Ik ben MAF!!!

Googol

Ouwe rot
Lid sinds
18 december 2001
Berichten
2.693
Locatie
Den Bosch
MUZIEK, ART en FILM...

Muziek:
Toen mijn vader naar klassieke muziek luisterden vertelde hij me altijd hoe je dat
in je gedachte zou moeten voorstellen;
grote oppervlakte met weiden, bergen, dorpjes ,vogeltjes, etc
(Beethoven onder anderen)
Vrolijke tonen is opbeurend en treurige (mineur) tonen zijn….uuuh, minder opbeurend…

Film:
Later (‘83) kreeg ik de film Bladerunner te zien en stond mij te verwonderen
naar die gigantische city's en vliegende auto’s...
samen met Vangelis zijn LFOtjes die in zijn nummers te horen waren...
(veel sample and hold en square) Ik wist nog niets van synths maar speelde wel al orgel…
Toch vielen mij die “bizarre” geluiden op.

ART:
Dat een kunstenaar,
(Het woord ‘kunstenaar’ heeft ondertussen een junkstatus gekregen...:stupid:o:
het heet nu tegenwoordig Art designer!)
zo naar het vergeethoekje is verdwenen sinds na dat een van zijn ontwerpen razend populair is geworden,
in 1979…
Ik heb het hier over Hansruedi Giger….
Oftewel, H.R. Giger.
Deze Zwitser wist al heel goed hoe je gedetailleerde underground horror art moest maken:
mooie vrouwen gehuld in industriële biotech wat dan eindeloos lijkt het zijn...
Toen kwamen Ridley Scott en HR Giger elkaar tegen met als resultaat een film die met een A begint.

Waarschuwing: je moet van horror houden!
Hier twee tribute’s over Giger zijn werk:
Hier is de Giger site : https://www.hrgiger.com

Ook zijn er games in ontwikkeling die gebaseerd zijn Giger z’n werk...
Scorn is zo’n game.

Als jij een opdracht zou krijgen voor een film, docu, game, etc
hoe zou jij dat aanpakken? Zien, horen en bijna proeven?
Dan is het eigenlijk componeren naar beeld:
een beeld zien, een voorstelling (lees atmosfeer) van maken, en dan componeren…
Ik denk dat veel componisten zo te werk zijn gegaan...
 
Ooow, Giger is ook een van mijn favorieten:halleluja Hier nog een studiodesk inspiratie (dj The Prophet):

302469099_622647679226648_1246724765676824122_n.jpg
 
Als jij een opdracht zou krijgen voor een film, docu, game, etc
hoe zou jij dat aanpakken? Zien, horen en bijna proeven?
Dan is het eigenlijk componeren naar beeld:
een beeld zien, een voorstelling (lees atmosfeer) van maken, en dan componeren…
Ik denk dat veel componisten zo te werk zijn gegaan...
Indrukwekkend zeg dat werk van Giger, heel vervreemdend en tegelijk ook intrigerend natuurlijk.
Ik had wel 'ns een enkel plaatje gezien van hem maar me nooit echt verdiept in z'n werk, dat ga ik in ieder geval nu wel doen, mooie sound ter ondersteuning ook.
Dat zwart witte hou ik erg van, ik heb ook wel wat strips in zwart wit, dat trekt me op de een of andere manier....

Als ik zelf iets zou moeten componeren bijpassend bij een film of zo dan is het eerst 2 x de film bekijken om goed de sfeer te voelen zodat je er een beetje inzit.
Ik hou wel van dat vervreemdende; ik weet nog goed met de film Erraserhead van David Lynch, daar zat ik ook echt helemaal in, die sfeer, de sound, ik was er helemaal in getrokken.

Jaren geleden werd er 'ns een track gepost door @synthiaks daar moest ik aan terugdenken toen ik het werk van Giger zag, ook zwart wit en vervreemdend...

 
Als jij een opdracht zou krijgen voor een film

Zou eigenlijk zelf wel 'ns een (korte) film willen maken. Moet dan wel bijna no-budget zijn. :D Het geluid bij een film is eigenlijk nog belangrijker dan het beeld, in de zin van kwaliteit. Het publiek voor een film accepteert een mindere beeldkwaliteit, daar kun je zelfs een draai aan geven waarom dat het geval is, denk bv. aan het found footage thema. Maar slecht geluid is ondragelijk, zelfs geluid dat van iets mindere kwaliteit is begint al snel te vervelen.

