shake it baby

Arv

Robot
Lid sinds
18 oktober 2001
Berichten
13.098
Locatie
Zuid Holland
Ik ben gek op shakers in liedjes.. Maar als ik dat zelf ga programmeren klinkt het meestal niet meer zo mooi.. Wat doe ik verkeerd?


Shaker specialisten, explain please!
 
Ik weet natuurlijk niet wat er 'verkeerd' is in jouw producties, maar wat ik weet van shakers is dat de dynamiek ervan erg belangrijk is. Je mag een shaker nooit heel de tijd op hetzelfde volume zetten. Probeer het zelf eens uit met een shaker (en als je dat niet hebt, een doosje lucifers of zo). Je zal snel merken dat de beste resultaten die zijn waar je accenten legt op strategische punten.
 
Jaja, ik weet het.. Ik heb zelfs ook een klein shakertje.
Alleen de gerpogrammeerde/ingespeelde shakers (samples) klinken altijd een stuk minder lekker. Zelfs met swing etc...
 
een sample is op een moment ook afgesneden he.. de balletjes rollen niet meer door. als de balletjes nog doorniften (met een echte)en je geeft m weer een zwengel is dat uiteraard van invloed op t geluid
wil je shaker, gebruik een shaker
 
Origineel geplaatst door fjoesz
een sample is op een moment ook afgesneden he.. de balletjes rollen niet meer door. als de balletjes nog doorniften (met een echte)en je geeft m weer een zwengel is dat uiteraard van invloed op t geluid
wil je shaker, gebruik een shaker

Klopt als een bus.
Daarom zet ik ook altijd redelijk wat galm op shakers als ie die gebruik. Dat vangt dat probleem voor een groot deel op.
 
Vaak is om en om, normaal volume en bijv. 30% zachter al lekker :)

Dus: normaal - zachter - normaal - zachter - normaal - enz.

Ik doe dit ook vaak bij closed hihats, dan krijg je een lekkere swing.
 
ik werk meestal met een ganse reeks samples, die ik meestal zelf opneem. elke sample is de shaker (of de hi hat of iets anders) iets anders gebruikt. Door die samples dan door elkaar te gebruiken en met de velocities te spelen kan je een redelijk natuurlijk effect bekomen. Ook een lichte chorus en/of een reveb kunnen veel helpen.
 
Origineel geplaatst door hermax
Klopt als een bus.
Daarom zet ik ook altijd redelijk wat galm op shakers als ie die gebruik. Dat vangt dat probleem voor een groot deel op.

zou ik niet doen, je verliest alle definitie als het iets teveel is...

Ik zet er wel es een gesyncedte pitch lfo op. Zeker als je maar een paar sampletjes van de shaker gebruikt werkt dit goed!
 
[edit]Oeps, niet gelezen dat hansbakker hetzelfde al zo'n beetje zei... Bij deze val ik hem bij met onderstaande kreet ;)[/edit]

gooi een subtiele LFO op de pitch van de shaker-sample en zorg ervoor dat ie totaal niet sync loopt met je muziek.
Dan heb je al een stukje randomness. Het hoeft maar een fractie te gaan 'slingeren' om een levendiger effect te geven.

-C-
 
Origineel geplaatst door hansbakker
zou ik niet doen, je verliest alle definitie als het iets teveel is...
't Klinkt nochtans goed zoals ik het doe... :D
Maar goed, ik gebruik die shaker-klank dan ook eigenlijk als onderdeel van de percussie, dus niet echt in een continue 'flow', eerder regelmatige tikjes.
Maar wat fjoesz zegt blijft gewoon waar. Niets beter dan het echte werk. Alleen zit je dan met microfoon opnames bezig en da's toch iets anders dan met midi werken...je moet dus al een micro hebben bijvoorbeeld...
 
dank voor alle tips..

Wat me ook opvalt is dat bij een mooie shaker pattern, er een verschil is in 'attack' per 'shake' zeg maar. Dat is natuurlijk in het echt ook zo...

Je hebt dan zoiets als "shhhh tsskk shhh tssjjjkkkkk" (en dat den snel achter elkaar)


Ik heb een goed voorbeeld die iedereen wel kent: "pump up the jam" Daar zit ergens halverwege een break in het nummer waar een shaker helemaal los gaat.. En het klinkt helemaal perfect....


R
 
Het heet 'apple loops' en het is ideaal. :D

Ik heb jarenlang gerotzooid met verschillende samples en de swing en velocity...dat helpt wel wat,
maar ik ben daar echt te lui voor hoor om dat ooit nog weer te doen nu ik de beschikking hebt over
die superloops.

e-zy!
 
Back
Top