[advies voor overstappen] van hardware naar software

iFox

Stamgast
Lid sinds
19 augustus 2006
Berichten
227
Locatie
het hoge Noorden
Ik wil binnenkort (lees als de financiën het toelaten) de overstap gaan maken van de sequencer van mijn Yamaha EX5 naar een software sequencer, met dit topic wil ik wat advies en tips van jullie vragen...

Nu doe ik het zo
Yamaha ex5 synthesizer met ingebouwde 16 sporen sequencer.

Dit werkt niet fijn
- het is van de EX5 bekend dat de midi-timing soms belabberd is
- het overzicht is soms moeilijk, waardoor je soms niet goed weet wat je (moet) doen
- sommige dingen gaan omslachtig
- je raakt snel nummers kwijt als je ze vergeet te saven :W

De opeenstapeling van deze punten heeft mij overgehaald om eens na te gaan denken over software sequencing..de voordelen lijken mij:

- overzicht
- je kan makkelijk dingen aanpassen
- snel (lees: niet omslachtig
- je kan heel makkelijk iets saven en laden
- je hebt iets meer opties om meer toe te voegen aan de songs..

Nu zijn sommige punten alleen voor mij van belang; ik heb een Yamaha EX5 en dat is niet de meest moderne synth van de wereld (wel ondergewaardeerd ;)) dus vandaar dat ik een aantal features mis die het gebruik bemoeilijken...

Nu zou ik van jullie graag willen weten wat ik het beste kan doen, denk aan:

* welk programma (ervaring met Fruity Loops, Cubase lijkt me het fijnst tot nu toe, Ableton wil ik sowieso niet)

* welke hardware (ik heb een goede laptop, maar moet nog een goede EXTERNE geluidskaart/midicontroller kopen..

* welke opstelling eventueel.


Nouja, kortom, brand maar los :)
Thx!
 
Wow! Ziet er best wel perfect uit, en gelukkig lijkt er ook een goede ondersteuning voor midi-apparatuur te zijn :)

Maar zou het hiermee ook goed mogelijk zijn om - ik probeer dit zo duidelijk mogelijk te beschrijven - gewoon te editten op mijn pc, maar alles te laten af spelen over de midi (en dus via mijn synth) : oftwel, om gewoon met banks van mijn synthesizer te werken...

ik vind vst's namelijk nooit zo lekker klinken als mijn eigen synth
:W
 
Als ik jou was zou ik gaan voor Cubase Studio. Die is niet zo duur als de full-version, en heeft meer dan genoeg mogelijkheden voor jouw doeleinden. En als je de synth dan via audio weer aansluit op je PC via bv een M-Audio USB of FireWire module of de Focusrite Saffire LE, dan kun je je eigen tracks ook meteen masteren en branden op CD!

Suc6
 
je krijgt bij veel geluidskaarten gratis gestripte hosts (le), maar deze kunnen bijna allemaal goed midi handelen......

en over reaper, heb ik al veel goeds gehoort, weet aleen niet hoe de midi handeling NU is. (is constant in devolopment)
http://www.cockos.com/reaper/

(en het is goedkoop, en goed ge-coded)
 
Ik zal vooral met midi gaan werken, dwz: midi editten in cubase, de sounds 'aansturen' in mijn synth (waarschijnlijk zal je hiervoor ook de 'local off' setting moeten gebruiken)

Ik zal ook audio gebruiken, maar dan vooral samples en tracks, geen externe bronnen...

Misschien dat dit wat toevoegd :)
 
Origineel geplaatst door iFox
Wow! Ziet er best wel perfect uit, en gelukkig lijkt er ook een goede ondersteuning voor midi-apparatuur te zijn :)

Maar zou het hiermee ook goed mogelijk zijn om - ik probeer dit zo duidelijk mogelijk te beschrijven - gewoon te editten op mijn pc, maar alles te laten af spelen over de midi (en dus via mijn synth) : oftwel, om gewoon met banks van mijn synthesizer te werken...

ik vind vst's namelijk nooit zo lekker klinken als mijn eigen synth
:W

Ja hoor, ik doe niets anders.
Sonar is geen VST maar kan ze wel laden en spelen.
Het is gewoon een vette sequencer die om een of andere reden in Europa niet erg door wil breken. :confused:
 
Origineel geplaatst door iFox
Ik zal vooral met midi gaan werken, dwz: midi editten in cubase, de sounds 'aansturen' in mijn synth (waarschijnlijk zal je hiervoor ook de 'local off' setting moeten gebruiken)

Ik zal ook audio gebruiken, maar dan vooral samples en tracks, geen externe bronnen...

