De 1e Synthforum CollApril - wie doet er mee? - Inschrijving verlengd tot zondagavond!

SmartBits

hodie mihi cras tibi
Staff member
Lid sinds
3 oktober 2010
Berichten
4.498
Locatie
Nijmegen
We zien steeds vaker dat mensen op Synthforum met andere leden willen samenwerken. Met dat gegeven in gedachte introduceren we een nieuw fenomeen: CollApril (Collab-April, vat je 'm?). Als het je leuk lijkt om eens een keer met iemand anders samen te werken aan een track, doe dan mee aan CollApril. Het idee is dat je een track maakt samen met een ander lid, maar dat je van tevoren niet weet met wie dat is.

We stoppen de namen van alle deelnemers in een hoge hoed (die hebben we nog op bovenop de oude archiefkast staan) en op de 1e april trekken we daar dan willekeurig koppels uit. Met het forumlid aan wie je bent gekoppeld, ga je dan samen een track bouwen. Het is dan aan jullie om contact (via PB) met elkaar te zoeken en te kijken hoe jullie in een maand tijd een track uit gaan werken. Via Dropbox of WeTransfer files uitwisselen of misschien, omdat het nu weer mag, in het echt ontmoeten: het is helemaal aan jullie. Er wordt geen onderscheid gemaakt op basis van ervaring, land, voorkeur voor hard- of software, analoog of digitaal. Het kan dus zijn dat je als die-hard vintage hardware aficionado/a gekoppeld wordt aan een in-the-box(st)er, of dat je als EDM producer wordt gekoppeld aan iemand die voornamelijk soundscapes maakt.

Thema:
Maken we bekend op het moment dat de duo's gemaakt zijn.

Regels (optioneel):
Om de challenge nog uitdagender te maken, zijn er enkele beperkende regels opgesteld om de creativiteit te stimuleren. Het gebruik van deze regels is echter niet verplicht. Ze zijn dan ook bedoeld als creativiteits-bevorderende beperkingen, een soort "oblique strategies". Als je van een uitdaging houdt en je de lat wat hoger wil leggen voor de samenwerking, kies dan minimaal 3 regels om je tijdens het bouwen van de track aan te houden.

- Tempo is 110 bpm
- Maximaal 8 sporen
- Minimaal 30 sporen
- Geen drums
- Alles live inspelen, niet quantizen
- Maximaal 2 instrumenten/synths
- Werk alleen met samples
- Elke toon mag maar 1x gebruikt worden
- De track moet in F#-min worden uitgevoerd.
- Geen computer gebruiken
- Gebruik geen effecten (delay, reverb, compressie, filter, EQ, distortion, enz)

Tijdsduur:
De track mag maximaal 4m33s duren (als het John Cage lukt om in die tijd iets moois neer te zetten dan lukt het jullie vast ook wel).

Voortgang:
Je krijgt in een apart subforum per duo een eigen draadje waar de vorderingen en eindresultaat gedeeld kunnen worden. Het is de bedoeling dat je daar ook zo veel mogelijk van je voortgang deelt, dat maakt het interessant en leerzaam voor anderen. Welke apparatuur gebruik je, hoe ga je te werk, wie doet wat, etc. En als je gebruik maakt van de beperkende regels vermelden aan welke van de bovenstaande regels je je gaat houden.

Deadline:
Omdat deadlines altijd zo fijn werken: de track moet uiterlijk op 30 april 2022 om 23:59u gepost zijn.

Aanmelden:
Wil je meedoen, stuur mij dan een PB. Op 1 april krijg je te horen aan wie je bent gekoppeld.

Het is geen wedstrijd, examen of contest, er zijn geen prijzen te winnen. Wat je wel kunt winnen is een stukje ervaring en hopelijk veel plezier!
Wie durft?
 
Laatst gewijzigd:
Ik vat deze twee criteria niet helemaal. Staat een beetje haaks op elkaar toch?

- Maximaal 2 instrumenten/synths
- Werk alleen met samples

Edit: Van deze regels moet je er minimaal 3 kiezen. Duidelijk.
 
