(advies) DIY Studiomeubel 2900x600x2100

Freakydile

I used to be a snaredrum
Lid sinds
6 november 2003
Berichten
1.233
Locatie
Zolder B
Hoi medeforummers,

Ik ben, na jaren eindelijk begonnen met een studio"meubel" te maken wat:

- wandbreed is,
- demonteerbaar bij verhuis,
- en zelf te maken.

Het moet het volgende herbergen:

- Jupiter 6
- Jupiter 4
- JX-3P
- Space Echo
- TR-808
- (Desktop) PC
- 19" racks
- Keystep Pro
- Tascam 424
- (eventueel Fostex model 80)

Ik ga voor het frame meubelbuis gebruiken van 22x22, en om de bladen te maken ga ik steigerhout gebruiken
in planken van 200x20(of 18)x.....

Ik heb volgend frame uitgetekend:

1656437011981.png


In het vooraanzicht ziet dat er zo uit:

1656437065782.png


Links worden de synths geplaatst op frames van hetzelfde materiaal, onder een hoek geplaatst. Hierover een vraag verderop.

In het "midden" op 700 hoog komt het "werkblad" dat plek moet bieden voor een scherm, keystep en toetsenboard + muis.

Boven het werkblad in het midden is er plek voorzien voor de space echo, en eventuele andere zaken, dit is ongeveer op 1150 hoog. Dit gaat vrij breed.

Rechtsbeneden wil ik graag de 19" rackunits plaatsen. Hierover een vraag verderop.

Ik ga in het "werkblad" een gat voorzien van ruime diameter waardoor de kabels voor het scherm en andere naar beneden kunnen verdwijnen.

VRAGEN:

Betreffende de linkerkant waar ik de synths wil plaatsen: Ik zou de JP-6 beneden willen plaatsen, daarboven de JP-4, daarboven de JX-3P,
alles wat ik daarboven nog kwijt kan is extra. Het linkse frame wordt door de frames waarop de synths rusten verbonden met de rest. Vandaar het "lege" zwevende gedeelte.

Hoe zouden jullie de indeling doen? Met name, onder welke hoek de synths plaatsen? Welke afstand tussen de synths in de hoogte?

Wat is hier ergonomisch?
Ik ga elk frame voorzien van LED panelen, zodat iedere synth goed verlicht is.

Betreffende de 19" units. Ik dacht initieel er aan deze rechts beneden te plaatsen, maar omdat ik niet zo een buk-hang, lig -en vloerpersoon ben lijkt het me beter deze rechts boven het werkblad te positioneren. Wat zijn jullie ervaringen hier in? Dan kan ik rechtsbeneden eventueel nog gebruiken voor stroomvoorziening of iets anders.

Kabelgoten plooi ik ook uit metaal, onder het "werkblad".

Hebben jullie feedback, bedenkingen, of tips?

Dank bij voorbaat,

The man who used to be a snaredrum.
 
Goedenavond,

Misschien kun je zo'n Jaspers rek overwegen voor de synths:

Als ik dat bekijk en ook van wat ik weleens gezien heb zijn die hoeken variabel. De bovenste wat schuiner.
Ook ben je met zo'n rek flexibeler als het gaat om de hoogtes van en tussen de synths.

Ben benieuwd naar je eind resultaat.

Groet, Pim.
 
Kom eens af. Dan toon ik hoe moeilijk je vraag is, ivm hoek en afstand op mijn jaspers… alsook hoogte van 19 inch shizzle
 
Als het voor weinagh moet dan zou je nog kunnen kijken naar tweedehands Lundia, dat is zo'n reksysteem met zijstukken en planken. Want zeker het hout (als je timmerpanelen gebruikt) zal wel wat kosten.
Je zou nog kunnen overwegen om een mooie kwaliteit berkenmulitplex 18mm te kopen, een hele plaat van 122x244, en dan de voorkant te voorzien van een massief houten kant (en als je die breed maakt zou je hem nog kunnen voorzien van een afronding, leunt lekkerder).
Hoek van de synths hangt ook wel af van de leesbaarheid van de displays die erop zitten.
 
Hoi, een update:

Ben de afgelopen (werk)week en deze (werk)week bezig geweest met de profielen op maat te zagen en te voorzien van schroefdraad op de uiteinden, daar waar nodig.

20220706_152709.jpg

Ook heb ik een grote lade op rollen gemaakt zodat ik die onder mijn brede, maar lage bed kan laten verdwijnen. Dit is nodig omdat, daar waar mijn meubel komen gaat, een grote kleerkast staat. Aangezien ik zeer klein woon, moet deze volledig afgebroken worden. Alle kleren verdwijnen in de riante lade voor onder mijn bed.

20220707_152400.jpg


Dit zijn de wieltjes voor de lade, voorzien van Messing bussen voor geleiding.

Het gedeelte voor de synths heb ik voorzien van gaten over de hele lengte, zodat ik de synths in trapjes van 50 mm plaatsen kan qua hoogte. Ze zijn ook traploos onder een hoek te plaatsen.

20220713_181008.jpg


De meubelbuis is met de gaten is vanbinnen voorzien van getrokken staal van 15mmx15mm zo kan de draad diep genoeg. De ophangingen van de leggers om de synths op te plaatsen worden voorzien van gaten om aan de voorkant te scharnieren. Tussen de legger en de verticale steunen komt een regeling van aluminium 5mm dik. Daar post ik, als ik deze getekend heb, morgen de schets van.

