Ableton: hoe automation van hardware synths in arrangement view?

Manic

Ouwe rot
Lid sinds
5 januari 2009
Berichten
1.319
Locatie
Achterhoek
Ik zit al een tijdje te stoeien om mijn workflow m.b.t. automation van mijn hardware synths makkelijker te maken in Ableton.

Tot nu toe heb ik altijd gewoon automation opgenomen in de clip, maar het nadeel is dat dit in de arrangement view niet overzichtelijk is en ook niet makkelijk aan te passen. Het liefst wil ik de automation gewoon als automation lane zichtbaar hebben over de hele tijdlijn en deze daar ook kunnen aanpassen, net zoals bij softsynths.

Nu zijn er wel max for live devices zoals CC map8: CC map8 version 1.1 by veedjee on maxforlive.com

Dit werkt verder prima, alleen ik vind het een gedoe om telkens de juiste CC te moeten selecteren. Dat is een heel gedoe; moet je telkens weer de midi implementation chart erbij halen wanneer je een parameter wil automaten... Ik raak dan compleet uit de flow.

Ik kan natuurlijk templates maken voor de meestgebruikte CC's van al mijn hardware, maar dan zit je weer aan het maximum van 8. Ik wil de ene keer een heel andere knop automaten dan de andere keer. Het komt zelden voor dat ik over de 8 parameters tegelijk kom, maar het zijn wel voor ieder project telkens andere parameters.

Wat ik dus zou willen is een manier om heel makkelijk de parameter te "learnen", net zoals je de knop ook kan mappen om de software knop te bedienen, zou ik willen dat hij ook dezelfde gedetecteerde midi CC als output instelt.

Vereiste is dat het dus bi-directioneel werkt: wanneer ik de knop op mijn hardware synth beweeg, moet ik dit kunnen opnemen in Ableton en andersom moet ik vanuit Ableton de midi CC kunnen aanpassen in de automation lane en moet hij het dus weer terugsturen naar de synth.

Het liefst zou ik ook die parameters nog willen kunnen bedienen (en opnemen) met de Push 2.

Het blijkt gedeeltelijk te kunnen door de Remote output port aan te zetten en van de midi track een group track te maken, zodat je 8 macro knoppen krijgt. Wanneer je deze macro knop dan "mapt", dan stuurt hij automatisch ook dezelfde CC terug naar de synth. Dit heeft echter als nadeel dat hij dit pas doet nadat de knop stil staat; dus wanneer ik met Push de macro bedien, dan wordt de waarde pas verstuurd als ik de knop los laat. Dit is ook meer bedoeld om een hardware DAW controller feedback te geven.

Er zijn natuurlijk ook wel editors te vinden etc. maar ik doe in principe sound design altijd op de synth zelf. Dus een complete editor is niet nodig. Daarnaast zijn er ook niet van al mijn synths (goeie) editors te vinden.

Ben ik nou de enige die hier zo mee zit te klooien? Ik lees op internet wel wat meer mensen die met hetzelfde zitten, maar ik kom berichten tegen van 15 jaar oud en het lijkt erop dat er nog steeds geen echt makkelijke manier is om dit te doen? Ik heb het gevoel dat ik misschien iets mis ofzo? Hoe doen jullie dit? Is het echt te veel gevraagd voor Ableton om gewoon een functie in te bakken in de External Instrument, zodat je met 1 druk op de knop een parameter kan toewijzen en deze vervolgens kan opnemen en automaten?
 
Dit probleem is heel erg herkenbaar je bent dus niet de enige met dit probleem!
In Ableton live 11 is het nu mogelijk om maximaal 16 macro’s te maken maar helaas nog niet de oplossing voor dit probleem.

Ik zoek dus ook naar een werkbare oplossing of een snelle workflow voor dit probleem.

Misschien zijn er mensen hier die een werkbare methode hebben voor ons wat voor ons goed werk.
Deze topic ga ik zeker in de gaten houden!

Misschien komt Ableton zelf wel met update voor een oplossing zou geweldig zijn.
Helaas laat Ableton niet veel los over hun toekomstige plannen(update) zal wel hun bedrijf strategie zijn.
 
Afgezien van mijn Subsequent 37 en Virus Ti2, die via VST een mooie integratie hebben, is de enige manier die ik goed en betrouwbaar vind werken de patch op de hardware zo aanpassen dat het modwheel doet aan automation wat je wil. Daar gebruik ik dan een Modwheel Max4Live device voor wat je kunt automaten in arrangement view. Modwheel heeft ook een resolutie van 10 bits in plaats van de 8 bits van CC, geeft een resolutie verschil van 1024 voor Modwheel tegen 256 voor CC.

Die CC control Max4Live devices vond ik ook niet betrouwbaar werken. Filter sweeps die opeens maar voor de helft opengaan, duidelijk hoorbare stepping (ook vanwege de inherent lage resolutie van CC), timing issues, etc. Kan aan mijn setup gelegen hebben maar ik werd er in ieder geval erg narrig van als ik uit een softsynth een betrouwbaarder en dus mooier resultaat kreeg dan uit hardware. Is ook de reden dat de JP-8000 de deur uit is gegaan, gewoon niet mogelijk (in mijn Live setup) om daaruit een beter geluid te krijgen dan uit een VST emulatie.

Ik heb ook de Midi Quest plugin maar zelfs dat werkt gewoon niet betrouwbaar voor automation in arragement view. Die stuurt Sysex uit i.p.v. CC en dat wil er nog wel eens voor zorgen dat Live over z'n nek gaat.

