ChatGPT als hulpje in je studio

Als we dan toch gierend off topic gaan: accijnzen zijn ook een beetje een wassen neus. Hoge accijnzen op brandstoffen of gestegen prijzen door externe oorzaken (oorlog bijvoorbeeld) leiden niet tot minder files en hogere prijzen OV leidt niet tot legere treinen. Mensen moeten zich toch verplaatsen, dus betalen ze die hogere prijzen gewoon met het nodige gemopper en geklaag. Vliegverkeer meer belasten zou wel nuttig zijn voor inkomsten en evt om bepaalde maatregelen mee te financieren, maar het is denk ik een illusie om te veronderstellen dat daardoor ook maar 1 vliegtuig minder de lucht in zal gaan. En zoals gebruikelijk zullen de mensen met een kleine beurs de pineut zijn.
Yep, hiermee komen we in een discussie terecht van wie op wat recht moet kunnen blijven houden. Da's een lastige, ik stap er hier ook maar niet in. Maar voor sommige dingen die we met z'n allen(/meerderheid) vinden dat niet langer moeten kunnen: als hogere prijzen alsnog niet werken zijn die prijzen kennelijk dan nog niet genoeg verhoogd. Dit middel echter zeer gedoseerd inzetten.
 
Hola.
Als jullie beginnen met co2 reductie.
Dan zit Nederland helemaal
Op de verkeerde route.
Niemand in de wereld kent dit
Stukje land.
Dit is een wereld probleem en
dat moet je dan gezamenlijk
oplossen.
En 30 miljard er voor uittrekken is gewoon belagelijk.
De zorg en veel andere zaken eerst he.
dus hou er rekening mee bij
je stemgedrag.
Heeft ook indirect met
muziek te maken.
Waarbij er veel is verdwenen
met subsidie bijvoorbeeld orkesten.
Groeten van andreos.
 
Aangezien een cultuurverandering in het hardnekkige ik-moet-moet-moet-kunnen-vliegen van de mens echter wel de nodige doorlooptijd zal gaan vergen moeten we dit toch niet laten liggen?

Er zitten ook positieve kanten aan het vliegen. Ik heb het dan niet over tripjes binnen bv. Europa, maar over reizen naar andere delen van de wereld. Reizen verruimt de blik, het zou niet goed zijn als dat alleen nog maar kan voor de rijksten. Neem de Chinezen, leuk dat die naar Giethoorn kunnen, maar misschien is het nog wel belangrijker dat tegenwoordig een tamelijk grote groep van die bevolking 'ns kan ervaren hoe de dingen gaan hier in het Westen. En dat het anders is dan in hun eigen, dictatoriaal bestuurde land. En zo zijn er wel meer voorbeelden te noemen. Het ervaren van andere landen, andere culturen en ervan leren is naar de toekomst in het voorkomen van conflicten misschien wel net zo belangrijk als het voorkomen van de opwarming.
 
Als we dan toch gierend off topic gaan: accijnzen zijn ook een beetje een wassen neus. Hoge accijnzen op brandstoffen of gestegen prijzen door externe oorzaken (oorlog bijvoorbeeld) leiden niet tot minder files en hogere prijzen OV leidt niet tot legere treinen. Mensen moeten zich toch verplaatsen, dus betalen ze die hogere prijzen gewoon met het nodige gemopper en geklaag. Vliegverkeer meer belasten zou wel nuttig zijn voor inkomsten en evt om bepaalde maatregelen mee te financieren, maar het is denk ik een illusie om te veronderstellen dat daardoor ook maar 1 vliegtuig minder de lucht in zal gaan. En zoals gebruikelijk zullen de mensen met een kleine beurs de pineut zijn.
Nederland heft de hoogste
Benzineprijzen in europa.
Als ik al in Nederland rij.
Heb ik altijd een boete
Voor 5 kilometer te hard rijden.
Dat noem ik dus mieren n.
groeten van andreos
 
Er zitten ook positieve kanten aan het vliegen. Ik heb het dan niet over tripjes binnen bv. Europa, maar over reizen naar andere delen van de wereld. Reizen verruimt de blik, het zou niet goed zijn als dat alleen nog maar kan voor de rijksten. Neem de Chinezen, leuk dat die naar Giethoorn kunnen, maar misschien is het nog wel belangrijker dat tegenwoordig een tamelijk grote groep van die bevolking 'ns kan ervaren hoe de dingen gaan hier in het Westen. En dat het anders is dan in hun eigen, dictatoriaal bestuurde land. En zo zijn er wel meer voorbeelden te noemen. Het ervaren van andere landen, andere culturen en ervan leren is naar de toekomst in het voorkomen van conflicten misschien wel net zo belangrijk als het voorkomen van de opwarming.
Uiteraard, dingen zijn nooit volledig goed of slecht, of wenselijk, of onwenselijk.

