Geef jij jouw synths een naam?

Er zijn trouwens veel gitaristen die hun gitaar/gitaren een naam geven. BB King, Hendrix...

Ik heb 4 gitaren maar die hebben geen namen, behalve de Eko Ranger 12 die af en toe "de tank" te horen krijgt als ik vloek op hoe groot en zwaar dat ding is.
Ja, wat een kutding is de Eko Ranger 12. Mijn tweede gitaar ooit (met element). Ongelofelijk zwaar om te bespelen, wist ik veel, dacht dat dat normaal was. Geruild tegen een Chapman Stick (met opleg). Heb ik tot nu toe (30 jaar later) ook nooit heel veel uit gekregen (te dom en lui voor)
 
Ik speel er wel eens graag op, maar hij blijft groot. Ik blijk een speciale versie te hebben, iets van de combi element en batwing ofzo. Niet dat hij met 6 ontbrekende pinnen en een impactkrater in de zijkant veel waard zal zijn...

Hij klinkt wel mooi eindeloos na met die klankkast.
 
Ik vertik t om het woord Korg Microkorg XL Plus volledig uit te spreken, dus das vaak 'dieje zwarte (korg)', 'dieje andere (korg)' of 'dieje nieuwe (korg)'. Maar das vooral omdat m'n MicroKorg al vrij snel 'dieje korg' werd. Nu heel soms 'dieje ouwe'.

Niet bijster origineel haha.
 
Screenshot 2023-02-06 at 21.25.59.png

Gelukkig schiet de AI te hulp!
 
Je moet dingen trouwens geen naam willen geven, ze gaan gewoon op een gegeven moment -of nooit- spontaan een naam krijgen. Iets wat je ter plekke zonder veel nadenken verzon om ernaar te verwijzen. Mijn oldtimers hebben trouwens nooit een koosnaampje gekregen, mogelijks omdat ik er max 1 per merk had dus gewoon de merknaam gebruikte.
 
Er zijn maar weinig voorwerpen die ik een naam geef eigenlijk.

De enige die ik zo kan verzinnen is 'de almachtige' voor een hele brede bakspatel omdat ik nooit wist hoe zo'n ding heette en het bovendien de enige spatel was die breed genoeg was om in 1 keer een hele visfilet of zalmmoot op te tillen. En de 'krioeks', zo'n krakend zwenkscharnier dat je nogal eens op oude toiletraampjes of bovenramen vindt. De laatste is uiteraard een onomatopee.
 
8):okdan:

Zo kennen wij hier een belachelijk grote steeksleutel als "de Dimitri", genoemd naar een TV figuur die er regelmatig mee te zien was.

Verder heeft het meeste hier ook geen koosnaampje hoor, het is geen afwijking.
 
Er zijn trouwens veel gitaristen die hun gitaar/gitaren een naam geven. BB King, Hendrix...

Ik heb 4 gitaren maar die hebben geen namen, behalve de Eko Ranger 12 die af en toe "de tank" te horen krijgt als ik vloek op hoe groot en zwaar dat ding is.
Ondanks dat ik gitaar, viool, cello, dwarsfluit etc als 'n hogere kaste van muziek-instrumenten zie dan de functiegeneratoren-in-orgelachtige-kastjes zoals die hier doorgaans besproken worden, blijf ik namen geven aan instrumenten, ook die van die eerste 'echte' categorie (...), een lastig dingetje vinden.

Zeker als dat dan ook nog vrouwennamen zijn... tenzij je je partner dan ter evenwicht ook weer vernoemt naar een muziekinstrument, dan is alles weer gezond in orde :D
 
Als de synthesizer geen naam heeft, krijgt hij er een en als de naam onzinnig is, wijzig ik die. Op alle modules gebouwd door Horst Theis, staat TMSS, maar ik heb het systeem voluit Theis Modular Synthesizer System genoemd. Meneer Theis hoeft niet zo bescheiden te zijn. Klinkt logisch, toch? Het Yusynth modulaire systeem, gebouwd door Jos van Ras en vorige maand verkocht aan een beginneling, heb ik naar de bouwer de "Breed" genoemd.Mijn €-rek heb ik 8000 genoemd vanwege de kosten, maar die naam moet eigenlijk wijzigen in 11000. De Gyrinx module heet sinds aankomst gewoon de Syrinx. Meer voorbeelden heb ik niet dus verder dan dit gaat het niet.
 
Pokkeding wil nog wel eens de naam zijn voor een synth met een uitgebreid menu of bizar patch save systeem. Op een goede dag.
 
Onze hond moest een naam krijgen. Beginnend met een T.
ik stelde tapis plein voor. Het werd toch wat anders, maar je moet de luisteraar zijn gezicht zien als ik t vertel. Gemiste kans.
 
blijf ik namen geven aan instrumenten, ook die van die eerste 'echte' categorie (...), een lastig dingetje vinden.

Zeker als dat dan ook nog vrouwennamen zijn...
Ja, ik vind het ook wel een wezenlijk verschil tussen een verwijzend koosnaampje (dat niet eens een persoonsnaam hoeft te zijn) en er mee omgaan alsof het een persoon is waar je een relatie mee hebt. :)

Mijn vrouw bv zou ik nooit mogen aanspreken met "tank" of "skipak".
 
Back
Top