Welke synth moet ik kiezen?

Waxie, probeer de gratis plugin superwave. dat komt zeker in de richting.

Temninste als je een sequencer hebt die vst's ondersteund zoals flstudio, cubase, cakewalk/sonar, logic, renoise
 
Origineel geplaatst door Fontanel
Hoi,

ik speel atm in een indie-garage-rockband (jahaa!) maar we zijn van plan binnenkort flink wat electro toe te voegen naast de gitaar, basgitaar + drums.
Uiteraard kun je dan niet om een leuke synth heen. Welke raden jullie aan voor in een band situatie? Ik zat zelf te denken aan een microKorg (betaalbaar, makkelijk mee te nemen, vocoder) goede keus of weten jullie wat beters?
Hij moet aan de volgende eisen voldoen:
-betaalbaar (max. 400 euro)
-met keys (anders moet ik nog een apart keyboard mee sjouwen)

(overigens klus ik zelf wat aan in Ableton Live 5 en ben ik redelijk bekend met synths maar een bandsituatie is toch wat anders dan een studio).

'Electro' toevoegen: voor het betere gebliep dus? Dan is een MicroKorg wel geschikt ja. Persoonlijk ben ik geen fan van kleine toetsjes en weinig userinterface (zodat je veel via de computer moet editten) én vind ik andere synths beter klinken, maar da's subjectief. In ieder geval heb je in dezelfde prijsklasse nog een oneindige rij synths (zowel nieuw als tweedehands) met allemaal voor- en nadelen. Dus als je het jezelf gemakkelijk wilt maken, neem dan gewoon die MicroKorg, maar wil je liever kiezen na *alles* afgewogen te hebben, zoek dan op het forum binnen je budget (being?) op bijvoorbeeld 'VA' (zoeken op 'VA*' ;) ).
 
Zoals mijn criteria in de vorige post al vermeldde: maximaal 400 euro. Maar dat is dan ook écht het maximum.
 
Origineel geplaatst door Fontanel
Hoi,
Hij moet aan de volgende eisen voldoen:
-betaalbaar (max. 400 euro)
-met keys (anders moet ik nog een apart keyboard mee sjouwen)

Origineel geplaatst door waxie
Mijn vraag is dus: wat soort raden jullie mij aan (synthesizer of keyboard), rekening houdend met mijn wensen?

Soms moet je niet al te ver zoeken. Je moet alleen maar 'willen'...

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=57565
 
Haha, ik moet zeggen, dat klinkt niet slecht, maar ik heb écht geen €500 tot mijn beschikking (bummer)
 
Sorry, over de € 400 heen gelezen.

Dan blijft er nog ontzettend veel over. Sowieso tweedehands: een hele trits jaren '80 synths (zoals de Juno's, Polysix, Poly-6, Poly61, binnen de vaak verkrijgbare categorie) en ook uit de jaren '90, zoals de MS20000B (daar is de MicroKorg van afgeleid), misschien een Access Virus A (wat doet die tegenwoordig tweedehands?), de originele Nordlead 1 (dus zonder de expansions die die van Skeletum wel heeft, want dan is-ie te duur). En vast nog allerlei synths die ik nu vergeet, zoals nog ouder spul. Maar dan moet je eerst bedenken hoeveel moeite je wil doen om je synth in goede staat te houden.

Nou ja, ik ben vást vooringenomen en niet volledig, maar daar ga ik ook vást wel door iemand in verbeterd worden. :D
 
Goedemorgen! Heb me net aangemeld bij dit forum en mijn oren klapperen bij het lezen van alle informatie hier!

Toch heb ik nog niet een antwoord op mijn vraag gevonden, vandaar mijn toevoeging aan dit topic. Ik zoek een nieuwe (of eigenlijk tweedehandse) synthesizer/keyboard/hoe het ook mag heten.

Ik speel:
In een coverband, vnl mainstream 70s tot nu. Varieert van Rock tot Motown.

Gebruik voornamelijk:
Orgel, wurly, piano, strings, blazers. Vaak wel tegelijk, dus wil twee keyboards.

Ik ben:
Gewoon een simpele, ietwat luie, pianist, dus maak (te) weinig gebruik van alle heftige functies die op mijn apparaten zitten. Heb ze volgens mij ook niet nodig.

