Ik wil een opleiding, hoe of wat?

Origineel geplaatst door mavn
Ik zit in jaar 4. Wij zijn nog met z'n 5-en van oorspronkelijk 11.

In jaar 3 nog iets van 7 van de 12
In jaar 2 nog 1 van 12
In jaar 1 iets van 6 (ze hebben de eisen voor toelating wat betreft gehoortesten verzwaard.) Er waren er een stuk of 11 toelaatbaar geacht, maar 5 vielen bij de gehoortesten door de mand.

gehoor testen? bedoel je solfege of tonen horen? en dan 5 van 6 niet goed meer kunnen horen...
 
Origineel geplaatst door brmzz
gehoor testen? bedoel je solfege of tonen horen? en dan 5 van 6 niet goed meer kunnen horen...

Bij toelating worden er gehoortesten afgenomen. in mijn tijd nog klassikaal. Tegenwoordig 1 op 1. Je hoeft geen voorkennis te hebben. Dingen als een toonreeks nazingen. Ritmes na-tikken enz. Niet moeilijk, maar je kan op die manier wel het kaf van het koren scheiden.

Ze testen puur of je het "talent" hebt om het solfège onderwijs te kunnen bijhouden. Het eind niveau is het kunnen uitschrijven van een zang melodie, baslijn en het maken van een akkoordenschema vanaf cd op gehoor (zonder hulp van een instrument, enkel een grondtoon. Nummers in de trant van Beatles, Billy Joel, Amos Lee, enz. Studenten die dat willen kunnen daarna nog verder gaan. Maar dit is het niveau wat iedereen (in principe, er worden constant regels veranderd, aangepast, enz) moet halen.

Overigens is, gezien de problemen die de producer studenten hiermee hebben, het niveau voor ons aangepast. En zelfs dat niveau is voor sommigen te hoog gegrepen... Ik ben de enige die wel is doorgegaan op eigen initiatief.
 
Hey,

Alweer een tijd verder ...
Ik heb nu een Te Sweet deal met mn ouders en ik mag een SAE opleiding volgen.
Nu zit ik dik te twijfelen wat ik ga doen.
Muziek en Video zijn een grote passie van me.
Ik ga nog wel eerst een afspraak maken met ze, maar goed...
Ik kom er eventjes niet uit en hoop dat ik net de juiste woorden hoor op deze forum :D

Het punt is, ik wil het allebei .. sommige noemen het een illusie om 2 dingen te doen in de toekomst maar goed, ik zie de muziek/video toch echt als 1 geheel.
Ik ben beter in de muziek dan video waardoor ik al sneller geneigd ben om voor een video opleiding te gaan ( met mn eigen muziek uiteraard ten ondersteuning van een video).

Ik heb dan ook zoiets van ; ik hoef helemaal geen masteraar of audio engineer te worden .. ik maak mn muziek zodanig dat ik het later gewoon doorschuif naar een masteraar...

Maar goed .. aan de andere kant denk ik dan, op het moment ben ik talentvoller in muziek dan video.
Maar is dat ook echt zo? lijkt dat misschien zo omdat ik niet zoveel van video weet als van audio?
Ik weet dat ik het antwoord bij mezelf moet zoeken, maar zo hebben jullie een idee hoe ik denk :P

Wat ik wil? flink veel stof voor mn kiezen krijgen, leren!! meer inzicht krijgen in de opleiding die ik kies.

En goed...ik weet dat je na zo`n opleiding niet meteen aan de bak kunt.
Daarom wil ik, als ik het jaar succesvol afrond, een Business/Marketing
opleiding erbij doen, om te leren hoe je een product kunt verkopen...

zoals jullie lezen, plannen en mogelijkheden genoeg...alleen de juiste beslissing maken is op het moment erg lastig...

Gr,

Een jongen die het eventjes niet meer weet
 
Een opleiding gaan volgen om met veel mazzel net een boterham te kunnen verdienen tussen het leeuwendeel wat het zonder jouw opleiding ook allemaal geleerd heeft en het zelfde verdient.

