HKU Toelating

Is de basis-opleiding de moeite waard te doen? Kan dit als een op zich zelf staande opleiding/cursus worden beschouwd?
 
Origineel geplaatst door cirkelzaag
ik heb ook ooit een poging gedaan om die opleiding te volgen....bandje opgestuurd(toen konden de meeste muzikanten nog geen cd-tjes branden) en ik mocht een praatje komen maken(..moest ik wel 25 gulden betalen..(..!?)).

het eerste wat ze vroegen was toen ze m'n muziek opzetten;"wat is dit voor muziek?"(kon ik geen antwoord op geven..)
toen moest ik even een stukje spelen terwijl ze over een andere kandidaat aan 't kletsen waren...(idols-moment)
vervolgens moest ik op de piano ter plekke een improvisatie bedenken met als thema: de pijnlijke onbeantwoorde liefde...(m'n broek hing toen trouwens al op m'n enkels..)
daar waren ze overigens wel tevreden over(niet m'n broek maar m'n pianospel)

tot slot nog even een solfege-toets---> bijna alles afgekeken omdat ik er de ballen verstand van had.(bleek achteraf dat diegene van wie ik alles af had gekeken er net zoveel verstand van had..)
by the way ;ik moest ook ritmes noteren die ik te horen kreeg....wist ik veel dat 't notenschrift moest zijn, ik had een soort van "amiga; pro-tracker-ritme" getekend(wat zullen ze gelachen hebben bij 't nakijken..)

daarna: colaatje drinken/eboman spotten/kletsen met wat studenten die er zaten/studio bekeken en naar huis....

brief thuis gekregen: je was redelijk goed maar je hebt onze "bij-spijker-cursus" toch wel nodig hoor.
ik heb vriendelijk bedankt.


:D haha.. wat een verhaal!

Ik kan me trouwens niet van de gedachte afbrengen dat ze proberen de mensen een zo moeilijk mogelijke toetsing voor te schotelen, zodat de "afvallers" een bijspijker cursus "mogen " doen.. Tja wie ontkrachtigt deze stelling?

En. Wat zijn je toekomstperspectieven als je de opleiding af hebt en wat is je niveau? (HBO?)

ik weet het, ik heb de site nog noet bekeken..
 
Op zich is de bijspijkercursus niet zo raar, de meeste technische HBO en universitaire opleidingen voorzien vaak ook in een soort basisjaar waar de wis- en natuurkunde op peil kunnen worden gebracht.

In NL is het zo dat de inkomsten van de hogere opleidingen vooral worden bepaald door de uitstroom. Kan me op deze manier goed voorstellen dat de HKU een bepaald nivo wil bereiken/behouden en dat de studenten met een diploma de school verlaten.

ow en iznicat.. Q is gewoon een amuzikale eikel :D
Ben af en toe wel eens in de nul te bewonderen, wel als bezoeker. 8)
 
Origineel geplaatst door The Q
Op zich is de bijspijkercursus niet zo raar, de meeste technische HBO en universitaire opleidingen voorzien vaak ook in een soort basisjaar waar de wis- en natuurkunde op peil kunnen worden gebracht.
In NL is het zo dat de inkomsten van de hogere opleidingen vooral worden bepaald door de uitstroom. Kan me op deze manier goed voorstellen dat de HKU een bepaald nivo wil bereiken/behouden en dat de studenten met een diploma de school verlaten.

Dat is inderdaad een goeie zaak. De meeste hbo opleidingen hebben het zwaar te verduren en dan delft het lesprogramma/niveau het onderspit! Gelukkig houden ze dat bij de HKU dan goed in de gaten! :okdan:
 
dus wel eens in de nul te bewonderen??
Draag je dan ook lederen kleren??:) ik kom er af en toe ook wel eens als ze gratis pizza uitdelen

Hoe heet je dan q???
 