Maar haal je die positieve aspecten (mee eens) er nu bij om de aandacht af te leiden van het probleem dat aangepakt moet worden?
Dan komen we er niet; zo is er bij elke problematiek wel een positief aspect aan te dragen. En gebeurt er niets.

(Daarnaast besef ik dat hier typen ook niemand het vliegtuig uit zal houden... :doei: )
 
Maar haal je die positieve aspecten (mee eens) er nu bij om de aandacht af te leiden van het probleem dat aangepakt moet worden?
Dan komen we er niet; zo is er bij elke problematiek wel een positief aspect aan te dragen. En gebeurt er niets.

Net zoals bij het maken van beleid op andere terreinen, je moet afwegingen maken. Een bijdrage van 3,5% versus 96,5%, dan ligt het voor mij althans niet voor de hand om het eerste radicaal aan te pakken voor een bescheiden reductie, maar met het negatieve gevolg dat voor grote groepen reizigers langere afstanden onhaalbaar worden. Bovendien, alle luchtvaart is niet gelijk, zoals we al zagen. Reizen binnen Europa, moedig inderdaad de trein aan voor zulke relatief korte afstanden, daar valt al wat te winnen. Hetzelfde voor bv. de VS.

(Daarnaast besef ik dat hier typen ook niemand het vliegtuig uit zal houden... :doei: )

Heb al genoeg gevlogen en vliegen is geen lolletje. Zeg nooit nooit, maar ik zie mezelf niet meer zo snel het vliegtuig instappen... Dat scheelt weer een kruimel CO2. :D
 
Net zoals bij het maken van beleid op andere terreinen, je moet afwegingen maken. Een bijdrage van 3,5% versus 96,5%, dan ligt het voor mij althans niet voor de hand om het eerste radicaal aan te pakken voor een bescheiden reductie, maar met het negatieve gevolg dat voor grote groepen reizigers langere afstanden onhaalbaar worden. Bovendien, alle luchtvaart is niet gelijk, zoals we al zagen. Reizen binnen Europa, moedig inderdaad de trein aan voor zulke relatief korte afstanden, daar valt al wat te winnen. Hetzelfde voor bv. de VS.
Daar hebben we het hierboven al over gehad. Ik zeg niet 'als eerste', maar 'ook'. Het ene hoeft het ander niet uit te sluiten, en zeker als het een langere turnover-tijd gaat vergen dan niet pas op het laatst ermee beginnen.

Heb al genoeg gevlogen en vliegen is geen lolletje. Zeg nooit nooit, maar ik zie mezelf niet meer zo snel het vliegtuig instappen... Dat scheelt weer een kruimel CO2. :D

Top. En het moet ook niet al te comfortabel gemaakt worden (dat waren nog eens tijden... ).
Wie weet pakken die mensen die recent in dat vliegtuig zonder airco zaten de volgende keer wel de trein, of gaan ze in eigen land camperen.

[Disclaimer: grapje]
Sowieso lijkt het me goed om voortaan alleen enkeltjes te verkopen. Met een stel goede wandelschoenen kado. Als in: teruglopen! Laat maar eens zien dan dat je echt zover weg wilde 8o)
[/Disclaimer: grapje]

Maar serieus: als het te regelen is en de fraude beetje te voorkomen is (...) lijkt me dat progressief beprijzen van vliegen wel een bruikbaar idee.
"Wil je nu alweer voor een weekendje weg met het vliegtuig? Dan betaal je nu weer wat meer dan de vorige keer."
 
Reizen verruimt de blik, het zou niet goed zijn als dat alleen nog maar kan voor de rijksten.

