ChatGPT als hulpje in je studio

De komst van de schaakcomputer heeft er niet voor gezorgd dat mensen niet meer schaken ookal is hij nu onoverwinnelijk tegen de mens. Hetzelfde geldt denk ik voor het automatiseren van muziek maken. Misschien kan de computer het over een tijdje in technische zin effectiever dan de mens maar in tegenstelling tot schaken is muziek maken gelukkig geen wedstrijdje. Het blijft een uitting van emoties die een computer niet heeft.
Maar de schaakcomputer is wel meerdere keren gebruikt door valsspelers.

Een computer heeft weliswaar geen emoties, maar kan wel emoties leren. De computer zal nooit echt kunnen voelen wat wij voelen, maar kan wel alle eigenschappen van "voelen" leren en deze eigenschappen in de praktijk gebruiken voor, bijvoorbeeld, het maken van muziek. Ik denk namelijk dat gevoel ook objectief te bekijken valt en bestaat uit bepaalde eigenschappen die een computer ook zou kunnen emuleren.
 
@Timecop zekers. Ik wilde alleen die genen die bang zijn voor AI geruststellen dat het prima naast elkaar kan bestaan. Ik ben banger voor mensen die bang zijn dan voor AI zelf. Er schuilt overigens wel gevaar maar dat komt door mensen (en vooral overheden) die AI verkeerd inzetten en/of blind vertrouwen op de resultaten.
 
Laatst gewijzigd:
De computer zal nooit echt kunnen voelen wat wij voelen
Waarom zou dat niet kunnen? We zijn daar nog heel ver vandaan denk ik maar een computer iets laten voelen lijkt me wel mogelijk. We weten niet in welke condities iets iets wel of niet voelt. Daar zijn bepaalde condities voor nodig. Theoretisch zou een computer nu al iets kunnen voelen alleen niet de mogelijkheid hebben om dat te uiten.
 
Waarom zou dat niet kunnen? We zijn daar nog heel ver vandaan denk ik maar een computer iets laten voelen lijkt me wel mogelijk. We weten niet in welke condities iets iets wel of niet voelt. Daar zijn bepaalde condities voor nodig. Theoretisch zou een computer nu al iets kunnen voelen alleen niet de mogelijkheid hebben om dat te uiten.
Stelt onze computers voor met hormonale cycli, onvervulde behoeften, aversies, trauma's, irrationeel gedrag of blinde bevlogen verliefdheid...
 
Interessant.En mixing & mastering binnenkort zonder problemen?
 
Chat is een taalmodel. Je kunt er vast handige toepassingen voor bedenken, maar hij is primair bedoeld voor teksten.

Ik kan me goed voorstellen dat er in de toekomst steeds betere AI-producers tools komen. Misschien zelfs wel ingebouwd in een VST. Dat je een wavje inlaadt en dan met een druk op de knop zegt: maak dit geluid zo goed mogelijk na.

Als geluidstechnicus kun je ook genoeg scenario's bedenken.

- Analyseer waarom deze partijen niet goed samen werken en corrigeer het.
- Analyseer deze voorbeeldtrack en maak een soortgelijke mix (doet Izotope Neutron al min of meer).
- Bestudeer de dynamiek van deze gitaarpartij en boots het na.

Ik denk echt dat er veel gaat veranderen in de studio. Gelukkig kun je je emoties, visie en smaak niet 1 op 1 uit een computer halen. Daar zit dan je meerwaarde. Wat doe jij anders dan alles wat er al is?
 
We gaan barre tijden tegemoet. Helemaal afsluiten voor mainstreambagger lukt toch niet, was bijvoorbeeld Autotune in bijna elk nummer al erg irritant, het gaat nog vele malen erger worden waarbij onze oren een marteling moeten doorstaan die we nu nog niet eens kunnen voorstellen...
 
Chat is een taalmodel. Je kunt er vast handige toepassingen voor bedenken, maar hij is primair bedoeld voor teksten.

Ik kan me goed voorstellen dat er in de toekomst steeds betere AI-producers tools komen. Misschien zelfs wel ingebouwd in een VST. Dat je een wavje inlaadt en dan met een druk op de knop zegt: maak dit geluid zo goed mogelijk na.