Origineel geplaatst door cirkelzaag
ik heb ook ooit een poging gedaan om die opleiding te volgen....bandje opgestuurd(toen konden de meeste muzikanten nog geen cd-tjes branden) en ik mocht een praatje komen maken(..moest ik wel 25 gulden betalen..(..!?)).

het eerste wat ze vroegen was toen ze m'n muziek opzetten;"wat is dit voor muziek?"(kon ik geen antwoord op geven..)
toen moest ik even een stukje spelen terwijl ze over een andere kandidaat aan 't kletsen waren...(idols-moment)
vervolgens moest ik op de piano ter plekke een improvisatie bedenken met als thema: de pijnlijke onbeantwoorde liefde...(m'n broek hing toen trouwens al op m'n enkels..)
daar waren ze overigens wel tevreden over(niet m'n broek maar m'n pianospel)

tot slot nog even een solfege-toets---> bijna alles afgekeken omdat ik er de ballen verstand van had.(bleek achteraf dat diegene van wie ik alles af had gekeken er net zoveel verstand van had..)
by the way ;ik moest ook ritmes noteren die ik te horen kreeg....wist ik veel dat 't notenschrift moest zijn, ik had een soort van "amiga; pro-tracker-ritme" getekend(wat zullen ze gelachen hebben bij 't nakijken..)

daarna: colaatje drinken/eboman spotten/kletsen met wat studenten die er zaten/studio bekeken en naar huis....

brief thuis gekregen: je was redelijk goed maar je hebt onze "bij-spijker-cursus" toch wel nodig hoor.
ik heb vriendelijk bedankt.

Dat verhaak komt mij bekent voor, 10 jaar geleden toelating gedaan, onvoorbereid op de solfege, dat is sowieso zakken. Het drumstel was mijn instrument, dus moest ik een stukje voordrummen; vroegen ze de houthakker die ik was een vijf achtste te drummen......mij muziek vonden ze overigens wel goed, maar dat is bij lange na niet het criterium
 
ik heb er ook toelating gedaan (audiodesign).
als je je solfege n beetje op peil hebt (intervallen, notenschrift, etc) en je hebt een gemotiveerd verhaal (dat is volgens mij t belangrijkst, je verhaal.) kom je er wel door.

die basisopleiding stelt eigenlijk geen reet voor. je leert er wat basic geluidsleer (harmonischen in een saw/blok/triangle, boventoonreeksen), muziekleer, dat soort dingen.
over t algemeen is die basisopleiding wel een soort van garantie voor toelating. tenzij je er natuurlijk écht geen kaas van hebt gegeten.

kortom: goed je solfege oefenen (notatie, intervallen en accoorden kunnen onderscheiden zijn vrij belangrijk), een fatsoenlijke brief en demo insturen en weten waarom je erheen wil. that's all..

overigens kan wat je voorspeelt ook wel belangrijk zijn, maar dat speelt een grotere rol voor muziektechnologie en compositie enz. denk ik..

overigens weet ik niet hoe 't nu zit, het is onderhand ook alweer een paar jaar geleden dat ik er zat. (ik zat bij EDP in de klas trouwens. ;)
 
Origineel geplaatst door gi_joe
ik heb er ook toelating gedaan (audiodesign).
als je je solfege n beetje op peil hebt (intervallen, notenschrift, etc) en je hebt een gemotiveerd verhaal (dat is volgens mij t belangrijkst, je verhaal.) kom je er wel door.

die basisopleiding stelt eigenlijk geen reet voor. je leert er wat basic geluidsleer (harmonischen in een saw/blok/triangle, boventoonreeksen), muziekleer, dat soort dingen.
over t algemeen is die basisopleiding wel een soort van garantie voor toelating. tenzij je er natuurlijk écht geen kaas van hebt gegeten.

kortom: goed je solfege oefenen (notatie, intervallen en accoorden kunnen onderscheiden zijn vrij belangrijk), een fatsoenlijke brief en demo insturen en weten waarom je erheen wil. that's all..

overigens kan wat je voorspeelt ook wel belangrijk zijn, maar dat speelt een grotere rol voor muziektechnologie en compositie enz. denk ik..

overigens weet ik niet hoe 't nu zit, het is onderhand ook alweer een paar jaar geleden dat ik er zat. (ik zat bij EDP in de klas trouwens. ;)

dit verhaal kan ik me wel in vinden... overigens.. vooral voor compositie voor de media, en compositie en productie telt solfège een stuk zwaarder dan bij audio en sound design.. audio worden meen ik zelfs het meeste aantal aangenomen per jaar
 
Ik hoop het inderdaad dat de motivatie het zwwrste telt
Ik ben me hard aan het voorbereiden op de solfege maar is nog best wel moeilijk maar ghoed ik hoop dat ik er door kom

