vroege-reflecties symmetrisch dempen

iLLdoc

Ingeburgerd
Lid sinds
30 november 2012
Berichten
55
Beste Synthforumers,

Ik ben op de juiste weg om het geluid in m’n studio goed te krijgen. Volgens mij heb ik nou de juiste speaker- en luister-positie gevonden. Het laag is nu eindelijk goed hoorbaar.
Ik probeer het geluid nu verder te verbeteren en omdat vroege-reflecties het stereo-beeld onduidelijk kunnen maken heb ik foam-panelen geplaatst op de muur links van m’n linker speaker ( zie afbeelding onderaan ). Naast m’n rechter speaker is de muur maar heel kort, dus daar kan ik weinig panelen plaatsen.
Dat lijkt redelijk te werken maar nou heb ik het volgende probleem: het hoog van m’n rechter speaker lijkt nu in verhouding harder dan dat van de linker speaker.
Of misschien is het andersom: dat links juist te weinig hoog heeft ( t.o.v. een platte frequentie-response ) of iets daar tussenin. Ik weet niet goed wat ik daar het beste tegen kan doen. Dit zijn de opties die ik heb bedacht, maar misschien weten jullie nog iets beters:

-De muur naast m’n rechter speaker verlengen of een kunstmatige wand plaatsen is geen optie, want dan kan ik m’n woonkamer niet meer in/uit. Wat wel een optie zou kunnen zijn is, een dik gordijn, of een plank met scharnieren aan de muur met daarop panelen zodat de demping rechts meer lijkt op die van links. Door die scharnieren kan ik die plank dan opzij doen als ik m’n woonkamer in/uit wil.

-Een gedeelte van de panelen op m’n linker muur weghalen, totdat alleen het paneel overblijft op de exacte plaats waar de vroege-reflecties naar mijn luister positie kaatsen. Zodat er minder hoog wordt gedempt, maar wel genoeg om m’n stereo-beeld duidelijk te houden.

-Het zijn Genelec 1030A speakers, en die hebben een ’treble tilt’ instelling.
Daarmee kan ik het bereik van 4kHz-20kHz harder of zachter zetten.
Dit zijn de instellingen: +2dB, -2dB, -4dB en Off (0 dB).
Misschien kan ik het hoog van m’n rechter speaker zachter zetten, of dat van m’n linker speaker juist harder ?

-Sonarworks of andere kalibreer / compenseer software.

-Alle panelen weghalen, zodat het hoog van links en rechts weer even hard lijkt, en een minder duidelijk stereo-beeld voorlief nemen.

Wat zou jij doen ?
Ik ben benieuwd naar jullie feedback.

met vriendelijke groet,
Dirk

Akoestiek Vraag.JPG
 
[...] het hoog van m’n rechter speaker lijkt nu in verhouding harder dan dat van de linker speaker.

[...]
-Het zijn Genelec 1030A speakers, en die hebben een ’treble tilt’ instelling.
Daarmee kan ik het bereik van 4kHz-20kHz harder of zachter zetten.
Dit zijn de instellingen: +2dB, -2dB, -4dB en Off (0 dB).
Misschien kan ik het hoog van m’n rechter speaker zachter zetten, of dat van m’n linker speaker juist harder ?
[...]
Ten eerste: die speakers zijn vrij prijzig dus ik ga ervan uit dat het niet aan die speakers kan liggen.

Ik weet niet hou oud je bent, maar ik ben de 50 gepasseerd en ik heb zeer sterk het idee dat mijn linker en rechter oor nu verschillen in wat ze waarnemen qua toonhoogte en volume. Net als mijn ogen: de ene heeft sterkere brillenglazen nodig dan de andere. Verder geldt dat jonge mensen minder gevoelig zijn voor lage tonen want die hebben nog een strak trommelvlies. Ouderen vinden al gauw dat pubers de bas van hun speakers te hard zetten. Ouderen krijgen steeds meer moeite met het goed horen van hoge tonen.

Als je onder de 30 bent dan zou ik die speakers eens in de huiskamer zetten, niet direct naast een muur. Met de speakers recht naar voren wijzend, anderhalf tot twee meter ertussen en dan afstand nemen van de speakers. Nu moet het stereo effect goed hoorbaar zijn als je veel boekenkasten en ander geluidsabsorberend materiaal hebt in je kamer. Ik heb een plaatje gezien v/d monitors en het lijkt erop dat men ze niet direct op een stereoversterker kan aansluiten. Anders had je ze desnoods naar een vriend mee kunnen nemen om daar te luisteren.

Ik zie ook dat je de monitors onder een vrij scherpe hoek hebt gericht op je oren. Voor zover ik weet test en luistert men in goede, dure, Hifi winkels in een "speciale ruimte" die simpelweg lijkt op een huiskamer. Speakers netjes naar voren, etc. Als je speakers direct op je oren richt dan komen links en rechts misschien aan op beide oren: wordt misschien moeilijk stereo horen.

Het nummer "Money" van Pink Floyd begint met audio effecten die volledig gescheiden zijn over links en rechts (rinkelende kassa etc.). Daar test ik het nog wel eens mee.

Succes!
 
Bedankt voor je reply.

Ten eerste: die speakers zijn vrij prijzig dus ik ga ervan uit dat het niet aan die speakers kan liggen.
Aan de speakers ligt het niet. Keb voor de zekerheid ook nog even gecontroleerd of alle tilt instellingen wel neutraal staan, en dat is het geval.

Ik zie ook dat je de monitors onder een vrij scherpe hoek hebt gericht op je oren.
Zo staat het in de handleiding van de speakers.

Ik had die foampanelen bevestigd met dubbelzijdig tape. De volgende ochtend lagen de panelen op de grond, en zat het tape nog op de muur. Een geluk bij een ongeluk want nu kan ik dus weer luisteren naar de situatie zoal het was voordat ik de panelen had opgehangen. Het hoog van beide speakers klinkt nu weer even hard. Ik ben 38 en heb voor de gein weleens een afspraak gemaakt bij de audicien, om een gehoord test te doen. Nou bleek dat er wel wat verschil is tussen m'n oren, maar het lijkt erop dat dit toch echt door de panelen komt.
 
Back
Top