Ik heb:
Een Korg Triton LE 7. Prima apparaat, want makkelijk te verplaatsen, eenvoudig in gebruik. Heb hem tweedehands gekocht omdat hij veel value voor money bood. Lekkere blazers, orgels, strings. Alleen wel een zeer matige piano en mis een echt lekker "nat" orgel.
Ook nog in mijn bezit: mijn eerste keyboard, een Roland JV50. Deze is echter aan een revisie toe (toets gebroken, kraak in de rechter audio-output) en voldoet eigenlijk niet meer aan mijn eisen (rottoetsen, oktaaf te weinig, magere geluiden). Voordat ik er geld in ga pompen wil ik eens naar een ander apparaat zoeken.

Ik wil:
Een tweede (tweedehands?) apparaat, ter aanvulling van mijn Triton LE.

- max. 800 - 1000 euro
- echt goede pianosound, lekker nat orgel, wurly, hammond. Alle andere toeters en bellen zitten op de Triton.
- eenvoudig en logisch in gebruik
- tilbaar (sleep er wekelijks mee naar repetities en gigs)
- bij voorkeur 7 oktaven, maar kan wellicht leven met 6.

Kwam met mijn beperkte kennis zelf niet verder dan:
Een Nord Electro 73 (helaas iets te duur?) of een Motif7 (wellicht teveel overlap met de Triton?).

Wie kan me verder helpen?

Alvast bedankt!
 
Menumann, welcome hier :D . Maak voor bovenstaande tekst even een nieuwe thread aan, wel zo handig :okdan:
 
Hallo&welkom!

Als goede (e-)piano's en zo'n orgel de hoofdzaak zijn, dan is de keuze niet al te breed. Als je verder teruggaat worden die gewoon netjes lineair minder. Rolands van voor de XV voldoen niet, Alesis Quadrasynth voldoet niet, Triton (i.e., Korg) heb je al en hij moet draagbaar en tussen de 700-1000 euro zijn. Dus tweedehands en geen hamerklavier (waarmee een hele trits stagepiano's die anders aan je omschrijving had kunnen voldoen afvalt). Volgens mij houd je dan alleen de Elektro's over (maar inderdaad duur én de piano is legendarisch matig - behalve in de laatste upgrade voor de Elektro2, maar die is zéker te duur), Rolands (Fantom, Fantom S, Fantom X) en Yamaha's, en dan alleen de Motifs (ES-serie is te duur) en misschien de S30 en S03 (S80, S08, S90 zijn te zwaar).

Ik denk dat een Motif een hele goede keuze is. Ik vind de Wurli's en Rhodes van Yamaha erg sterk. De piano op een Motif is niet súpergoed, maar wel goed te gebruiken. Een 'nat' orgel moet je er volgens mij wel mee kunnen maken als het er niet standaard al in zit (maar geldt dat ook niet voor de Triton?). Wel allerlei 'troep' die je toch niet gebruikt (zoals een sequencer en sampler), dus wat dat betreft zou je kunnen kijken naar de S03 of S30 (weet eigenlijk niet goed hoe die vergelijkbaar zijn qua klank). En misschien is een MO6 of MO7 betaalbaar (budgetversie van de Motif ES).

Maar Roland kan net zo goed. Die Fantoms klinken ook allemaal goed, al weet ik niet precies hoe die met (e-)piano's zijn. En daar heb je ook weer budgetreeksen van, zoals de RD's, JunoD, JunoG en Fantom Xa. Vooral die laatste zou je kunnen checken. Da's sowieso nodig natuurlijk, want als je specifieke geluiden zoekt, dan moet je het gewoon horen en niet op andermans smaak afgaan (als je weet dat je Tritongeluiden niet goed genoeg zijn, dan weet je ook wat je wél zoekt).

Inderdaad een redelijke hoop overlap met de Triton Le qua functionaliteit en soort geluiden, maar qua klank vind ik de Motifs, Fantoms en Tritons toch een flink eind uit elkaar liggen, dus dan is er weer minder overlap. En een combinatie van twee romplers (zo heet dit soort synth) zie je zo vaak bij coverbands. En bovendien: als je maar genoeg gaat splitten en verschillende geluiden in één song gebruikt, dan kun je er gewoon niet omheen om twee synths te gebruiken (niet één synth en een extra midikeyboard, want dan krijg je alsnog problemen met polyfonie en splits).

