FM en PM

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.557
Locatie
Zeist
Is er een verschil tussen de geluiden die je met een frequentie-modulatie en een fase-modulatie synthesizer kunt maken?
 
Voor zover ik weet ja. Maar het hangt er wel vanaf welke golf-vormen je gebruikt. Gebruik je alleen sinussen dan klinkt FM en PM hetzelfde. De Yamaha DX-7 is bijvoorbeeld een PM synth, was ie echt FM geweest had ie precies hetzelfde geklonken. Een Yamaha TX81z is ook PM, maar deze zou niet hetzelfde klinken als ie FM was geweest. Dit komt omdat de TX81z niet alleen sinussen gebruikt zoals de DX-7. Het verschil in geluid is voor zover ik begrijp dat FM een stuk scherper zou klinken dan dat je hetzelfde in PM zou doen. Vooral bij veel modulatie zou een echte FM synth ook lastiger te temmen zijn en sneller veel onbruikbare harmonischen genereren, vandaar misschien die scherpte. Een PM synth heeft daarnaast een belangrijk design voordeel omdat ie niet gelijk ontstemd bij een klein beetje modulatie.
PM zoals de Yamaha DX is alleen digitaal mogelijk, FM ook analoog.
 
ProgHead is met Synthedit aan de gang ! :D:okdan:
Ik weet het ook niet meer uit m'n hoofd, maar ergens in de Synthedit-manual (onder het kopje oscillators) staat dit beschreven.
(of was het nou bij de zeer verduidelijkende examples....... het staat er iig)
 
Laatst gewijzigd:
Ah, sorry, brute aanname. (vanwege het feit dat op de oscillatoren in SE ingangen voor FM & PM zitten)
Succes met je zoektocht, dit gaat me boven de pet. 8o)
 
Kwurqx kan hier zeker antwoord geven, er loopt al een thread, waaronder over FM en PM, die nog moet worden voortgezet. ik moet nog antwoord geven, over hoe kwurqx, het verschil FM en PM uitlegt, en daarmee ook vraagt wat FM8 kan. ook zijn tekst over formanten moet ik nog verwerkingen, want ik dacht dat de timbre van een instrument door harmonics werd bepaald, maar blijkbaar ook door formanten...

https://www.synthforum.nl/forum/muzi...audio-synthese

wellicht leuk om daar aan te sluiten, ProgHead , je andere thread over de matrix, ik noem het ff maar zo, die te ver naar de AI kant werd gedreven, terwijl je dat niet bedoelde, heb ik met belasting gevolgd. ik ben nog lang niet zo ver, ik blijf nog op modular level, en ik vertrouw op mijn programmeerkennis (van vroeger), dat ik eens verder kan komen, maar dan zal ik wel binnen M4L en reaktor blijven. ik ben geen DSP programmeur. ik kan programmeren, ik kan het goed, als ik het zou willen (maar heb geen doel meer). maar probeer met de kennis die ik al heb, beter door te dringen in de M4L en reaktor core/primary. maar het zal een heerlik langzame weg zijn, muziek maken blijft de prioriteit hebben.
 
Kwurqx kan hier zeker antwoord geven, er loopt al een thread, waaronder over FM en PM, die nog moet worden voortgezet. ik moet nog antwoord geven, over hoe kwurqx, het verschil FM en PM uitlegt, en daarmee ook vraagt wat FM8 kan. ook zijn tekst over formanten moet ik nog verwerkingen, want ik dacht dat de timbre van een instrument door harmonics werd bepaald, maar blijkbaar ook door formanten...

Naar mijn idee legt hij het goed uit. Omdat muziekinstrumenten bij het bespelen grotendeels dezelfde vorm houden blijft hun specifieke klank herkenbaar zelfs wanneer er verschillende noten op gespeeld worden. Die klank komt inderdaad to uiting in de boventonen, maar hoe dat in die boventonen tot uiting komt is mede afhankelijk van de vast vorm (of bouw) van het muziekinstrument. Dat door het muziekinstrument zelf bepaalde effect duidt men aan met de term formanten.


Ik zal daar verder over FM en PM discussiëren.
 
Ho ho! Zo snel gaat dat niet. Ik werk bij voorkeur met Linux-spul en freeware. Op het moment ben ik mij daarom aan het verdiepen in:

https://en.wikipedia.org/wiki/FAUST_(programming_language))

Dat zit al in mijn Linux-pakket, dus ligt het voor mij meer voor de hand om (i.p.v. met SynthEdit) met Faust aan de slag te gaan.

Helaas krijg ik FAUST niet goed aan de praat. En via de online editor van FAUST kan ik ook geen plugins exporteren die in mijn DAW werken.... :(
 
Naar mijn idee legt hij het goed uit. Omdat muziekinstrumenten bij het bespelen grotendeels dezelfde vorm houden blijft hun specifieke klank herkenbaar zelfs wanneer er verschillende noten op gespeeld worden. Die klank komt inderdaad to uiting in de boventonen, maar hoe dat in die boventonen tot uiting komt is mede afhankelijk van de vast vorm (of bouw) van het muziekinstrument. Dat door het muziekinstrument zelf bepaalde effect duidt men aan met de term formanten.