Thnx for the info

Grtz iznicat
 
Olee, ik ben dit jaar aangenomen voor Compositie voor de Media. Long story maar het was al de 4e keer dat ik toelating kwam doen. 1e keer had ik potentie, toen een jaar basisopleiding gedaan, Audio Design. 2e Keer weer niet toegelaten omdat mijn motivatie niet hoog genoeg was. Toen maar werktuigbouw gedaan en na 2 jaren besloten dat dat niks voor me was. 3e Keer toelating doen: raak, goed genoeg voor Compositie en Productie maar alle compositie richtingen zaten vol. Dit jaar een jaar gewerkt en me helemaal op de toelating gestort, ik ben met glans aangenomen: composities goed, solfegetest goed. Was ook de enige van de dag die toegelaten was, de rest allemaal niet of voor de basisopleiding. Voor diegene die dezelfde richting willen als ik: het zit nu met 6 studenten ook vol, was de laatste van de 6, dus heb eindelijk een keertje mazzel. Stil, dit weet ik nog niet officieel, maar ik ben goed bevriend met een student aldaar...

Audio Design zijn meer plekken en ze geven ook veel minder om de solfege test en je spel dan wanneer je een compositie richting gaat doen. Mocht je er echt niks van bakken met de solfege test en ze vinden je voor de rest helemaal geweldig kan het zijn dat je de solfegetest opnieuw mag maken. Ik zal de theorievragen maar niet verklappen, maar de hemiool zit er niet meer in.

Ben inmiddels ervaringsdeskundige dus mensen mogen me wel meer vragen. Wat ik door de jaren heb gemerkt wat je moet hebben:
- Over het algemeen een leeftijd van boven de 20, om de volwassen instelling en omdat je dan vaak weet wat je echt wilt (zijn gelukkig wel uitzonderingen hoor, maar het komt gewoon niet vaak voor dat Havisten of VWO'ers direct worden toegelaten)
- Muzikale en productionele potentie
- Voldoende motivatie
- Een realistisch beeld van de toekomst
- Een duidelijk beeld van wat je verwacht van de studie en wat je ermee wilt

Ik wil nog wel een tipje voor de solfegetest geven: www.earmaster.com is echt handig. Begin er echt op tijd mee, want in een weekje kun je niet veel bereiken, of je moet een natuurtalent zijn.
 
Origineel geplaatst door The Q

Wat ik me nou afvroeg, komen de meeste die van de HKU afstuderen ook daadwerkelijk in het 'vak' terecht of vallen die aantallen tegen. Het lijkt me dat het aantal arbeidsplaatsen (in NL iig) beperkt is.

Uit mijn omgeving kan ik je vertellen dat dat er eigenlijk verrassend veel zijn.
Van de mensen waar ik in het laatste jaar veel mee omging:

- een heeft meer dan genoeg werk als freelance componist bij groot nederlands mediabedrijf
- een aantal heeft als componist door de hku veel verschillende mensen leren kennen en doet veel muziek bij animaties, films en af en toe een game
- een aantal werkt in commercial studios als technicus, sound designer en/of componist
- ikzelf word hoogstwaarschijnlijk binnenkort aangenomen voor een fulltime sound design baan terwijl ik in juni pas afstudeer (tweede fase)

Veel mensen beginnen in school vaak ook samenwerkingsverbanden en volgens mij werkt dat vrij goed. Natuurlijk ken ik ook genoeg mensen die op dit moment niet of nauwelijks meer 'in het vakgebied' bezig zijn. Het is combinatie van gedrevenheid, talent en geluk.
 
Origineel geplaatst door Haarbol
Uit mijn omgeving kan ik je vertellen dat dat er eigenlijk verrassend veel zijn.
Van de mensen waar ik in het laatste jaar veel mee omging:

- een heeft meer dan genoeg werk als freelance componist bij groot nederlands mediabedrijf
- een aantal heeft als componist door de hku veel verschillende mensen leren kennen en doet veel muziek bij animaties, films en af en toe een game
- een aantal werkt in commercial studios als technicus, sound designer en/of componist
- ikzelf word hoogstwaarschijnlijk binnenkort aangenomen voor een fulltime sound design baan terwijl ik in juni pas afstudeer (tweede fase)

Veel mensen beginnen in school vaak ook samenwerkingsverbanden en volgens mij werkt dat vrij goed. Natuurlijk ken ik ook genoeg mensen die op dit moment niet of nauwelijks meer 'in het vakgebied' bezig zijn. Het is combinatie van gedrevenheid, talent en geluk.
Toch goed om te horen, wel iets waar ik me het meest zorgen om heb gemaakt... Maar ik ga er gewoon helemaal voor en probeer tijdens mijn stage ook wel contacten op te doen.
 
