ChatGPT als hulpje in je studio

Je hebt in Japan al zo'n gegenereerde zangeres; Hatsune Miku er zit een band achter maar hoe lang nog is de vraag?
Nou is Japan er ook wel een soort land voor waar ook robots enz erg populair zijn maar bijv J pop en K pop doet het ook in de rest van de wereld goed, ik had eerder verwacht dat dit toch een hype voor de Aziatische markt zou zijn.

Er zal altijd plek blijven voor echte mensen op het podium maar we moeten er aan gaan wennen dat er daarnaast wel meer virtuele artiesten on stage gaan;

 
Als je echte mensen op het podium wil blijven zien en wil dat er lokaal wat te beleven blijft moet je juist NU naar die optredens toegaan. En dan bedoel ik niet de superartiesten premium prijzen Ziggoshows, maar het matinee bij jouw lokale muziekpodium, het concert in dat rockcafé of die blues bar waar je normaal altijd voorbij loopt. Niet klagen over 'kaalslag van de cultuursector' of over hoe 'AI alles overneemt'. Put your money where your mouth is en steun die podia en artiesten. Alles wordt uiteindelijk gevoed door vraag. Support the scene enzo.
 
Ja, ik kan niet wachten totdat het shantykoor hier weer hun jaarlijkse uitvoering hebben. Zal onze plaatselijke artiesten en ook het dorpshuis 'ns extra steunen door een biertje meer te drinken. Meer bier maakt zo'n optreden vanzelf wat draaglijker leuker, dus een win-win-situatie.

:D
 
Nou ja, als er alleen een lokale harmonie is valt er weinig eer te behalen natuurlijk. Maar bijna iedere middelgrote stad heeft wel een podium waar prima bandjes optreden.
 
Nou ja, als er alleen een lokale harmonie is valt er weinig eer te behalen natuurlijk. Maar bijna iedere middelgrote stad heeft wel een podium waar prima bandjes optreden.
Absoluut doen! We hebben hier in Zwolle een keer in de maand op donderdagavond een Showcase. Dat is gesponsord door Kink FM en dat is altijd inspirerend. Je weet nooit wat je krijgt en live-muziek is altijd leuk 👍

Ik lees net dat schouwburgen een onbeperkt-pas hebben. Dan kun je voor 35 euro per maand overal naartoe. Die staat ook nog op mijn lijstje. Opera, ballet, cabaret of een klucht: verras me maar.
 
362624132_618482877081268_4960625390517781639_n.jpg
 
Als je echte mensen op het podium wil blijven zien en wil dat er lokaal wat te beleven blijft moet je juist NU naar die optredens toegaan. En dan bedoel ik niet de superartiesten premium prijzen Ziggoshows, maar het matinee bij jouw lokale muziekpodium, het concert in dat rockcafé of die blues bar waar je normaal altijd voorbij loopt. Niet klagen over 'kaalslag van de cultuursector' of over hoe 'AI alles overneemt'. Put your money where your mouth is en steun die podia en artiesten. Alles wordt uiteindelijk gevoed door vraag. Support the scene enzo.

Als het aan Nap ligt gaan we terug naar de tijd waarin alleen mensen met (veel) geld recht van spreken hadden. Vind je het jammer dat Moog wordt overgenomen: eigen schuld had maar een Moog moeten kopen. Vind je het jammer dat muziek van echte artiesten verdwijnt, eigen schuld had je maar geregeld het plaatselijke poppodium moeten bezoeken. Marktfundamentalisme van het zuiverste water! Wie niet het geld heeft om een Moog te kopen, heeft geen recht op een oordeel over de gang van zaken rond de firma Moog. Wie geen geld heeft om regelmatig concerten te bezoeken, dient te zwijgen over de staat van de levende muziek in Nederland. Hetzelfde geldt voor mensen die vanwege hun gevorderde leeftijd minder in het uitgaansleven te vinden zijn. Of zij vroeger als betaalde kacht of vrijwilliger volop in datzelfde circuit actief waren telt niet. Wie financieel niet langer bijdraagt moet zijn snavel houden. Hoe Nap denkt over ouderen die het allemaal niet meer kunnen volgen is hier al eens eerder aan de orde geweest. Ik verwacht niet dat Nap door mijn berichtje nog eens achter zijn oren krabt, maar ik voel wel de behoefte zo nu en dan wat tegengas te geven. Niet dat dat veel helpt...
 
