Hoe versterk je keyboards on stage

Ik heb drie keyboards. Als ik nou een DI box heb met 3 stereo ingangen, dan heb je ook maar twee kabels naar de knoppenman nodig. Het nadeel is dan wel dat hij de mix bepaalt van je keyboards onderling. Maar ook dan kun je nog een beetje bijdraaien met je eigen volumeknop.
 
Mixertje on stage. Monitor output kan ik hierop apart regelen. Speel sinds een tijdje met in-ear: heerlijk rustig en ik krijg een lijntje van de geluidsman mijn mengtafel in die ik in mijn monitor mix (zonder weer naar de main te sturen uiteraard) zodat ik zang en gitaar hoor. De drums en bas hoor je zowiezo wel. Stereo spelen ben ik vanaf nadat ik een opname gehoord heb waarbij ik erachter kwam dat het geluid wel heel erg vertekent als je als luisteraar niet in het midden staat.
 
Interessante thread. Ik speel nu nog met een HK Audio Lucas setje, klinkt prima maar ik zoek iets compacters omdat ik af en toe eens in het buitenland speel en de HK dan niet mee kan nemen. En ik wil mijn monitoring zelf in de hand houden, want jezelf horen is toch wel heel belangrijk om een goeie set te kunnen spelen.

Dus een in-ear systeem ligt voor de hand, maar wat zijn goede systemen? Ik zoek echt iets goeds, geen rommel. Custom oortjes? 2-weg? 3-weg? Draadloos of niet draadloos? Tips zijn welkom.
 
Wat je aan moet schaffen hangt er van af:
- ga je zelf je monitor mix maken, heb je alleen oortjes en een tafeltje (of mini mixer) nodig. Ik gebruik de "goedkope" shure scl2 oortjes. Met de schuimdopjes erop, sluiten die bij mij perfect af en kan ik het geluid op een aangenaam zacht niveau zetten. Wil je het publiek horen, doe je 1 oortje in. Kosten: 80 euro voor de oortjes en de kosten van je mixer.

- krijg je de mix aangeboden vanuit de foh of monitor mix tafel, dan heb je een versterkertje nodig (de gewone belt-packs, maar ik zag bij thomann ook mini versterkertjes die een stuk kleiner zijn). Wil je wat meer bewegen of vindt je het een vervelend gevoel dat er een snoer aan je belt-pack hangt, dan ga je draadloos. Draadloos begint volgens mij vanaf 600 euro, daar beneden weet ik niet wat voor kwaliteit je krijgt.

- muzieksoort is denk ik ook wel een issue, hoe gedefinieerd moet alles klinken?
Ik weet niet wat voor soort muziek je op het podium voortbrengt?
 
Wat je aan moet schaffen hangt er van af:
- ga je zelf je monitor mix maken, heb je alleen oortjes en een tafeltje (of mini mixer) nodig. Ik gebruik de "goedkope" shure scl2 oortjes. Met de schuimdopjes erop, sluiten die bij mij perfect af en kan ik het geluid op een aangenaam zacht niveau zetten. Wil je het publiek horen, doe je 1 oortje in. Kosten: 80 euro voor de oortjes en de kosten van je mixer.

- krijg je de mix aangeboden vanuit de foh of monitor mix tafel, dan heb je een versterkertje nodig (de gewone belt-packs, maar ik zag bij thomann ook mini versterkertjes die een stuk kleiner zijn). Wil je wat meer bewegen of vindt je het een vervelend gevoel dat er een snoer aan je belt-pack hangt, dan ga je draadloos. Draadloos begint volgens mij vanaf 600 euro, daar beneden weet ik niet wat voor kwaliteit je krijgt.

- muzieksoort is denk ik ook wel een issue, hoe gedefinieerd moet alles klinken?
Ik weet niet wat voor soort muziek je op het podium voortbrengt?

Ik wil de in-ears voorlopig alleen gebruiken ik voor mijn Ambient/World solo project gebruiken. Ik heb laatst een aantal optredens gedaan met gewone stage monitors, dus niet mijn eigen setje en dat beviel om verschillende redenen niet:
- sound: te veel mid, te weinig hoog, dus weinig definitie
- de monitors stonden door omstandigheden relatief ver van mij vandaan, dat geeft extra vertraging
- ik gebruik veel tempo-synced delays in live improvisatie stukken en het viel niet mee om in deze omstandigheden strak te spelen

Ik heb nu een Motu Ultralite mk3 interface/mixer met 10 outputs, die heeft ook een aparte headphone out, wellicht dat qua uitgangsniveau al voldoet waardoor ik enkel een goeie oortjes nodig heb die goed afschermen en goed passen. Met name het laatste is belangrijk want ik heb er niks aan als ik omgevingslawaai hoor in dit genre. Dus ik kan de headphone out gebruiken , die heeft ook een aparte "hardware" volume regelaar, of ik maak een aparte koptelefoon mix in de Motu en stuur die naar 2 outputs en vervolgens naar een apart versterkertje specifiek voor de in-ears.

