Control Voltage (CV) Samplen en (DC) uitsturen

MstrFX

Ouwe rot
Lid sinds
12 november 2009
Berichten
2.740
Zijn er hier ervaringsdeskundigen op het gebied van a-typisch gebruik van control voltages opnemen/samplen? Op tape, samplers, computer..

Ik ben nu met wat experimenten bezig en heb zowel mono als stereo cv samples gemaakt, Deze op mn korg drumlogue gezet en afgespeeld (ik vermoed dat voor stereo een bipolair signaal doorgifte nodig is met speciale floating ring cable) maar weet nog niet zeker.

via sample slot 1 met direct out naar mn 1v/o oscillator. Ben nog aan het experimenteren. Vroeg me af of hier meer mensen mee bezig zijn.
In het verleden heb ik het wel gedaan met een Rossum Assimil8or. Maar zou graag willen uitzoeken hoe ver ik gaan gaan met mn Drumlogue en andere samplers.
Er is enorm veel te vinden over DC coupled output. T.z.t. zal ik wat inhoudelijke teksten en plaatjes posten.
 
Waar ik het graag over wil hebben is:

Expressie pedalen in combinatie met eurorack of naar andere outboard FX en chaining.
Interfaces zoals MPE met cv, Joysticks e.d.
DC-Coupled geluidskaarten i.s.m. met CV tools in algemeen. Ableton, Bitwig, silentway, virtual modulars.
De juiste kabels. TS. Trs naar Ts. Floating Ring.

Zelf ben ik nog info aan het verzamelen voordat ik hier onjuistheden plaats. Aan de andere kant correct me if i am wrong!

Iedereen kent de Eurorack patchkabeltjes. Dat is gewoon Ts. Nu heb ik begrepen dat Ts niet altijd naar je Trs het grond signaal doorgeeft maar het is niet ideaal volgens Expert Sleepers. Ik heb zelf ervaring met de ES-8 van ES, onlangs mn Elektron Analog Heat met CV weten te moduleren. En m'n DC-coupled geluidskaart op Eurorack losgelaten.

Quote van Expert Sleepers.

"Over het algemeen worden speciale kabels aanbevolen bij het gebruik van een DC-gekoppelde audio-interface als bron van CV's. De meeste audio-interfaces hebben gebalanceerde uitgangen (op TRS ('stereo') jacks of XLR's), terwijl synth CV-ingangen ongebalanceerd zijn (meestal op TS ('mono') jacks of minijacks). Als u een gewone stereo- of mono-jackkabel gebruikt, maakt u kortsluiting met een van de gebalanceerde uitgangssignalen (meestal de R (ring) naar de S (shield)). Hoewel dit waarschijnlijk geen probleem zou zijn voor normaal audiogebruik, loop je bij het uitvoeren van de aanhoudende spanningen die nuttig zijn als CV's het risico de interfacehardware te beschadigen. De gebruikelijke aanbeveling is om speciale kabels te maken met een TRS-aansluiting aan het ene uiteinde en een TS aan het andere, waarbij T->T (tip to tip) en S->S (shield to shield) worden aangesloten terwijl de R (ring) zweeft, d.w.z. niet aangesloten. Dergelijke kabels kunnen rechtstreeks bij Expert Sleepers worden gekocht. (schneidersladen kan ze ook bestellen) Heb ze ook op alibaba gevonden voor 82 cent, maar minimaal 1000 stuks.

Een alternatief is om een TRS-aansluiting aan te sluiten op twee TS-aansluitingen, waarbij de ene T->T/S->S en de andere R->T/S->S wordt aangesloten. Dit geeft je dan twee kopieën van het uitvoer-CV, waarvan één omgekeerd, wat vooral handig is bij LFO's. Merk op dat deze kabelconfiguratie identiek is aan die van een gewone "Y" audio-invoegkabel"



Screenshot 2024-01-20 at 21.38.56.pngScreenshot 2024-01-20 at 21.41.36.png
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb een Racal Reel to Reel Tape Recorder die geschikt is om 7 sporen CV op te nemen. Tijdens de pandemie leuke experimenten mee gedaan, werkt goed tot superfreaky. Kan ook zelf weer met CV worden aangestuurd, dat maakt het nog leuker. Al een tijd niet meer aangezet, ik ga 'm weer eens opstellen. Het is een enorm bakbeest, gekregen via een medewerker van de hartafdeling van het oude Groot Ziekengasthuis in Den Bosch. Daar werd het apparaat voor hartregistratie gebruikt sinds de jaren 70.
 
Ik ben vandaag met Cv samples op m’n drumlogue bezig geweest. Er is een SDK van een soort matrix sample player. 4 CV,s ingeladen, sequencer aan en aan knoppen lopen draaien. Erg leuk. Goed dat je het zegt. Drumlogue heeft ook sync in en uit. T.b.c.
 
Ik heb mijn "geluidskaart cv kabels" zelf gesoldeerd. XLR naar ts en TRSbnaar ts, 1 pin van XLR niet aan gesloten en van TRS ring niet aangesloten omdat je daar inderdaad heel makkelijk kortsluiting kan krijgen.

Dan route ik ook nog CV mijn audio kaart in om zo ook het DAW aan te kunnen sturen, om het de spanning te verlagen gaat nog door een Erica Link, scheelt weer iets.
Of de Link het op de lange termijn uithoud weet ik niet maar dat zie ik dan wel weer
 
Met mijn hermod seq kan ik 4 sporen cv opnemen.
Heb ook een pedal interface van doepfer en expression pedaal.
 