Origineel geplaatst door JeffreyvR
Toch goed om te horen, wel iets waar ik me het meest zorgen om heb gemaakt... Maar ik ga er gewoon helemaal voor en probeer tijdens mijn stage ook wel contacten op te doen.

Mag ik je één gouden tip geven, waar volgens mij veel te weinig gebruik van wordt gemaakt (niet verder vertellen):

je zit in een gebouw met allemaal potentiele klanten en studenten die voor ene groot deel later zelf weer een netwerk opbouwen. Ik heb het dan niet over je medestudenten maar de mensen van AVM, DMD etc die vaak mensen nodig hebben voor animaties, korte films en games. Probeer daar zoveel mogelijk projecten van te doen, dat is minstens zo nuttig als je stage en soms komt er meer uit. Een van de films die ik gedaan heb heeft een paar nominaties te pakken, door die film heb ik nu ws. werk en mag mijn collega componist gratis naar Frankrijk omdat die film op een festival daar draait.
 
Pcies. Soundpalette is begonnen door tijdens hun studie contact op te nemen met veel mensen van de afdeling AVM en ook heel veel projecten te doen met mensen van de filmacademie. Klantenbinding heet dat in de supermarkt :)
Ook Audioease (Altiverb) komt direkt uit Muziektechnologie voort. Zal wel bekend zijn btw.

Persoonlijk ben ik met de hakken over de sloot aangenomen in 88, nooit afgestudeerd maar nu wel mede dankzij wat ik daar geleerd heb full time (en meer) geluidstechnicus bij oa Tivoli en moet ik uitkijken om niet teveel freelance werk aan te nemen, anders word ik gek van het werk.
 
Origineel geplaatst door Dj Ruffryder
dit verhaal kan ik me wel in vinden... overigens.. vooral voor compositie voor de media, en compositie en productie telt solfège een stuk zwaarder dan bij audio en sound design.. audio worden meen ik zelfs het meeste aantal aangenomen per jaar

Mwah valt mee hoor... we zijn nu overgebleven met 7 Audio Designers in de eerste. De compositie en performanceklassen zijn groter. En alhoewel ze idd minder kijken naar je muziektheoriekennis, moet je zwaartepunt liggen in de techniek. Bijvoobeeld een stukje zelfgeprogrammeerde software of een zelf opgenomen studio-opname meenemen. Voor sounddesign iets met synthese/digitale bewerking of een studio-opname.

Ik heb trouwens best veel gehad aan die basisopleiding. T is een aanrader als je de tijd ervoor hebt, en je relaxed wilt instromen in het eerste jaar. Ook hebben ze bij de commissie nu een maal een hogere dunk van je als je de basisopleiding hebt gedaan...
 
Origineel geplaatst door cherevo
Ook hebben ze bij de commissie nu een maal een hogere dunk van je als je de basisopleiding hebt gedaan...

Sterker nog, je bent sowieso door naar 'de tweede ronde' als je de basisopleiding hebt gedaan. Heb ik ook gedaan, en je start wel een stuk makkelijker! ik heb dat jaar ook gebruikt om wat extra geld te verdienen en wat apparatuur te kopen. daarna mn bachelor in Sound Design gehaald en mn master degree in Sound&Music Production. ik geloof dat de laatste cijfers zijn dat 96% van de afgestudeerden in het werkveld van keuze terechtkomen. Lijkt me geen slecht gegeven :)
 
Tegenwoordig hebben ze geen 2 rondes meer, maar gewoon 1tje (vroegah was dit idd anders). Iedereen wordt uitgenodigd die zich aanmeld. Je hebt wel het voordeel dat als je een basisopleiding hebt gedaan je voor de 1e toelatingsronde zit en er dus sowieso genoeg plaatsen zijn.
 
ik vind dit allemaal heel boeiende informatie, want ik heb net gisteren men aanmeldingsbrief op de post gedaan.
ik ga men uiterste best doen om in ieder geval op de basisopleiding te komen
 
Sterker nog, je bent sowieso door naar 'de tweede ronde' als je de basisopleiding hebt gedaan. Heb ik ook gedaan, en je start wel een stuk makkelijker! ik heb dat jaar ook gebruikt om wat extra geld te verdienen en wat apparatuur te kopen. daarna mn bachelor in Sound Design gehaald en mn master degree in Sound&Music Production. ik geloof dat de laatste cijfers zijn dat 96% van de afgestudeerden in het werkveld van keuze terechtkomen. Lijkt me geen slecht gegeven :)

Om even een vintage draadje te bumpen:

Dat is dus 96% van de afgestudeerden die terugkoppelen waar ze werken. Beetje ontzettend misleidend, aangezien de mensen die niet in het werkveld terecht komen over t algemeen niet terugkoppelen.