Zo lees ik het betoog van @Nap helemaal niet. Podia, met name de kleinere, moeten het in de praktijk vaak hebben van overheidssubsidie en de betalende bezoeker. Zo is het nu eenmaal. Dat er geld van de overheid naar de cultuursector gaat is prima, maar de overheid moet ook nog een boel andere dingen financieren met belastinggeld en kan die sector niet voor de volle 100% overeind houden. Dus die betalende bezoeker is belangrijk. Komt die bezoeker niet meer, dan zal zo'n podium inderdaad verdwijnen na verloop van tijd. Een café dat z'n best doet om live-muziek te brengen moet het helemaal hebben van de bezoekers, die krijgt geen subsidie. Als er geen mensen komen opdagen, dan stopt het voor de eigenaar van een café al heel snel.
 
@Disharmonic. Met dat deel van van Nap's bericht ben ik het wel eens. Ik ging vroeger ook vaak naar concerten. Nu zelden meer. Maar dat laatste lijkt mij nog geen reden dat ik er nu niets maar van zou mogen vinden. In veel van Nap's berichten komt het idee terug dat wie zelf financieel niets bijdraagt geen recht van spreken heeft. Dat was heel vroeger ook zo (het censuskiesrecht), men moest voldoende verdienen om zelfs maar te mogen stemmen.
 
Als het aan Nap ligt gaan we terug naar de tijd waarin alleen mensen met (veel) geld recht van spreken hadden. Vind je het jammer dat Moog wordt overgenomen: eigen schuld had maar een Moog moeten kopen. Vind je het jammer dat muziek van echte artiesten verdwijnt, eigen schuld had je maar geregeld het plaatselijke poppodium moeten bezoeken. Marktfundamentalisme van het zuiverste water! Wie niet het geld heeft om een Moog te kopen, heeft geen recht op een oordeel over de gang van zaken rond de firma Moog. Wie geen geld heeft om regelmatig concerten te bezoeken, dient te zwijgen over de staat van de levende muziek in Nederland. Hetzelfde geldt voor mensen die vanwege hun gevorderde leeftijd minder in het uitgaansleven te vinden zijn. Of zij vroeger als betaalde kacht of vrijwilliger volop in datzelfde circuit actief waren telt niet. Wie financieel niet langer bijdraagt moet zijn snavel houden. Hoe Nap denkt over ouderen die het allemaal niet meer kunnen volgen is hier al eens eerder aan de orde geweest. Ik verwacht niet dat Nap door mijn berichtje nog eens achter zijn oren krabt, maar ik voel wel de behoefte zo nu en dan wat tegengas te geven. Niet dat dat veel helpt...
Dat je dat eruit haalt zegt meer over jou dan over mij denk ik.
 
In veel van Nap's berichten komt het idee terug dat wie zelf financieel niets bijdraagt geen recht van spreken heeft.
Dat valt wel mee, maar meningen zijn goedkoop en vluchtig. Als je wil dat iets blijft (of verandert), dan moet je dat moet voeden door er gebruik van te maken en/of andere mensen aan te moedigen dit te doen. Dat laatste was wat ik met mijn post beoogde en het was zeker niet mijn doel om frustraties te voeden.
 
Als je wil dat iets blijft (of verandert), dan moet je dat moet voeden door er gebruik van te maken en/of andere mensen aan te moedigen dit te doen.
Dat haalde ik er ook uit. Net als bij bakkers en slagers die destijds verdwenen. Dat vonden veel mensen erg. Maar ondertussen kochten ze hun broodjes en vleeswaren wel gewoon bij de supermarkt, waar het een beetje goedkoper was. Alles heeft consequenties.
 
Dat valt wel mee, maar meningen zijn goedkoop en vluchtig. Als je wil dat iets blijft (of verandert), dan moet je dat moet voeden door er gebruik van te maken en/of andere mensen aan te moedigen dit te doen. Dat laatste was wat ik met mijn post beoogde en het was zeker niet mijn doel om frustraties te voeden.