Eens! Ik zou zeggen: 1 keer per jaar mag iedereen vliegen voor het standaardtarief. Daarna gaan de prijzen voor recreatiedoeleinden inkomensafhankelijk omhoog, en dan fors.

Wat anders. Ik sprak laatst iemand die voor haar werk naar het hoofdkantoor in Barcelona moest. Daar kun je wat van vinden, maar goed. Zij nam het vliegtuig en een collega de trein. Haar reis duurde 2.5 uur en die van haar collega met alle vertragingen bijna 17 uur! En dan betaal je nog meer dan het dubbele ook šŸ˜†

Ik heb ook nog even ChatGPT gevraagd wat de grootste veroorzaker van CO2-uistoot is. Dat is fossiele brandstoffen. Als we nu allemaal onze studio van stroom voorzien van zonnepanelen scheelt dat alweer een beetje.
 
Eens! Ik zou zeggen: 1 keer per jaar mag iedereen vliegen voor het standaardtarief. Daarna gaan de prijzen voor recreatiedoeleinden inkomensafhankelijk omhoog, en dan fors.

Wat anders. Ik sprak laatst iemand die voor haar werk naar het hoofdkantoor in Barcelona moest. Daar kun je wat van vinden, maar goed. Zij nam het vliegtuig en een collega de trein. Haar reis duurde 2.5 uur en die van haar collega met alle vertragingen bijna 17 uur! En dan betaal je nog meer dan het dubbele ook šŸ˜†

Ik heb ook nog even ChatGPT gevraagd wat de grootste veroorzaker van CO2-uistoot is. Dat is fossiele brandstoffen. Als we nu allemaal onze studio van stroom voorzien van zonnepanelen scheelt dat alweer een beetje.
Ja zonnenpanelen heb ik ook.
5khw dus ik verbruik de helft vam mijn energie.

Maar heel veel memsen kunnen dat niet betalen,of geen mogelijkheden om te plaatsen,
Overigens als je vroeg boekt kan je met de trein in frankrijk van parijs naar marseille voor 30 euro.
is wel een staatsbedrijf en frankrijk heeft 52 kerncentrales.

Groeten van andreos,
 
Nou ben ik zelf echt niet zo'n Gutmensch (ik speel gitaar over energieslurpende buizenversterkers en zal dat zo nu en dan blijven doen, ook al plug ik niet op m'n eigen zonnepanelen in), maar als iedereen 1x per jaar 't vliegtuig in blijft mogen kan ik me niet voorstellen dat er qua vliegen wat zal kunnen veranderen.

Ik zou me rotschamen, 1x per jaar lijkt mijzelf al schunnig veel, maar dat zal subjectief zijn, dus dat aspect moeten we wellicht maar niet verder uitdiepen (wellicht is die 1x/jr voor de meerderheid al erg weinig...).

't Belangrijkste ja dat progressieve beprijzen, laten we dat zo waterdicht mogelijk voor elkaar proberen te krijgen.

En ja, jammer dat de trein nog zo slecht op elkaar aansluit en relatief kostbaar is, daar is nog het nodige te verbeteren. 't Blijft zo mensen een argument geven met de vliegmachine te gaan.
 
Ik zou me rotschamen, 1x per jaar lijkt mijzelf al schunnig veel.
Hier ook niet, hoor. Ik heb de laatste 20 jaar niet meer gevlogen en heb die behoefte ook niet. Je merkt wel dat dit bij (een gedeelte van) Gen Z anders ligt. Reizen is echt een hobby en dan ook gewoon voor 7 dagen met het vliegtuig naar Italiƫ. Of 4 weekjes naar Japan, net zo makkelijk. Ze kunnen het ook betalen.
 
misschien zouden grondstoffen en halffabrikaten niet 4 keer de wereld rondgedouwd moeten worden voor ze in een nutteloos product verpakt in een kilo plastic voor een euro bij de action liggen
ik denk dat chatGPT dat ook wel als een van de mogelijke oplossingen ziet ghehe
ik zag gisteren nog een filmpie over melody studio, lyric studio(?) enzo, Ai tools die je ideeen kunnen geven. uiteindelijk maak je zelf nog de beslissingen en al dat soort shit wat je kan inspireren is wat mij betreft welkom. je hebt nu al een gigantische eenheidsworst schil om muziek hangen wat gewoon commerciele entertainment is. dat zal wel zo blijven en mss komt er nog een veel grotere berg van door Ai. maar voor die lui die dingen aan elkaar weten te knopen op hun eigen bijzondere manier zal altijd wel plek blijven denk ik.
 
