Ik wil een opleiding, hoe of wat?

daar ben ik heb inderdaad mee eens! 8)

enne...ik zit in Amsterdam op school.
Heb op het moment les van Gordon Todd (schotse man) die -als ik me niet vergis- ook in de audio les geeft.
 
audio engineering
ben laatst weer begonnen na een stop en hoop rond de zomer klaar te zijn
vind het zelf een goeie opleiding
er is genoeg te leren op het gebied van audio en dat krijg je ook maar het is vooral veel zelfstudie
het belangrijkste aan de opleiding is je eigen input
je leraren laten je wel het één en ander weten maar jij bent zelf degene die moet zorgen dat het perfect is, dat wat je geleerd wordt ook toegepast wordt
dus in jouw geval veel op pad en filmen en editten voor mij weer veel studio tijd booken zoeken naar muzikanten en opnemen die sessies
er zijn er genoeg die een slecht eindproject hebben en slechts een aantal die echt prachtig zijn (zoals bij elke opleidingen denk ik)

de één doet het simpel en makkelijk puur voor het papiertje en haalt net genoeg punten
de ander zorgt ervoor dat ie het beste uit de opleding kan halen en heeft meer dan een diploma :)
 
Nou, na een tijd goed na te hebben gedacht heb ik toch maar
besloten het SAE te gaan doen.
Ik heb gisteren m`n derde les gehad en ik moet zeggen dat ik diep onder de indruk ben.
Je proeft al meteen de pro sfeer en leraren weten Echt waar ze het over hebben.
Hoewel ik een film opleiding volg, krijgen we nu audio lessen ( basis certificate stage ) wat voor mij bijzonder boeiend was en ontzettend leerzaam.
Zo kregen we hoe geluid reageerd op koudere temperatuur, warmere temperatuur, snelheden en trillingen op muur, water, metaal enz.
*knip*


Klinkt erg interessant! Bij mijn opleiding komt techniek nauwelijks aan bod, de docenten vinden dat er boeken genoeg zijn wil je er wat meer over weten en richten zich echt op het ontwikkelen/uitwerken en realiseren van ideeën, het gebruik van filmtaal en persoonlijke ontwikkeling in een zelf bepaalde richting. En veel discussie over het vak. Allemaal heel erg leerzaam, maar het voelt soms wat onzeker om een bepaalde technische en theoretische basis te missen. Maarja, daarom probeer ik dus af en toe boeken te lezen :)
Succes ermee, ben erg benieuwd wat voor een opdrachten je krijgt en wat je dan gaat maken, keep me posted!
 
Klinkt erg interessant! Bij mijn opleiding komt techniek nauwelijks aan bod, de docenten vinden dat er boeken genoeg zijn wil je er wat meer over weten en richten zich echt op het ontwikkelen/uitwerken en realiseren van ideeën, het gebruik van filmtaal en persoonlijke ontwikkeling in een zelf bepaalde richting. En veel discussie over het vak. Allemaal heel erg leerzaam, maar het voelt soms wat onzeker om een bepaalde technische en theoretische basis te missen. Maarja, daarom probeer ik dus af en toe boeken te lezen :)
Succes ermee, ben erg benieuwd wat voor een opdrachten je krijgt en wat je dan gaat maken, keep me posted!

Dat zal ik zeker doen :)
Mag ik vragen welke opleiding je volgt?
 
Ik doe audiovisuele vormgeving aan de kunstacademie in Breda. De opleiding focust zich vooral op documentaire film, maar ikzelf neig meer in de richting van fictie.
 
Wat je ook doet, blijf ver weg van zogenaamde professionele opleidingen als de AVA ( audiovisual academy ) in hilversum.
Met hun mooie praatjes laten ze je denken dat je na afronding van hun 'opleiding' een prachtige toekomst in de muziekbusiness zult hebben, terwijl dit verre van de waarheid is.
Hun claims zijn:
-13 studio's ( ja er zijn 13 ruimtes, waarvan slechts 2 als studio ingericht zijn , de rest is in gebruik als voorraadhok, en ze tellen voor het gemak de hokjes waar toevallig een microfoon in staat er ook bij).