Origineel geplaatst door mario
Menumann, welcome hier :D . Maak voor bovenstaande tekst even een nieuwe thread aan, wel zo handig :okdan:

Het hele idee van deze thread is toch om dat nou net níet te doen?
 
Korg MS2000 Rack versie

Korg MS2000 Rack versie

Hallo,

Ik ben aan het denken om een Korg MS2000 te kopen. Iemand ervaring met deze bak.
Ik maak soundscapes, powernoise, noise etc....

Veel rauwe harde dingen dus :)

Ik heb zelf 2 electribes een RMKII en een AMKII die ik nog wat opvoer met een boss distortion pedal.
Verder heb ik een alesis midiverb voor effecten en nog een yamaha Cs1X die ik NOOIT gebruik.
Verder nog het een en ander aan software.


Dus is de MS2000 geschikt voor rauwe sounds en is de prijs kwaliteit verhouding goed hij kost nu volgens mij 700 euro
zijn er misschien nog andere synths rond die prijs die zeer geschikt zijn voor het rauwe werk.

Alvast bedankt :)

PS: ik zie dat de ms2000 al ter sprake is geweest maar ik heb het over de nieuwe versie de helemaal zwarte. :)
 
Re: Korg MS2000 Rack versie

Re: Korg MS2000 Rack versie

PS: ik zie dat de ms2000 al ter sprake is geweest maar ik heb het over de nieuwe versie de helemaal zwarte. :)

Het enige verschil tussen de zwarte en de blauwe is de kleur ;)

Serieus, in het begin had de zwarte een nieuwer OS, maar dat OS is inmiddels
ook gratis beschikbaar voor de blauwe, dus buiten de kleur is er geen verschil.
 
Ohw hahaha Tja op de website van korg staat Renew dit en dat en zus en zo....




Maarja kun je misschien ook antwoorden op mijn vraag :)

Ik weet wel dat er veel industrial artiesten zijn die hem gebruiken maar dat is eigenlijk het eenigste dat ik ervan weet hahahaha :)

En die electribes die ik heb kun je best hevig opvoeren enzo en kun je wel rauwe dingen uit halen dus vandaar dat ik de ms2000 misschien wil die heeft zelfde DSP bla bla bla alleen dan meer opties en meer wave forms enzo. Ik ben niet zo goed in die synth termen enzo dus heb moeite met uit een textje te halen of het nou een vette bak is of niet hahaha.

Is dat een vette bak of niet????? die het geld waard is????
 
...En de Pietjes ook welkom! :D

De ms2000 is een leuke bak, maar als ik jou was zou ik 'em dan 2ehands proberen te bemachtigen, je kan em voor de helft van de nieuwprijs wel vinden in goede staat denk ik (check ook hier de marktplaats, er staan er een aantal te koop.)
Misschien is de Virus B een optie? heeft een heel direct, agressief geluid, en is imho klankmatig ook tot meer in staat dan een ms2000(r)

Origineel geplaatst door Piet en Piet
Ohw hahaha Tja op de website van korg staat Renew dit en dat en zus en zo....




Maarja kun je misschien ook antwoorden op mijn vraag :)

Ik weet wel dat er veel industrial artiesten zijn die hem gebruiken maar dat is eigenlijk het eenigste dat ik ervan weet hahahaha :)

En die electribes die ik heb kun je best hevig opvoeren enzo en kun je wel rauwe dingen uit halen dus vandaar dat ik de ms2000 misschien wil die heeft zelfde DSP bla bla bla alleen dan meer opties en meer wave forms enzo. Ik ben niet zo goed in die synth termen enzo dus heb moeite met uit een textje te halen of het nou een vette bak is of niet hahaha.

Is dat een vette bak of niet????? die het geld waard is????
 
Origineel geplaatst door dumdumdadumdum
Misschien is de Virus B een optie? heeft een heel direct, agressief geluid, en is imho klankmatig ook tot meer in staat dan een ms2000(r)

Of een Virus A. Of een Nordrack 1 of 2. Of een Nordlead - maar aangezien je al een CS1x hebt kun je die gebruiken als midikeyboard; dan heb je verder geen toetsen nodig, hoef je alleen maar een racksynth te kopen en bespaar je (dus) geld. Waldorf Pulse is trouwens ook erg geschikt voor vuiligheid en spotgoedkoop (maar wel monofoon = één klank tegelijk). Anders eventueel een Alesis Ion of Micron (hoewel er weleens geklaagd wordt dat die niet ranzig genoeg kan klinken) of één van de vele Novations (maar ik weet niet waar die staan eigenlijk, qua klank).
 
