Welke synth moet ik kiezen?

Waldorf Blofeld en Korg R3, voor welke genres is elk van deze synths het meest geschikt? Ik wacht nog enkele maanden met aankoop, maar het is al eens leuk om vooruit te kijken.

Ik zou zeggen: experimenteer eerst 's flink met die Microkorg van je. Dan kom je er gaandeweg achter wat je wel en niet bevalt, wat je wel en niet nodig hebt, en wat je nog mist. Maak daar een lijstje van en vergelijk het met de specs van synths die binnen je budget vallen - daar heb je meer aan dan constant namen roepen... :)

(en vragen naar voor welk genre synths het meeste geschikt is, is een soort doodzonde hier op SF... :D )
 
Hallo Allemaal :doei:

Ben nieuw hier, dus zal me maar meteen even voorstellen :D. Ik ben Remo vd Sande, 18 jaar jong en wonende in Eindhoven :eureka:. Ik ben nu 2 tot 3 jaar bezig met producen en vind het wel eens tijd om echt aan de hardware te beginnen. Ik heb de basis van synthese onder de knie en wil me er in gaan verdiepen 8~. Even de gegevens van wat ik wil en kan besteden:

Welke muziek maak ik: Hardstyle
Wat voor geluiden wil ik: Rauwe leads/synths/Plucks
Wat voor prijsklasse: rond de 400-500 euro

Ik weet dat een Virus Ti voor mijn muziekstijl de beste optie zou zijn (als ik een hoger budget zou hebben). Is het slim om een half jaartje door te sparen voor een Virus Ti ? Of is het slimmer een iets mindere variant aan te schaffen om daar ervaring op te doen ?

De Synths die ik in gedachte had waren de Virus B en de JP8080. Ook was me door iemand de Clavia Nord Lead 2 aangeraden, maar die lijkt mij niet rauw genoeg (correct me if im wrong 8o)). Ik weet het even niet meer.. hoop dat jullie me kunnen helpen :P

Als je al dingen hebt uitgezocht, je hebt een basis en je weet wat je wil, dan zou ik gewoon die Virus B nemen. Je kunt er allerlei andere synth bij halen en zus-en-zo overwegen, maar de Virus B wordt vaak gebruikt voor het soort muziek dat je opsomt (alhoewel-ie hartstikke veelzijdig is; uitgebreid ook, trouwens) en blijkbaar goed uit je 'vooronderzoek' naar voren is gekomen; niet twijfelen dus, maar gewoon doen! Temeer daar je 'm toch tweedehands moet kopen; blijkt-ie achteraf niet te bevallen, dan kun je 'm dus gewoon weer voor (ongeveer) dezelfde prijs doorverkopen en iets anders uitproberen. :okdan:
 
Hm oke.. nu was ik toevallig voor de Jp8080 aan het kijken omdat me die door medemensen werd aangeraden. Hij was wel wat duurder als de Virus B zeiden ze... ik even marktplaats op. De Virus B kan ik halen voor 450 euro en heb heel toevallig iemand weten te strikken voor een Jp8080 voor 350 euro... Is de Jp8080 dan toch betere keuze ? of is de B gewoon echt beter voor mijn stijl.
 
Het zal elkaar niet veel ontlopen denk ik, en 350 is een hele nette prijs voor een 8080. Ik heb zelf een Virus B en die bevalt me goed. Uiteindelijk zul je moeten kiezen voor de sound die je het meest bevalt maar met 350 euro kun je je absoluut geen buil vallen aan die JP8080.
 
hmm Oke,

btw. uit Welke synthesizers zouden deze geluiden kunnen worden gehaald:

uit het filmpje begint de MID op O:30 http://nl.youtube.com/watch?v=GHDFKz6yEXA

En hetzelfde voor de geluiden uit : http://nl.youtube.com/watch?v=6Qu12nHpm18&feature=related


EDIT:

Na lang beraad heb ik ervoor gekozen nog geen hardware aan te schaffen... Simpelweg omdat ik nog heel veel moet leren omtrent het produceren zelf. Ik moet me eerst richten op de dingen die ik nog niet kan anders krijg ik daar later last van. Zoals het prof. gebruiken van Distortion, het maken van goede bassdrums en mijn melodieeen verbeteren (iedereen die hardstyle maakt of luisterd weet dat goede bassdrums maken haast onmogelijk is :P)
 
Laatst gewijzigd:
akai mpc

akai mpc

hallo,

ik ben me een beetje aan het verdiepen in de akai mpc serie.
wat ik me afvroeg is welke nu het veel zeidichtst is.
het gaat mij vooral om de veelzeidige sequenser en gebruiksvriendelijkheid.
welke? mpc-500/1000/2000/2500/3000/4000 of 5000.

gegroet,

lucas
 
Ik ben op zoek naar een synthesizer die goed is voor goa/psytrance te maken. Mijn budget ligt rond de 500 euro. Kan ik met dit budget een 2de hands nord lead betalen?
Zelf dacht ik aan de sh-101, goede keuze? Aangezien die in mijn budget ligt.

Mijn gear tot nu toe (ik heb nog niet veel, ben een beginner):
Korg Microkorg (Niet erg geschikt voor psytrance..)
Korg ES-1

Alvast bedankt,

Daan
 
Hallo,

Ik heb een Alesis Micron voor m'n Bread 'n Butter sounds en zou nog graag een desktopmodule erbij willen.

