Welke melodiegeluiden voor minimal?

het is niet de synth maar de persoon erachter die het geluid maakt.

Er zijn mensen die hele vette minimaal tracks kunnen maken met Yammie PSR geluiden en er zijn mensen die troep maken met een studio vol high-end spul.

Niks is koel, totdat je er wat mee doet.
 
...maar het gaat er over dat ik dit soort topics ,heel vaak zie langskomen .Er wordt heel erg vaak gevraagd wat voor een geluidje is dit en dat . ..

:D Wees blij dat er nog gevraagd wordt ipv simpelweg te samplen.
Sommige personen hebben even een duwtje in de richting nodig en anderen vinden het zelf uit. Maakt toch niet uit?

Vele topics over welke stijl muziek dit is of welke synth voor ... ? Gelukkig is 't een vrij stukje internet en hoeft niet alles gelezen te worden.

On-topic:
Bliepjes, klikjes, melodietjesetc kunnen voor minimal volgens mij uit alle bakken gehaald worden, zolang je het maar combineert met een leuk baslijntje en fijne kick :)
Voor m'n gevoel is de Spectralis de ultieme minimalbak, geen idee waarom (heb ik 'm nog niet onder handen gehad..) :erm:
 
Vele topics over welke stijl muziek dit is of welke synth voor ... ? Gelukkig is 't een vrij stukje internet en hoeft niet alles gelezen te worden.

Klopt, maar de vraag "welke synth voor x" is een doodlopende weg. Je sluit jezelf bewust af van allerhande mogelijkheden door op voorhand al er van uit te gaan dat je iets niet voor een bepaald soort muziek kunt gebruiken. En da's eigenlijk best jammer. Constrained art can be fun, constrained thinking isn't.
 
....Je sluit jezelf bewust af van allerhande mogelijkheden door op voorhand al er van uit te gaan dat je iets niet voor een bepaald soort muziek kunt gebruiken....

ABSOLUUT mee eens! Wordt er juist creatief door!

Maar om nu heel fel of geïrriteerd op zo'n topic te gaan reageren.. dan ben je ook een beetje de realiteit kwijt, volgens mij :D

En daarbij komt nog dat creativiteit niet voor iedereen is weggelegd helaas..

Enfin,..koffie! :koffie:
 
ABSOLUUT mee eens! Wordt er juist creatief door!

Maar om nu heel fel of geïrriteerd op zo'n topic te gaan reageren.. dan ben je ook een beetje de realiteit kwijt, volgens mij :D

En daarbij komt nog dat creativiteit niet voor iedereen is weggelegd helaas..

Enfin,..koffie! :koffie:
Ik ben bang dat het juist te maken heeft met een zeer groot gevoel voor realiteit en laat mij nu ook eens geïrriteerd zijn .Het is niet alleen een gebrek aan creativiteit ,maar ook aan smaak .
We leven in een " Oh ,dat kan mijn kleine broertje ook ,Cultuur en vervolgens doet het kleine broertje het ook ,maar er is meer nodig dan alleen maar kopiëren .
En smaak daar valt niet over te twisten is duidelijk ook zo iets Nederlands ,terwijl je daar juist heel goed over kunt praten en moet praten omdat het de eerder genoemde creativiteit ten goede komt .Maar daar daar moet je wel wat voor willen doen en dat is waar ik geïrriteerd over was .Het is allemaal zo gemakkelijk en lui geworden .
Het moet allemaal herkenbaar zijn ,of gezellig (nederlandstalige bral en zuip muziek ),of dansbaar,hoef je niet echt naar te luisteren ,kun je trouwens op een gegeven moment ook niet meer ,maar leve de lol .Kortom het moet allemaal makkelijk ,leuk en gezellig zijn .En er is veel meer ,dat weten we van jaren terug ,alleen de eenentwintigste eeuw heeft nog niet veel meer opgeleverd dan veel jatwerk en eindeloze herhaling in een nieuw jasje van bestaande nummers .
IK bedoel synthesizers waren toch ontworpen als radicaal nieuwe muziekinstrumenten ,met een eigen geluid en oneindig veel mogelijkheden die tot dan niet mogelijk waren .
Als dit niet de realiteit is ,wat dan wel,maar ik zal dan wel een oude lul aan het worden zijn ,maar dat komt omdat ik het anders gewend ben geweest en niet veel vooruitgang zie .
Zelf doen duurt langer en is ook lastiger maar je leert er meer van ,iedereen wil hollen ,terwijl ze nog niet goed hebben leren lopen en als iedereen dat doet dan lijkt struikelen op lopen
 
Maar om nu heel fel of geïrriteerd op zo'n topic te gaan reageren.. dan ben je ook een beetje de realiteit kwijt, volgens mij :D
Het heeft helaas geen gewenst effect, want degene waar je het tegen hebt voelt zich afgeblaft en iedereen die erna komt en vrolijk dezelfde vraag weer stelt gaat dit soort topics toch niet opzoeken :P

En daarbij komt nog dat creativiteit niet voor iedereen is weggelegd helaas.
Ik denk dat je mensen het beste zichzelf kunt laten overtuigen in dat geval; op een gegeven moment komen ze er wel achter dat hun 200 dure VSTs of duizenden-euro's kostende vintage synths echt niet helpen. Maar, dat maakt dan nog niks uit; als je er maar plezier in hebt.
 
