Yamaha DX9 interessant instrument om aan te kopen?

Voordelen:
+ degelijk en robuust gebouwd
+ nostalgische waarde uit het gouden DX-jaar 1983

Nadelen:
- vrij breed en grotendeels van staal, dus zwaar en veel ruimte vergend
- 4 operatoren ivp 6 beperkt de klankmogelijkheden
- membraantoetsen maken dat je een externe editor nodig hebt, mocht je alsnog zelf klanken willen programmeren
- niet-aanslaggevoelig klavier = wat mij persoonlijk nog het meest gestoord heeft

Samengevat: Muzikaal gezien heeft hij niet al te veel waarde, maar als je een zwak voor retro-synths uit die tijd hebt, plus genoeg ruimte, dan is het een aardig ding

Meer dan 150 euro zou ik er zeker niet voor uitgeven.
 
Zoals ik het lees wil je er gewoon wat winst op maken toch?

Winst was niet mijn gedachte, maar als het niet wat is, en/of ik er zelf niet veel mee kan, wil ik er liever ook geen verlies op maken. Maar goed, als het weer op mijn pad komt zien we wel. En ik heb wat online reviews gekeken, en de meningen zijn dan weer echt verdeeld....De een vindt het niks, een ander vindt het best wel een okay ding.....En zoals hierboven gezegd, speel ik eigenlijk keyboard en drums. Ik vindt synthesizers prachtige instrumenten, maar als het op programmeren aankomt, kan ik er beter vanaf zien. Ik heb enkele jaren geleden een Novation KS5 gehad, en die heb ik wegens ruimte gebrek verkocht, daar heb ik nog spijt van....dat ding was makkelijk te bedienen, en zeer goede on board sounds, zonder te programmeren....
 
De meeste DX eigenaaren programmeren niet. Gewoon wat sound sets laden en gaan. Sommigen gebruiken er maar eentje; Lately Bass of Solid Bass
 
Winst was niet mijn gedachte, maar als het niet wat is, en/of ik er zelf niet veel mee kan, wil ik er liever ook geen verlies op maken. Maar goed, als het weer op mijn pad komt zien we wel. En ik heb wat online reviews gekeken, en de meningen zijn dan weer echt verdeeld....De een vindt het niks, een ander vindt het best wel een okay ding.....En zoals hierboven gezegd, speel ik eigenlijk keyboard en drums. Ik vindt synthesizers prachtige instrumenten, maar als het op programmeren aankomt, kan ik er beter vanaf zien. Ik heb enkele jaren geleden een Novation KS5 gehad, en die heb ik wegens ruimte gebrek verkocht, daar heb ik nog spijt van....dat ding was makkelijk te bedienen, en zeer goede on board sounds, zonder te programmeren....
Soms heb je ook gewoon een "klik" met een bepaalde synth.
En niets staat je in de weg om weer een KS5 te kopen toch?
 
De DX9 heeft precies de zelfde sound chip als de DX7, dus het is ook niet de lately of solid bass sound. Maar wel die iets smerigere DX7 versie 1 sound.
 
Soms heb je ook gewoon een "klik" met een bepaalde synth.
En niets staat je in de weg om weer een KS5 te kopen toch?
Met de KS5 had ik echt een klik inderdaad...Mijn zoon geeft er nog eentje, dus af en toe als ik bij hem kom, speel ik er nog eens op. Maar sinds ik de mijne heb verkocht, zijn de prijzen aanzienlijk gestegen. Je ziet ze sporadisch voorbijkomen op MP. Nu is er toevallig een te vinden....€550,- Dat soort bedragen heb ik er dan weer niet voor over.
 
Back
Top