-Internationaal erkend diploma ( ben nog nooit professionele mensen tegengekomen die ook maar iets van AVA hebben gehoord )
- 90% van onze cursisten vind een baan in de muziekwereld..( ja kan best, maar dan krijg je hem nog niet )
- professionele begeleiding.( zoontje runt de zaak officieel, maar papa doet eigenlijk al het werk, dus die professionele begeleiding slaat op de begeleiding van vader aan zoonlief, en niet op de cursisten)
-werken met de modernste studio apparatuur, ( als je een yamaha o2r nog modern kan noemen, en je 'hands on ' tijd is ongeveer een minuut of 15 per dag en dat terwijl er nog 7 cursisten achter je staan zich ermee te bemoeien terwijl zoonlief nergens te bekennen is ( ja zit op de 3d afdeling ongeinspireerde crap te maken met een slaperig hoofd en een bak koffie)
-tot slot bestaat het 'lesmateriaal'uit een stapeltje kopietjes van het eerste hoofdstuk van de handleiding van de yamaha o2r, that's it!


Ik ben ooit voor die mooie praatjes gevallen, en was 13 weken later 1500 euro armer en een enorme deceptie rijker, en erg boos, want de neerbuigendheid van 'papa'was niet van de lucht als je ook maar een zweempje kritiek had op de opleiding, als je afwezig bent kraken ze je helemaal af, ik durf dit te zeggen omdat ik hen over anderen heb horen praten, en het zou mij verbazen als ze dit bij mij niet deden,ik was nogal kritisch.
Achteraf gezien had ik alles wat ik daar heb geleerd in 13 keer naar hilversum reizen en 3 uur daar aanwezig zijn in een dag van internet kunnen leren.
Dat raad ik je ook aan, lees veel op internet, google op dynamics, compression, mixing techniques etc.... Voor de rest zou ik alleen dingen als de HKU serieus nemen, zelfs bij SAE heb ik zo mijn twijfels, maar daar heb ik geen ervaring mee dus daar kan ik naast zitten.
 
HKU en SAE zijn ook vrij verschillend heb ik me laten vertellen
destijds geinformeerd wat er bij HKU zat maar dat viel toch aardig tegen
niet dat de opleiding slecht was ofzo maar zou te weinig les zou krijgen in de dingen die ik wilde leren
SAE bied mij dat wel en heb daarom voor hun gekozen
het is dus belangrijk dat je eerst uitzoekt wat de opleiding bied

in hilversum had ik ook een cursus gevolgt (naam ga ik niet eens noemen zo slecht was het) ook rond de 1500,- met 2x o2r in de studio
eigen schuld ook had ik maar niet moeten denken ff met de goedkoopste opleiding alles gelijk te weten :geslaagd:
 
Op het moment bied ik de cursus Electronic Music Production in Amsterdam aan: 12 lessen, met aandacht voor onderwerpen uiteenlopend van EQ-ing, geluidstransformatie tot sampling en geluidssynthese. Misschien interessant voor mensen hier? Voor informatie kun je kijken op:

http://www.crea.uva.nl/cursussen.php?coursegroup=2&subcoursegroup=127

Vanaf januari komt er ook een vervolgcursus voor diegenen die na de basiscursus door willen.

De prijs is 100, 140 of 175 euro. Dit hangt ervan af of je student bent en of je misschien studeert aan de UvA of HvA.

Groetjes,

Olaf
 
De cursus is geschikt voor aanstormend producers talent. singer-songwriters die hun liedjes elektronisch willen opnemen en ondersteunen en creatieve LAPTOP DJ’s. Alle andere electro affincado’s zijn uiteraard ook welkom!