Als het verhaal enigszins in de buurt van Alien of anderszins qua beeld en sfeer in de buurt komt van H.R. Giger, dan stuur ik voor de soundtrack een PB-tje naar @vink . :)

Toevallig ken ik iemand die werkzaam is in de filmindustrie (hij werkte aan films als deze en deze, tegenwoordig ook digital imaging voor bv. dit). Heb met hem soms lange gesprekken gehad hoe dat zo ongeveer werkt in die industrie, ook op technisch vlak. Met enige creativiteit zijn er heus wel mogelijkheden qua beeld om iets low- of no-budget te doen, maar je moet niet te veel willen bezuinigen op het geluid...
 
Laatst gewijzigd:
Voordeel is dat zelf iets produceren tegenwoordig toegankelijker is dan ooit. Zelfs met de camera op je telefoon en een eenvoudig editing appje kun je al hele leuke dingen doen en vanaf daar kun je het zo gek maken als je wilt.
 
Vraagt YouTube nog achtergrond muziek?
Podcast, anyone?
op je telefoon en een eenvoudig editing appje kun je al hele leuke dingen
Dat klopt, honderden app's die van je selfie iets bizar of onherkenbaar kan maken.
heel leuk om te doen maar wel heel melig 😂🥴

En owja, videoclips!
Kan je tegenwoordig ook een videoclip maken met je telefoon?:eureka:
en later je muziek er onder zetten?
 
En owja, videoclips!
Kan je tegenwoordig ook een videoclip maken met je telefoon?:eureka:
en later je muziek er onder zetten?
Ik doe het zelf niet maar er zijn apps voor weet ik en dan kan je achteraf muziek eronder zetten.
Je kan je clipje ook op de pc overzetten natuurlijk en daar verder bewerken.
Hier een paar maar waarschijnlijk zijn er forumleden die daar wel wat mee doen; Video bewerken op je telefoon: 10 gratis apps | Tele2 Blog
 

SCORN

In 2014 kwamen de eerste pre-Alpha-beelden, toen was het stil..
Nu pas zijn de eerste walkthroughs te zien…
En hier zit idd veel Giger inspiratie in... :okdan:

 
Laatst gewijzigd:
Hier een Docu...
en als je daar klaar mee bent, ff pintje pakken in een van zijn bars...
 
Dit is een te gekke topic.
Ik ken (nog) geen van deze films, maar daar gaan we vanaf nu verandering in brengen.
De laatste tijd ga ik erg goed op de filmmuziek van Hans Zimmer.
DUNE (2022) heb ik al meerdere malen gezien, én gehoord....PRACHTIG

Hier ligt ook mijn ambitie vwb muziek maken.
Momenteel in het bezit van een Digitakt en een Keystep, de Lyra-8 is onderweg.
 
Ah Giger,

Mijn 1e kennismaking was in de jaren 80 via (toen) obscure metalband Celtic Frost, daarna ook boeken van giger gekocht, en uiteraard ook alle boeken van HP lovecraft gelezen (daar hadden ze de teksten op gebaseerd)Ik heb die LP hoezen jaren aan de muur gehad.
 

Attachments

  • Ey-La5ZVkAAKYzJ.jpg
    Ey-La5ZVkAAKYzJ.jpg
    243,7 KB · Bekeken: 75
  • Ey-NMFGUYAUL7dJ.jpg
    Ey-NMFGUYAUL7dJ.jpg
    168,3 KB · Bekeken: 79
In mijn 'wereld'.....Celtic Frost niet zó obscuur hoor ;-) Bijzonder, maar niet obscuur
Maar @Septic zegt ook "toen"... ;) To Mega Therion was en is voor mij het beste metal album ooit gemaakt. Zo pas nog de Danse Macabre boxset aangeschaft, kon 'm niet laten liggen. Voor mij was die plaat in 1986 ook de eerste kennismaking met H.R. Giger. Alles van hem gekocht wat los en vast zat; kaarten, posters, boeken. In de jaren '90 nog in een boekenwinkel in Londen met een boek van hem bij de kassa gestaan, was normaal geprijsd maar ik had gezien dat die gesigneerd was. Helaas was de kassamedewerker ook iets te opmerkzaam en ging de prijs dusdanig omhoog dat ik 'm niet meer kon betalen.

Ook zijn er games in ontwikkeling die gebaseerd zijn Giger z’n werk...

Ik had in DOS/W95 tijdperk ook al een game van Giger, Darkseed. Onlangs weggedaan op een veiling:

e23103c5-2b22-4a7a-a847-35435ea07b4d.jpg
c826869e-9ad1-4f60-9c80-a246ba83b7df.jpg
61820a94-e50e-4d6f-ad05-9350992e16a1.jpg


En Aliens blijft ook mijn favoriete SF film. :halleluja
 
Back
Top