en de volgende synth...

Hanz zen prijs is echt interesant voor een 8voice, + kenton midi,en die dsx er ook bij!

begrijp niet dat die er nog staat,moest ik nog in de polysfeer zitten,had ik em meteen gekocht..
 
Nog een mp3tje. Nu stuurt de V-synth de Oberheim aan... DAT kan ie dus ook goed, sequencen :)

http://www.synthmusic.info/mp3s/seqtheob.mp3

Grappig hoe de Oberheim triggers mist als de notelength van de V-synth net iets te lang is. Leuk effect.
Ondertussen draai ik wat aan filter, resonance, schakel ik tussen 12 en 24 dB en zet de tracking aan en uit...
Op het laatst zit ik met mijn tengels aan de envelopes.

Het geheel gelardeerd met wat delay en galm.

Hier gaan we nog veel muzikaal plezier aan beleven!
 
Origineel geplaatst door René
veel OBX op de volgende CD's:

1. Magnetic Fields - JMJ
2. Crises - Mike Oldfield

Van die anderen weet ik het niet, maar deze zijn echt OBXa en niet OBX.
Zijn toch vrij verschillende bakken (relatief)... vandaar dat ik 't maar even zeg... ;)

Overigens heb ik tot op heden nog niet één reactie gehad op de OBXa, wat me eigenlijk wel verbaast. Gelukkig hoef ik er niet van af, ofzo, dus misschien houd ik 'm wel lekker... Het staat alleen zo vol, maar ja, dat is eerder de schuld van de firma Eminent... :engel:
 
@ SCD thanks again voor de upload
Ik moet zeggen dat ik de sound in die demo wel wat gewoontjes vind.
Ik bedoel dat niet vervelend of dat het slecht gepatched is o.i.d.
Maar wat zijn nu de precieze Oberheim bijzonderheden van de sounds in die laatste snippet.


Origineel geplaatst door René
@ chilistein:
veel OBX op de volgende CD's:
1. Magnetic Fields - JMJ
2. Crises - Mike Oldfield
3. EXIT - TD
4. Sweet Dreams - Eurythmics
:):)

Bedankt voor het meedenken maarre
behoudens het genoemde 4. vraag je wel heel erg veel van mij
hoe dan ook, ik zal een poging wagen

Belangrijke OT vraag trouwens die mij niet loslaat: hoe kom jij van Gouda in dat fantastische Rome terecht ?
 
Origineel geplaatst door chilistein
@ SCD thanks again voor de upload
Ik moet zeggen dat ik de sound in die demo wel wat gewoontjes vind.
Ik bedoel dat niet vervelend of dat het slecht gepatched is o.i.d.
Maar wat zijn nu de precieze Oberheim bijzonderheden van de sounds in die laatste snippet.

Oh, hier ging het niet specifiek om de sound, maar om de vraag of de relatief trage envelopes een prettige sequence op wat hogere snelheid toelieten. MIJN antwoord is ja :)
 
Trage envelopes? In de OBXa zitten CEM 3310 EG's die juist enorm snelle respons hebben, het zijn dus geen software envelopes zoals op de latere Matrix bakken. Naar mijn smaak is de OBXa behoorlijk punchy, of bedoel je misschien wat anders?

Iets wat wel zin heeft om op te letten: (wellicht) afhankelijk van je specifieke MIDI kit kan er een behoorlijke latency zitten tussen het moment van versturen en het moment van verwerken van de note data. Misschien geeft dat je 'n gevoel van 'traagheid', als je de OBXa extern aanstuurt?
Is (in veel sequencers) op te lossen door een stukje latency compensation in te calculeren.
Desnoods met het handje, even meten wat het verschil tussen MIDI en Audio note-on is, en naar behoefte bijstellen. Maakt een wereld van verschil! :)

Oh ja, nog wat... echt wat voor jou, Boele, de layer functie. Moet je es proberen, geeft je toch behoorlijke mogelijkheden hele 'andere' sounds te maken, die toch wat complexer zijn.
Je hebt tòch 8 voices, dus geeft het niet direct voor je polyfonie als dat door de helft gaat.
Ook leuk is het spelen met de Unison functie, deze werkt bijv. ook in combi met Split.
Verder moet je even kijken of je een 'nieuwere' of een 'oudere' OBXa hebt, de nieuwere hebben wat 'verborgen' functies waarmee je o.a. de portamento kan beinvloeden (glissando aanzetten, bijv.)

Oh ja, en in aanvulling op de albums waar de OBXa te horen is: de wat eerdere albums van Prince zitten echt ramvol met geluiden die duidelijk uit deze synth komen. En dan gaat het niet om de wat stereotype brass sounds, maar bijv. orgeltjes.
 
Laatst gewijzigd:
Mooie aanwinst hoor Boele!