Weer dat ELECTRO :)
 
NB de de drie cursusgroepen voor September dit jaar zitten al vol, maar in januari starten er weer nieuwe groepen en is er zowiezo nog plaats. En als het weer vol zit komt er een extra vierde basiscursusgroep, dus je kunt je altijd opgeven.
 
De Ava in Hilversum is sinds kort verhuisd naar het Mediapark, dit is op zich al een leuk detail maar inderdaad geen garantie voor een goude toekomst, wat je er leert is de basis (en meer) van wat je absoluut moet weten als je in de 'muziekbusiness' wilt gaan werken of wat je er dan ook wil gaan doen.
In de vooropleiding wordt de technische kant in duidelijk Nederlands belicht waarbij er genoeg tijd is voor eigen werk, ideeen etc. In het tweede gedeelte komt de productie kant aan bod waarbij ook weer ruimte genoeg is voor eigen inbreng, waarbij je ook samen aan je portofolio gaat werken. Hiermee kun je vervolgens natuurlijk je voordeel kan doen bij je zoektocht naar werk.

Al met al vind ik het voor deze prijs zeker een opstap naar veel mogelijkheden en altijd de moeite van een intake-gesprek waard.

Daniel
 
Wat je ook doet, blijf ver weg van zogenaamde professionele opleidingen als de AVA ( audiovisual academy ) in hilversum.
Met hun mooie praatjes laten ze je denken dat je na afronding van hun 'opleiding' een prachtige toekomst in de muziekbusiness zult hebben, terwijl dit verre van de waarheid is.
Hun claims zijn:
-13 studio's ( ja er zijn 13 ruimtes, waarvan slechts 2 als studio ingericht zijn , de rest is in gebruik als voorraadhok, en ze tellen voor het gemak de hokjes waar toevallig een microfoon in staat er ook bij).

-Internationaal erkend diploma ( ben nog nooit professionele mensen tegengekomen die ook maar iets van AVA hebben gehoord )
- 90% van onze cursisten vind een baan in de muziekwereld..( ja kan best, maar dan krijg je hem nog niet )
- professionele begeleiding.( zoontje runt de zaak officieel, maar papa doet eigenlijk al het werk, dus die professionele begeleiding slaat op de begeleiding van vader aan zoonlief, en niet op de cursisten)
-werken met de modernste studio apparatuur, ( als je een yamaha o2r nog modern kan noemen, en je 'hands on ' tijd is ongeveer een minuut of 15 per dag en dat terwijl er nog 7 cursisten achter je staan zich ermee te bemoeien terwijl zoonlief nergens te bekennen is ( ja zit op de 3d afdeling ongeinspireerde crap te maken met een slaperig hoofd en een bak koffie)
-tot slot bestaat het 'lesmateriaal'uit een stapeltje kopietjes van het eerste hoofdstuk van de handleiding van de yamaha o2r, that's it!


Ik ben ooit voor die mooie praatjes gevallen, en was 13 weken later 1500 euro armer en een enorme deceptie rijker, en erg boos, want de neerbuigendheid van 'papa'was niet van de lucht als je ook maar een zweempje kritiek had op de opleiding, als je afwezig bent kraken ze je helemaal af, ik durf dit te zeggen omdat ik hen over anderen heb horen praten, en het zou mij verbazen als ze dit bij mij niet deden,ik was nogal kritisch.
Achteraf gezien had ik alles wat ik daar heb geleerd in 13 keer naar hilversum reizen en 3 uur daar aanwezig zijn in een dag van internet kunnen leren.
Dat raad ik je ook aan, lees veel op internet, google op dynamics, compression, mixing techniques etc.... Voor de rest zou ik alleen dingen als de HKU serieus nemen, zelfs bij SAE heb ik zo mijn twijfels, maar daar heb ik geen ervaring mee dus daar kan ik naast zitten.