Draadloos is niet echt nodig, dat kan ik altijd nog doen, het gaat mij vooral om het geluid.
 
Toch snap ik iets niet. Waarom zou je een mixer meenemen on stage als je ook volumeknoppen op je keyboards hebt zitten?

ik speel ook met 2 synths, een module en een effect via een mixer.
- Met een kleine powered monitor op mijn mixer regel ik zelfstandig het monitorvolume. Gaat altijd goed en niet afhankelijk van de geluidsman. Ik ga niet tegen de geluidsman in zitten regelen (ik klink hard over mijn monitor dus zet alles zachter, geluidsman hoort me zachter dus zet mij harder etc.)
- 1x stereo naar de PA. Ik bepaal de balans tussen de synths. De geluidsman toetsen binnen de totale mix. Een geluidsman kan niet weten welke geluid bij welke synth (= kanaal) hoort.
- Met een vaste instelling op mijn submixer is de onderlinge balans altijd goed. Ik zet daarbij het volume van iedere synth op 7,5 en kan nog iets bijregelen (solo's e.d.)
- met de submixer kan ik effect bijvoegen (leslie)

Ik speel thuis stereo via 2 kleine powered monitors. On stage heeft dit voor mij geen toegevoegde waarde. Ik moet mezelf duidelijk maar zo zacht mogelijk horen zodat ik weet wat ik speel. Hoe het verder in stereo klinkt is aan de geluidsman. Ik test altijd wel even of de geluidsman stereo heeft ingesteld en niet 2 x mono. Leslie is thuis in stereo veel mooier, als monitor on stage maakt me dat echt niet uit en ik wil zo min mogelijk geluid op het podium.
 
Guys,

Effe een oude thread omhoog schoppen. Van de week heb ik een QSC K10 aangeschaft. 1000 Watt aan power met een bijna hifi geluid in een kleine kast. Gisteren mee opgetreden, super! Ik hoor inmiddels van veel toetsenisten die allemaal overstappen op een K10. Aan te bevelen dus!
 
Guys,

Effe een oude thread omhoog schoppen. Van de week heb ik een QSC K10 aangeschaft. 1000 Watt aan power met een bijna hifi geluid in een kleine kast. Gisteren mee opgetreden, super! Ik hoor inmiddels van veel toetsenisten die allemaal overstappen op een K10. Aan te bevelen dus!


Ben net terug uit London. Heb daar met mijn goede vriend Steve Lawson gesproken (bassist), hij heeft net een tour in de USA gedaan met de QCS K8. Steve is heel precies als het om sound gaat, maar hij was er laaiend enthousiast over. Zie zijn blog voor alle details:

http://www.stevelawson.net/2010/07/the-tech-side-of-the-tour-six-weeks-in-music-gear-heaven/
 
De K8 is iets kleiner, minder hard, en heeft een vorm die ervoor zorgt dat je hem niet goed als floormonitor kan gebruiken. Maar ook inderdaad een waanzinnig ding.
 
Ben zelf net overgestapt op een Bose L1 Compact. Geweldige monitor voor synths die heel neutraal klinkt en niet gaat clippen als je een beetje doorspeelt. Heel compact en licht, de hoogte van de paal is variabel doordat deze uit 3 delen bestaat. Bovenste deel is het line-array met 6 speakers, deze kun je of rechtstreeks in de sub steken, op 1 meter hoogte of op 2 meter hoogte. Inputs: 1xXLR + EQ, 1x line voor bv guitaar en 1x stereo rca. Gewicht: max 13.3 kg. Vermogen: onbekend zoals altijd bij Bose maar hij gaat echt hard en kan veel hebben.

bose_l1_compact_system_portable.jpg
 
Inderdaad, het geluid laten regelen door een ander is niet altijd even positief te ervaren.

Ik ben dan ook op zoek naar de goede mixer voor mijn set.
Weet iemand een goede stereo mixer in 19" formaat?

Ik had gedacht aan Behringer 1602, maar heb al veel slechte commentaar gehoord over Behringer, vooral als je het vaak meezeult. Blijkt fragiel te zijn.

