Welke synth moet ik kiezen?

Stylus Atmosphere :).
 
Voor digitale soundscapes zou ik een recente E-mu module eens beluisteren. Ik heb een Orbit 3 en daar kun je echt de vetste soundscapes mee maken (daar gebruik ik hem ook erg veel voor).

Echt oneindig veel mogelijkheden want je hebt namelijk per patch 4 waveforms, 10-tallen envelopes, 50 verschillende soorten filters, vele LFO's en bijna oneindig veel modulatiemogelijkheden. Bovendien goed uitbreidbaar met ROMs. De Orbit heeft trouwens 64MB aan samples aan boord (en 2000+ presets). En dan te bedenken dat je een patch ook nog kunt linken met 4 andere patches wat dus 4 x 4 = 16 waves per patch :biertje:

Ik heb al heel wat romplers in m'n bezit gehad maar die Orbit 3 slaat echt alles. Kraakheldere, warme en transparante sound (heeft ook geloof ik 24bit converters). Ben er nog steeds superblij mee.

Trouwens, een K4 zoals boven mij genoemd wordt zou ik niet doen. Hij heeft vette filters maar is toch eigenlijk wel heel erg gedateerd.
 
Misschien dat een Waldorf Microwave XT iets is? Heb daar wel diverse soundscape-demo's van gehoord. :)
En die heeft met de wavetables sowieso wat apartere golfvormen dan de tradionele oscillatorgolfvormen. Verder is de XT 8 parts multitimbraal dus kun je redelijk wat lagen geluid over elkaar heen gooien.
 
Zie post hieronder

Ik zit ook nog te twijfelen wat voor synth ik zal nemen. JP8080 lijkt me wel wat, maar hij schijnt toch wat beperkt te zijn. Dan heb je nog een Alesis Micron of Ion, maar daar hoor ik ook weer allerlei kritiek over.

Ik wil iig een synth, waar je mooie (Super)Saws en pads mee kan maken, maar ook nog wel wat meer. Het mag een module zijn, ik heb hier al een midi keyboard.

M'n budget is zo'n €500 , nieuw of 2e hands maakt niet uit

Het zou mn eerste hardware synth worden, dus dan heb je bij de JP weer een overzichtelijke interface

Edit: Ik denk dat iktoch voor de JP ga :)
 
Laatst gewijzigd:
Update van bovenstaande post:

2 verkopers, bieden een JP8080 aan en een Novation Ks-Rack.

+ punten KS:
Goedkoper dan JP
4x Multimembral
16 voices
Duidelijke layout
Mooie pads

- punten KS:
Geluid JP is denk ik toch iets mooier
JP ziet er mooier uit :biertje:
Geen echte supersaw

JP:

+ punten JP:
Ziet er mooi uit
Goede arpeg/ rps
Supersaws:okdan:
Mooie pads


- punten JP:
2x multimembral
10 voices
duurder

Kan je de filter/adsr van beide oscs in de JP afzonderlijk regelen?
 
ik zou voor de jp gaan, zeker als je gaat superzagen....

jp is 2 parts.

hoe bedoel je de adsr van je osc apart? je adsr is het tijd verloop van bv je amp of filterof pitch
je kan dus bv instellen hoe het filter opengaat en weer dicht gaat bij het aanslaan van een toets.
en bij je amp is het nog een voudiger om te horen wat er gebeurt.

die jp heeft ook een feedback osc....
 
Origineel geplaatst door anoukane
Oke :) Bedankt voor je antwoord. Ik zal eens wat meer info winnen over de modules die jij noemt.

Hoe ik het precies wil aanpakken?

Nou bij optredens wil ik die module(s) aansturen met de Roland PK-5 met behulp van mijn voeten. En ondertussen kan ik dan gewoon bas blijven spelen.
Of bedoel je dat niet?
Thanks
:walker: (Leuke smiley's hier trouwens) :yamaha:

Uhm, met baspedalen kun je natuurlijk geen akkoorden spelen, alleen enkele noten (of je gaat layeren, maar dan ben je gebonden aan één soort akkoord (bijvoorbeeld majeur) en dat gaat ook niet werken natuurlijk). Orgels en strijkers worden dan wat minder nuttig. Als het specifiek op Rush gericht is: alles wat daar uit baspedalen gehaald wordt komt uit Moog Taurus 1 of Minimoog (via cv/gate). Dat zijn dus alleen typische synthgeluiden. De 'blurp' van Tom Sawyer bijvoorbeeld (introgeluid) komt uit de Minimoog via baspedalen, alle basgeluiden komen uit de Taurus zelf. Vanaf Power Windows is alles andes: dan zijn de toetsenpartijen live niet meer te spelen. Ooit Rush van na 1985 live gezien? Er staat gewoon een gitaar-bas-drums-trio dat alle toetsenpartijen sequence-t. Behalve natuurlijk voor wat oorspronkelijk uit baspedalen kwam en bij oude nummers die geschreven zijn om 'echt' live te spelen. Tegenwoordig gebruikt Rush ook PK-5's trouwens, dus ze kunnen hun baspedaalpartijen nu overal uit halen. Ik dacht dat ze een paar jaar geleden een batterij XVx0x0-en hadden staan voor de sequences, maar wat het nu is weet ik niet.