Misschien dat dit wat toevoegd :)

Zodra je Sonar start, staat Local off al aan (of uit, het is maar hoe je het bekijkt)
Ook sampelen is geen probleem.
Maar nu stop ik met deze gratis Sonar reclame hoor. :peukie:
 
Origineel geplaatst door iFox
Ik zal vooral met midi gaan werken, dwz: midi editten in cubase, de sounds 'aansturen' in mijn synth (waarschijnlijk zal je hiervoor ook de 'local off' setting moeten gebruiken)

Ik zal ook audio gebruiken, maar dan vooral samples en tracks, geen externe bronnen...

Misschien dat dit wat toevoegd :)

Maar je Yamaha synth is natuurlijk WEL een externe audiobron. Tenminste, als ik goed begrijp wat je bedoeld/wil.

Verder zal je er wat je ook kiest er flink op vooruit gaan wat betreft gebruiksgemak en mogelijkheden. Zoals gezegd zal een gestripte Cubase al prima voldoen maar als je full version gaat gebruiken heb je meer luxe en gemak (denk bvb aan de external instruments optie).
 
Origineel geplaatst door Flesje
Maar je Yamaha synth is natuurlijk WEL een externe audiobron. Tenminste, als ik goed begrijp wat je bedoeld/wil.

Verder zal je er wat je ook kiest er flink op vooruit gaan wat betreft gebruiksgemak en mogelijkheden. Zoals gezegd zal een gestripte Cubase al prima voldoen maar als je full version gaat gebruiken heb je meer luxe en gemak (denk bvb aan de external instruments optie).

Ja klopt, maar ik zal vooral met midi werken: dwz: midi tracks opnemen en weer afspelen op mn synth, maar wel de midi data editten in een software-programma..Dus eigenlijk is het heen en weer zenden van midi data, maar dat wil niet zeggen dat ik geen enkele 'soundtracks/samples/loops' zal gebruiken :)

Bedankt voor de reacties :halleluja
 
Waar wordt je muziek (mix) uiteindelijk opgenomen? (CD, MP3). Ik bedoel als je nummer klaar is zul je het waarschijnlijk op een CD willen zetten of een MP3 van maken of iets dergelijks. Je moet dan dus wel de mogelijkheid hebben om je audiomix op te nemen in je computer (evt. nog wat mastering). Dus een goede geluidskaart is wel aan te raden.

Ik werk al jaren met grote tevredenheid met Cubase. :okdan:
 
Origineel geplaatst door meesha74
Waar wordt je muziek (mix) uiteindelijk opgenomen? (CD, MP3). Ik bedoel als je nummer klaar is zul je het waarschijnlijk op een CD willen zetten of een MP3 van maken of iets dergelijks. Je moet dan dus wel de mogelijkheid hebben om je audiomix op te nemen in je computer (evt. nog wat mastering). Dus een goede geluidskaart is wel aan te raden.

Ik werk al jaren met grote tevredenheid met Cubase. :okdan:


Klopt, uiteindelijk zal ik mijn mix (die afgespeeld worden vanuit het programma, en zal ik opnemen wat mijn synth produceert :+ (moeilijk om goed uit te leffen)
 
Origineel geplaatst door compmuzikant
Hallo,

Wat ik zou doen is een fatsoenlijke geluidskaart aanschaffen waar Cubase LE bij zit. Zoals bijvoorbeeld de Focusrite Saffire. Steinberg heeft momenteel namelijk een mooie update aanbieding van LE naar Cubase 4 en Cubase 4 Studio. Geldt geloof ik tot eind augustus.

Groeten
Renier
(www.teachmusic.nl)

De focusrite gaat een beetje boven mijn budget....ik wil d'r niet meer dan €200 aan uit geven, liefst nog minder (student/scholier)
Ik weet ook niet goed wat nou precies de grootste voordelen zijn van een goede geluidskaart (als de focusrite) en een eenvoudigere geluidskaart (als de Phonic FireFly 302, of M-Audio Firwire Audiophile)
 
Je zou evt ook studentenkorting kunnen krijgen dus dat kan je misschien wat schelen qua kosten.

Maar iedereen heeft zo z'n voorkeuren. Dus het is allemaal wel leuk wat iedereen zegt maar voor jouw is die keuze gewoon persoonlijk en door dat uit te vinden zal je veel verder komen dan een pakket blind te kopen wat je achteraf niet bevalt. (zal wel los lopen, want het lijkt allemaal redelijk veel op elkaar)
 
Back
Top