Ik zou minstens 4 stereo ingangen moeten hebben. Handig zou zijn moest er een tweede stereo uitgang zijn, om die dan naar de monitors te sturen.
Of is dat een slecht idee?

Kent er iemand een betaalbare oplossing?

Is er een groot verschil bij gebruik van XLR of jack?
 
Ik heb zelf hiervoor een DAP SC-4 mixer gekocht, heeft welliswaar maar 3 stereo ingangen, maar wel 2 stereo uitgangen. Eentje voor de PA, en eentje voor de monitors.

Voor rackgebruik zou je een oude Boss MX-10 kunnen zoeken. 10 ingangen en 2 uitgangen.
 
Inderdaad, het geluid laten regelen door een ander is niet altijd even positief te ervaren.

Ik ben dan ook op zoek naar de goede mixer voor mijn set.
Weet iemand een goede stereo mixer in 19" formaat?

Ik had gedacht aan Behringer 1602, maar heb al veel slechte commentaar gehoord over Behringer, vooral als je het vaak meezeult. Blijkt fragiel te zijn.

Ik zou minstens 4 stereo ingangen moeten hebben. Handig zou zijn moest er een tweede stereo uitgang zijn, om die dan naar de monitors te sturen.
Of is dat een slecht idee?

Kent er iemand een betaalbare oplossing?

Is er een groot verschil bij gebruik van XLR of jack?

Ik heb een paar jaar een Beringer 1602 in mijn live rack gehad. Prijs/kwaliteit verhouding is OK, en ik heb er geen problemen mee gehad. De 1602 heeft echter maar 1 stereo out en 1 mono monitor out. Mijn oplossing was een Behringr compressor achter de 1602 te plaatsen, deze heeft 2 stereo uitgangen, 1x XLR en 1x line, ideaal dus voor live. XLR's voor de FOH PA en de line outs voor je stereo monitor.

In de tussentijd heb ik geinvesteerd in een compact en kwalitatief betere mixer en ben overgestapt op een Motu Ultralite (489 Euro). Misschien een vreemde keuze voor live gebruik aangezien het een Firewire en USB audio interface is maar alle Motu's kun je ook standlone zonder laptop gebruiken. Het grote voordeel van dit soort mixers tov analoge is dat je veel stereo input en outputs hebt en je dus heel flexibel bent mbt FX send/returns en het maken van meerdere output mixes, EQ en compressie per kanaal. Instellen doe je thuis mbv je PC of Mac, standalone (live) kun je deze instellingen ook gewoon aanpassen, geen probleem. Mbt de prijs: de Ultralite heeft 3 19" modules vervangen: een EQ, een compressor en de 1602 mixer en dat was qua prijs ongeveer even duur.

Als je kwalitatief beter wilt dan een Behringer 1602 heb overigens ook analoge alternatieven. Voor 474 Euro koop je bij Thomann bv een Rane SM26 Splitter Mixer of de SM82 Stereo Line mixer of kijk eens bij Rolls. Ik weet niet of Alesis, Art of Phonic kwalitatief nou heel veel beter zijn dan Behringer als ik naar de prijs kijk, dus die lijken mij minder voor de hand te liggen.

Mbt XLR's en jacks: Ik zou je altijd adviseren om met gebalanceerde signalen te werken voor alles wat naar de grote mengtafel tbv de PA moeten (FOH). Zelfs bij hele kleine optredens ga je met je kabellengte al snel over de 10 meter heen en dan loop je het risico dat je met ongebalandeerd kabels problemen gaat krijgen. Let op: zorg er dus voor dat je mixer dus ook gebalanceerd uitstuurt of gebruik anders een DI tussen je eigen mixer en het stageblok. Bij grote optredens waar de PA door de organisator wordt geregeld zijn DI's nagenoeg altijd aanwezig maar neem geen risico en zorg dat je zelf een gebalanceerd signaal kan leveren, just in case ;-)

Gebalanceerde signalen kun je met 2 verschillende soorten pluggen transporteren
1) XLR's
2) Stereo 6.3 mm jacks

Wat gebruikelijks is: XLR's op het podium tbv het stage block, dus daar prik je op in en deze gaat dan naar de PA mixer. Dus als je mixer met 6.3 stereo jacks werkt, zoals bv mijn Motu Ultralite, dan kun je met verloop stekkers of kabels werken of je prikt je (reeds gebalanceerde signaal) in op een DI. Ik doe het laatste omdat goede DI's nog een aantal andere voordelen hebben, bv een -20/-40 Db pad. De BSS AR133 is 1 van de meest gebruikte DI's op podiums. Voor je eigen monitor op het podium kun je gewoon ongebalanceerde 6.3 mm jacks gebruiken.