Ik zal daar verder over FM en PM discussiëren.

wellicht is de draad van kwurqx, de mooiste thread, om al deze zaken bij elkaar te houden. ik ben maar een leerling, maar lees graag mee... dus het verschil formant en boventonen (is dat het nederlands woord voor harmonics? ik denk het wel he); formant is de bouw van het instrument, zoals de mond (want de formant filter is veelal de a e etc's), de boventonen (harmonics) het timbre. het is dus een kombinatie van formanten en boventonen, wat een instrument "maakt", als ik het zo, als een leek, maar een leergierige, samenvat.

op 1 of andere wijze wellicht dat formant verhaal niet goed in me opgenomen, ik heb zo mijn dagen. wel belangrijk, voor mij, ik wil meer beheersing krijgen over wat ik doe, al is mijn beheersing niet ondermaats. maar ik ben geen ekspert, muzikant, theoretikus (wel filosofoof, kultuurfilosoof... maar da is andere koek, alhoewel, lyotard, een filosoof, heeft het vaak over de stem, het spreken, het timbre, en adorno, filosofie van de nieuwe muziek...), goed.

ik heb juist, door een mooie effect chain, een heerlik nieuw geluid gekregen, een kombinatie van ik weet wat nodig is, en een beetje toeval. bouw het geluid al een tijdje op. heeft hier niets mee te maken, of wel? formanten en harmonics; door de effect chain, blijft redelik de formanten, i.e. het typische geluid van de soft synth, overeind, heb ik meer met de harmonics gedaan. en soms kunnen effekten de formanten van een instrument geheel veranderen. mmh, nee, de formanten zijn eigenlik ook redelik veranderd, maar volgens mij kun je nog immer horen welke soft-synth het is.

ik ga dit ook wel overdragen naar de andere thread. de formanten uitleg was wel een eyeopener, er zoveel meer. ik hoef geen ekspert te worden, maar meer kennis, zal mijn beheersing vergroten, en daarmee de mogelikheden. ik ga me niet in de techniek verliezen, ik wil de techniek in mijn vingers krijgen, zodat ik er werkelik mee aan de gang kan gaan. incorpereren, is een ander woord, voor wat ik wil...

ik schrijf even "hardop", zo te schrijven geeft inzicht wat ik doe.

Proghead, ik volg je posts van dag 1!
 
Niet helemaal volgens mij, de Nederlandse term "harmonische" of "harmonischen" is correcter. Een boventoon is niet altijd een harmonische. Zie:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Harmonische
https://nl.wikipedia.org/wiki/Boventoon
De term boventoon is meer algemeen en behelst elke frequentie in het (sinus-)spectrum van de golfvorm hoger (= boven) dan de grondtoon.
Boventonen worden ook harmonischen genoemd, indien hun frequentie een geheel veelvoud is van de grondtoon.

Uitzonderlijk geval :
Gehoormatig kan een golfvorm wel boventonen hebben met een harmonische opbouw, (veelvouden) van een grondtoon, die echter meetkundig niet aanwezig. Ons gehoor en brein vullen deze 'afwezige grondtoon' in, enkel omdat de 'natuurlijke opbouw' in de golfvorm aanwezig is (leuk experiment om met software op te bouwen) ...
 
Frequency is the derivative of phase. The faster phase of, say, a sine progresses, the higher the frequency. Phase Modulation modulates the phase, but leaves the frequency untouched. Frequency Modulation modulates frequency but leaves the phase untouched. In theory both can yield the same results, but in practice they can not.

Antwoord is ja, en als ik het goed begrijp is wat de yamaha DX's doen dus eigenlijk PM.
 
There is a contradiction in the quote:

Frequency is the derivative of phase.

If so, than the following two statements cannot be true:

Phase Modulation modulates the phase, but leaves the frequency untouched.

Frequency Modulation modulates frequency but leaves the phase untouched.
 
De term boventoon is meer algemeen en behelst elke frequentie in het (sinus-)spectrum van de golfvorm hoger (= boven) dan de grondtoon.
Boventonen worden ook harmonischen genoemd, indien hun frequentie een geheel veelvoud is van de grondtoon.

Uitzonderlijk geval :
Gehoormatig kan een golfvorm wel boventonen hebben met een harmonische opbouw, (veelvouden) van een grondtoon, die echter meetkundig niet aanwezig. Ons gehoor en brein vullen deze 'afwezige grondtoon' in, enkel omdat de 'natuurlijke opbouw' in de golfvorm aanwezig is (leuk experiment om met software op te bouwen) ...

aha dat is duidelik.
 
Back
Top