Hallo&welkom!
Als goede (e-)piano's en zo'n orgel de hoofdzaak zijn, dan is de keuze niet al te breed. Als je verder teruggaat worden die gewoon netjes lineair minder. Rolands van voor de XV voldoen niet, Alesis Quadrasynth voldoet niet, Triton (i.e., Korg) heb je al en hij moet draagbaar en tussen de 700-1000 euro zijn. Dus tweedehands en geen hamerklavier (waarmee een hele trits stagepiano's die anders aan je omschrijving had kunnen voldoen afvalt). Volgens mij houd je dan alleen de Elektro's over (maar inderdaad duur én de piano is legendarisch matig - behalve in de laatste upgrade voor de Elektro2, maar die is zéker te duur), Rolands (Fantom, Fantom S, Fantom X) en Yamaha's, en dan alleen de Motifs (ES-serie is te duur) en misschien de S30 en S03 (S80, S08, S90 zijn te zwaar).
Ik denk dat een Motif een hele goede keuze is. Ik vind de Wurli's en Rhodes van Yamaha erg sterk. De piano op een Motif is niet súpergoed, maar wel goed te gebruiken. Een 'nat' orgel moet je er volgens mij wel mee kunnen maken als het er niet standaard al in zit (maar geldt dat ook niet voor de Triton?). Wel allerlei 'troep' die je toch niet gebruikt (zoals een sequencer en sampler), dus wat dat betreft zou je kunnen kijken naar de S03 of S30 (weet eigenlijk niet goed hoe die vergelijkbaar zijn qua klank). En misschien is een MO6 of MO7 betaalbaar (budgetversie van de Motif ES).
Maar Roland kan net zo goed. Die Fantoms klinken ook allemaal goed, al weet ik niet precies hoe die met (e-)piano's zijn. En daar heb je ook weer budgetreeksen van, zoals de RD's, JunoD, JunoG en Fantom Xa. Vooral die laatste zou je kunnen checken. Da's sowieso nodig natuurlijk, want als je specifieke geluiden zoekt, dan moet je het gewoon horen en niet op andermans smaak afgaan (als je weet dat je Tritongeluiden niet goed genoeg zijn, dan weet je ook wat je wél zoekt).
Inderdaad een redelijke hoop overlap met de Triton Le qua functionaliteit en soort geluiden, maar qua klank vind ik de Motifs, Fantoms en Tritons toch een flink eind uit elkaar liggen, dus dan is er weer minder overlap. En een combinatie van twee romplers (zo heet dit soort synth) zie je zo vaak bij coverbands. En bovendien: als je maar genoeg gaat splitten en verschillende geluiden in één song gebruikt, dan kun je er gewoon niet omheen om twee synths te gebruiken (niet één synth en een extra midikeyboard, want dan krijg je alsnog problemen met polyfonie en splits).
Origineel geplaatst door mario
Menumann, welcome hier . Maak voor bovenstaande tekst even een nieuwe thread aan, wel zo handig
Het hele idee van deze thread is toch om dat nou net níet te doen?