SF in top 40?

bliepbliep

music - non stop
Lid sinds
3 december 2005
Berichten
1.120
Locatie
thuis
hey SF-ers

ik had laatst weer eens een gruwelijk goed idee (denk ik), zouden we met zn allen een hitje kunnen scoren? dat klinkt erg ambitieus (dat is het ook) maar denk eens verder, er zijn hier zo veel mensen die verstand hebben van muziek en veel die ook live draaien. mijn idee is om de kennis de we hebben te bundelen en een poging te wagen.

maar als eerste, de track zelf

ik zat te denken aan een filter house achtig nummer, in de stijl van armand van helden - my my my,junior jack - stupidisco, thomas bangalter - so much love to give, eric prydz - call on me, hi-tack - say say say. je kent ze wel. die shit is nu ongelofelijk populair en is IMO wel ok.

het vormschema van zo'n nummer ziet er als volgt uit:

intro [ halve maat, revcrash of iets herkenbaars wat later weer terugkomt
1 [ 4 maten 4 to the floor disco beat, zachte atmo's op de achtergrond en/of baslijntje
2 [ 16 maten, een melodie van 4 maten wordt geintroduceerd, lpf cutoff op low en wordt langzaam steeds hoger, evt met handclap, maat 16 alleen de tune zelf maar zonder lage frequenties
3 [ 8 maten de melodie zonder filter + de beat van het begin.
4 [ zelfde als 3 maar nu met basloopje.
5 [ 8 maten laatste maat van 4 loopen en wegfilteren (lp) delay van 1 tel. mag onduidelijk en rommelig zijn. daarna een cross-fade met stukje 2.
6 [ hetzelfde als 3
7 [ beat en melodie maar dan een semitone hoger.
outro[ 1/2 maat crash

als je het zo leest is het allemaal behoorlijk cliché, maar ja, het is en blijft pop. ik denk dat we vooral naar goed naar de voorbeelden moeten luisteren. het is niet dat het een soor cover wordt, al die muziek zit gewoon hetzelfde in elkaar! luister maar eens naar de hierboven genoemde voorbeelden.

de vraag is alleen, wat voor melodie gebruiken we, ook in dit geval is het t beste om wat te nemen dat bekend klinkt, simpel is en als belangrijkste: het moet in je hoofd blijven hangen! "call on me" bijvoorbeeld, t duurt gewoon een dag voordat je er weer vanaf bent. wel iets met meerdere lagen, dus niet een droog stem sampletje

lijkt me geen goed idee om uit een bestaande plaat te samplen (zoals hi-tack), mocht het een succes worden, dan zitten we met een probleem.

de beat wordt natuurlijk gemaakt door een TR-909, het basloopje kan vanalles zijn.

als de track af is komt er waarschijnlijk een: single version, club mix, een bubbling mix en een hardcore mix. (zodat het makkelijk in je live-set kan)

lijkt jullie dit een leuke uitdaging? beschikken wij met zn allen over genoeg kennis en wilskracht om dit voor elkaar te boksen?

ideeën en suggesties zijn natuurlijk welkom! laat maar horen wat je ervan vind.

bliepbliep


(nou moeten jullie niet denken dat ik alleen maar uit ben op commercieel succes ofzo, het lijkt me gewoon heel tof om te kijken of wij sf'ers hetzelfde kunnen bereiken als de "doorgebroken" gasten en wie weet is dit wel het begin van iets moois...)
 
Misschien is het slim om een bepaalde manier van werken aan te houden waar iedereen wat mee kan. Ik denk dat iedereen wel in staat is om een wav-loopje te maken met daarin een element wat je zelf er in zou willen horen.

Als iedereen zo'n loopje of meerdere loopjes post, is er vast wel iemand die met ableton live daar iets netjes mee in elkaar kan mixen, in Landgraaf schijnen ze daar goed in te zijn heb ik gehoord trouwens..;)

Supercool idee trouwens. Hoop dat het gaat lukken!
 
het lijkt me briljant als een zangeres dan het vomschema zingt:dj:
 
Origineel geplaatst door Raph
Nu nog een sjonnie in een wit glitterpak en disco vol half naakte meiden voor de videoclip.

Uitgelezen rol voor lid Alexander, lijkt me..
discosmilie.gif
 
Je vergeet 1 ding, een hit in de top 40 word gestuurt door marketing, promotie en blablabla.

Als je dat hebt kun je nog met een scheet de top 40 inkomen.
Een scheet klinkt zowiso beter dan die prut in de top 40.
Maar waarschijnlijk is een scheet dan ook TE muzikaal voor een top 40.

Daarmee wil ik zeggen, maak iets waar je kinderen hun brein mee kunt wassen, dus een dikke HOOK.
En een flinke pot met geld.
 
Origineel geplaatst door demian
Misschien is het slim om een bepaalde manier van werken aan te houden waar iedereen wat mee kan. Ik denk dat iedereen wel in staat is om een wav-loopje te maken met daarin een element wat je zelf er in zou willen horen.