En ondertussen moeten er inmiddels ook buitenlanders gehaald worden om HBO- en WO-functies te vervullen. Je zou misschien beter een vak kunnen leren en gewoon zelf het een en ander kunnen leren over muziek zoals de meesten hier? Ik denk dat om succesvol te worden in de muziek je meer hebt aan een opleiding marketing of iets business gerichts.
 
precies .. ik wil muziek en video ook koppelen aan de marketing/business kant...
ik heb het idee dat er best wel wat valt te verdienen, maar de meeste gewoon niet goed weten hoe...
Iedereen schuift het naar geluk of super veel talent hebben, maar is dat ook ècht zo??
Is het gewoon niet stiekem dat men zich ALLEEN op de muziek focust en wanneer het even niet gaat die droom laten varen?
Of zeg ik nu iets wat niet klopt :P
 
Tja als je al de hele dag op school bezig bent met muziek heb je er 's avonds vaak al geen zin meer in.
 
Kijk, nu komen we al wat verder...
Hebben andere mensen dit ook zo ervaren?
of is het muziek maken tot je erbij neervalt? :P

Ik kan me er wel wat bij voorstellen uiteraard.
Meer redenen om te zeggen van Doe een video opleiding (
met mn muziek als ondersteuning ) ...

Want ik zou bijna zeggen dat je de nare kant van muziek ( of van jezelf )
tegenkomt als je met een muziek opleiding begint omdat je er dus
de hele tijd mee bezig bent...
 
Iedereen schuift het naar geluk of super veel talent hebben, maar is dat ook ècht zo??
Dat en je zult er hard voor moeten werken.
En dan nog heb je geen garantie dat je het lang genoeg kan uithouden.
 
Interessante discussie dit.

Goed werk bestaat uit 5% inspiratie en 95% transpiratie. Inmiddels een cliché-uitspraak, maar ik zou zeggen: vergeet die hele onzin van talent. Het gaat om passie, en de wil om tot het uiterste te gaan die daaruit voortvloeit. Talent kun je toch verder weinig aan doen, is leuk wanneer je het hebt, is ook leuk wanneer je de ambitie hebt om multimiljonair te worden, maar verder zou ik er niet te lang over piekeren zolang je niet ritmisch gestoord o.i.d. bent :)

Ik begrijp jouw dilemma erg goed goran. Ik word er zelf ook een beetje gek van dat ik het liefst hele dagen alleen met muziek bezig wil zijn en _tegelijkertijd_ ook hele dagen met film bezig wil zijn. Zoiets kan dus niet :)
Ik doe zelf een filmopleiding, audiovisuele vormgeving (gericht op documentaire film) aan de kunstacademie in Breda. Die opleiding heeft me erg veel inzichten bijgebracht die ik waarschijnlijk nergens anders vandaan had gehaald. Het volgen van een dergelijke creatieve studie brengt echter een risico met zich mee: namelijk dat je door harde kritieken steeds minder durft te doen en daardoor je motivatie verliest en flauwe risicoloze dingen gaat maken. Het maken van fouten wordt niet echt getolereerd, en elk idee dat je krijgt is dan telkens niet goed genoeg, want het moet altijd beter en origineler, en zo kun je behoorlijk vast komen te hangen. Het is bij mij gebeurd en het kost dan veel doorzettingsvermogen om toch bij jezelf te blijven en je eigen ideeën te waarderen, om weer wat zelfvertrouwen te krijgen. Want iets willen creëren zonder zelfvertrouwen levert eerder een lijdensproces op dan iets anders.