Ofwel: als je wil baspedaleren als Lee & Lifeson, dan heb je een Minimoogcloon nodig. Dus een 3-osc monosynth is genoeg. Bijvoorbeeld de Waldorf Pulse: goede Minimoogcloon voor +/- 250 euro (tweedehands). Als je alle soorten geluiden wilt hebben dan inderdaad bijvoorbeeld de eerder aangeraden JVx0x0-modules. Maar dan krijg je wel monofone orgelpartijen en wat daar nou leuk aan is... (behalve voor je orgelpunt natuurlijk! ;) )

P.s.: goede thread! En goede posts ook van Yoozer! (scheelt een hoop tijd in de toekomst :halleluja )
 
Origineel geplaatst door Alex Omega
ik zou voor de jp gaan, zeker als je gaat superzagen....

jp is 2 parts.

hoe bedoel je de adsr van je osc apart? je adsr is het tijd verloop van bv je amp of filterof pitch
je kan dus bv instellen hoe het filter opengaat en weer dicht gaat bij het aanslaan van een toets.
en bij je amp is het nog een voudiger om te horen wat er gebeurt.

die jp heeft ook een feedback osc....

Nou ik bedoel dus dat je de filters en amps van beide oscs afzonderlijk kunt regelen.

Dus dat osc 1 bijv. een korte attack heeft, en osc 2 een lagere
 
Hoi,

Ik was laatst bij een vriend en die had een of ander keyboardje gekocht, volgens mij iets van Xboard 25 of iets.
Hij zei dat ie daar leuke muziekjes mee kon maken. Nou leek mij dit ook interessant. Alleen vroeg ik me af wat interessant was om te kopen. Mijn budget zal rond de 100 en de 200 euro liggen, echt veel meer wil ik er (nog) niet voor betalen.

Kan je met die Xboard gewoon liedjes maken en zo? Of kan je er geen hele liedjes mee maken alleen een 'beat' of iets er onder zetten?


't zal misschien wel krom overkomen, dat klopt maar misschien dat iemand mij hiermee kan helpen??

Groetjes,

Rick
 
Origineel geplaatst door Ricko
Hoi,

Ik was laatst bij een vriend en die had een of ander keyboardje gekocht, volgens mij iets van Xboard 25 of iets.
Hij zei dat ie daar leuke muziekjes mee kon maken. Nou leek mij dit ook interessant. Alleen vroeg ik me af wat interessant was om te kopen. Mijn budget zal rond de 100 en de 200 euro liggen, echt veel meer wil ik er (nog) niet voor betalen.

Kan je met die Xboard gewoon liedjes maken en zo? Of kan je er geen hele liedjes mee maken alleen een 'beat' of iets er onder zetten?


't zal misschien wel krom overkomen, dat klopt maar misschien dat iemand mij hiermee kan helpen??

Groetjes,

Rick

Dè ken, dat van die Xboard. Alleen: daar maakte hij de muziekjes niet mee. De Xboard is namelijk een controller: alleen een keyboard en wat modulatieknoppen, geen eigen sound engine. Dat geluid moet dus uit zijn computer gekomen zijn, en hoe dat dan precies ging zul je hem moeten vragen (tig opties!). Dus, uhm, tsja, om je vraag te beantwoorden: nee, met de Xboard kun je geen liedjes maken. Of in ieder geval: je krijgt er geen geluid uit (heel hard slaan, maar da's wat anders; wel een leuke beat 8o) ). Dat zullen we dus maar even overslaan.

Maar je wil dus muziek maken! Verstandig! Wat voor muziek? Wat kun je/weet je? Dan kunnen wij je proberen advies te geven. Alvast prematuur een heel algemeen advies:: download de demo van FL-studio, en ga daarmee wat aanklooien. Dan kom je er zonder geld uitgegeven te hebben achter of muziek maken je ligt en wat je wel en niet nodig hebt voor wat jij wil. Eventueel kun je een controller-keyboardje kopen om te spelen (tweedehands simpel te vinden voor heel erg weinig). En dan kom je er weer achter of je liever met hardware werkt (synths met eigen soundengine) of software (synths op de computer). Enzovoorts enzovoorts.

En als alles goed gaat heb je over een jaar minstens 500 posts. :D

Oh, ook niet onhandig: heb je de openingsposts van deze thread al gelezen? (de eerste drie of zo) Daar staat heel veel uitgelegd over de basiswerking van synths, verschillende types, enz. :okdan:
 
Origineel geplaatst door Yawgmoth
Welke synth kan ik nu het best gebruiken om grootse soundscapes te maken?