En het is inderdaad suf dat Hanz die Oberheim nog niet kwijt is.
Maar als ik zie hoe lang ik met mijn Jupiter heb zitten leuren is dat niet zo gek.
De "echte" analoge poly's worden op de 1 of andere manier niet gewaardeerd.
Maar dat merk ik ook wel aan opmerkingen zoals van "kan dit niet met je wave" etc.

Veel plezier met je aanwinst Boele!
En Hanz jij met je verkoop!
 
Origineel geplaatst door Hanz
Trage envelopes? In de OBXa zitten CEM 3310 EG's die juist enorm snelle respons hebben, het zijn dus geen software envelopes zoals op de latere Matrix bakken. Naar mijn smaak is de OBXa behoorlijk punchy, of bedoel je misschien wat anders?

Nee, ik bedoel de attack tijd vooral. Ik heb geen meetrapporten maar dat zit niet in de sfeer van een Minomoog hoor... Ik vind ze niet snel klinken in ieder geval.
 
Origineel geplaatst door Hanz
Iets wat wel zin heeft om op te letten: (wellicht) afhankelijk van je specifieke MIDI kit kan er een behoorlijke latency zitten tussen het moment van versturen en het moment van verwerken van de note data. Misschien geeft dat je 'n gevoel van 'traagheid', als je de OBXa extern aanstuurt?
Is (in veel sequencers) op te lossen door een stukje latency compensation in te calculeren.
Desnoods met het handje, even meten wat het verschil tussen MIDI en Audio note-on is, en naar behoefte bijstellen. Maakt een wereld van verschil! :)

Nee, het is geen latency. Het heeft te maken met de gate-tijd van een step. Als die te lang is, is de V-synth te snel voor de OB (maar ook voor bijvoorbeeld de MS-20). Er zit dus een te korte tijd tussen de eerste uit en aan van het rijtje aan-uit-aan-uit bij twee triggers (als u begrijpt wat ik bedoel). Maar misschien zit dat probleem ook wel in de Kenton.

In ieder geval, als ik de gate tijd van een step in de V-synth een ietsje verlaag, is het probleem opgelost. Alleen zie ik het niet als een probleem, maar als een feature... :D
 
Verkoop van polys is gewoon moeilijker omdat iedereen z'n vakantie geld al heeft opgebrasst.
(Of ze zijn toch te duur in de ogen van potentiele koper.)

En SCD, nog meer gepats is zeer welkom hoor. :)
 
Origineel geplaatst door chilistein
Bedankt voor het meedenken maarre
behoudens het genoemde 4. vraag je wel heel erg veel van mij
hoe dan ook, ik zal een poging wagen

Begin maar s met Exit van Tangere Dream, dan heb je de PPG ook gelijk gehoord :D die plaat staat er VOL mee.
 
Origineel geplaatst door fuse
En SCD, nog meer gepats is zeer welkom hoor. :)

Nou, ik denk dat het voorlopig even op is... het geld dus... maar ook de ruimte. En ik moet OOK weer s echte muziek gaan maken natuurlijk (ben ik achter de schermen al mee bezig trouwens).

Maar ik wil nog wel een paar threads starten over deze en gene synth. Leuk om te doen en ik denk voor sommigen ook leuk om te lezen/horen. Veel van die bakken zijn toch relatief zeldzaam.
 
Een tour door de studio:

Korg MS20, Jomox Xbase, Roland TR-808, Sequentix P3
Yamaha CS-30, Korg PE-1000 (te logeren)
PPG 2.2 (te logeren), Oberheim OB-Xa
 

Attachments

  • dscf0087.jpg
    dscf0087.jpg
    298,5 KB · Bekeken: 62
Jupiter 6 (te logeren), Yamaha CS-40M (te logeren)
Waldorf WAVE, Yamaha CS-60, Korg PS-3100
 

Attachments

  • dscf0090.jpg
    dscf0090.jpg
    262,3 KB · Bekeken: 61
Roland SH-7, Roland Jupiter 4
Roland V-synth, Memorymoog+
 

Attachments

  • dscf0088.jpg
    dscf0088.jpg
    301,1 KB · Bekeken: 63
MPC-4000, Dynaudio monitoren, Mackie tafel, twee Microwaves 1, twee AMT8 midi interfaces, DM-Pro drummodule van Alesis
Emulator E4K en een Apple G5.

VEEL kabels....

Aan beide zijden van de kamer hangt onder het blad een Kenton Pro 2000 voor midi->cv en twee patchbays.

Alle synths zijn op de tafel aangesloten, alle synths met een audio input kunnen vanaf de tafel gevoed worden. De MPC is het hart van de studio, die stuurt alle midi en midi klok.

Computer wordt alleen gebruikt voor het opnemen van audio trouwens. Oh en de eindversterker is een Quad 405. Ik raad *iedereen* aan daarin te investeren. Goeie monitors, goeie versterker.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top