HKU Toelating

ff een reactie op AdDM;
je rekensom gaat niet helemaal op natuurlijk. Als 96% van DE AFGESTUDEERDEN terugkoppeld, koppeld er dus 4% van de afgestudeerden niet terug. In beide categorien zegt dat niets over of ze wel of niet in het werkveld terecht zijn gekomen of niet. Niets misleidends aan dus. En er komen weldegelijk heel veel mensen goed terecht, niet alleen binnen nederland, maar op europees level zelfs. De opleiding staat ook erg hoog aangeschreven binnen europa en niet alleen hier.

Of je ergens terecht komt is wel grotendeels afhankelijk van jezelf, je eigen initiatief en instelling. Dat jij de keuze hebt gemaakt om de 'reguliere' (waarom is de muziekbranche dat niet?) op te gaan staat volledig los van de opleiding. Ook is het een gerichte HBO opleiding dus waarom zouden ze handvaten moeten geven waar je verder buiten de muziekindustrie (die heeeeeel breed is) nog wat aan zou hebben?! Ze nemen mensen aan war ze wat in zien, die een plek kunnen krijgen en vooral ook zelf zover zijn dat ze het aankunnen...dus je zou zelf die handvaten moeten kunnen zien en aanpakken.

Lesuitval en administratie ben ik het gelijk met je eens hahaha, that sucked big time!!!

En dat van de afstudeerbegeleiders die je examencommisie zijn is ook helemaal niet zo gek. Je eindproject gaat niet alleen om het eindresultaat, maar ook om de weg er naartoe, gemaakte keuzes, groei over de hele opleiding heen...en dat kunnen alleen mensen beoordelen die je hebben meegemaakt, je hebben gevolgd. Bij de meeste opleidingen heb je hooguit 1 externe persoon in zo'n commisie.

Ik zeg dit alles trouwens vanuit eigen ervaring als MTi'r aan de HKU en vanuit het werken met ex-studenten (afgestudeerd en niet-afgestudeerd)...ik kom er namelijk vrij veel tegen in het werkveld

En hou er rekening mee dat alles er tegenwoordig veel gestructureerder toe dan jaren terug, opleiding heeft veel meer vorm en visie, en veel handvaten die al naar de studenten kijken en ze soms tijdens de opleidingen wegtrekken/reserveren...

Voor iedereen die toelating gaat doen, brieven hebben opgestuurd enz...HEEL VEEL SUCCES! Laat zien dat je er echt voor gaat en ook van geniet...het niet redden in een keer is niet het einde van de wereld hahaha, er zijn namelijk ook veel mensen in het werkveld zonder opleiding. Alleen krijg je absoluut meer bagage mee, middelen, technieken die te gek zijn om in te duiken en je verder kunnen helpen.

Enjoy

En nee, ik heb het zelf niet afgemaakt, ik ben lekker gaan spelen...


Even goed opletten: die 96% actief in het werkveld is dus van de 100% die terugkoppelen. Afgestudeerden die niet in het werkveld aan de bak komen koppelen in principe NIET terug. Maar de indruk dat 96% van de afgetudeerden in t werkveld actief zijn wordt dus doelbewust wel gewekt. Misleidend dus.

Als ik mn eigen klasje turf denk ik dat slechts de helft in t werkveld actief is (cq zn brood ermee verdient/kan verdienen). Juist daarom lijkt het me vanzelfsprekend dat de opleiding zich niet alleen dood loopt te staren op het technische/uitvoerende gedeelte, maar je ook andere handvaten geeft om je hoofd boven water te kunnen houden in de muziekbizz.. In mijn tijd speelde dat gewoon niet (2000-2005) terwijl het de taak is van de opleiding je arbeidskansen na afstuderen zo goed mogelijk te vergroten. Aangezien de kans erg groot is dat je als zzp'er aan de slag gaat, en de muziekbizz meer is dan solfege en studiotechniek, zou je verwachten dat de opleiding daar aandacht aan zou moeten besteden. Sterker nog, zulke lessen stonden eigenlijk wel op de planning maar zijn geschrapt/vervallen. Slechte zaak.

Zowizo een opleiding die ontzettend veel verantwoordelijkheid bij jou als student legt en bijzonder weinig verantwoordelijk neemt voor de kwaliteit van de studie (iets wat over t algemeen het HBO-wezen niet vreemd is). Ik kan me herinneren na een uitstekend 1e jaar door de belachelijk slechte puntenadministratie pardoes een bindend oprotten-advies kreeg. De moeite die ik moest doen om hun fout recht te zetten en de hardnekkige weigering van hun kant om verantwoordelijkheid voor die fouten te nemen (tot het moment dat ik ging dreigen met onderwijsinspectie/rechtzaak) was echt te krankzinnig voor woorden (spontaan hku-traumatje). Heb daar de HKU-mentaliteit wel echt goed leren kennen.