Volgens ChatGPT is naar de VS vliegen net zo slecht qua broeikasgassen als een kilo kip per dag eten.

Als jullie me zoeken, ik zit bij de KFC*.


*
Word lid van Synthforum om deze tekst te zien!
 
Ja volgens mij is vliegen niet het grootste probleem maar wel een onderdeel van het probleem. Heb voor mezelf besloten dat als ik ergens over land kan komen dat ik er over land ga komen, maar wil nog echt eens een keer naar zuid amerika. Noem me hypocriet enzo. Maar heb al vijf jaar niet gevlogen. Ik ga het wel compenseren met bomen planten, klinkt natuurlijk een beetje als bullshit, maar ook wel weer mooi, want laatst zag ik een project waarmee ze toch al 50 miljoen bomen hadden geplant vanwege mensen met vliegschaamte.
 
Laatst gewijzigd:
Waar iedereen zich druk over maakt, als Nederland er alles aan doet dan scheelt dat nog niet een hondertste graad of zoiets?
Ik heb al 35 jaar niet gevlogen maar je moet je niet zo gauw schuldig voelen vind ik, het is mierenneuken op de cm2, ze kunnen beter Tata steel opdoeken, die heeft jarenlang gelogen over uitstoot terwijl in Zweden hebben ze staalproduktie op waterstof, weg met Tata wat mij betreft en dan voldoe je de komende 10 jaar meteen aan alle doelstellingen.
China wil in 2060 helemaal schoon en fossielvrij zijn maar ze openen voorlopig nog 100 kolencentrales om aan de vraag te kunnen voldoen dus maak je niet te druk of je nog cv stookt of een paar zonnepanelen hebt.
Als ze wereldwijd betere afspraken maken en subsidiƫeren dan is het voor de gemiddelde burger niet moeilijk mee te liften op de grote golf, nu kost een goede warmtepomp nog 10 a 15000 euro terwijl een goede cv 1500 kost, dan ben je wel gek als je nu al voor die warmtepomp gaat, de levensduur is net zo lang als een cv maar 10 keer zo duur, weg is je winst op je energierekening.
 
Ik vlieg een paar keer per jaar voor mijn werk, ik ga me er zeker niet schuldig over voelen. Ik bouw beursstands in heel Europa op grote beurzen, bedrijven willen zich als duurzaam zijnde profileren maar een stand wordt na een beurs weggeflikkerd alsof het niks is. Duurzaamheid is een farce, een leuk idee, maar dat is het wel, het gebruik van kolen is nog nooit zo hoog geweest afgelopen jaar. Gebruiken wij het niet doet een ander het wel. Uiteindelijk gaat alles op gewoon omdat het kan, ik maak me geen illusies in ieder geval.
 
Om problemen aan te pakken is 't uiteraard het beste om je energie te besteden aan wat er het meeste toe doet.

Maar het valt wel op dat velen bij problemen het liefst eerst kijken of je naar anderen kunt wijzen die eigenlijk het probleem zouden moeten gaan oplossen
- zodat je zelf niets hoeft te doen want jouw eigen bijdrage of invloed is toch slechts miniem (nee, want er zijn er heel heel veel die op hun beurt elk allemaal zo denken, snap 't nou ajb).

Aldus doende heb je inmiddels je beschikbare energie zojuist ook al (hieraan) besteed.

#datschietnietop
#dezepostzelfhetslechtevoorbeeldvanenergiebesteding 8o)
 
Ik heb zonnepanelen, de kachel staat op 16 in de winter, we hebben straks airco's die ook kunnen verwarmen, mijn huis is geisoleerd, maar dat heeft allemaal maar 1 reden, en dat is geld. Millieu komt echt niet op de eerste plaats bij de meesten niet. Verbeter de wereld en begin bij jezelf klinkt leuk maar is niet de oplossing, alle beetjes helpen dat is waar, maar de grote winst zit in andere oplossingen dan beginnen bij jezelf.
 
Back
Top