Goed. Klinkt zwaar allemaal he? Ik realiseer me dat mijn verhaal wat overdreven negatief kan klinken, en ik kan natuurlijk alleen spreken over de kunstacademie waar ik studeer, waar niet eens een geluidsopleiding te vinden is :). Maar ik zie veel creatieve mensen steeds voorzichtiger worden waardoor het werk dat ze maken steeds minder interessant wordt en ze het zelf ook minder interessant vinden om te doen. En ik kan me voorstellen dat een dergelijk tafereel op elke school bij elke creatieve opleiding kan plaatsvinden. Dit is niet iets dat je ervan moet weerhouden om een opleiding te doen hoor, begrijp me niet verkeerd, ik probeer alleen aan te geven dat opleidingen best een schaduwzijde kunnen (en niet per sé hoeven) hebben.

Tja en dan muziek nog, naast het filmen. Op dit moment los ik het op door ongeveer anderhalf uur per dag aan muziek te besteden. Die anderhalf uur moet ik dan óók nog eens verdelen tussen drummen, keyboard spelen en verdiepen in zowel technische zaken omtrent producen als muziektheorie. En af en toe jammen met m'n bandje en nummers schrijven. Tja, progressie maak ik zeker, maar niet op een dusdanig tempo dat ik ooit vaardig genoeg zal worden om er geld mee te verdienen. Vaak twijfel ik of ik muziek niet toch stiekem leuker vind dan film, of ik verkeerd gekozen heb. Soms ben ik net iets teveel met muziek bezig en gaat dit ten koste van m'n opleiding, waarna ik weer baal omdat ik het gevoel heb twee dingen half te leren. Maar ik wil simpelweg geen van beiden opgeven. Waar ik uit ga komen? Geen flauw idee. Maar de drang om het te doen en de enorme voldoening en plezier die ik er vervolgens uithaal is voor mij belangrijker dan het nastreven van 'fame and fortune'.
 
Wow ... Ik vind het een heel mooi verhaal wat je geschreven hebt Daylife!
Ik snap dat het lastig is om verder te gaan zonder die vertrouwen...
Ik heb al wel eens klantjes gehad en gek genoeg vinden ze het altijd erg mooi...
Ik zeg gek genoeg...want ook ik had een tijd dat ik alleen maakte wat ik wilde, totdat ik merkte dat ik iets wat ik aan andere verkoop niet te gewaagd moest maken.
Mensen willen van die dingen die al bestaan, smakeloos of risicoloos zoals je beschrijft...
Ik stop er altijd wel een snufje eigen stijl doorheen, maar door zaken met prive gescheiden te houden vind ik ( merk ik dan ) steeds langzamer een soort van tussenweg...
Begrijp me niet verkeerd, ik ben totaal geen top-seller en heb het zeker nog allemaal niet gezien en heb nog een hoooop te leren, maar het gaat allemaal steeds beter, reacties uit mn omgeving zijn altijd erg eerlijk waar ik een hoop uit leer ... door dat gevoel merk ik dat ik ( op het punt waar ik nu sta ) toch een beetje de juiste kant op ga als het erom gaat dat ik mensen geef wat ze willen.
Sterker nog, er zijn maar 2 mensen die ik laat los gaan op mijn nummers waar ik de "echte" passie en gewaagdheid ( of hoe je het ook schrijft ) in stop...omdat ik ook weet dat de rest het niet zal "begrijpen".
Ik praat ( eigenlijk schrijf hehe ) de hele tijd over "die mensen".
Op de een of ander manier denk ik steeds aan het publiek, kom niet van dat gevoel af en wil
ook niet van dat gevoel af.
Het is iets wat mij al heel lang bezig houd en me ook altijd bezig laat zijn.
Sommige zullen dan misschien zeggen "je moet muziek maken omdat je het
leuk vind, niet omdat een ander dat mooier vind".
Maar op de een of ander manier is die "tussenweg" zodanig dat ik èn iets "risicoloos" "durf" te maken en tegelijkertijd ervan te genieten en trots erop zijn.
Door meer naar andere te luisteren hoor ik mn eigen muziek beter.
Heel raar, maar gewoon waar.
Ik denk ook dat je met zo`n houding van "ik maak lekker wat ik wil en laat de
rest maar barsten als ze het niet mooi vinden" je ook een kleinere kans van slagen hebt...