En er is echt geen enkele aannemelijke reden om je afstudeerbegeleiders je examencommissie te laten zijn anders dan gemakzucht (gebeurt echt op geen enkele andere opleiding, geloof me).

Dat het nu zoveel gestructureerder en beter opgezet is betwijfel ik. Tenzij ze een bezem door de directie en management hebben gehaald en er wel capabele onderwijsmensen hebben neergezet. Kan me niet voorstellen :dubbel:

Kortom: HKU audio design: ga ervoor als je echt niets anders wilt, maar bezint eer gij begint..

:duivels:
 
Kijk dat verklaart een heleboel; getraumatiseerd...vandaar je gekleurde visie!
Voor mij was het ook absoluut geen feestje en alleen maar positief maar dat was wel mijn kant, en niet hoe de opleiding in elkar zat maar alleen mijn case...net als bij jou

Verder om niet te veel off-topic te gaan laten we het dan maar bij een verschil van mening over onderwijssystemen en the way to go

Ik zeg, doe vooral een opleiding die je leuk vind zonder te veel in te zitten over het einddoel...dat kan wijzigen terwijl je bezig bent. Je kan op je pad dingen tegen komen die je van je pad afbrengen wat juist studeren interessant kan maken...je leert mensen kennen die hetzelfde willen (ongeveer) en leert mensen kennen die er midden in zitten. That's life, en niet de schuld van een opleiding. Ik kom er genoeg tegen, en ik zit i.t.t. AdDM wel in het werkveld
 
Om even een vintage draadje te bumpen:

Dat is dus 96% van de afgestudeerden die terugkoppelen waar ze werken. Beetje ontzettend misleidend, aangezien de mensen die niet in het werkveld terecht komen over t algemeen niet terugkoppelen.

Ik ben zelf na afstuderen de reguliere arbeidsmarkt opgegaan en inmiddels "werkzaam" als ambtenaar (inkoop en aanbestedingen) :) Heb mezelf inmiddels al aardig omgeschoold (bezig met deeltijd MER opleiding) en dat is ook wel nodig want de HKU geeft je verrekte weinig handvaten waar je buiten de muziek-industrie (toch een aardige niche-industrie) ook nog iets aan hebt.

Terugkijkend op de opleiding audio design heb ik er geen spijt van de opleiding te hebben gedaan maar vindt het wel erg jammer dat het lesprogramma van de hku zo ontzettend visie-loos (paar lesjes buma/stemra en subsidie-mogelijkheden etc waren toch wel op hun plaats geweest) en lukraak in elkaar wordt/werd geschroefd. "Doe maar wat"-opdrachten, je moet er tegen kunnen. Behoorlijk wat lesuitval en administratie was meer dan waardeloos.

En je afstudeerbegeleiders waren tevens je examencommisie - slaat natuurlijk ook helemaal nergens op.
treffend verwoord :halleluja

Ben benieuwd hoeveel van die 96% ook werkelijk kan leven van dat werkveld...
 
Laatst gewijzigd:
Jongens waar gaat het over? Sinds wanneer ga je een muziek- of 'kunst' gerelateerde opleiding doen om zekerheid te hebben?!?!
Hou toch eens...
Ik trek me verder uit de discussie...de TS heeft er ook geen reet meer aan. Moedig juist eens iemand aan die zo'n stap gaat zetten. Het kan ook namelijk heeeeel leuk zijn voor iemand die dit gewoon wil gaan doen en wat steun en advies nodig heeft ivm de toelating!
Gooi je frustraties er lekker uit door hobby-matig muziek te maken dan ofzo

Nogmaals succes aan degene die toelating gaan doen, is erg spannend, zwaar maar ook leuk...
 
Hoi, Ik heb alweer 12 jaar geleden toelating gedaan en ben in 2001 afgestudeerd in compositie op de HKU. Af en toe geef ik daar nog een gastcollege en heb daardoor nog geregeld contact met KMT.
Volgens mij is de toelating voor alle studierichtingen nog steeds het zelfde als toen en die was best zwaar. Ik adviseer je dus om je goed voor te bereiden op bv solfege. Als je dit nooit hebt geoefend zal je door de mand vallen. Je algemene muziekkennis moet op peil zijn (boekje algemene muziekleer van Theo Wilemze of eenvoudige muziekleer van Hennie Schouten doornemen).

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik een ontzettend leuke tijd heb gehad op deze school. Ik was erg fanatiek en was omringd met andere die ook fanatiek waren en dat motiveert. Zo'n opleiding is ideaal om contacten op te doen en deuren gaan makkelijker voor je open dan als je GEEN opleiding hebt gehad. Geloof me dat een groot deel van de mensen in het werkveld een opleiding heeft gehad. Ze lopen misschien niet altijd in de schijnwerpers maar het zijn er erg veel.

