bestaat er software of website die mogelijkheden toont als je m noten voert?

klinkske

Zit volgens de 10ers in de kelder alweer te niksen
Lid sinds
21 december 2007
Berichten
9.735
Locatie
Streek rond Herentals - België
Stel, ik analyseer audio naar midi. Nu heb ik wat midi noten. Ik zou graag daarop bouwen en kunnen zien welke kant ik uitkan met die noten.
Ik kan dan in maschine de noten beperken en dan is elke toets goed, dan kan ik pads meppen op t gevoel.

Bestaat er een website die als ik m dit voer me dan toont in welke eventuele chord t zit, wat er mogelijk is in die chord en - ik ken niks van theorie- eventueel andere tips om er op verder te bouwen?

Dat zou me zo hard vooruit helpen... Dit haalde ik uit maschine door visueel enkele noten vd midi te vergelijken, dan had ik de meeste gemeenschappelijk als ik scale 'modes Ion B2' koos, en deed er dit mee. Maar nu nog uit die loop geraken :D

Schermafbeelding 2024-03-16 om 19.52.08.png
 
Ik loop ook altijd maar een beetje aan te klooien met akkoorden maar in jouw geval zou ik kijken in welke toonladder(s) de noten F# A# en B passen en van daaruit verder werken qua harmonie, akkoorden en melodie.
Dat is in dit geval bijvoorbeeld F# majeur: F# G# A# B C# D# F
en G# mineur: G# A# B C# D# E F#
 
Laatst gewijzigd:
Ja: Chatgpt. Die legt je alles haarfijn uit... als je de vraag ten minste juist (her)formuleert.

Wanneer we leren lezen & schrijven dienen we ons eerst de 26 letters van het alfabet eigen te maken. Daarin ben je al met onderscheiding geslaagd! Ons muzikale alfabet heeft slechts 12 letters. Met pen, papier en een beetje goede wil, ben ik er zeker van dat je erin zal slagen om de basis van de theorie snel onder de knie te krijgen en daarop verder te bouwen.

Geef een man een vis en je voedt hem voor een dag. Leer hem vissen ...
 
Ik heb n boel witte en zwarte toetsen. Als ik er geen letters op kleef valt er weinig te lezen. Mijn workflow is op t gehoor. Maar wel binnen een afgebakend terrein. Dus nee ik kijk niet. Ik lees niet: ik hoor. Ik speel enkel geen keys dus ik hoor meer slechts dan goeds onder mijn vingers zonder hulp van mijn gear.
maar we wijken af zoals gevreesd. Iemand een tip qua software of website? Ik gebruikte nog nooit AI tenzij ik mijn teen tegen n tafelpoot knalde.
als ik muziektheorie moet leren gaat alles buiten. Doe ik niet.
 
Ik denk dat voor jou de plugin suite: Captain Plugins het meest bij je vraag aansluit, eventueel is scaler 2 ook een optie, maar de captain plugins gaan wat verder.
Met name captain chords en captain melody doen wat je hier vraagt:


Timeline
Intro 0:00 - 1:15
Captain Chords 1:15 - 2:38
Captain Beat 1:15 - 4:31
Captain Melody 4:31 - 7:20
Captain Deep 7:20 - 10:15
The Switch Up 10:15 - 14:52
Final Results 14:52 - 16:30
Final Beat 16:30 - 16:53
 
Dank voor de info maar een ontgoocheling. Ik was t vergeten maar scaler 2 heb ik ooit gekocht. Te ingewikkeld. Ik wil niet in n plugin zitten vlooien, lijkt te had op n daw. Muisje blokjes sleep dingen, Totaal tenenkrullend voor me.

Het is ironisch hoe out of my taste die yt video van captain chords is. Zowat 100%. Ik was nl bezig met industrial punkachtige shizzle 😂
 
In liedje drie akkoorden Gewoon C en G en F majeur akkoord afwissenelen.
(In C : grote T) Er zijn keyborden die dit automatisch doen zodat je maar één toets hoeft in te drukken.
Dat is nog makkelijker.
Maar op een gewoon polyfoon toetsenbord.
C = C E G Voor een C akkoord (Drie liggingen mogelijk.) Het makkelijkste afwisselen voor de hand is G C E
G = G B D Voor een G akkoord (Drie liggingen mogelijk.) Het makkelijkste afwisselen voor de hand is G B D
F = F C A Voor een F akkoord (Drie liggingen mogelijk.) Het makkelijkste afwisselen voor de hand is A C F
Meer niet.
Wil je een beetje moeilijker of `stoer`doen dan gebruikelijk.
Transponeren normaal staat-ie op nul en dan zet j`um op
In B -1 transponeren
In D +2 transponeren
In E +4 transponeren
Zelfde toetsen gebruiken die je gewend was.
Enzovoorts
Zo heb ik maar liefst zes jaar liederen begeleiding gedaan naar tevredenheid van de goe-gemeente en tevens mijn spullen leren kennen.
 