Mee eens. En - o ironie - ik zie er per ongeluk nog iets anders in ;) , al zal dat niet zo bedoeld geformuleerd zijn: 'goedkoop' en 'vluchtig'...

...wat om te denken is naar hoogste tijd voor kerosine-belasting :halleluja
Die bosbranden in het zuiden van Europa al schokkend genoeg, maar de grote aantallen te evacueren toeristen zijn dat ook... als in: die zijn er grotendeels dus allemaal naartoe gevlogen (vicieuze cirkel).

Maar laat ik 't weer terug to topic brengen: yep, zelf niet in vliegtuigen stappen, en yep, support zoveel als beetje mogelijk local podia/acts/kleine-winkels.
 
...wat om te denken is naar hoogste tijd voor kerosine-belasting :halleluja

Naast CO2 zijn er nog andere bijdragen door de luchtvaart, dan nog is de opwarming daardoor niet zo hoog. Volgens hier is het aandeel van de opwarming door de luchtvaart ongeveer 3,5%, het resultaat van maatregelen in die sector zal op het geheel bekeken niet zo groot zijn.
 
Naast CO2 zijn er nog andere bijdragen door de luchtvaart, dan nog is de opwarming daardoor niet zo hoog. Volgens hier is het aandeel van de opwarming door de luchtvaart ongeveer 3,5%, het resultaat van maatregelen in die sector zal op het geheel bekeken niet zo groot zijn.

Of er nu andere bijdragen zijn die groter of kleiner zijn..., dat percentage dat je noemde is toch al groot genoeg om daar an sich al heel erg van te schrikken EN er iets aan te willen doen?

En die kerosine-tax opbrengsten (en hopla, why not verdere verhoging van vliegprijzen) ten goede laten komen van zaken als betere treinverbindingen, want dat mag zeker laagdrempeliger voor met name lange reisafstanden.
 
@clintrubber : Ik ben voorstander van het verbeteren van treinverbindingen en dat het laagdrempeliger moet worden. Bijvoorbeeld binnen Europa zouden we dat meer moeten doen, waar mensen nu nog veel het vliegtuig nemen. Maar als zo'n 96,5% van de opwarming komt door andere oorzaken, dan schrik ik nog niet zo erg van de luchtvaart. Als je bijvoorbeeld kijkt op Flightradar24 hoeveel vliegtuigen op elk moment in de lucht zijn, screenshot hieronder, dat valt het percentage mij eerlijk gezegd nog mee. En is het wellicht verstandiger om eerst te kijken waar we in die andere 96,5% reducties kunnen realiseren die meer zoden aan de dijk zetten?


vliegtuigjes.jpg
 
Als we dan toch gierend off topic gaan: accijnzen zijn ook een beetje een wassen neus. Hoge accijnzen op brandstoffen of gestegen prijzen door externe oorzaken (oorlog bijvoorbeeld) leiden niet tot minder files en hogere prijzen OV leidt niet tot legere treinen. Mensen moeten zich toch verplaatsen, dus betalen ze die hogere prijzen gewoon met het nodige gemopper en geklaag. Vliegverkeer meer belasten zou wel nuttig zijn voor inkomsten en evt om bepaalde maatregelen mee te financieren, maar het is denk ik een illusie om te veronderstellen dat daardoor ook maar 1 vliegtuig minder de lucht in zal gaan. En zoals gebruikelijk zullen de mensen met een kleine beurs de pineut zijn.
 
Uiteraard eerst het low hanging fruit van die genoemde 96,5% adresseren en binnen zien te krijgen.

Aangezien een cultuurverandering in het hardnekkige ik-moet-moet-moet-kunnen-vliegen van de mens echter wel de nodige doorlooptijd zal gaan vergen moeten we dit toch niet laten liggen?
Zo veel mogelijk en zo snel als kan in gang zetten.

(Misschien dat er dan over een tijdje wat minder blusvliegtuigen hoeven op te stijgen voor hun gevaarlijke klus...)
 
Back
Top