Ah nou bedankt voor de antwoorden alvast :)


Die virus dingen zijn toch veel duurder....dacht ik zo.....

Maarja veel namen enzo van bakjes.....moeilijk moeilijk.

Oh en ik werk trouwens nooit met toetsen. Of ik stuur de bakjes die ik heb aan vanuit software via een simpele sequencer of ik maak gewoon losse samples en loopjes die ik dan weer in software tot een track ga verwerken enzo.

Een een sequencer op de bakjes is wel een pre zoals de electribes hebben want ja fijn jammen zonder pc blijft toch nog het lekkerste wat er is :).

Maarja nogmaal bedankt enzo en ik ga weer wat meer research doen naar de machientjes die jullie me hebben aangeraden.


Dag laters grtnnnnnnnnn
 
Wat ik persoonlijk erg fijn vond werken was een combi tussen een Doepfer MAQ sequencer en een Nord Rack. Je zou met zo'n set onder de 700 euro klaar moeten zijn.
 
Bedankt voor de uitgebreide info! Mijn band heet overigens "the Vimps".

Ben gisteren nog even bij Feedback in R'dam langsgelopen om nog even op een Motif ES en Nord Electro te spelen. Is het geluid van de ES heel erg anders dan van de classic Motif? Want dan is de MO6 (schitterende naam als je hem op zijn Nederlands uitspreekt) een goed alternatief denk ik. Die kost voor zover ik weet ongeveer 1200 euro. Enigszins boven budget, maar misschien nog wel te doen.

Die S30 ligt natuurlijk veel dichter bij de Roland die ik nu wil vervangen dan een Motif. En is veel goedkoper. Zag er al een paar op veilingsites voor een vraagprijs van 400 euro.

Wat is wijsheid: sowieso moet ik die Triton LE wat beter leren gebruiken denk ik. Gebruik volgens mij nog niet eens de helft van alle mogelijkheden.
 
Motif en Motif ES ontlopen elkaar qua geluiden niet veel. De ES heeft meer geheugen en geluiden kunnen dus beter zijn. Hoeft niet per se, maar geldt wel voor de (e-)piano's. Vooral de standaardpiano is er flink op vooruitgegaan in de Motif ES. Maar het is maar de vraag natuurlijk of dat voor jou nodig is; als de piano van de Motif goed genoeg is hoef je natuurlijk niet voor een ES (of MO) te gaan betalen.

Wat het uitzoeken van je Triton Le betreft: dan kom je bij de syntopties uit. Ik denk dat je orgels een hoop zouden kunnen winnen als je goed gaat uitzoeken wat je allemaal met je Le kunt. Piano's beter maken is moeilijk te doen meestal.

Maar je zult echt moeten beslissen waar je prioriteiten liggen. Als je geïnteresseerd bent in een goede synth, dan zou ik niet de S30 nemen. Die is vrij beperkt in synthdiepte. Dan is een Motif (elke) veel interessanter. Gaat het je puur om de geluiden die je opsomde, dan is het een beetje zonde om zo'n uitgebreide synth te kopen vol opties/mogelijkheden die je toch niet gebruikt (maar wel betaalt) en zou je ergens een S30 of S03 moeten gaan beluisteren en kijken of dat goed genoeg is voor je (ik verwacht niet veel van de S30-piano, maar wie weet - sowieso een ongewogen klavier natuurlijk).
 
Ik zie dat de kennis van sommigen hier op het net als het ware vrij tot zeer professioneel is dus ik denk dat hier hier mijn vraag wel kwijt kan:)

Nu, ik zoek een degelijke hardware synth.
ik werk als software met cubase sx3 , geluidskaart EMU 1212 ,en verschillende vts's.
Nu is mijn vraag aan jullie welke synth gebruik ik het beste?
Mijn genre gaat van trance,hardtrance,frenchtek,jump....
Goede vb van kwalitatieve jump vind ik om een vb te geven GREG C & Dark-e.
Op gebied van trance vind ik dat ron van den beuken het aardig doet:)

Nu, welke synth adviseren jullie mij?


grtjes:doei:
 
Back
Top