Als iedereen zo'n loopje of meerdere loopjes post, is er vast wel iemand die met ableton live daar iets netjes mee in elkaar kan mixen, in Landgraaf schijnen ze daar goed in te zijn heb ik gehoord trouwens..;)

Supercool idee trouwens. Hoop dat het gaat lukken!

jij hebt em al helemaal door!

Origineel geplaatst door Raph
Nu nog een sjonnie in een wit glitterpak en disco vol half naakte meiden voor de videoclip.

:D oke, jij regelt dat oke?


Origineel geplaatst door Raph
Je vergeet 1 ding, een hit in de top 40 word gestuurt door marketing, promotie en blablabla.

als de track er eenmaal is, (en het klinkt goed) dan zorgen we ervoor dat iedereen die DJ-ed dit nummer gaat draaien. en zo van onderaf de boel opbouwen, verder denk ik dat er genoeg mensen hier op het forum connecties hebben... het moet nog maar blijken of het zo ver komt. maarre, we kunnen het altijd proberen!
 
Boem hm boem hm boem hm boem hn.
I wanna feel you plugging into me....yeah oooooo......
zijn we allemaal nog dronkuhhh?!?!?!
bam!
1
2
1234
tu tutu tu tu tuuuuu tututu tuut
zoefffff
Boem hm boem hm tu tuu boem hm boem hn tu tuu.
 
Origineel geplaatst door Raph
Boem hm boem hm boem hm boem hn.
I wanna feel you plugging into me....yeah oooooo......
zijn we allemaal nog dronkuhhh?!?!?!
bam!
1
2
1234
tu tutu tu tu tuuuuu tututu tuut
zoefffff
Boem hm boem hm tu tuu boem hm boem hn tu tuu.

ik dacht eigenlijk meer aan zoiets:

boem, tik, tjak, tik, boem, tik, tjak, tik, crash!!

(zacht infaden)
call on miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii, call on me
call on miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii, call on me
call on miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii, call on me
call on miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii, yeah, yeah yeah yeah!

(nu met beat)
call on miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii, call on me
call on miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii, call on me
call on miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii, call on me
call on miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii, yeah, yeah yeah yeah!

voel je em al??:D

maarre, ffe zonder gekheid. dit soort dingen worden toch wel weer telkens een dikke hit (vraag mij niet waarom) en ik ben er van overtuigt dat wij dit ook kunnen, dus geen toet-toet-toeter op een waterscooter maar een gewoon "commerceel" klinkend dance trekkie.

mochten er mensen zijn die nog een leuk sampletje hiervoor hebben liggen, load maar even up. dan kijken we of we er wat mee kunnen.

bliepbliep
 
Volgens de klf handleiding moet ik coke snuiven en disco dansen. dat zijn niet mijn favorite bezigheden.

En een hitje heet tegenwoordig geen goede sound meer nodig maar een goed marketingplan met plaatjes.
 
Origineel geplaatst door bliepbliep
ik dacht eigenlijk meer aan zoiets:

boem, tik, tjak, tik, boem, tik, tjak, tik, crash!!

(zacht infaden)
call on miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii, call on me
call on miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii, call on me
call on miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii, call on me
call on miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii, yeah, yeah yeah yeah!

(nu met beat)
call on miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii, call on me
call on miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii, call on me
call on miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii, call on me
call on miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii, yeah, yeah yeah yeah!

voel je em al??:D

maarre, ffe zonder gekheid. dit soort dingen worden toch wel weer telkens een dikke hit (vraag mij niet waarom) en ik ben er van overtuigt dat wij dit ook kunnen, dus geen toet-toet-toeter op een waterscooter maar een gewoon "commerceel" klinkend dance trekkie.

mochten er mensen zijn die nog een leuk sampletje hiervoor hebben liggen, load maar even up. dan kijken we of we er wat mee kunnen.

bliepbliep


inderdaad,

je moet gewoon een leuk refreintje van een jaren tachtig nummer pakken en samplen..
zoek gewoon in het hitdossier..er zijn tig leuke refeintjes..


bijv just another night , mick jagger, dan de instrumentale gedeeltes
ik noem maar wat
 
Alleen z'n jaren 80 refreintje kan je niet zomaar uitbrengen (tenzij je over genoeg geld beschikt om de rechten over de samples te verkrijgen..)

Wel n leuk idee dit trouwens.. 8)
 
Origineel geplaatst door bliepbliep


voel je em al??:D

ik ben er van overtuigt dat wij dit ook kunnen,
mochten er mensen zijn die nog een leuk sampletje hiervoor hebben liggen, load maar even up. dan kijken we of we er wat mee kunnen.

bliepbliep

Origineel geplaatst door bliepbliep
jij hebt em al helemaal door!



:D oke, jij regelt dat oke?




als de track er eenmaal is, (en het klinkt goed) dan zorgen we ervoor dat iedereen die DJ-ed dit nummer gaat draaien. en zo van onderaf de boel opbouwen, verder denk ik dat er genoeg mensen hier op het forum connecties hebben

Sorry maar je gebruikt alleen maar WE , je laat het afhangen van anderen, waarom begin je er zelf niet mee?
 
Back
Top