AI generated music: Udio

@Morty-C-137
Ongetwijfeld zijn er veel creatieve en ook nuttige toepassingen van muziek AI die niemand schaadt. Ik juig veel ontwikkelingen toe, vooral AI op medisch en planmatig vlak en zo, maar da's een andere discussie. Mijn eerdere post klonk achteraf ietwat generaliserend en dat komt wellicht door een verkeerde aanvaring met AI generated content eerder vandaag.
Ik bedoelde er uiteraard de dubieuze uitwassen van AI mee (zoals AI die schaamteloos plagiaat pleegt, of fake content die echt lijkt terwijl men dat niet zegt, etc) De EU is daar wetgeving voor aan het maken en er zijn vast allerlei knappe koppen mee bezig (die door logheid ongetwijfeld achter feiten aan lopen :erm: ), dus we zien wel waar het schip strandt. Maar met creatief & plagiaatvrij gebruik van AI is niks mis uiteraard. Da's alleen maar leuk.
 
@Morty-C-137
Ongetwijfeld zijn er veel creatieve en ook nuttige toepassingen van muziek AI die niemand schaadt. Ik juig veel ontwikkelingen toe, vooral AI op medisch en planmatig vlak en zo, maar da's een andere discussie. Mijn eerdere post klonk achteraf ietwat generaliserend en dat komt wellicht door een verkeerde aanvaring met AI generated content eerder vandaag.
Ik bedoelde er uiteraard de dubieuze uitwassen van AI mee (zoals AI die schameteloos plagiaat pleegt, of fake content die echt lijkt terwijl men dat niet zegt, etc) De EU is daar wetgeving voor aan het maken en er zijn vast allerlei knappe koppen mee bezig (die door logheid ongetwijfeld achter feiten aan lopen :erm: ), dus we zien wel waar het schip strandt. Maar met creatief & plagiaatvrij gebruik van AI is niks mis uiteraard. Da's alleen maar leuk.
Ja, liegen en bedrog met kwade bedoelingen daar kan ik inderdaad ook niet achter staan.
 
Maar wat nu als je óók plezier beleeft aan muziek maken met AI? Al is het maar vanwege de verrassing wat je te horen krijgt op je prompts of de maffe teksten waar het mee komt? Prima party game. Het één sluit het ander niet uit.
 
aan muziek maken met AI
Je maakt geen muziek met AI.
AI maakt de muziek. Jij bent de luisteraar.

Als je de content vervolgens gebruikt om te samplen, knippen en plakken in eigen producties (zoals @Morty-C-137 aangaf) of je raakt erdoor geinspireerd om zelf iets te maken, dan kunnen we weer voorzichtig spreken over zelf muziek maken.

Correct me if I'm wrong.
 
het is gewoon een tool. en veel werk gaat er door verdwijnen/veranderen. maar dan vooral het zielloze werk waar clichées en middelmatigheid helemaal dikke prima zijn.
wil het daar bovenuit stijgen dan heb je nog wel een mens nodig die beslissingen maakt en aanpassingen. prompten en ai sturen is heel erg kutwerk ook en vaak is t sneller om zelf even iets te doen.
maar, vooral voldoening mist en die voldoening wordt erg onderschat. ook in maakprocessen wordt onderschat dat je samen ergens bent gekomen en hebt gevoeld en besloten dat het goed is. dat neem je mee de deur uit en daarmee 'verkoop' je je werk ook weer. ai geeft oneindig veel undo's en redo's zodat het alleen maar soebatten en aanpassen is tot de deadline. en iedereen hefet t gevoel dat het meer of beter had kunnen zijn.

tot nu toe draaien al die energieslurpende chips vooral heel hard om consumentenwegwerphahalagge shit te maken.
de komende tijd wordt er heel hard ingezet op mensen beïnvloeden en daar beter in zijn dan je vijand.
maar het zou zo fijn zijn als alle rekenkracht vooral benut werd om de grote problemen die we hebben op te lossen
 
Je maakt geen muziek met AI.
AI maakt de muziek. Jij bent de luisteraar.

Als je de content vervolgens gebruikt om te samplen, knippen en plakken in eigen producties (zoals @Morty-C-137 aangaf) of je raakt erdoor geinspireerd om zelf iets te maken, dan kunnen we weer voorzichtig spreken over zelf muziek maken.