Laatst gewijzigd:
Er staat niet bij dat elk duo 50/50 input moet leveren. 1 persoon doet alles -1 % en de andere visa versa.
 
Je zit er toch echt aan vast aangezien je aan iemand gekoppeld gaat worden.
Ja, ik denk dat je als je meedoet je wel een de intentie moet hebben om het af te maken. Anders is het minder leuk voor de ander natuurlijk.

Van deze regels moet je er minimaal 3 kiezen. Duidelijk
Inderdaad, hopelijk is dat een beetje duidelijk. Als je bijvoorbeeld kiest om maximaal 8 sporen te gebruiken dan valt de regel om met meer dan 30 sporen te werken af om te gebruiken.
Als voorbeeld kun je er als duo voor kiezen om de volgende beperkende regels te gebruiken:

- Tempo is 110 bpm
- Maximaal 8 sporen
- Geen drums

Andere regels dan die hoef je dus niet te gebruiken. Mag wel, moet niet.
We hebben het idee van de beperkende regels ingevoerd om je als duo ook een soort van probleemstelling mee te geven om op te lossen. Hopelijk ter inspiratie, niet ter irritatie. Zoals ik tegen onze kleuter thuis ook altijd zeg: "Tja, dat zijn de regels, die hebben we ook maar verzonnen", hebben we dat in dit geval ook geprobeerd om zo uitdagend (en redelijk generiek) mogelijke te verzinnen. Uiteraard staat het je vrij om mee te denken wat volgens jou nog een leuke beperkende regel zou zijn, dan nemen we die misschien bij de volgende editie mee.

Er staat niet bij dat elk duo 50/50 input moet leveren. 1 persoon doet alles -1 % en de andere visa versa.
Nee, ik denk dat dat ook lastig te handhaven zou zijn, voorzover we dat überhaupt doen (lees: niet). Als je je inschrijft met het idee om niks te doen binnen de samenwerken dan moet je misschien voor jezelf na gaan of dat de CollApril dan wel iets voor jou is...

Het kan uiteraard wel zijn dat de één wat bedrevener is dan de ander, meer ervaring heeft. Misschien heeft de andere wel andere talenten. Sommige leden zijn bv meer bedreven in andere instrumenten dan synths. Het mooie van samenwerken is dat je kunt putten uit ieders kracht. Dus misschien wordt het dan wel een track met synths en gitaar, of synths en zang. Qua stijl hebben we bewust geen beperking opgelegd, hoewel het uiteraard wel Synthforum heet...
 
Met dat gegeven in gedachte introduceren we een nieuw fenomeen: CollApril
Collapril is een concept, geen fenomeen. Het wordt pas een fenomeen bij een wederkerend observeerbaar verschijnsel... maar laat dat de pret niet bederven.
- Elke noot mag maar 1x gebruikt worden
Noten zijn voor muziek wat letters zijn voor taal. Een toon is wat je hoort en een noot is de vertaling die je ziet, verbeeld of schrijft (noot, noteren, nota...). Met minder dan 12 verschillende noten kan je geen zinvol verhaal brengen. Het sluit harmonie, progressie, thema, variatie en oplossingen uit. Ik suggereer die regel aanpassen naar 'elke toon mag maar 1x gebruikt worden'. Zo kan je nog variëren in octaaf, timbre, enz...
Uiteraard staat het je vrij om mee te denken wat volgens jou nog een leuke beperkende regel zou zijn
Spreek een polymetrische of polyritmische verdeling af binnen de koppels.
 
Ik suggereer die regel aanpassen naar 'elke toon mag maar 1x gebruikt worden'. Zo kan je nog variëren in octaaf, timbre, enz...
Daaruit blijkt mijn gebrek aan theoretische kennis; ik zal die regel aanpassen. Kunnen variëren over octaaf was inderdaad wel mijn intentie. Zoiets als dit:




Spreek een polymetrische of polyritmische verdeling af binnen de koppels.
Ik denk dat die de lat wat betreft theoretische kennis al wat te hoog legt. Niet iedereen is even ervaren wat dat betreft. We zouden bv misschien wel een regel als "Gebruik geen 4/4 als maatsoort" kunnen gebruiken?
 