Ik ben zelf na afstuderen de reguliere arbeidsmarkt opgegaan en inmiddels "werkzaam" als ambtenaar (inkoop en aanbestedingen) :) Heb mezelf inmiddels al aardig omgeschoold (bezig met deeltijd MER opleiding) en dat is ook wel nodig want de HKU geeft je verrekte weinig handvaten waar je buiten de muziek-industrie (toch een aardige niche-industrie) ook nog iets aan hebt.

Terugkijkend op de opleiding audio design heb ik er geen spijt van de opleiding te hebben gedaan maar vindt het wel erg jammer dat het lesprogramma van de hku zo ontzettend visie-loos (paar lesjes buma/stemra en subsidie-mogelijkheden etc waren toch wel op hun plaats geweest) en lukraak in elkaar wordt/werd geschroefd. "Doe maar wat"-opdrachten, je moet er tegen kunnen. Behoorlijk wat lesuitval en administratie was meer dan waardeloos.

En je afstudeerbegeleiders waren tevens je examencommisie - slaat natuurlijk ook helemaal nergens op.
 
ff een reactie op AdDM;
je rekensom gaat niet helemaal op natuurlijk. Als 96% van DE AFGESTUDEERDEN terugkoppeld, koppeld er dus 4% van de afgestudeerden niet terug. In beide categorien zegt dat niets over of ze wel of niet in het werkveld terecht zijn gekomen of niet. Niets misleidends aan dus. En er komen weldegelijk heel veel mensen goed terecht, niet alleen binnen nederland, maar op europees level zelfs. De opleiding staat ook erg hoog aangeschreven binnen europa en niet alleen hier.

Of je ergens terecht komt is wel grotendeels afhankelijk van jezelf, je eigen initiatief en instelling. Dat jij de keuze hebt gemaakt om de 'reguliere' (waarom is de muziekbranche dat niet?) op te gaan staat volledig los van de opleiding. Ook is het een gerichte HBO opleiding dus waarom zouden ze handvaten moeten geven waar je verder buiten de muziekindustrie (die heeeeeel breed is) nog wat aan zou hebben?! Ze nemen mensen aan war ze wat in zien, die een plek kunnen krijgen en vooral ook zelf zover zijn dat ze het aankunnen...dus je zou zelf die handvaten moeten kunnen zien en aanpakken.

Lesuitval en administratie ben ik het gelijk met je eens hahaha, that sucked big time!!!

En dat van de afstudeerbegeleiders die je examencommisie zijn is ook helemaal niet zo gek. Je eindproject gaat niet alleen om het eindresultaat, maar ook om de weg er naartoe, gemaakte keuzes, groei over de hele opleiding heen...en dat kunnen alleen mensen beoordelen die je hebben meegemaakt, je hebben gevolgd. Bij de meeste opleidingen heb je hooguit 1 externe persoon in zo'n commisie.

Ik zeg dit alles trouwens vanuit eigen ervaring als MTi'r aan de HKU en vanuit het werken met ex-studenten (afgestudeerd en niet-afgestudeerd)...ik kom er namelijk vrij veel tegen in het werkveld

En hou er rekening mee dat alles er tegenwoordig veel gestructureerder toe dan jaren terug, opleiding heeft veel meer vorm en visie, en veel handvaten die al naar de studenten kijken en ze soms tijdens de opleidingen wegtrekken/reserveren...

Voor iedereen die toelating gaat doen, brieven hebben opgestuurd enz...HEEL VEEL SUCCES! Laat zien dat je er echt voor gaat en ook van geniet...het niet redden in een keer is niet het einde van de wereld hahaha, er zijn namelijk ook veel mensen in het werkveld zonder opleiding. Alleen krijg je absoluut meer bagage mee, middelen, technieken die te gek zijn om in te duiken en je verder kunnen helpen.

Enjoy

En nee, ik heb het zelf niet afgemaakt, ik ben lekker gaan spelen...
 
Back
Top