Correct me if I'm wrong.
Sja, dat zou je van een arpeggiator, Amen-break sample of vengeance loop ook kunnen zeggen. Ik vind dat niet zulke interessante woordenboek/definitiediscussies.
 
Ik hoorde gisteren, getipt door Michel Geis, die met Jarre heeft gewerkt, op YouTube voor het eerst een liedje dat met behulp van KI is gemaakt. Het was in de stijl van Depeche Mode. Niet slecht, maar ook niet bijzonder. Een matige mix en een saaie drumdoos. De meeste commentaren waren lyrisch.

Ik beschouw het als een extra keuze, net als natuurkundig vormgegeven instrumenten naast akoestische. Ieder zijn meug. Maar mijn leven is te kort en ik heb nog te veel inspiratie en eigen middelen om me ermee bezig te houden. Daarom speel ik ook geen covers. Een keer een tekst laten schrijven door Chat GPT was een leuk, maar ten dele geslaagd experiment en daar blijft het bij.
 
Je maakt geen muziek met AI.
AI maakt de muziek. Jij bent de luisteraar.

Als je de content vervolgens gebruikt om te samplen, knippen en plakken in eigen producties (zoals @Morty-C-137 aangaf) of je raakt erdoor geinspireerd om zelf iets te maken, dan kunnen we weer voorzichtig spreken over zelf muziek maken.

Correct me if I'm wrong.
AI doet niet zonder dat jij hiervoor iets doet. Net als een synth. Daar moet je op een toets drukken om geluid te produceren. Bij AI moet je op je toetsenbord drukken om geluid te produceren. Wat je ermee doet is aan de maker. De een stopt nadat die drie zinnen in AI programma heeft gestopt en er iets uitkomt, de ander gebruikt het als sample en maakt het een element in een track. Het is een tool die je kunt gebruiken op verschillende manieren. Een 303 was in de markt gebracht als bas begeleiding voor gitaristen. Dat sloeg niet aan en jaren later werd het de sound in een heel ander genre doordat die artiesten de 303, een tool, creatief gingen gebruiken.
 
Je moet niet te rigide denken vind ik maar wees er wel eerlijk in en zeg het als je op een gegeven moment iets van AI hebt gebruikt, of dat nou een ideetje is of een vocale partij, als je track daardoor beter wordt vind ik het niet erg, niet iedereen kan alles zelf inspelen of inzingen.
Er zijn bekende artiesten die goede muzikanten inhuren omdat ze zelf bepaalde instrumenten niet beheersen, soms spelen die wat partijen in en dan wordt er later uitgekozen wat er van gebruikt wordt.
Maakt dat die artiest opeens een stuk slechter, ik denk het niet.
Ook bij Steely Dan wat toch niet amateurs zijn werden altijd allerlei studiomuzikanten ingehuurd die ook met eigen ideëen kwamen, Bernard Purdie met z'n Purdie shuffle bijvoorbeeld en dat werd gewoon gebruikt als het in het nummer paste.
Als je dan zelf een idee hebt van een compositie en een paar partijen hebt ingespeeld en je gebruikt dan AI bijv om wat zang of een blazerspartij erbij te generen die in de geest is van jouw compositie wat is dan nog het verschil uiteindelijk?
Mensen gebruiken nu ook loops van een ander en gaan daarmee aan de gang of remixen een ander z'n muziek, die baseren zich ook op datgene wat er al is.
Best kans dat op een gegeven moment een bekende zanger gebruik gaat maken van een AI ingespeelde drumtrack of zo en misschien gebeurt het al?
 
Laatst gewijzigd:
mainstream muziek was al 13 in een USB dozijn fastfood McDonalds microwave geeuwklaar pakketje

Fijn, misschien zal men zich dan bezighouden met vernieuwende shit ! :mexico:




een bedenking hierbij is dat ik & 'velen' met mij ook generatieve muziek maken , waar ik dinges programmeer SC, max msp , pd
ik speel zelf niks in, ik instrueer & laat het programmaatje lopen ... het is in weze analoog aan ai
input = output
instructies = output
prompts = output

SC pd max msp chuck et cetera > ai soft zoals boven door de topicmaker omschreven, wat betreft flexibiliteit/controle
je bepaalt zelf welke parameters je kan moduleren itt prompts ...

