Yamaha DX9 interessant instrument om aan te kopen?

Powerkeys

Nieuwkomer
Lid sinds
15 april 2022
Berichten
10
Locatie
Overijssel
Ik ben eigenlijk geen echte synthesizer muzikant, maar kan in mijn kennissenkring een nette Yamaha DX9 kopen, inclusief originele handleiding(e)n. Ik denk dat het mijn eigendom kan worden voor niet al te veel geld, maar ik weet niet wat het waard is. Is dit instrument nog wat waard of gewoon niet doen...Ik weet het verschil niet precies tussen een DX7, maar volgens mij wat minder intern geheugen, en geen aanslaggevoeligheid..?
 
DX9 heeft 4 operators ipv 6. De envelopes zijn wel net zo uitgebreid als op de DX7 maar als je snel geluiden wilt tweaken werken de 5 parameters op de DX27 of 100 bv wat eenvoudiger.
 
Volgens mij een beetje de dezelfde pricerange als de DX27. Zeker niet een prijs richting de DX7 betalen.

Ik heb laatst een DX21 in bijzonder mooie staat voor 100 euro gekocht. Helaas deed hij het slechts een paar dagen en mocht ik em daarna terugbrengen. :) Zeer uitzonderlijke service. Het display had wel een soort zwartverkleuring aan de randen.. Ik heb dit toen voor lief genomen omdat ik die wilde gaan vervangen..
 
Het zal ook geen instrument voor mij zijn die ik veel zal bespelen naast mijn PSRSx700. En programmeren is al helemaal niets voor mij. Maar ik was wat nieuwsgierig en het komt op mijn pad, dus als ik er even mee gefiddeld heb, zal hij toch weer verkocht worden. Ik denk dat ik hem rond de €100,-€150,- kan kopen.
 
Voor de 4op FM synths met vereenvoudigde 5 parameter envelopes (DX100,27,21) zijn heel veel presets die je kunt inladen. Door het exotische formaat van de DX9 (de 4 stage met level en rate) zul je zelf moeten experimenteren.

FM is niet heel erg belonend qua editen en de hoeveelheid sweetspots die je tegenkomt.. Eerder drastisch en onvoorspelbaar als je niet weet hoe FM synthese in basis werkt.. een paar parameters editen resulteert met een beetje pech al snel in audio terreur. Het is een heel andere benadering dan een synthesizer die een filter heeft en gebruik maakt van golfvormen / samples. Maar het levert zeker unieke sounds op. FM is heel goed in percussieve geluiden, minder goed in warme klanken. Je mist eigenlijk een chorus die het geheel voller laat klinken.
 
Voor 110 - 150 euro zal je er geen buil aan vallen. Hier staan wat patches, geen idee of ze goed zijn: DX9 Patches . Ik meen me te herinneren dat het toestenbord ook wel OK is, maar niet aanslaggevoelig (!). Dus als je plek hebt waarom niet, beetje synthhistorie.
 
Hier staan wat patches, geen idee of ze goed zijn: DX9 Patches .
Leuke site.. :D

Worst. FM. Synth. Ever.​



If a question comes up about the DX9, it usually isn't long before someone will mention that it is the worst of the Yamaha DX synths. Wikipedia echoes that sentiment with an interesting phrase:

"It is the least complex of the DX range of synthesizers"

Today there are two things that have sealed the fate of the DX9: the first is the above phrase (the origins of which we will describe below), the second is ironically the DX9's only real strength.

After the DX9, Yamaha produced several generations of popular 4 Operator FM synths. Such as the DX100, which had iconic patches such as "Solid Bass" and "Talkbox". These synths were designed to be a lot less complex and expensive than the DX9. They had cheaper chip sets, simplified envelopes and reduced operator parameters. However, because the DX9 is really just a DX7 with features removed, it is not compatible with any of these later 4 Operator synths and cannot load or use patches from them.

So... DX9 owners had something less than a DX7 that in addition could not take advantage of the huge library of sounds created for the later 4OP Yamaha FM synths. This is pretty much the definition of the "worst of both worlds".

However, let's start by going back to the origins of that Wikipedia quote, after which we'll look at how we can convert all those later 4OP sounds back to the good old DX9
 
Zeker, maar hij geeft ook heel wat positieve kantjes.
En presets..

Maar het probleem voor de TS is toch wel de meer complexere benadering van de DX7 envelopes. Ik vind dit persoonlijk op alle Roland's ook een ramp en time consuming. Less is more!! ADSR to the core..
 
Het zal ook geen instrument voor mij zijn die ik veel zal bespelen naast mijn PSRSx700. En programmeren is al helemaal niets voor mij. Maar ik was wat nieuwsgierig en het komt op mijn pad, dus als ik er even mee gefiddeld heb, zal hij toch weer verkocht worden. Ik denk dat ik hem rond de €100,-€150,- kan kopen.
Zoals ik het lees wil je er gewoon wat winst op maken toch?
 
Dit bedoel ik dus... DX27 vr.pr. €75 Heeft wel een paar knopjes die het niet doen. Zijn tactile switches. Is te vervangen..

De DX21 die ik kocht en kort daarop doodging had ook een display wat een vlek had.. maar zag er nog als nieuw uit verder.. Uit nader contact met de verkoper bleek het niet de moeite om hem te laten repareren jammer genoeg.
 
Hou er rekening mee dat een DX9 of 7 of een andere niet dual tone generator smeekt om een effect (chorus zeker, delay of reverb eventueel). Een DX27 heeft een ingebouwde chorus, dacht ik. Iets wat je misschien in het oog wil houden.
 
zou het niet doen.

Voor het toetsenbord niet, om zelf geluiden te maken niet ( veel te ingewikkeld voor beginners) , en als het gaat om de bestaande libraries te gebruiken ga dan gewoon voor een dx7 of een andere compatibele - 6 operator ( dx7s, dx7II etc ) dan heb je echt onbeperkte keuze . Eventuele software ni fm7 of 8 geeft je alle dx geluiden die je ooit nodig hebt/ toetsenbordje eraan en gaan

.Ik zou dus m’n geld en ruimte niet besteden aan een dx9 .
 
Hou er rekening mee dat een DX9 of 7 of een andere niet dual tone generator smeekt om een effect (chorus zeker, delay of reverb eventueel). Een DX27 heeft een ingebouwde chorus, dacht ik. Iets wat je misschien in het oog wil houden.
DX27 heeft gern chorus dacht ik, DX27S zeker wel. Natuurlijk is de DX9 beperkt maar het is wel een mooi stukje historie, en ach, die paar tientjes verlies die je er op lijdt als j’m weer laat gaan.
 
De DX27S, gekocht voor 35 euro. 1/10de van de prijs van een DX100 met gratis non-kabouter keys, goor-us en speakers er bij.

Ik dacht hem te kunnen verkopen nadat ik een DX11 had gekocht. Helaas. De DX27S klinkt veel smeriger.
 
Back
Top