Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
ProgHead is met Synthedit aan de gang !
Kwurqx kan hier zeker antwoord geven, er loopt al een thread, waaronder over FM en PM, die nog moet worden voortgezet. ik moet nog antwoord geven, over hoe kwurqx, het verschil FM en PM uitlegt, en daarmee ook vraagt wat FM8 kan. ook zijn tekst over formanten moet ik nog verwerkingen, want ik dacht dat de timbre van een instrument door harmonics werd bepaald, maar blijkbaar ook door formanten...
Ho ho! Zo snel gaat dat niet. Ik werk bij voorkeur met Linux-spul en freeware. Op het moment ben ik mij daarom aan het verdiepen in:
https://en.wikipedia.org/wiki/FAUST_(programming_language))
Dat zit al in mijn Linux-pakket, dus ligt het voor mij meer voor de hand om (i.p.v. met SynthEdit) met Faust aan de slag te gaan.
Naar mijn idee legt hij het goed uit. Omdat muziekinstrumenten bij het bespelen grotendeels dezelfde vorm houden blijft hun specifieke klank herkenbaar zelfs wanneer er verschillende noten op gespeeld worden. Die klank komt inderdaad to uiting in de boventonen, maar hoe dat in die boventonen tot uiting komt is mede afhankelijk van de vast vorm (of bouw) van het muziekinstrument. Dat door het muziekinstrument zelf bepaalde effect duidt men aan met de term formanten.
Ik zal daar verder over FM en PM discussiëren.
Niet helemaal volgens mij, de Nederlandse term "harmonische" of "harmonischen" is correcter. Een boventoon is niet altijd een harmonische. Zie:boventonen (is dat het nederlands woord voor harmonics? ik denk het wel he)
De term boventoon is meer algemeen en behelst elke frequentie in het (sinus-)spectrum van de golfvorm hoger (= boven) dan de grondtoon.Niet helemaal volgens mij, de Nederlandse term "harmonische" of "harmonischen" is correcter. Een boventoon is niet altijd een harmonische. Zie:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Harmonische
https://nl.wikipedia.org/wiki/Boventoon
Frequency is the derivative of phase. The faster phase of, say, a sine progresses, the higher the frequency. Phase Modulation modulates the phase, but leaves the frequency untouched. Frequency Modulation modulates frequency but leaves the phase untouched. In theory both can yield the same results, but in practice they can not.
Frequency is the derivative of phase.
Phase Modulation modulates the phase, but leaves the frequency untouched.
Frequency Modulation modulates frequency but leaves the phase untouched.
De term boventoon is meer algemeen en behelst elke frequentie in het (sinus-)spectrum van de golfvorm hoger (= boven) dan de grondtoon.
Boventonen worden ook harmonischen genoemd, indien hun frequentie een geheel veelvoud is van de grondtoon.
Uitzonderlijk geval :
Gehoormatig kan een golfvorm wel boventonen hebben met een harmonische opbouw, (veelvouden) van een grondtoon, die echter meetkundig niet aanwezig. Ons gehoor en brein vullen deze 'afwezige grondtoon' in, enkel omdat de 'natuurlijke opbouw' in de golfvorm aanwezig is (leuk experiment om met software op te bouwen) ...