14 tips

14 tips

Gebruik google translate aub voor de vertaling ,)

1. To enhance the energy of your tracks, add pre-delay to certain elements, such as basslines, riffs and, occasionally, percussion. For example, if you have two hi-hats playing on the offbeat try pulling one slightly forwards. There are no hard and fast rules for length, though, so experiment 1ms at a time.

3. A classic trick for creating breakdown builds in minimal tracks is to increase the rate and feedback controls on a delay until it causes it to really scream. Then, at the very peak of the build, carefully pull the feedback and wet level right down to zero.

4. Sidechain gating can sound good with pads, but you can also use a thin-sounding riff with huge amounts of fast delay as a substitute. Insert a sidechain gate so that you get tiny bursts of riff and delay, producing a sound that’s a little more interesting than a regular pad. After that, add some more rhythmic delay!

5. One of the best ways to come up with minimal riffs and percussion is to play very basic patterns and then apply tempo delays (even to basslines, although you’ll probably need to filter some of the low frequencies off the delays). Whenever you’re working on riffs, have a delay already set up for experimentation.

6. Simple riffs need exciting production to keep them… well, exciting. Try setting a pitchbend range of 24 on your bassline, copy an eight-bar part, transpose it up 24 semitones and then draw in a pitchbend line from the bottom-left to the top-right of your MIDI CC editor for a four-octave rise to use in breakdowns.

7. Tempo-based ping-pong delay is a useful tool for breaking up a track and helping it flow between sections. Gradually switch between fully dry and fully wet towards the end of eight bars, then pull the wet signal out a split second before the start of the next section.

“Minimal house is meant to sound spacey and tripped-out, so apply loads of panning and tempo-based tremolo alongside some manually timed tremolo.”8. We often put effects on individual channels but forget that we have a perfectly applicable main output too – and minimal house is ideal for some output bus action. Try assigning a high-pass filter, tempo delay or low-pass filter across your main out and apply it judiciously.

9. The only thing better than using individual processing is using them in combinations. Try dropping down to one delayed synth part, pitchbend it down over one octave, insert a sidechain gate to the main output, and trigger it with eight short notes for a rhythmic, turntable-breaking effect.

10. If you’re using a certain sound to duck all the others through your sidechain bus and you already have ducking compression applied to the channel, it will also be ducking the track you’re using to trigger the effect! Create an identical channel to the trigger, mute its output and use that as the source.

11. Minimal house is meant to sound spacey and tripped-out, so apply loads of panning and tempo-based tremolo alongside some manually timed tremolo. Stereo wideners will also add to the vibe. Be careful not to overdo the effect on bass-heavy sounds, though, as this could seriously effect the balance of your mix (although it can sound cool in drops and breaks).

12. Minimal house requires crazy effects, so before you start, create a couple of effects buses with the craziest reverb and delay settings you can come up with. We’re talking ducking, panning, low-cuts, compression, more compression, widening, EQ, enhancers and maybe even a little gating. Then use automation to generate short bursts of sound with them.

13. Whenever any element is sounding too sensible or straight, reach for a pitchshifting or chorus effect. Try layering a riff with a quieter version detuned by five semitones, then throwing across a nice five-voice chorus plug-in. This will turn anything into an all-spinning, all-dancing backroom blaster.

14. Glitchy effects, such as the ones Audio Damage’s Replicant produces in its default mode, sound much better, groovier and less disruptive if you place them before a delay, as the repeats put back the groove and roll. This even works with heavy edits over the whole mix – place a tempo delay on the output and only raise the wet signal when you need to.
 
.. en laat mij nu ook eens geïrriteerd zijn..

Net wat je wil, hoor. Geen probleem wat mij betreft, even goeie vrienden. :biertje:

Zelf zie ik 't nut er niet zo van in, maar ach ook daar kan ik me niet druk over maken; is 't te warm voor hier :D
 
IK bedoel synthesizers waren toch ontworpen als radicaal nieuwe muziekinstrumenten ,met een eigen geluid en oneindig veel mogelijkheden die tot dan niet mogelijk waren .

PS .. de Synthesizer is gemaakt en ontworpen om te imiteren ;)
 
Wat ik wel jammer vind is dat het grootste deel van de softsynths gebruikt wordt om bestaande synths te imiteren. Het is vaak toch weer de zoveelste subtractive synth/DX7/moog/prophet/808/909/303 kloon. Maar juist de extra processing power, interface- en programmeermogelijkheden van een PC zouden naar mijn idee gebruikt moeten worden om iets *nieuws* mee te doen! Ik zou best een (virtuele) synth willen hebben met een scripttaal waar je echt programma's voor kunt schrijven in plaats van de gebruikelijke envelopjes en LFO's enzo.