Ben zelf een soundscape freak en heb daarvoor verschillende synths gebruikt, zowel VA's, romplers en workstations, dus het type synths is niet het belangrijkste. SoundScape tips:

- hoe meer LFO's, envelopes, modulatie mogelijkheden etc hoe beter
- Arpeggiator: voor de ritmische patronen, sommige synths hebben er meerdere
- Sampler: ritmische loops
- Maak layers van patches, kan ook met verschillende synths
- Effecten tips: tempo delay en reverse delay werken altijd

Wel is het zo dat sommige synths speciale features hebben die voor SoundScapes heel bruikbaar zijn:

- Korg Wavestation: wave sequences: hiermee kun je rom samples achter elkaar plaatsen en ritmische patronen maken. Je kunt ook soort oscilator cross-fade / mix optie gebruiken en deze real-time mbv de stick veranderen
- Waldorf (Micro)Wave: Wavetables => hiermee kun je mbv je modulation matrix door piep kleine samples van de wavetable loopen en dus de wave van je oscilator continue laten veranderen. Weet het niet zeker maar ik dacht dat je ook custom wavetables kon maken.
- EMU: synths zoals de Orbit hebben inderdaad veel LFO's, envelopes en modulatie mogelijkheden
- Nord Lead 3: deze heeft een AD envelope die je in repeat mode kunt zetten => hiermee kun je de envelop bv na 45 seconden automatisch naar het begin laten gaan en via de modulation matrix eea aansturen. verder kun je zo beetje alles real-time "morphen"
- Roland V-Synth: kan samples inlezen en realtime bewerken mbv variphrase, veel verschillende oscilator typen, zeer uitgebreide modulation matrix, veel LFO's, envelopes en 2 speciale COSM processors per patch met specials zoals waveshapers, side-band filters etc, ook weer met envlopes en LFO's en last but not least een state of the Art Arpeggiator
- Kawai K5000: bij deze additieve super synth bestaat een patch uit 64 harmonische met ieder zijn eigen envelop generator (!!!). modulation matrix met 14 sources en 20 destinations. Met deze synth kan je never-ending soundscapes maken
- Korg Karma: de karma engine. Is overigens als PC software te krijgen voor de Triton
 
Yawgmoth, in je sig staat the answer. G2....

a6 heeft ook wel scape mogelijkheden. ik heb een patch op een ex kaartje van Wiseguy en die gaat van links naar rechts en op en neer zal ik maar zeggen....
 
Als je vragen gaat stellen als :

Welke synth is het beste voor bassen
Welke synth is het beste voor trance
Welke synth is het beste voor .....

..kun je maar beter een andere hobby kiezen...
:duivels:
 
Origineel geplaatst door Bass
Als je vragen gaat stellen als :

Welke synth is het beste voor bassen
Welke synth is het beste voor trance
Welke synth is het beste voor .....

..kun je maar beter een andere hobby kiezen...
:duivels:

eeeuh? volgens mij ga je geen soundscape maken met een sh-101???
 
Origineel geplaatst door Alex Omega
eeeuh? volgens mij ga je geen soundscape maken met een sh-101???

Waarom niet ?

zet er een lange stereo delay achter en nog een andere effecten zoals phaser of chorus en
je kan een soundscape maken...
 
tja dan is de vraag met welke fx maak ik een soundscape en layeren moet je dan toch doen met iets anders wat geluid genereerd.

Wat ik bedoel is, de bepaalde sounds gaan met een bepaalde bak makkelijker dan de ander.

Kijk met genre's hebben jullie 100% gelijk. je kan alles in elk genre wel gebruiken.

(ik probeer overigens niet zo zeikerig over te komen maar of dat lukt) :confused:
 
Origineel geplaatst door Bass

Welke synth is het beste voor bassen
Welke synth is het beste voor trance
Welke synth is het beste voor .....

Dit komt over als vragen :

Welke auto rijdt het best over verkeersdrempels
Welke fiets rijdt het best over klinkers
etc...

Zoveel keus, gebruik je EIGEN smaak bedoel ik hiermee!
 
of met: ik moet voor mijn werk vaak naar duitsland op en neer.

Nou dat kan je doen met een fiat panda alleen dan zit je de hele tijd in de herrie en omdat je maar een 800cc motertje hebt duurt het ook nog een erg lang om dat je ookal rijd je op de autobahn je toch niet harder dan 105 kan rijden.

Je kan ook een lekker zittende citroen C5 nemen, lekker stil en diesel of automaat is ook mogelijk.

Kies uit eindelijk zelf maar.
 
Yep,
maar net als met synths heb je tig merken en tig types waar het allemaal mee kan...
dus ja...

;)
 
Back
Top