Met minder dan 12 verschillende noten kan je geen zinvol verhaal brengen.

Hoewel die techniek op zichzelf al een verhaal is.. Dodecafonie - Wikipedia

Maar snap je wel.. het staat niet garant voor de muziek die je wellicht zou willen maken.



Anyhoe..

Tof initiatief, mods! Heel benieuwd naar de muziek en verhalen die het oplevert.

Heb wat twijfels bij de extra spelregels. Creativiteit vanuit beperkingen geloof ik zeker in. Maar dit is een pilot, en het samenwerken an sich is voor sommigen misschien al een "ding".. weet ik niet of je de deelnemers nog eens extra uit hun comfort-zone moet trekken.. maar hey, wie weet werkt het juist goed.

Uit praktische overwegingen sla ik 'm waarschijnlijk over. Tenzij ik het te groot maak in m'n hoofd? Hoe makkelijk mag je hierover denken? Zou het vervelend vinden als mijn partner er superveel energie in steekt, terwijl ik dat niet kan "matchen".
 
Misschien heeft de andere wel andere talenten.

Daar zit ik dus een beetje mee, dat probleem. Relatief bekeken, ik ben beter in een tekst schrijven en dat te zingen, dan iets te produceren dat heel muzikaal is. De match is compleet willekeurig, kan me voorstellen dat sommige mensen het leuk vinden om iets te doen met iemand die primair van de vocalen is, maar anderen zitten daar misschien he-le-maal niet op te wachten. En dan zitten ze met mij opgescheept.

Nu ik erover nadenk, the idea is growing on me... :D
 
De willekeurige match en de set restricties (of regels) zijn slechts bedoeld als uitdaging en escape. Met deze aanpak wordt perfectie uitgesloten en zal het resultaat "het meest haalbare" zijn. Hopelijk neemt dit prestatie-druk weg bevordert dit lef, creativiteit en vooral plezier.
 
En dan zitten ze met mij opgescheept.
Je kunt het ook omdraaien en positief bekijken; misschien heeft je partner nog nooit met zang gewerkt maar wel altijd willen doen. Soms is iets tegen je gevoel in doen, uit die comfort zone stappen, achteraf een hele leuke ervaring. Ik heb ook vaker mijn eerste instinctieve reactie genegeerd en eens gewoon "ja, leuk!" gezegd. Heeft me vrijwel nooit teleurgesteld.

Maar dit is een pilot, en het samenwerken an sich is voor sommigen misschien al een "ding".. weet ik niet of je de deelnemers nog eens extra uit hun comfort-zone moet trekken.. maar hey, wie weet werkt het juist goed.
Dat is zeker een punt en ook in overweging genomen. Maar ik denk dat er hier genoeg creatieve geesten zijn die zich door een paar beperkingen niet tegen laten houden. Het is inderdaad een pilot, dus achteraf zullen we ook zeker bekijken wat anders en beter kan. Dus feedback is altijd welkom!
Tenzij ik het te groot maak in m'n hoofd? Hoe makkelijk mag je hierover denken?
Ik begrijp je standpunt heel goed, maar maak het zeker niet te groot. Als je aan het begin duidelijk bent tegen degene aan wie je gekoppeld wordt moet het echt geen probleem zijn dat je er misschien wat minder tijd aan kunt spenderen dan de ander. En misschien moet je het dan in een iets meer minimal hoek zoeken (komt die "max 8 sporen" regel direct goed van pas).
 
Jullie vragen ook feedback, voor een volgende collibri -zonder regels- ben ik erbij. :mega:
Wie dit leest en denkt 'he ja, ik ook' - niks belet je me een bericht te sturen, dan doen jij en ik een Brocolli ipv een Collapril.
 
Back
Top