Ik snap betreft de tijd erg goed dat muziek maken tesamen met video erg moeilijk wordt...
Mijn idee is dan ook om na de opleidingen die ik ga afronden een eigen bedrijf te starten samen met wat andere jongens die in Exact hetzelfde parket/dilemma zitten ( dus audio en video ).
Het zal dan een kwestie van taken verdelen zijn wie wat wanneer doet...voor ieder wat wils zou ik dan zeggen...

Natuurlijk zeg ik dit allemaal zo makkelijk zonder dat ik echt begonnen ben,
en ik bedoel dit ook echt niet te zeggen alsof ik het allemaal weet hoor haha...
Maar net als iedereen ben ook ik koppig, wil het proberen, en als ik op mn bek ga maar een baantje neem met de andere behaalde diploma`s ...

Gr,

een jongen die het allemaal lijkt te weten :P
 
je kan ook nog naar de filmacademie in AMsterdam.

De meesten die dat voltooien komen terecht bij de grotere audio nabewerkingstudios die speelfilms doen.
Da's voornamelijk monteren en mixen waar niet zoveel mee wordt verdiend.

Daarom doen ze ook commercials.
Bij commercial kan je veel meer muziek componeren.
 
maar er zijn er maar weinig die echt goede mzuiek maken voor commercials
das ook een vak

je moet goed bedenken of wat jij graag doet structureel te verkopen is zonder dat je vindt dat je teveel consessies moet doen. want dan gaat het tegen staan, zonde. kan dat wel, dan er vol voor gaan.

de hele wereld maakt inmiddels muziek en doet wel s een dingetje voor dit of dat of neemt een stemmetje op of whatever
je moet zoveel passie hebben dat je er zoveel energie in stop dat je daadwerkelijk kan oogsten.

of je moet tering veel geluk hebben :D
 
"goed" Voor commercials heeft een hele andere betekenis dan goed in "goede muziek". Het doel is verkopen, dus als slechte muziek verkoopt dan is het goed in commercial-land...

Je kan het ook op een andere manier doen. Af en toe geld verdienen met iets wat je niet wilt waardoor je de tijd kan nemen voor de dingen die je wel wilt.
Werkt en stuk beter, zeker in het begin.

Geluk heb je altijd nodig maar je moet er wel klaar voor zijn.
En goed moet je altijd zijn...
 
Een vriend van me studeert montagetechnieke en producing en studio etc in Gent, hogeschool. Hij heeft ook eerst kunstacademie gedaan.
Niet een richting die voor iedereen is weggelegd; je krijgt lessen zoals piano, notenleer etc, waar men verwacht dat je al een basis hebt. Ook zelf kunnen schrijven, horen enzo. Maar ook lessen zoals kunstgeschiedenis, is zelfs een zwaar vak.
Die studies doe je niet als leek; onmogelijk. Ook is er een nieuwe school in Hasselt opgericht? Een popschool ofzo? Ongeveer t zelfde dacht k... weet er t fijne niet van.
Lijkt me allemaal wel zeer interessant!
Ik ken je achtergrond natuurlijk niet...
Een andere maat van me (kben een populaire kerel hier in Nijlen:kroon:) heeft gewoon de cursusboek van Studiotechnieken gekocht (van 1 vak; 1 boek) Daar leest hij af en toe wat in en leert zo heel wat bij, vindt ie.
Succes!
 
Nou, na een tijd goed na te hebben gedacht heb ik toch maar
besloten het SAE te gaan doen.
Ik heb gisteren m`n derde les gehad en ik moet zeggen dat ik diep onder de indruk ben.
Je proeft al meteen de pro sfeer en leraren weten Echt waar ze het over hebben.
Hoewel ik een film opleiding volg, krijgen we nu audio lessen ( basis certificate stage ) wat voor mij bijzonder boeiend was en ontzettend leerzaam.
Zo kregen we hoe geluid reageerd op koudere temperatuur, warmere temperatuur, snelheden en trillingen op muur, water, metaal enz.