Ja verwarrend he :) het is zo moeilijk te beschrijven. Dus eerst wat ontleden door te kijken wat hij analyseert, dan die noten in de trommel gooien zodat de grens wordt gezet en verder pads op maschine duwen binnen die grens zonder nog te kijken.

Stel ik heb 6 noten, 3 ervan passen in een bestaand deugdelijk akkoord of scale of mode of whatever en ik ben vertrokken. Geeft me veel plezier met die geweldige pads op maschine
nu denk je “wat is ‘t probleem dan”

Soms heb in noten die samen niet zomaar ergens lijken te passen, en dan ben ik verloren in t notenbos
 
Je zit in een experimentele setting, niet in een muzikale setting.
Zolang je deze klik niet maakt en omschakelt zal je je altijd gewrongen voelen.
Uit niets komt niets dus enige kennis opbouwen over wat je wilt bereiken is veel leerrijker, interessant en helpvol dan een programma iets voor je te laten doen en dan overwegen of je het goed vindt...

Just my 2 ct...

Cheers,
Exo. :mega:
 
Niet ideaal misschien maar als je pen en papier bij de hand hebt en je schrijft de grondtoon op van het eerste akkoord en de andere twee noten die er in staan en je zet de pianoroll aan dat je geluid hebt dan dupliceer je dat akkoord en plaats je die iets verder en laat je die twee akkoorden in een loop spelen dan kan je in het tweede akkoord twee noten laten staan en met de derde noot ga je schuiven en zo vindt je op gehoor wat erin past en die schrijf je op en zo ga je door met de volgende akkoorden en vergroot de loop en ieder keer noteer je de nieuwe notencombinatie op het papier .
Zo heb je op een gegeven moment een mooie reeks.
Volgende keer als je met een nieuw akkoord een track wil beginnen doe je hetzelfde en noteer je het weer en na een tijdje heb je dan allerlei akkoordenreeksen genoteerd zodat je dan makkelijker als je begint met een akkoord meteen ziet welke akkoorden op je papier in die reeks staan.
Dan begin je met bijv 4 maten in een loop en zet je een paar van die combinaties uit die reeks en dan hoor je meteen of het iets is en als je dat wat vaker doet dan weet je op een gegeven moment hoe bepaalde akkoorden combinaties klinken.
En later maak je combinaties met 4, 5 of 6 noten en die noteer je weer en zo heb je na verloop van tijd een heel schema.
Scaler kan als je noten intoetst de akkoorden laten zien maar dan vindt je te lastig dus wellicht met pen en papier meer werk maar handiger voor je.
 
Laatst gewijzigd:
Ik was nl bezig met industrial punkachtige shizzle 😂
Op bepaalde manier bekeken maak ik dat ook, heb gemerkt dat je het al gauw te ingewikkeld maakt met theorie en akkoorden, dan krijg uiteindelijk deprimerende melodic deuntjes die gewoon niet passen, het gaat in deze shizzle veel meer om onderhoudende fills die weinig melodics bevatten. je gaat niet van akkoord naar akkoord, veel meer van noise naar noise. Natuurlijk heb je wel iets van melodie nodig maar scalers gaan daarbij zo beperkt van waarde zijn dat je net zo goed zelf wat kunt uitproberen op de pianoroll. 'Shoot de muziekleraar' :)
 
Ja dit. Ik heb niks aan akkoorden ‘evolutie’ eigenlijk. denk ik. Ik wil hier en daar n noot inmeppen die past in wat er al was om zo beetje variatie te hebben. Jij bent mee.
 
Ik wil hier en daar n noot inmeppen die past in wat er al was om zo beetje variatie te hebben. Jij bent mee.
Dat gaat eigenlijk het beste als je dat vanuit je gehoor doet maar voor de meesten betekent dat solfege trainen zodat je met je stem op een gegeven moment voelt welke sprongen/afstanden goed volgen op datgene wat je hoort op dat moment.
Een programma kan je wel tonen welke noten er in zouden passen, dat doet Scaler ook wel maar je hebt toch een bepaalde klank in je hoofd en die moet je vertalen naar je instrument anders blijft het een beetje zoeken en proberen.
 
Ik wil hier en daar n noot inmeppen die past in wat er al was om zo beetje variatie te hebben.
je zegt het zelf eigenlijk al. Dus gewoon alle theorie los laten en gewoon wat noten erin gooien totdat het klinkt zoals jij het wilt. En als je toch in de theorie wilt blijven dan is het toch Scaler 2 leren denk ik, en zo moeilijk is ie niet, 1x een YT tutorial van een half uurtje en je hebt de hele plugin door.
 
Ik wil binnenkort wel eens mee komen kijken of we een werkbare methode kunnen verzinnen. Van mij krijg je in ieder geval niet te veel theorie. :D Maar ik heb wel wat trucjes om noten bij akkoorden en vice versa te vinden, of op basis van jde paar noten die je al hebt een collectie die past. Beperkt maar werkbaar.
...en dan speel ik die epische Crumar akkoorden wel even over je track. :P
 
Back
Top