Voor meer details over gebalanceerde/ongebalanceerde signalen en DI's moet je de "Online guide DI boxes" eens lezen.
 
De RX1602 heeft toch een stereo koptelefoon uitgang die appart te regelen is?
 
De RX1602 heeft toch een stereo koptelefoon uitgang die appart te regelen is?

Klopt, dat is waar, bijna vergeten. Dus je kunt die dan gebruiken voor je stereo monitor :) De reden dat ik dat niet heb gebruikt is dat de 1602 ongebalanceerde output geeft dus vandaar dat ik toen een DBX 166 XL heb gekocht die ik dan zowel als compressor als splitter kon gebruiken en dus 2 issues voor mij opgeloste.
 
Rolls lijkt me wel wat.
Maar het zit eigenlijk zo, ik heb op mijn stage piano (Yamaha CP300) jack en XLR uitgangen.
Ik zou graag de XLR uitgangen gebruiken.
Dus ik zit met XLR left en XLR right.
Als ik kijk naar de stereo ingangen op die mixers, zie ik maar 1 stereo XLR ingang. Hoe zit het dan met mijn 2 uitgangen?
En daarnaast wil ik ook nog eens 2 synths aansluiten met jack.(hebben geen XLR)
Maar die zullen niet gebalanceerd zijn, dus heeft het misschien weinig zin om mijn stage piano aan te sluiten met XLR???
Heb dan toch een DI nodig voor de twee overige synths.
Tenzij ik een mixer neem met stereo XLR uitgang? Klopt?

En dan nog een klein vraagje:
Hoe doen jullie de monitoring live?
Van je mixer naar de PA--> van de PA terug naar de mixer voor je eigen monitoring?
Maar dan heb je wel een twee zone mixer nodig niet? En hoe regel je dan je de geluidssterkte van jezelf in de monitor?
Dan heb je toch in principe twee mixers nodig, niet?
Een voor je eigen klank naar de PA te sturen, en dan nog een om de ontvangen sound te mixen met je eigen geluid. Maar in't geluid dat je van de PA krijgt, zit je zelf ook bij. Hoe zit dat dan eigenlijk?
 
Waarom wil je perse XLR gebruiken? Alleen als je veel last hebt van storing is dat nuttig.

Ik doe mijn monitoring altijd zelf. Vanuit mijn mixer gaat er een stereo feed naar de PA. Daarnaast gaat er een mono-feed naar mijn eigen monitorbox. Op deze manier kan ik altijd zelf mijn stage volume regelen. Afhankelijk van de situatie heb ik dan nog een extra monitorbox van de PA waarop dan bv wat zang staat. Ik ben dan in totaal veel minder afhankelijk van de geluidsman.
 
Waarom wil je perse XLR gebruiken? Alleen als je veel last hebt van storing is dat nuttig.

Ik doe mijn monitoring altijd zelf. Vanuit mijn mixer gaat er een stereo feed naar de PA. Daarnaast gaat er een mono-feed naar mijn eigen monitorbox. Op deze manier kan ik altijd zelf mijn stage volume regelen. Afhankelijk van de situatie heb ik dan nog een extra monitorbox van de PA waarop dan bv wat zang staat. Ik ben dan in totaal veel minder afhankelijk van de geluidsman.

Zo doe ik het ook. Bij grote optredens heb je vaak een aparte geluidsman op het podium en alleen dan vertrouw op zijn mix en monitoring. Dat lukt dan ook beter want je kunt op het podium elkaar beter zien ivm de geluidsman van de PA. Maar bij de kleinere optredens doe ik het dus zelf. Werkt prima en je bent helemaal in control mbt je eigen instrument en monitor niet afhankelijk van de geluidsman.
 
nog wat vragen...

nog wat vragen...

Beste mede muzikanten,

Een erg goede discussie, ik leer er veel van. Wie kan me helpen met nog enkele simpele vragen:

  1. Levert elk instrument altijd een ongebalanceerd uitgangssignaal? Is een DI box altijd nodig (voor zowel keys, gitaar als basgitaar)?
  2. Ik heb 2 keyboards en wil die op 1 monitor aansluiten. Mijn huidige monitor heeft echter maar 1 lijningang (en 1 mic ingang). Kan ik een eenvoudige verloopstekker kopen? http://www.allekabels.nl/Jack-Verloop/53/1059/Verloopstekker.html ? Geeft een mini mixer beter geluid of heeft een mini mixer alleen maar meer mogelijkheden?
Alvast heel erg bedankt!
 
Back
Top