haha daar ben ik ooit een keer weggestuurd omdat ik als toetsenspeler van het bandje die daar als lesproject werd gebruikt, commentaar had over de manier hoe je een gitaar moest opnemen.
hun deden dat altijd via een di box, mooier was er niet zeiden ze...
ik heb nog nooit zo,n blikkerig rot geluid gehoord..
als je een gitaar lekker wil opnemen dan moet je de vrsterker lekker open kunnen zetten en dan een microfoon opstelling maken.
maar daar konden de buren weer niet tegen (ze zaten toen in een garagebox onder een woonhuis)
 
De Ava in Hilversum is sinds kort verhuisd naar het Mediapark, dit is op zich al een leuk detail maar inderdaad geen garantie voor een goude toekomst, wat je er leert is de basis (en meer) van wat je absoluut moet weten als je in de 'muziekbusiness' wilt gaan werken of wat je er dan ook wil gaan doen.
In de vooropleiding wordt de technische kant in duidelijk Nederlands belicht waarbij er genoeg tijd is voor eigen werk, ideeen etc. In het tweede gedeelte komt de productie kant aan bod waarbij ook weer ruimte genoeg is voor eigen inbreng, waarbij je ook samen aan je portofolio gaat werken. Hiermee kun je vervolgens natuurlijk je voordeel kan doen bij je zoektocht naar werk.

Al met al vind ik het voor deze prijs zeker een opstap naar veel mogelijkheden en altijd de moeite van een intake-gesprek waard.

Daniel

Wat een slappe poging tot reclame maken. En dat voor die kwakzalvers.
Of je bent met ze bevriend, of je weet niet waarover je het hebt.
Ik weet in ieder geval uit ervaring dat zoals jij het zegt het veeeele malen mooier klinkt dan het werkelijk is, vandaar mijn reactie. Ik houd niet van dat soort praktijken.
 
helaas, ik maak geen reclame, ik volg 'm op dit moment , ik geef gewoon mijn eerlijke mening zoals jij dat waarschijnlijk ook doet en ik vind de opleiding voor mij op dit moment zeer geschikt, ben er de rest van de week dan ook serieus mee bezig dus ik weet echt wel waar ik over praat.

Ennuh, rvoo, verzin zelf 's wat, ga lekker muziek maken of zo, nu weet ik weer waarom ik hier niet te vaak kom :dj:
 
Laatst gewijzigd:
dacht ik ook toen ik het las


Hi allemaal,

Ik ben ook een leerling geweest van AVA in hilversum. Ik heb niets te klagen.
Man-T, 1500 euro voor 13 weken? ik heb zo'n 900 euro betaald. weet je zeker dat je niet een andere opleiding bedoelt?
By the way, ik kreeg helemaal niet het gevoel dat ze mensen aan het afkraken waren daar. Volgens mij zit jij juist achter iemands rug om mensen af te kraken *D

Ik heb precies geleerd wat ik wilde daar. Ik ben net begonnen bij Dutchview. Als mobile AV operator.

Bliepertronic,

AVA zat helemaal niet in een kelder. En ik heb juist geleerd dat een 3 voudige microfoon opstelling voor een versterker ( bijvoorbeeld een Marshall) het vetste klinkt.

Ik ben wel eens bij een open dag geweest bij de Sound Academy in hilversum. Die zaten wel in een kelder in een woonhuis (wat een zooitje was het daar zeg :dubbel: weet je zeker dat je die gasten niet bedoelt?
Een ouwe vent die zich kapot rookt en zo'n blonde del die dan af en toe eens de administratie doet.

Daniellao,

goed om te horen dat je het ook naar je zin hebt :)

hoor je eens wat anders op forums dan alleen gezeik lol


greetz,

Brian.
 
Ik ben wel eens bij een open dag geweest bij de Sound Academy in hilversum. Die zaten wel in een kelder in een woonhuis (wat een zooitje was het daar zeg :dubbel: weet je zeker dat je die gasten niet bedoelt?
Een ouwe vent die zich kapot rookt en zo'n blonde del die dan af en toe eens de administratie doet.

brings back memories :D

die gast kon hoesten dat je dacht die valt nu ieder moment dood op de grond :P
 
Back
Top