De G2 Modular is wat dat betreft een stap in de goede richting, maar het kan nog VEEEL nerdier! Functies programmeren waarmee je supercomplexe waveforms kunt creeeren. Of 'if then' statements waarbij je geluiden verandert als bepaalde toetsen ingedrukt worden of een bepaalde waarde bereikt wordt op een controller. De mogelijkheden zijn letterlijk eindeloos, maar het aanbod is toch nog erg conservatief eigenlijk.
 
Napole0n, ik ben er zeker van dat die 'ziet-eruit-als-een-Moog' plug-ins gewoon veel beter verkopen en markatable zijn, dan iets geheel nieuws. Het ironische is dat veel muzikanten gewoon niet aan 't wachten zijn op iets nieuws, maar wel iets dat een dure aanschaf (lees vintage synth) kan vermijden.

Er is denk ik wel een groot aanbod aan echt vernieuwende zaken, als je kijkt naar de Reaktor library, daar zit echte mooie zaken tussen. En ja, veel is een 'variatie-op-een-thema' maar vernieuwing werkt nu eenmaal in stapjes, alles is een evolutie.

En als je je echt wil verdiepen, is er altijd Max/msp, PureData, Csound en nog veel 'nerdy' software, waar je zelf bepaald hoe vernieuwend je wil zijn.
 
De G2 Modular is wat dat betreft een stap in de goede richting, maar het kan nog VEEEL nerdier! Functies programmeren waarmee je supercomplexe waveforms kunt creeeren. Of 'if then' statements waarbij je geluiden verandert als bepaalde toetsen ingedrukt worden of een bepaalde waarde bereikt wordt op een controller. De mogelijkheden zijn letterlijk eindeloos, maar het aanbod is toch nog erg conservatief eigenlijk.


das reaktor.....
 
Bij minimal moet alles heel erg saai klinken, en absoluut geen funky baslijnen...ook moet het heel erg lang duren en moet je er heel interessant over lopen doen. En natuurlijk moet je een duur en uitermate hip kapsel hebben (of kaal natuurlijk)

De legendarische BasRor cartoon:

man die 'minimal techno' is gaan maken omdat hij zijn instrumenten niet goed door had.


TechnoBlanke.jpg
 
In de M5-draad stond een link naar een YouTube-filmpje, waarin iemand minimal maakt met een M5. Dus ach ja: het blijft allemaal een kwestie van draaien aan de knoppen van welke-synth-dan-ook. :)

Goed - dat gezegd hebbende mag ik nu vast dit wel even toevoegen:

...creativiteit... ...meer nodig dan alleen maar kopiëren... ...creativiteit ten goede komt... ...gemakkelijk en lui... ...eigen geluid... ...vooruitgang... ...zelf doen...

Daarentegen: de topicstarter (die deze draad al lang niet meer volgt, neem ik aan) zegt niet dat hij iedereen zijn muziek wil opdringen. Alleen dat hij een bepaalde stijl erg waardeert en die zelf ook zou willen kunnen maken. Dat mag hij toch, als hobbyist? (of in het algemeen) Ben je ook tegen coverbands? Dat het allemaal per se nieuw en vernieuwend moet zijn (originaliteit!), is echt iets van de laatste paar eeuwen (eeuw?); daarvoor was dat helemaal niet belangrijk. Dus je impliceert een soort objectiviteit in deze 'tirade' (okee, beetje een groot woord ;) ), maar wat je zegt is in feite heel erg persoons- en cultuurgebonden. En natuurlijk: je hebt gelijk als je zegt dat...
...je daar [sc. 'smaak'] juist heel goed over kunt praten...
...maar alleen als je bepaalde uitgangspunten deelt. Ik kan ook moeilijk met iemand discussiëren over horrorfilms of salsa, aangezien ik daar helemaal niets mee heb. Misschien dat we het over technische aspecten zouden kunnen hebben ('mooie lichtval in deze shot') - maar is dat niet precies waar de topicstarter over begon, alleen dan vanuit het 'doe het zelf'-perspectief? ('hoe krijg ik hetzelfde soort shot?')
 
Zit je zelf ook in een dipje?

Nee hoor ik heb geen enkele pretentie,zit jij in een dipje ?:)

En om op Cheimoon te reageren ,ik heb helemaal niets gezegd over originaliteit ,ik had het over authenticiteit .Bijna alles is al gedaan in deze wereld en we komen het ook heel erg snel te weten ,beïnvloeding ligt altijd op de loer .Maar en daar had ik het ook over, er wordt ook heel erg weinig moeite gedaan om die beïnvloeding te relativeren .
Uitgangspunten delen kan ook alleen maar als je open staat voor nieuwe indrukken ,dat is de manier waarop je smaak ontwikkelt en zo kan je er over praten
 
Laatst gewijzigd:
De legendarische BasRor cartoon:

man die 'minimal techno' is gaan maken omdat hij zijn instrumenten niet goed door had.


TechnoBlanke.jpg

Ben ik nu de enige die dit een kruising vindt tussen Richie Hawtin, Moby en een ooievaar?

Minimal shminimal.
 
Back
Top