bijzonder topic dit. lijkt vanuit de OP een ode te zijn aan kunst die muziek, art en film combineert, en in het bijzonder de kunst achter Bladerunner en Alien.
Net zoals iedereen die hier reageert vind ik Alien een waanzinnig goede film. en niet alleen een van de beste sci-fi's, maar een van de beste films aller tijden.
Ook ben ik bekend met Giger als inspiratie bron voor Scorn en het design van de alien. ook artwork van metal albums heb ik vaak weten te waarderen. Septicflesh heeft hele gave album hoezen imho.
Ik deel denk ik een groot deel van jullie waardering van bovengenoemde muziek, kunst + film.
maar dit topic inspireert mij om een meesterwerk te delen uit een andere hoek.
Met het risico dat iedereen gelijk afhaakt: "Dark Souls".
dit is namelijk (net als scorn natuurlijk) een game...
en dit medium brengt door zn interactiviteit weer hele nieuwe mogelijkheden voor kunstuiting met zich mee.
Voor degene die het niet kennen (kan het me niet voorstellen!
) ;
dit is een dark fantasy game oorspronkelijk uitgekomen in 2011. een spritiueel vervolg op de PS exclusive demon souls.
of games kunst (kunnen) zijn is een aparte discussie, maar de ervaring van dit spel was voor mij echt een unieke ervaring die het "gamen" oversteeg.
waarom?
eerst de simpele redenen; Ik vond het mooi, sfeervol, tikje creepy en mysterieus.
maar eigenlijk klikte pas de 2e keer dat ik het speelde echt iets.... een diepere laag.
Het verhaal... dat leek bijna afwezig op een begin filmpje en wat wazige dialoog en flavor tekst na, en ik dook het internet op om uit te zoeken hoe dat zat...
Dat bleek een konijnenhol van mensen die op bijna archeologische wijze probeerden samen te stellen hoe dat introfilmpje, de wereld waar het zich afspeeld, en ook de acties van de speler zich tot elkaar verhouden.
Complot theorieën en discussies van bijna religieuze proporties werden gevoerd tussen de fans. op internet fora, youtube, en in boeken (deze week nog verscheen er een boek
'The abyssal Archives' wat een 500 pagina tellend verslag is van 1 speler die zijn visie over de gebeurtenissen in/voor Dark Souls betekenen).
Ikzelf ben ook helemaal in de ban geraakt van dit spel (en de vervolgen deel 2 en 3, alsmede in sommige andere spellen van deze game developer zoals Sekiro en Elden Ring).
de fans zijn het er over eens... alles in dit spel is vooropgezet... het verhaal blijkt groots! verteld door omgeving, muziek, architectuur.... de gaten in het script moet je zelf invullen met informatie die je uit deze indirecte bronnen wint.
Het is heel lastig samen te vatten hoe dark souls het medium videogames tot in de puntjes weet te gebruiken om een heel interactief verhaal te vertellen op een manier die ik eigenlijk niet zie gebeuren in welk ander medium dan ook... een dark souls verfilming zie ik bijvoorbeeld niet voor me...
maar 1 voorbeeldje om toch een poging te doen:
het spel confronteerd de oplettende speler met het feit dat je in een game altijd doet wat je opgedragen word.
in dit geval: "reken af met Gwyn, lord of cinder en kindle the first flame" dat is een van de machtigste personages uit de intro van het spel, en het concept van een stervende wereld waarin "the first flame" langzaam uitdooft (dat uitleggen gaat teveel tijd kosten).
degene die zich vervolgens afvraagd: "hoezo dan?" komt in een konijnen hol terecht wat alleen maar meer vragen op roept en uiteindelijk zelfs een mogelijke ontmoeting met een personage die een alternatief plan voorsteld... laat dat vuur maar uitgaan... maar ook daarvoor moet Gwyn dood.
het spel kenmerkt zich verder doordat muziek grotendeels afwezig is, maar tijdens eindbazen begeleiden grootse bombastische moderne klassieke stukken muziek de gevechten. soms heel mooi, soms dissonant en schurend. elk stuk voelt uitgedacht en goed op zijn plek om een gevoel van kracht en/of dreiging te benadrukken.
totdat de climax plaats vind... gwyn, lord of cinder:
een oude man, en die muziek... die benadrukt helemaal geen kracht, het klinkt juist heel breekbaar...
er klopt iets niet...
en dan versla je hem... en moet je het vuur aansteken... of juist niet... wat kies je... maakt het uit?
word je nog steeds gemanipuleerd door de makers van het spel? (via de personages in het spel)
En dan ben je vervolgens 10 jaar lang aan het discussiëren met gelijkgestemden over deze vragen.
Of het kunst is... geen idee, die discussie durf ik met niemand aan te gaan. het was ook zeker niet perfect... het voelde ook gewoon ruw en houterig op sommige momenten. en eerlijk is eerlijk... ook ik waardeerde dit spel pas na meer dan 1x spelen volledig op waarde.
maar nu voelt het briljant. vanwege het beeld, het geluid, de muziek, het verhaal.... hoe het alles combineerde op een unieke manier die ik alleen voor me zie als videogame.
maar het had ook gewoon impact... en niet alleen op mij. het voelde ook groter aan dan ik hier in een 'korte' post kan beschrijven.
Heeft het ook wezelijk iets veranderd in mn leven? op veel mensen wel, daar is zelfs ook een boek over geschreven (titel: You died!).
Ikzelf ben sindsdien niet zo boos meer op spelletjes als ik verlies... kalmer en beheerster... en misschien ook wel een beetje buiten de games.
Ik credit dark souls daarvoor...