Als de CC control M4L device op zich wel stabiel werkt voor je dan kun je hem groeperen met de MIDI OUT device en zo opslaan om makkelijk in te laden. Dan heb je per hardware synth 8 voor-ingestelde CC parameters die je kunt automatiseren, ik heb nooit meer nodig gehad.
 
je kunt toch gewoon de cc data opnemen?

wel de + knop indrukken ( in de buurt bij de transport controls ) bij het opnemen
 
nee ook in arrangement.
Ik heb bv mijn korg Prologue zo opgenomen de midi data in een miditrack.
Na de opname als je automation zichtbaar maakt zie ik alles wat ik getweaked heb.
 
Ik kan natuurlijk templates maken voor de meestgebruikte CC's van al mijn hardware, maar dan zit je weer aan het maximum van 8. Ik wil de ene keer een heel andere knop automaten dan de andere keer. Het komt zelden voor dat ik over de 8 parameters tegelijk kom, maar het zijn wel voor ieder project telkens andere parameters.
Inmiddels is dat 16 geworden als ik me niet vergis. Per synth 1 keer een template maken en vervolgens ff de CC opzoeken als je iets wilt automaten en onder 1 van de 16 knoppen zetten. Samen met de push vind ik dit echt super werken, maargoed, ik automate niet zo heel veel via midi. Ik heb zoveel tijd lopen verkloten met zoeken naar oplossingen voor werkwijzen die ik ogenschijnlijk alleen zelf heb, dat ik op een gegeven ben gaan accepteren hoe dingen werken, met de beperkingen die daar bij horen ;)

Anyway, nu je 16 parameters in je template kunt opslaan (en makkelijk bedienen via de push), is dat dan toch niet een prima oplossing?
 
Deze knop moet aanstaan.
Als je daarna CC dat instuurd word die opgenomen.

Maar ja wellicht dat de issue is dat je dus niet de automation lanes in het arrangement kunt zien/editen alleen als envelope in de clip.
 

Attachments

  • image_2021-12-09_134952.png
    image_2021-12-09_134952.png
    443,8 KB · Bekeken: 177
Weet je wat ook gewoon tof is , en in Ableton 11 door de comping functie zeker heel nice om te doen, is gewoon met je synths ‘ live’ inspelen en audio opnemen. Gewoon je filter sweeps, adsr , whatever… opnemen en de mooiste takes behouden. Ik maak vaak een soort frame van de track, met globaal markers waar ik een drop of een break wil en daar naartoe ‘speel’ .
 
Ik ben hier toch weer mee aan het prutsen geweest de laatste tijd en ik krijg het nog niet voor elkaar om midi CC automation van een externe synth (via External Instrument) op te nemen over bestaande clips met noten in arrangement view. Doe ik nu iets verkeerd of is dit uberhaupt niet mogelijk? Ik kan de midi CC automation wel opnemen, maar hij overschrijft dan alle bestaande data inclusief noten.

Ik heb gewoon dat [+] icoontje aan staan (overdub), dus het zou toch gewoon de midi data moeten toevoegen ipv overschrijven lijkt mij?

Een workaround is om een aparte midi track aan te maken puur voor de automation, maar dat is nogal omslachtig en ik geloof niet dat de bedoeling kan wezen?
 
ik gebruik geen external instrument. maar 1 audio track en 1 midi track.
idd plusje aan.
ik zou het eens proberen en dan hier uitleggen.
 
Ik ben hier toch weer mee aan het prutsen geweest de laatste tijd en ik krijg het nog niet voor elkaar om midi CC automation van een externe synth (via External Instrument) op te nemen over bestaande clips met noten in arrangement view. Doe ik nu iets verkeerd of is dit uberhaupt niet mogelijk? Ik kan de midi CC automation wel opnemen, maar hij overschrijft dan alle bestaande data inclusief noten.

Ik heb gewoon dat [+] icoontje aan staan (overdub), dus het zou toch gewoon de midi data moeten toevoegen ipv overschrijven lijkt mij?

Wat hierboven gezegd wordt door @flyweight vind ik ook als je zoekt via google dus dan moet het lukken;

Open Ableton. Select “A” on your keyboard or press the Automated Arm icon to enable automation as you usually would. Press the plus sign next to the Automated Arm icon. This will enable automation layering without affecting your MIDI notes.
 
Had Ableton er ook over gemaild en heb net antwoord:

Thanks for getting in touch with Ableton Customer Support. Sorry to hear you are facing this issue.

What you have described might be a bug, and it's been forwarded to the concerned team for testing. Please allow us some time to get back to you with more information.

Thank you for your patience in the meanwhile.”
 
Ik meende ook dat het eerder wel kon. Dus lijkt erop dat er een bug is ingeslopen in 1 vd laatste versies..
 
Ik meende ook dat het eerder wel kon. Dus lijkt erop dat er een bug is ingeslopen in 1 vd laatste versies..
Je zou best eens gelijk kunnen hebben, ik zat er volgens mij afgelopen weekend ook mee te klooien, plusje gewoon aangeklikt en de overdub werkte gewoon niet, de noten werden gewist (de automation werd wel weggeschreven). Ik weet niet mee of ik het nu uiteindelijk wel weer werkend had gekregen, of gewoon iets ander ben gaan proberen…. (ps ik zit ook op 11.x).
als ik er aan denk zal ik het nog eens proberen.
 
ik gebruik geen external instrument. maar 1 audio track en 1 midi track.
idd plusje aan.
ik zou het eens proberen en dan hier uitleggen.
External instrument is echter wel erg fijn als je uiteindelijk je synth wil opnemen..trekt hem wel mooi recht en compenseert de latency behoorlijk goed
 
Back
Top