder opbeurend…
Film:
Later (‘83) kreeg ik de film Bladerunner te zien en stond mij te verwonderen
naar die gigantische city's en vliegende auto’s...
samen met Vangelis zijn LFOtjes die in zijn nummers te horen waren...
(veel sample and hold en square) Ik wist nog niets van synths maar speelde wel al orgel…
Toch vielen mij die “bizarre” geluiden op.
ART:
Dat een kunstenaar,
(Het woord ‘kunstenaar’ heeft ondertussen een junkstatus gekregen...
het heet nu tegenwoordig Art designer!)
zo naar het vergeethoekje is verdwenen sinds na dat een van zijn ontwerpen razend populair is geworden,
in 1979…
Ik heb het hier over Hansruedi Giger….
Oftewel, H.R. Giger.
Deze Zwitser wist al heel goed hoe je gedetailleerde underground horror art moest maken:
mooie vrouwen gehuld in industriële biotech wat dan eindeloos lijkt het zijn...
Toen kwamen Ridley Scott en HR Giger elkaar tegen met als resultaat een film die met een A begint.
Waarschuwing: je moet van horror houden!
Hier twee tribute’s over Giger zijn werk:
Hier is de Giger site : https://www.hrgiger.com
Ook zijn er games in ontwikkeling die gebaseerd zijn Giger z’n werk...
Scorn is zo’n game.
Als jij een opdracht zou krijgen voor een film, docu, game, etc
hoe zou jij dat aanpakken? Zien, horen en bijna proeven?
Dan is het eigenlijk componeren naar beeld:
een beeld zien, een voorstelling (lees atmosfeer) van maken, en dan componeren…
Ik denk dat veel componisten zo te werk zijn gegaan...