& het resultaat is prima !

:mega:
 
Laatst gewijzigd:
40 jaar geleden was er dezelfde angst, maar toen vanwege de opkomst van synthesizers. En drumcomputers zouden drummers overbodig maken.

10 jaar daarvoor werd er ook geprotesteerd, vanwege de opkomst van 'versterkte muziek' in plaats van een orkest. Ineens kon je met 4 man een hele zaal bedienen in plaats van met 40 man. Schande!

In de jaren 80/90 kregen we de sampler, wat ook niet lekker viel. Want nu kon men ook nog eens de muziek van anderen jatten.

In de 00s hadden we de MP3 en illegale downloads die de muziekindustrie zouden verwoesten. Je download geen auto!

Maar ... ruim 100 jaar geleden was er nog niet eens een muziek"industrie", en moest je gewoon live optreden als muzikant om centjes te verdienen.

Dingen zijn altijd aan verandering onderhevig, werk ontstaat en verdwijnt maar de echt creatieve geest vindt altijd wel weer een weg.



 
Laatst gewijzigd:
Ik ben benieuwd hoe AI de 303 door mijn ms-20 gaat sturen.
 
Laatst gewijzigd:
de echt creatieve geest vindt altijd wel weer een weg.
Dat stemt hoopvol, thanks, die had ik nodig! :) Ik wil voornamelijk overtuigd worden dat het wel meevalt.

Maar... (hier komt de maar :D), alle ontwikkelingen die je noemde hebben geleid tot meer mogelijkheden voor mensen. Dit is voor het eerst een ontwikkeling die mogelijkheden van mensen afneemt en het volledig in handen geeft van AI. En dan heb ik het over AI's die volledige creatieve songs produceren (zoals in de video die iemand hierboven poste). Ik heb het dus niet over AI voor creatief side-gebruik in eigen producties.
Heeeeel veel mensen zoals mixing engineers, producers, muzikanten en song writers zullen hierdoor hun baan of hun audience verliezen, en om dat af te doen als "dat is ontwikkeling" neemt niet het verlies en het lijden weg van die mensen. Ontwikkelingen gaan hard en veel mensen die hun levenswerk daarin hebben gestoken zijn door AI zo goed als kansloos van de ene op de andere dag. Ik praat hierbij niet over mezelf (het gaat mij als hobbyist niet raken), maar over lijden in algemene zin.
Creativiteit en vakmanschap zal daarnaast steeds minder waard worden (in centen uitgedrukt). AI doet dat straks beter, want de mogelijkheden zijn vele malen groter in zo'n netwerk. Dat is straks de keiharde realiteit voor iedere creatieve ziel op aarde. Zelfs programmeurs van AI kunnen door AI vervangen worden. Wat blijft er dan nog over? De matrix?

Maar inderdaad, de creatieve mens zal daarnaast ook bestaan. Er zullen live optredens naast blijven bestaan, mensen die samen op een zolderkamertje op een gitaar of op een blokfluit willen spelen, er er zullen niche branches blijven bestaan zoals harpconcerten in intieme sfeer, of een stel idioten die op een straks totaal outdated forum blijven lullen hoe ze als een fossiele moloch op een synthesizer blijven rammen :W, net als er nu nog mensen zijn die een lp boven een mp3 verkiezen.

Oftewel: big tech zal nog meer opslokken, maar niet alles daarnaast zal verdwijnen. Dat is een te zwart wereldbeeld. Eens met dat deel.
We zullen het meemaken... op zich wel spannende tijden.
 
Laatst gewijzigd:
Ik denk dat de klappen met name zullen vallen in de opdracht/stock/liftmuziek. Generieke non-offensive deuntjes die vooral dienen als achtergrondbehang voor videos etc die worden geproduceerd door gezichtloze productiewerkers. Ook de uitwisselbare mainstream charts muziek die nu al allemaal hetzelfde klinkt zal het moeilijker krijgen, al telt daar de persoonlijkheid en het uiterlijk van de artiest ook nog best zwaar mee. Ik hoop dat het vooral zal leiden tot minder gelikte studioproducties en meer goede livebands. Want op een podium heb je weinig aan AI.

Voorlopig.
 
Back
Top