Dat is wat zo Synplant 2 al doet 🙂
 
We gaan barre tijden tegemoet. Helemaal afsluiten voor mainstreambagger lukt toch niet, was bijvoorbeeld Autotune in bijna elk nummer al erg irritant, het gaat nog vele malen erger worden waarbij onze oren een marteling moeten doorstaan die we nu nog niet eens kunnen voorstellen...
misschien is er ook een positieve kant:

de copy/paste top(noem een getal)-cultuur zou wel eens ineens door de mand kunnen vallen omdat toegepaste algoritmes dat vlakke, lege gekopieer veel efficienter kunnen en de na-aap marketing boeven en ghosts die die enorme hoeveelheid "is al honderd keer eerder gedaan"-preset-meuk genereren ontmaskeren voor het domme volk.

de kansen zijn klein, maar de hoop dat het de creatieveling niet zou kunnen volgen doet leven.

:D
 
Zal geen uitdaging worden ben ik bang voor. De grote data sets om AI te voeden zijn op. AI zal zich nu gaan voeden met datasets gegenereerd door AI. Een grote race naar the bottom.
 
Telkens als ik toepassingen probeer te bedenken, voor mijzelf, met AI / Chat.. dan denk ik doorgaans aan het ontnemen van vooral vervelende repetatieve taken.

En dan denk ik, wordt AI (de houding ernaar) niet gewoon een 'slaaf', totdat iemand met een wet "aantoont" dat "het" zelfbewust is, voelt en dus rechten moet krijgen, en dus bescherming?
Dus als AI / AGI dan slimmer wordt, meer weet, meer kan dan de mens.. dan is de 'slaaf' de meester -die steeds dommer wordt- voorbij, hij heeft immers al het (denk)werk aan AI overgelaten en is geestelijk lui geworden.

Het "gevaar" zie ik dus niet direct in AI zelf, maar in wat het met ons -de mens- zal doen. Sure, nu komt iemand met de rekenmachine, waar ook niemand dommer van is geworden.. alhoewel, de resultaten op school zijn aantoonbaar ondermaats geraakt. Hopelijk worden we -de mensen in de toekomst- hier geen slachtoffer van het eigen succes.
 
In mijn leven, gok ik nog mee te maken, dat dit juridisch een draak van een fenomeen wordt. Ik hoor ze nu al aankomen:

"Het was de schuld van AI dat a,b,c, misging, ik was het niet"
"Dat was ik niet of wel op beeld, het is met AI gemanipuleerd"
"Dat heb ik niet of wel gezegd, het is met AI gemanipuleerd"
"Dat is niet mijn stem, dat is niet mijn gezicht"
Enz

De beste excuus-truus ever invented, om verantwoordelijkheid op af te schuiven en aansprakelijkheid mee te ontlopen.

En het fysieke aspect: Vervolgens kijk je 's nachts naar boven, hopend op een mooie sterrenhemel en enige wat je ziet is dat de lucht danst van de duizenden satellieten, het wordt fantastisch.
En wie er gegronde bezwaren tegen heeft, die krijgt simpelweg te horen: "Je hebt toch een Smartphone? of Computer? Gebruik je Internet? Zie je wel, dan heb je het gewild, je hebt eraan bijgedragen en hebt geen recht van spreken". En de uitvoerders zeggen simpelweg: "U vraagt, wij draaien, dit is gewoon vraag en aanbod".
 
enige wat Ai niet kan is menselijk contact, maar mss wordt de resolutie zo groot dat het genoeg is om ons het te laten geloven
daarnaast lijken mensen steeds minder op zoek te gaan naar menselijk contact, want je moet natuurlijk al je dwangneuroses even laten gaan om echt contact te kunnen maken, super lastig allemaal
lekker pizza's vreten in je holodeck weetjewel, dat is wat het gros van de menschggen wil. ik zou me ook maar niet rijk rekenen dat Ai niet bij optredens komt, als je ziet wat er al met hologrammen gebeurt. sws is de grootste hap van muziek/entertainment natuurlijk een gefabriceerde kwijltoestand met gekozen vormen voor de commercie, zou Ai daar niet een biljoen keer beter in kunnen worden?
volledig gegenereerde raves met realtime neurofeedback van t publiek lijken me niet heel ver in de toekomst te liggen eerlijk gezegd
 
Back
Top