welke stappen nemen jullie?

kees52

Ingeburgerd
Lid sinds
8 december 2004
Berichten
30
Locatie
zeewolde
Waar ik nu eens heel benieuwd naar ben. En hier zal best wel eens het een en ander over te doen zijn geweest.
Hoe is jullie werkwijze met het maken van een serieuze goede track? Van het begin tot het eind?
Geef het maar weer in kernwoorden als je wilt! Of geef maar doorverwijzingen naar andere threads...
Dank je wel alvast.*D
 
1) Mooie geluiden zoeken
2) Mooie combinaties van deze geluiden zoeken
3) Geluiden veranderen zodat ze nog mooier worden in combinatie
4) Werken aan het temporele verloop van deze geluiden
5) Opnemen van het temporele verloop

;)

-diskonext
 
1 ) inspiratie opdoen
2 ) basslijn neerzetten
3 ) drumtrack bouwen
4 ) hoofdlijn verzinnen
5 ) stap 1 t/m 3 aanpassen
6 ) track "opvullen"
7 ) arrangeren
8 ) zang opnemen
9 ) afmixen
10) opsturen

....in a nutshell ;)
 
De constanten zijn bij mij:

1 - open deur studio
2 - zet lamp aan.
3 - Controlleer of de speakers op de Beomaster staan uitgeschakeld.
4 - Master power knop aan zetten.
5 - Akai AX60 op split zetten, dan lower voice midi kanaal 13.
6 - Korg DW8000 parameter 86: omni off
7 - LEM bit 99 parameter 71 on, parameter 72 off
8 - Amiga -> Work-> Octamed Pro 4 -> Octamed -> klik op muis om verder te gaan -> midi -> midi active-> kanalen instellen
9 - schakel Beomaster aan, schakel speakers aan.
10 - pak stoel, ga zitten.

Vanaf daar laat ik het een beetje aan het toeval over.
 
Bij mij idem zoals Chinetti. Oftewel lekker gaan zitten (soms ook staan), de hele studio aanzetten en dan lekker gaan spelen op je master keyboard. Ik zet meestel een beatje op om overheen te spelen. Ik begin vaak met de basslijn, dan de strings erbij, en dan de rest. Begin ook wel eens met een pad akkoord en dan zoek ik daar vervolgens een bassline enzo bij.


Als je van te voren zegt, ik ga nu zo'n soort nummer maken, wordt dat meestal helemaal niks en kom je al gauw ergens anders terecht. Dan moet je eigelijk doorgaan die richting op, maar dat probeer ik zelf ookwel eens domweg te vermijden, wat dan weer meestal in niks resulteerd.

Ik bedenk nooit melodien al sik niet in m'n studio ben. Ik krijg wel eens zin in een bepaals soort muziek te maken na het luisteren van bestaande muziek.

In de meeste gevallen kom ik op een bepaald moment vast te zitten en begin ik vaak weer aan iets anders. De meeste ingrienten wil ik binnen een paar uur verzonnen hebben, anders wordt ik het zat. ook als ik later nog eens opnieuw verder probeer te gaan met iets waar ik vastgelopen was, loop ik meestal weer vast. Soms maak ik nu eenmaal wel eens geluiden/melodieen waar niks bij past.
 
1) Steek toortsen aan
2) Slacht een maagd
3) Teken met bloed een pentagram op de grond
4) Voer eeuwenoud ritueel uit totdat extatische trance wordt bereikt.
5) ...
6) Word wakker met gescheurde kleren en bedekt met schrammen.
7) Neem een douche. Lichaam en overige rommel opruimen. Studio stofzuigen.
8) Beluisteren van het uiteindelijke resultaat. Niet vergeten op te slaan, anders alle moeite voor niets.
9) Inzenden voor "beste synthforum track 2005".
 
Oh dus ik ben toch niet de enige die van blackmetal houdt? :D


nu even serieus:

1.) ik bedenk wat ik wil doen
2.) ik bedenk hoe dat moet gebeuren
3.) ik ga er mee aan de slag
(meestal: ) 4.) ik gooi het om en maak er wat anders van
Als ik tevreden ben over dat resultaat gaan we verder met:
5.) effecten toevoegen
6.) de boel mixen
7.) track naar mensen toesturen en meningen vergaren. Eventueel nog aanpassen als er nuttige tips tussen zitten
 
Re: welke stappen nemen jullie?

Origineel geplaatst door kees52
Waar ik nu eens heel benieuwd naar ben. En hier zal best wel eens het een en ander over te doen zijn geweest.
Hoe is jullie werkwijze met het maken van een serieuze goede track? Van het begin tot het eind?
Geef het maar weer in kernwoorden als je wilt! Of geef maar doorverwijzingen naar andere threads...
Dank je wel alvast.*D


Voor een serieuze track doe ik mijn beste wandelschoenen aan en stap door het bos naar het strand en terug, is zo'n 20 KM, daarna zet ik een bak koffie en zet een lekker lounge muziekje op. Langzaam maar zeker raak ik in slaap...:Z
 
Hmmm...
je gaat gewoon wat maken en dan zie je vanzelf of het een "serieus goede track" wordt lijkt mij

Ik werk meestal eerst met een beat en een bassline of een accordenschema/melodie en dan gooi ik alles
in een loopje wat ik helemaal uitbouw tot een soort van climax en 4628 keer luister.
Daarna ga ik er dan een nummer van maken.

Deze werkwijze is overigens anders als ik met andere muzikanten werk, want dan gaan we meestal eerst
uigtgebreid jammen 8)

d'r zijn overigens meer threads over dit onderwerp...... dus zoek en gij zult vinden
 
Ik neem zodanige stappen dat ze in de maat lopen!!!!

1. Melodietjes die in me opkomen optapen op cassette
2. Cassette afspelen, melodietje inspelen in cakewalk
3. Intro, couplet, refrein, break en outro melodie erbij zoeken
4. Akkoorden erbij zoeken
5. Baspartij inspelen (sinds kort doe ik dat in 3 lagen)
6. Leadpartij erbij
7. De beste sounds zoeken
6. Drums erbij
7. Tekst schrijven
8. Zangeres uitnodigen en in laten zingen
9. geheel uitmixen

Op dit moment heb ik na stap 5 een advertentie geplaatst
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&postid=458039#post458039
 
Back
Top