303 HOT OR NOT?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Beetje achterhaald..

Beetje achterhaald..

De discussie is een beetje achterhaald.. en hier al meerdere malen gevoerd.. maar goed.. het is de TB-303 waar we over praten.. dus wat dat betreft is dit zilveren doosje altijd een discussie waard..

Maar goed.. hier gaan we dan.

Ik durf te beweren dat de TB-303 het meest unieke en karakteristieke geluid heeft van alle synthesizers die er bestaan (drumcomputers niet meegerekend.. want dat is weer een heel ander verhaal).

Hot ? Tja.. niet echt hot natuurlijk.. want het ding IS er al weer een hele tijd.. en het is niet alsof niemand 'm gebruikt..
 
Dat de 303 het meest unieke en karakteristieke geluid heeft... dat kan... zit hem voornamelijk in het Accent op de Resonance en de Slide... De sequencer is gewoon... ermm... no comment.

begrijp niet waarom mensen zoveel pleuros willen neer leggen voor een kastje met een uitermate hoog recyle gehalte qua muziek.

juist... 'deze discussie is al eerder gevoerd'... erm.. 'de sound' van de 303.. ook telkens weer opnieuw uitgevonden. :D

ok ff nieuwe wending dan:
Alternatieven, uit welke synth/module etc haal je zeker zo'n acide sound als de 303? :eureka:
 
Laatst gewijzigd:
nou nou nou, geduld is ook niet je sterkste kant hé ;)

TB-303 is van wezelijk belang geweest voor de ontwikkeling van de popmuziek en heeft daardoor een soort mythe status gekregen
De reden waarom het doosje van belang is en was komt idd door het karakter van het geluid.

in vroegere acid dagen werd de 303 gebruikt omdat je er lekker goedkoop aan kon komen en het geluid maakte voor een elektro baslijn. Het resultaat telde, wat men er ook van zei.

Mijn mening; er zijn zoveel synths die de tb-303 evenaren en voorbijstreven qua geluid en mogelijkheden dat ik de bedragen die men er voor neertelt absurd vind. De TB-303 is een zwaar overgewaardeerd ding in mijn ogen. Toch kan ik me voorstellen dat de "old skool guys"nog een warme liefde voor het beestje koesteren. Al was het maar om terug te denken aan "the old days"
 
tja het geluid is niet alleen uniek maar de interface is ook uniek
het leifst hoor ik ze zoals op traxs en door air liquide werden gebruikt
 
Ik vind dat er geeneen synth het waard is om vergeleken te worden met een 303 aangezien je alleen echte 303 klanken kan maken met een 303

Voor andere geluiden is hij natuurlijk wel overtroffen,

desalniettemin ben ik gevallen voor het geluid van het ding en ik durf zelfs te voospellen dat ik er binnen een jaar of 10 er wel een stuk of 5 zal bezitten. Ik zeg altijd maar zo: Je kan niet genoeg TB'tjes bezitten
 
Een 303 moet je inderdaad ook niet echt met andere synths vergelijken, daar het om een bassline-synth gaat en geen synth om ander geluiden mee te maken. Je moet een viool ook niet met een piano vergelijken omdat het beide snaarinstrumenten zijn.
 
Origineel geplaatst door The Q
TB-303 is van wezelijk belang geweest voor de ontwikkeling van de popmuziek en heeft daardoor een soort mythe status gekregen


uhh, voor de popmuziek?? Dacht het niet.
 
Een aparaatje dat als synthesizer nauwelijks serieus te nemen valt.

Ik heb er veel mee gewerkt, begin tachtiger jaren, maar wij gebruikten 'm alleen voor de ingebouwde sequencer. Die stuurden we uit naar de Mono/Poly of de Pro One.
 
Origineel geplaatst door 6 trak


dat bedoel ik :peukie:

Zeg dat dan meteen! ;)

Als batterij aangedreven, draagbaar, knerpend, krijsend en bliepend doosje onovertroffen. :biertje:
 
Als we hem ook nog een evangelische vergelijking moeten geven kan hij naar mijn mening gezien worden als de 'adam' van de ranzigheid in synthland. (Zo vind ik het bijvoorbeeld ook een veel geiniger dan de system100 die hier oko staat, ze zijn allebei leuk maar de TB steelt toch elke keer mijn hart als ik hem aanzet. Omdat zoveel mensen tegenwoordig schijten op het TB'tje hoop ik dat ze hem vooral ook voor erg weinig verkopen. Ik heb er nl nog een paar nodig voordat ik verzadigd ben. Daarna zal ik ze waarschijnlijk nog steeds blijven kopen om in een vitrine te zetten ofzo :) Nu alleen nog even de financiele middelen vinden om het zover te laten komen
 
Dit is toch een mooie discussie..

Een 303 is net als een kever of een mini.. aan alle kanten overtroffen door betere, snellere, geavanceerdere modellen.. maar het 'karakter' van het beessie is moeilijk te vangen.

Qua overtuiging en geluid komt voor mij alleen een ATC in de buurt.. daar slaat iedereen die ik 'm laat horen nog steeds steevast van achterover..
 
Origineel geplaatst door sander

uhh, voor de popmuziek?? Dacht het niet.

Zeg je hier nou dat de TB-303 geen invloed/waarde heeft of heb jij een andere definitie van popmuziek in je hoofd?

Origineel geplaatst door BCA303r
Een 303 moet je inderdaad ook niet echt met andere synths vergelijken, daar het om een bassline-synth gaat en geen synth om ander geluiden mee te maken. Je moet een viool ook niet met een piano vergelijken omdat het beide snaarinstrumenten zijn.

Dat laatste gaat niet echt op omdat normaliter synths niet gebouwd zijn om 1 geluid te produceren.

Je moet het uiteraard wel in het perspectiief van baslijntjes zien. Ik beweer ook niet dat de tb-303 beperkt is omdat er geen Hammond orgel uit te krijgen is.

Daarbij: ik vind dat een tb303 prima met een ea-1 e vergelijken is. *hoort boe geroep in de verte* Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk ;)
 
Origineel geplaatst door The Q

Zeg je hier nou dat de TB-303 geen invloed/waarde heeft of heb jij een andere definitie van popmuziek in je hoofd?

Precies wat ik zei, geen invloed op popmuziek.
Onder popmuziek versta ik, uhh, ja nauw, je weet wel.
Zonder BOOM BOOM en vaak met gitaar enzo :)
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top