Voor de meeste uit de klas is het niet erg boeiend omdat het allemaal film mensen zijn, maar voor mij was het natuurlijk dolle pret! ( en dat pas voor een derde les ).

Het mooiste eraan vind ik dat je technisch goed wordt opgeleid ipv de nadruk leggen op de compositie.
Dat is voor iemand die zelfverzekerd is van zn stijl en creativiteit veel handiger en praktischer ( ipv de grond in worden gestampt en nix meer durft te maken! ).

Maar goed, het was pas mn derde les, ik zal later als ik wat meer gehad heb ( aangezien we nog meer audio dingen krijgen ) sjizzle posten!
 
Laatst gewijzigd:
Nou, na een tijd goed na te hebben gedacht heb ik toch maar
besloten het SAE te gaan doen.
Ik heb gisteren m`n derde les gehad en ik moet zeggen dat ik diep onder de indruk ben.
Je proeft al meteen de pro sfeer en leraren weten Echt waar ze het over hebben.
Hoewel ik een film opleiding volg, krijgen we nu audio lessen ( basis certificate stage ) wat voor mij bijzonder boeiend was en ontzettend leerzaam.
Zo kregen we hoe geluid reageerd op koudere temperatuur, warmere temperatuur, snelheden en trillingen op muur, water, metaal enz.

Voor de meeste uit de klas is het niet erg boeiend omdat het allemaal film mensen zijn, maar voor mij was het natuurlijk dolle pret! ( en dat pas voor een derde les ).

Het mooiste eraan vind ik dat je technisch goed wordt opgeleid ipv de nadruk leggen op de compositie.
Dat is voor iemand die zelfverzekerd is van zn stijl en creativiteit veel handiger en praktischer ( ipv de grond in worden gestampt en nix meer durft te maken! ).

Maar goed, het was pas mn derde les, ik zal later als ik wat meer gehad heb ( aangezien we nog meer audio dingen krijgen ) sjizzle posten!

de basic certificate zou ik meeste mensen juist afraden omdat het echt heel basic is en grotendeels komt het allemaal in de opleiding nog een keer voorbij
 
Laatst gewijzigd:
ohh dat het misschien terug komt zal goed kunnen kloppen ... maar de stof na de basis kan voor sommige dermate lastig zijn dat dit nodig "kan" zijn.
Ik heb het volle pakket gekozen ( 30 months ) om uiteindelijk mn bachelor ( hons ) te behalen.
Ik wil naar school, dus deze 3 maandjes kunnen er ook wel bij en vind ik er officieel gewoon bij horen.
Plus, het is suuuper interessant omdat er ook over audio wordt gesproken, terwijl ik een film opleiding volg en dit doorgaans niet echt behandeld zal worden.

Ik kan me voorstellen dat mensen de basis stage liever niet doen, maar ik ben toch van mening dat het erg handig kan zijn voor de mensen die niet echt een basiskennis hebben.

Het is per persoon gewoon verschillend...ik vind het in ieder geval reuze interessant en leerzaam, en ik geloof erin dat ik er later wat aan heb omdat je wat dat betreft altijd wel ergens over mee kan praten.
Het kan je werk uiteindelijk versterken...

Daarnaast is het ook handig als iemand niet echt weet wat die wilt en hij/zij op deze manier bewuster een keuze kan maken.
Echter moet ik wel toegeven dat als je niet echt weet wat je wil en je er een beetje zit van "heb geen idee en ik zie wel" je misschien beter een jaartje had kunnen wachten.
Maar goed, voor mensen die gewoon twijfelen of ( naast hun hoofdvak ) open staan voor dingen die eromheen gebeuren ( en je het geld ervoor hebt ) is het ideaal!
 
begrijp wat je bedoelt
het is meer dat het een hoop geld is en als je al weet wat je wil kun je beter gelijk aan de opleiding beginnen denk ik :)

waar zit je eigenlijk op school rdam of adam?
 
Back
Top