Ik heb toch wat puntjes van kritiek op de opleiding. Toen ik daar zat waren de klassen klein. In mijn jaar waren er maar 36 mensen aangenomen voor alle richtingen. Nu wordt er per studie richting het dubbele aangenomen. Daardoor wordt de spoeling dunner en wordt de opleiding vlakker.
De "K" van HKU staat voor kunst maar die kun je tegenwoordig wel weg laten. Er zijn er maar enkelen die nog geïnteresseerd zijn in kunstmuziek. Het wordt ook niet echt gestimuleerd en dat is erg jammer naar mijn mening.

Ik las dat de Topic Starter sounddesign wil gaan doen. Heb je je al verdiept in de filmacademie? Daar geven ze deze opleiding ook en dan zit je precies waar je wilt zijn....omringd met mensen die in het werkveld zitten. Niet dat de HKU niet goed is maar ik zou mij iets breder oriënteren.

Ik ben uiteindelijk 2de fase gaan doen na mijn masters degree maar was hierover niet tevreden. Uiteindelijk ben ik naar het Conservatorium van Rotterdam gegaan om toch iets van die KUNST mee te krijgen.

Sonologie is ook een interessante opleiding. Die bieden ook diverse richtingen aan.
 
ik ben 2 jaaar terug afgewezen voor Music & Technology, het basis jaar zelfs :(

nu studeer ik Art & Technology... ook leuk en lekker breed! van audio tot webdesign, later de verdieping in :okdan:

en wat audio btreft heb ik mezelf de laatste 2 jaar al heel wat bijgeleerd en leer nog steeds... ik kan iniedergeval doen waar ik zin in heb! :)
 
Jongens waar gaat het over? Sinds wanneer ga je een muziek- of 'kunst' gerelateerde opleiding doen om zekerheid te hebben?!?!
Hou toch eens...
Ik trek me verder uit de discussie...de TS heeft er ook geen reet meer aan. Moedig juist eens iemand aan die zo'n stap gaat zetten. Het kan ook namelijk heeeeel leuk zijn voor iemand die dit gewoon wil gaan doen en wat steun en advies nodig heeft ivm de toelating!
Gooi je frustraties er lekker uit door hobby-matig muziek te maken dan ofzo

Nogmaals succes aan degene die toelating gaan doen, is erg spannend, zwaar maar ook leuk...

topic is van 2006 he, de ts zal zijn toelating inmiddels al wel achter de rug hebben.
ik wil in principe iedereen aanmoedigen om een opleiding als deze te doen, maar hou er dus rekening mee dat de HKU naast 3 lesjes in de week aanbieden niet veel meer voor je doet.


Sinds wanneer ga je een muziek- of 'kunst' gerelateerde opleiding doen om zekerheid te hebben?!?!
is inderdaad niet iets waar je vantevoren echt rekening mee houdt, maar op een gegeven moment zul je toch geld moeten gaan verdienen, tenzij je je leven lang je handje op wil houden.
 
Ik heb 19 maart toelatingsexamen gedaan voor Sound Design. Ik had de
indruk dat de commissie wel potentie in mij zag, maar omdat ik de toets zo
slecht gemaakt had en ik niet helemaal zeker weet welke van de richtingen ik
wil doen, ik niet meteen toegelaten zou worden tot de bachelor opleiding..

Laat ik gisteren een e-mail hebben gekregen waarin stond dat ik uitgenodigd
werd de basisopleiding Music & Technology te gaan volgen.. :okdan:

Ik ben het wel eens met ze, dat ik dit jaar vooropleiding wel nodig heb.
Dat kan ik een duidelijk beeld krijgen van elke studierichting, met het gevolg
dat ik beter keuzes kan maken tussen wat ik wel en niet wil doen. Plus dat
ik in dat jaar goed de muziektheorie bij kan schaven..

I'm a happy man!
 
Ik ben het wel eens met ze, dat ik dit jaar vooropleiding wel nodig heb.
Dat kan ik een duidelijk beeld krijgen van elke studierichting, met het gevolg
dat ik beter keuzes kan maken tussen wat ik wel en niet wil doen. Plus dat
ik in dat jaar goed de muziektheorie bij kan schaven..

I'm a happy man!

Dat basisjaar (1998-1999) was voor mij reden om uiteindelijk na dat jaar niet door te gaan op de HKU kmt MT/AD.
Niveau en mentaliteitsverschil met de rest in de klas (ook rond de 25 mensen) was groot en de 3e jaars studenten die les gaven wisten amper meer dan ikzef. De meesten zochten naar een baantje als koffiezetter bij een grote studio, niet mijn ambitie. Bij individuele opdrachten stond ik de voor mij eerder onbekende midi modules in te stellen van andere klasgenoten omdat de "docenten" na 3 jaar fulltime MT dat nog niet konden. Gewone GM yamaha en roland modules, niks bijzonders.
Ik heb wel degelijk wat extra dingen opgestoken in dat jaar waar ik nu nog gebruik van maak, met name solfege, maar of het die 1000 gulden + treinkaartjes + tijd waard was, nee.

