SynthForum CollApril 2024 - Wie doet er mee?

SmartBits

hodie mihi cras tibi
Staff member
Lid sinds
3 oktober 2010
Berichten
4.498
Locatie
Nijmegen
De derde editie alweer van de SynthForum CollApril (Collab-April :eureka:), op 1 april gaan we weer van start! Dus als het je leuk lijkt om eens een keer met iemand anders samen te werken aan een track, doe dan mee met de CollApril 2024! Het idee is dat je een track maakt samen met een ander lid, maar dat je van tevoren niet weet met wie dat is.

Hoe werkt het?:
We stoppen de namen van alle deelnemers in een snelkookpan en op de 1e april trekken we daar dan willekeurig koppels uit. We gaan er wel voor zorgen dat je niet gekoppeld wordt aan een deelnemer met wie je een vorige keer al samen hebt gewerkt. Met het forumlid aan wie je bent gekoppeld, ga je dan samen een track bouwen. Het is dan aan jullie om contact (via PB) met elkaar te zoeken en te kijken hoe jullie in een maand tijd een track uit gaan werken. Via Dropbox of WeTransfer files uitwisselen of misschien in het echt ontmoeten: het is helemaal aan jullie. Er wordt geen onderscheid gemaakt op basis van ervaring, land, voorkeur voor hard- of software, analoog of digitaal. Het kan dus zijn dat je als die-hard vintage hardware aficionado/a gekoppeld wordt aan een in-the-box(st)er, of dat je als EDM producer wordt gekoppeld aan iemand die voornamelijk soundscapes maakt.

Tijdsduur:
De track mag maximaal 4m33s duren (als het John Cage lukt om in die tijd iets moois neer te zetten dan lukt het jullie vast ook wel).

Voortgang:
Je krijgt in een apart subforum per duo een eigen draadje waar de vorderingen en eindresultaat gedeeld kunnen worden. Het is de bedoeling dat je daar ook zo veel mogelijk van je voortgang deelt, dat maakt het interessant en leerzaam voor anderen. Welke apparatuur gebruik je, hoe ga je te werk, wie doet wat, etc.

Deadline:
Omdat deadlines altijd zo fijn werken: de track moet uiterlijk op 30 april 2024 om 23:59u gepost zijn.

Tip:
Om de challenge nog uitdagender te maken, zou je als duo er voor kunnen kiezen om jezelf beperkende regels op te leggen om de creativiteit te stimuleren. Je kunt ze zelf bedenken en is uiteraard niet verplicht. Je zou het kunnen zien als creativiteits-bevorderende beperkingen, een soort "oblique strategies". Als je van een uitdaging houdt en je de lat wat hoger wil leggen voor de samenwerking, maak dan bijvoorbeeld een x-aantal regels om je tijdens het bouwen van de track aan te houden. Bijvoorbeeld regels als:

- Tempo is 110 bpm
- Maximaal 8 sporen
- Minimaal 30 sporen
- Geen drums
- Alles live inspelen, niet quantizen
- Maximaal 2 instrumenten/synths
- Werk alleen met samples
- Elke toon mag maar 1x gebruikt worden
- De track moet in F#-min worden uitgevoerd.
- Geen computer gebruiken
- Gebruik geen effecten (delay, reverb, compressie, filter, EQ, distortion, enz)

Aanmelden:
Wil je meedoen, stuur mij dan een PB. Op 1 april krijg je te horen aan wie je bent gekoppeld.

Wat kan je winnen?:
Het is geen wedstrijd, examen of contest, er zijn geen prijzen te winnen. Wat je wel kunt winnen is een stukje ervaring en hopelijk veel plezier!

Wie durft?
 
Ik heb een drukke agenda in april, dus ik heb geen maand tijd. Dat is al genoeg als beperkende factor denk ik. N hit n run van mijn kant kan wel.
 
Weinig aanmeldingen dit keer, maar we gaan er toch weer voor! Omdat @Ytse en ik vorige keer al eens samen gewerkt hebben ga ik de samenstelling dit keer maar gewoon zo doen ipv loting: 2 NL-BE koppels. Te weten:

@Danny & @Ytse
@Exoterrestrial & @SmartBits (ik heb ook bijna geen tijd wegens verbouwing dus goeie match... Tenzij @klinkske mijn plaats over wil nemen uiteraard! ;) )

Ik ga de aparte draadjes aanmaken, ben benieuwd wat er uit gaat komen!
 
ik weet voldoende wat doen, maar als er nog een weesje is kan ie met me aanknopen, of we doen 50% klinkske 50% smartbits, kan allemaal. Als Exo er niets tegen heeft, ik kan gerust tegen een 'Neen' hoor, totaal geen issue
 
Lustte de paashaas niet graag vijgen? Of gooiden de klokken met chocolade eieren? Of is het allemaal illusie? Wie weet is pasen wel een illusie?

Misschien is op dit moment iets zinnigs uit mijn mond laten komen evengoed een illusie ... nee, het is een zekerheid :engel: :dubbel: 🤡 .

:koffie:
 
Gedroogde vijgen waren toegestaan tijdens de vasten. Dus om ze erna te eten is dus … juist
 
Back
Top