Ik twijfel nog tussen een DSI Evolver Desktop of een Waldorf Blofeld.
Is de sequencer van de Evolver gemakkelijk te syncen met de Micron? Enig idee? Zou een pluspunt zijn voor de DSI.. maar is wel een monosynth...

En hoe is ong. het verschil in geluid te schetsen tussen deze 2 modulen?
Blofeld heeft ook die modulation matrix opties; maar geen sequencer.
Ik heb ook de Plugiator overwogen; maar heeft niet veel toegevoegde waarde aangezien ik NI Komplete 5 grootgebruiker ben ;)

Ook andere tips zijn welkom :)
(Het liefste zou ik een Nord Modular G2 halen; maar die is weer boven m'n budget helaas. :stupid )
Alvast bedankt!
 
Laatst gewijzigd:
De Korg MicroX: is dit een goede keuze in combinatie met de Microkorg en Kaoss Pad 3? Voordeel is dat ik over grote toetsen en een uitgebreide arpeggiator beschik voor de Microkorg. En de sounds klinken echt vet (heb ook nog geen drumgeluiden en daar heeft de MicroX veel van).

Anders misschien een R3, maar die klinkt misschien wat te veel als de Microkorg.
 
Geachte synthforummers,
ik ben nieuw hier, ook in het hele wereldje van de toetsen en ik heb jullie hulp nodig!
Ik heb al rond lopen browsen op het forum maar geen een topic coverde al mijn vragen dus ik dacht ik maak even een nieuwe aan!
Ik ga in januari beginnen met pianolessen, wil op les alleen maar klassiek gaan volgen, maar in mijn vrije tijd ook dingen als dream theater leren spelen (dat ligt nog ver voor me maar toch)... Nou loop ik een beetje tussen alle machines te kijken maar ik zou niet weten wat het verschil is tussen al deze... Ik wil sowieso een vol klavier, gewone piano actie (geen graded hammer) maar dus ook wat verschillende geluiden tot mijn beschikking hebben staan... een vriend van me gaf het advies eerst een stage piano te kopen om vooral techniek mee te oefenen en later mocht het goed gaan een synth... opzich wel een goed idee lijkt me. Mocht ik deze inslag gebruiken hoef ik in et begin ook nog geen reuzemachine te kopen en dat idee staat me wel aan
smiley.gif
wat zouden jullie zelf in deze situatie doen?
als ik dan voor een goedkope stage piano zou gaan, zou dit dan een goed begin ding voor me zijn:

http://www.thomann.de/nl/thomann_sp5100.htm

khoor et graag

Falco
 
koop iets van een merk dit is goed :p niet iets van de winkel zelf :p
yamaha,roland,korg,ketron,....
 
mja naja kweet et niet, mss dat et om op te oefenen de eerste paar jaar wel goed is? kheb zelf een 6-snarige bas van het thomann huismerk en die is ook gewoon rechtdoorzee, geen topkwaliteit magoed... et liefst heb ik meteen een leipe synth natuurlijk maar mss is et goed om de basis hierop te leren? of zijn jullie dat niet met me eens? :)
Ciao
 
Het ligt aan je budget natuurlijk, maar als je wat meer te besteden dan die Thomann-piano kost (waarvan ik verder niets weet, trouwens), zou je ook kunnen overwegen iets als een Yamaha S90 te kopen. Dat is een volledige synth met erg goed pianoklavier (naar de mening van de meesten; balanced, overigens). Qua geluiden en mogelijkheden is het natuurlijk wat minder dan de allernieuwste generatie synths van die soort (net een paar jaar ouder), maar gedateerd is-ie zeker nog niet, en het pianogeluid is echt sterk. Zie hier:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=33529

Maar als je weinig budget hebt, dan gaat het wel zo goed als op aan een digitale piano alleen al. Maar dan kun je wel mettertijd uitbreiden door modules te kopen (= synth zonder klavier) en die via midi aansluiten op je digitale piano.
 
S90 of MO8?

S90 of MO8?

Hi iedereen,

ben nieuw hier. Pianist van huis uit, maar omdat ik vaker "off the road" speel en het zat ben om daarvoor steeds een keyboard te lenen, ben ik op zoek naar iets voor mezelf. Budget: 700-1000 euro, voorkeur voor yamaha, 2e hands is geen probleem. Ik twijfel tussen de iets oudere S90 en de nieuwere MO8. Ik heb me al suf gezocht op dit forum, maar er is gewoon zo veel info, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Nu zeggen ze dat de MO8 betere pianosounds hebben (ES-sounds). Dat zal best, maar of dat merkbaar is? Tevens hoorde ik dat het keyboard van de MO8 minder is dan de S90 (MO8 heeft geen aftertouch? o.i.d.?)... Klopt dit? De MO8 heeft natuurlijk voordelen omdat die meer opties heeft. Dan wordt o.a. "sampling" en "sequencing" bedoeld, maar aangezien ik niet eens weet wat dit is, begrijp je dat ik ook niet kan oordelen of dit voor mij relevant is. Een S90 kan je 2e hands voor zo'n 700 krijgen, een MO8 ligt rond de 1000. Is het die meerwaarde waard?

Zoals gezegd: ik ben voornl. pianist, maar speel graag in een gospelband, dus goede rhodes, pads, etc. zijn echt nodig. Verder kan ik nog kwijt dat ik thuis een Apple heb (zonder speciale software), misschien maakt dat nog uit.

Sorry voor weer een: "dat of dat"-discussie, maar zoals gezegd: ik zie door de bomen het bos niet meer...

hartelijke groet, Albert-Jan
 
Back
Top