Ik ken wel collega producers die de hku hebben afgerond maar ik vraag mij af in hoeverre zij hun kennis niet ook autodidact hadden kunnen opdoen, zoals ikzelf.

Maargoed, we zijn inmiddels 10 jaar verder, dus wie weet wat er allemaal verbeterd is intussen.
 
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik een toptijd heb gehad op de HKU (2002 - 2006) en dat ik er heel veel aan heb gehad!

Het is wel maar net wat je er zelf van maakt. Als je niet fatsoenlijk deelneemt aan de projecten, overal met de pet naar gooit en nooit komt opdagen, tja, dan zul je er ook geen reet aan vinden. Die jongens zaten ook bij mij in de klas en de meesten daarvan hebben de opleiding ook niet afgemaakt.

Voor mij was het in ieder geval DE opleiding en ik doe nu wat ik doe doordat ik die opleiding heb gedaan.
(Ik deed Audio Design, richting studio technologie).

Dusseh... succes Marsman! :okdan:
 
Hku... Tis wat je er zelf van maakt. Opzich leuk maar had toch wel graag veel meer leerstof gehad qua boeken en andere wijsheden. Te mager zeker op sd gebied.
Maar heb me prima vermaakt en de sfeer is ok.
Wanneer je inderdaad autodidact bent minder geschikt wellicht.

En voor de rest... Wat subgroover zegt id :)
 
Autodidacten vallen overal buiten de boot.....=( zo ook ik.....:dj:
 
Autodidacten vallen overal buiten de boot.....

Onzin! Ik ben zelf ook zwaar autodidact. Ik heb de HKU ook helemaal niet nodig gehad om muziekjes te produceren, want dat kon ervoor al en erna ook en geen een docent die mij verteld heeft hoe ik een track precies moest produceren.

Nee, het gaat hier om iets heel anders; de HKU heeft voor mij psychologisch best wat betekend. Een bepaalde docent heeft op een bepaald moment een soort knop omgezet in mijn hoofd, waardoor ik heel anders ben gaan luisteren en denken. Dit heeft voor mij in korte tijd een grote sprong betekend!
Ook was de HKU voor mij zeer handig om in 'het wereldje' terecht te komen d.m.v. stage, maar dat is ook vaak geluk hebben.

Dus autodidacten zijn op de HKU JUIST welkom, liever wel dan niet zeg!
Stel je voor dat je alles van een stel docenten moest aannemen hoe jij muziek moet maken / mixen, dat zou toch nergens op slaan!
 
HKU is een wanna be opleiding,
ze pretenderen creativiteit in mensen aan te leren, maar het enige wat ze doen is hun eigen visie en werkwijze aan hun studenten op te dringen... als je niet aan een opdracht werkt zoals de docenten dat graag zien zijn je cijfers niet voldoende en dat slaat echt nergens op...
ik ken mensen die erop hebben gezeten dus ik heb genoeg voorbeelden gehoord...
 
De toelating op de HKU is best pittig heb ik begrepen.


Ben daar ooit op de open dag geweest, had een demo bij mij (met 2 totaal verschillende tracks).....laten horen, dat was al goed genoeg.


Heb nog een praatje gedaan, over muziek (geschiedenis/ interpertatie ed).


Kerl, vertelde mij, bij de toelating's formulier te vermelden, dat ik al een praatje had gehad met persoon X, zijn naam expliciet te vermelden.

Hij kon mij vertellen dat hij 1 van de personen was die bij die toelatingscommissie zat en op basis wat ik had laten horen en mn verhaal, ik aangenomen zou worden.


Muziek bizniz, weinig tot geen brood in te verdienen, igg een vaste zekere toekomst is er niet.

Heb t dus niet gedaan, risico was voor mij te groot.
 
Ik heb ook toelating gedaan wat jaren geleden, en maakte vervolgens deel uit van de eerste lichting Audio Design. Ik hoop echt dat de opleiding zelf beter is dan toen, want het was een grote bende. Leraren waren er vaker niet dan wel (en als student had je een aanwezigheidsplicht!) of werden midden in het seizoen vervangen. De lesstof was voor een deel leerzaam. Aangezien ik (commerciele) pop-muziek maak was ik atijd een beetje een outsider, het credo was overduidlijk Hoe vager hoe beter. Dit vond ik erg jammer, want er mag na je studie toch ook best geld verdiend worden met muziek maken?
 
Back
Top