Ik heb mijn "geluidskaart cv kabels" zelf gesoldeerd. XLR naar ts en TRSbnaar ts, 1 pin van XLR niet aan gesloten en van TRS ring niet aangesloten omdat je daar inderdaad heel makkelijk kortsluiting kan krijgen.
Netjes.. Ja ik ga ze bestellen bij Thonk of schneidersladen. Al heb ik tot op heden gewoon een Ts 6.33 naar Ts 3.5mm heb gebruikt en (nog) niks stuk. Geluidskaart is DC-Coupled maar idd gebalanceerd.
Dan route ik ook nog CV mijn audio kaart in om zo ook het DAW aan te kunnen sturen, om het de spanning te verlagen gaat nog door een Erica Link, scheelt weer iets. Of de Link het op de lange termijn uithoud weet ik niet maar dat zie ik dan wel weer
Voor de lezers wel belangrijk om te weten dat die Link module van Erica synths geen AC filter is maar attenuator van Hot naar line levels.
 
Dit staat er aangepast en vertaald in mijn handleiding over DC

Alle uitgangen zijn DC-gekoppeld en in staat om +/-5v-signalen te verzenden om CV-besturing mogelijk te maken naar semi- en modulaire synths. Als u bij gebruik van uitgangen voor CV-regeling mono-jackkabels (TS naar TS) gebruikt om verbinding te maken met uw CV-gestuurde apparatuur, wordt aanbevolen om een trim van -10 dB-niveau toe te passen. Bij gebruik van uitgangen CV Control kun je 'Insert cables' (TRS naar 2 x TS jacks) gebruiken, waarbij de TRS is aangesloten op de gebalanceerde uitgang(en) en de Send jack-kabel is aangesloten op de CV-gestuurde synth/FX-unit.
In dit scenario is een trim van -10 dB mogelijk niet vereist.

(hoofdtelefoon)
Bij het gebruik hoofdtelefoon uitgangen voor CV-regeling ontdekten we dat het gebruik van de High Impedantie Headphones Mode of Line Output Mode met ongebalanceerd instelling over het algemeen de meest betrouwbare resultaten opleverde.
 
Laatst gewijzigd:
Met mijn hermod seq kan ik 4 sporen cv opnemen.
Heb ook een pedal interface van doepfer en expression pedaal.
Ah das een mooie module zeg!

Ik had de Control Forge en Assimil-8-or van Rossum, maar ik ga nu kijken voor meer non-dedicated / a-typische methoden.
Denk dat ik best nog eens ver kan komen met de Drumlogue sample player blijkbaar.
 
Ik ben nu voor het eerst in mn leven met SYNC IN-OUT bezig. Heb de sync out van mn Drumlogue opgenomen in ablton als 8TH/16TH Rise & Fall.
Daar heb ik mee lopen experimenteren, door de opgenomen file terug te sturen naar de Drumlogue. Ik vermoed dat je enorm kunt tweaken aangezien je ook allerlei modulatie / Enveloppes kunt tekenen in Live. (deel 2 denk ik) Zie warp bijvoorbeeld. (pitch nog niet geprobeerd)

Screenshot 2024-01-21 at 20.51.14.png


 
Vroegah deed ik dat met m'n tascam 244. Drumtrack audio EN sync out opnemen, bandje omdraaien, sync out weer uitsturen en drumtrack weer opnemen: lekker zuigende hihats.....
 
Deze lijkt me ook wel leuk..

Screenshot 2024-01-22 at 16.24.25.png
 
Maar heb hier ook nog een yamaha mt-100 voor experiment. Zo heb ik ook nog zo'n Cassete bandje zonder tape met een 3.5mm jack die je in je oude autoradio kon stoppen. Eens kijken wat ik daar mee kan doen.
 
tsja ik doe wel moeilijk als ik dit zo zie naast de hermod.


IMG_4304.jpeg

 
Dan route ik ook nog CV mijn audio kaart in om zo ook het DAW aan te kunnen sturen, om het de spanning te verlagen gaat nog door een Erica Link, scheelt weer iets.

Ik heb die Erica Synths Link ook besteld inmiddels maar transformeert ie ook van line naar euro level? Lijkt me niet hè :/
 
Ik heb die Erica Synths Link ook besteld inmiddels maar transformeert ie ook van line naar euro level? Lijkt me niet hè :/
Het is een volledig passieve module dus dat kan ie niet.
Ook niet nodig met een dc- coupled geluidskaart want die kan op cv level uit sturen
 
@San-Pierre ik heb hem binnen en ik vind het een hele chille module! Ik heb enorm lopen oversturen maar geen clipping puur mooi signaal mn geluidskaart in. Eigenlijk een must have als je Line (-12db) en Eurorack gebruikt! heel relaxt om binnen je set zonder nadenken even een filterinput van een line machine te gebruiken, Gainstaging.. Wellicht dat er nog wel 1 komt.

Screenshot 2024-02-10 at 10.23.11.png
 
@San-Pierre ik heb hem binnen en ik vind het een hele chille module! Ik heb enorm lopen oversturen maar geen clipping puur mooi signaal mn geluidskaart in. Eigenlijk een must have als je Line (-12db) en Eurorack gebruikt! heel relaxt om binnen je set zonder nadenken even een filterinput van een line machine te gebruiken, Gainstaging.. Wellicht dat er nog wel 1 komt.

Bekijk bijlage 3845123

Roep dit al vaker tegen eurorackers... het is gewoon een no brainer, niet nadenken en gewoon aanschaffen voor dat geld :-)
 
Back
Top