Ik heb voor de methode van vol materiaal, geplaatst in de meubelbuis gekozen omdat draadbevestigingen (zoals klinknagels, maar dan met draad van M8 vanbinnen) 1 euro per stuk kosten, en het 164 gaten zijn in totaal. Een vloeiboor was ook geen optie omdat ik alles op een conventionele freesmachine maak. (Deckel)

20220713_123606.jpg


Hier de buizen met de draadgaten in:

20220713_181002.jpg


20220713_181013.jpg


Vreselijk lang getapt, alles met de hand met een machinetap. Moordend...

Ik ga ook zorgen voor een centrale electriciteitsplek waar alles per stuk kan ingeschakeld worden en beveiligd. DIN rails met DIN stekkerblokken en DIN schakelaars. Dan kun en er wel een stuk of 20 in een 19" rack die ik er voor maak.

De kabels ga ik zo goed als mogelijk wegwerken in grote rails onder het laagste blad.

Voor het blad ga ik multiplex gebruiken die 20x2500x600 mm is. Kost een 43 euro per plaat, heb er wel enkele nodig...
 
De meubelbuis gaat zwart gelakt worden nadat ik het meubel eerst volledig in elkaar gezet heb ter test, de bladen worden licht berk denkelijk...
 
Nou, dat oogt toch behoorlijk solide.
Netjes hoor
Stevig gaat het zeker wel worden... Daar ben ik niet bang voor... Maar wil het vooral praktisch hebben... En tegelijk ook rustgevend voor het oog...
 
Als je weet hoe vaak ik mijn jaspers heb aanpast voor ik tevreden ben, raad ik je aan om eerst te proberen hoe 't praktisch best is voordat je het te 'af' hebt om dan te zien dat je tegen praktische issues loopt.
Bijvoorbeeld: synth A en B kunnen onder hoek op afstand, maar dan zie je bijvoorbeeld bepaalde knoppen/ faders niet als je er voor zit / staat, dan moet ie net wat minder/meer hoek hebben of net wat meer naar voor of achter. Idem met racks die vooraan inpluggen, zien dat kabels de rest niet hinderen dan.
Het is heel vaak installeren en dan zien dat 't toch net ietsje anders moet. Soms spreken we over cm's die alle verschil maken.
 
Als je weet hoe vaak ik mijn jaspers heb aanpast voor ik tevreden ben, raad ik je aan om eerst te proberen hoe 't praktisch best is voordat je het te 'af' hebt om dan te zien dat je tegen praktische issues loopt.
Bijvoorbeeld: synth A en B kunnen onder hoek op afstand, maar dan zie je bijvoorbeeld bepaalde knoppen/ faders niet als je er voor zit / staat, dan moet ie net wat minder/meer hoek hebben of net wat meer naar voor of achter. Idem met racks die vooraan inpluggen, zien dat kabels de rest niet hinderen dan.
Het is heel vaak installeren en dan zien dat 't toch net ietsje anders moet. Soms spreken we over cm's die alle verschil maken.
Het zal altijd een beetje een compromis zijn... Het zit zo, het rek voor de synths zal instelbaar zijn, dus ik kan de hoogte en de hoek wel aanpassen, het zal met de beperkte ruimte die ik heb de enige optie zijn...

Het is een kamer van 4 op 4, waarin een bed (groot), bureau, en nachtkastje staan. Groot raam, dus ik moet het met die wand doen...

De onderste synth zal op tafelbladhoogte komen, een 700 mm. Ik denk dat ik een 2 tal synths kan parkeren (onder die 700 mm) die ik minder of niet gebruik...

Ik heb een statief gehad, maar omdat die van de muur af gezien, redelijk veel ruimte nodig heeft, was dat geen optie...
 
Dit is hoe ik de leggers maken wil. Dan kan ik de synths nog van me "af" laten komen, en kan ik indien gewenst, de ondersteuningen uitbreiden of verplaatsen.

Door de hoek is de lengte van de dwarsliggers instelbaar, en kunnen de voorgeboorde en getapte gaten dienen.

legger.PNG


legger2.PNG


Knipsel.PNG
 
Nadeel aan de vaste dingen is dat als je nadien een andere bak (of 2 smalle naast elkaar) wil plaatsen, die L hoek niet op de ideale plek zit.
Wat een constructie :) Ik veronderstel even dat er geen hout op komt maar direct een synth. Indien zo: bekleed de L nog met iets zacht dat niet glijdt. Rubber of zo. En wat trillingdempen materiaal.
Let ook op de voetjes vd synth, dat die niet net uitkomen op de drager(s) want Murphy zit klaar. Vooral fijn als ie aan één kant raakt en de andere net niet. Dan staat de synth scheef, ik weet er alles van
 
Nadeel aan de vaste dingen is dat als je nadien een andere bak (of 2 smalle naast elkaar) wil plaatsen, die L hoek niet op de ideale plek zit.
Wat een constructie :) Ik veronderstel even dat er geen hout op komt maar direct een synth. Indien zo: bekleed de L nog met iets zacht dat niet glijdt. Rubber of zo. En wat trillingdempen materiaal.
Let ook op de voetjes vd synth, dat die niet net uitkomen op de drager(s) want Murphy zit klaar. Vooral fijn als ie aan één kant raakt en de andere net niet. Dan staat de synth scheef, ik weet er alles van
Ja, ik heb rubber mat van 1 of 2 mm dik, die snij ik op maat, zodat ik strippen maak op die plekken. Ja, dat van die eindstukken is wel waar, maar ik kan er alsnog een plaatje voor maken, maar dat ben ik, voorlopig althans, niet van plan.

Ik maak 5 leggers, leuke van dit systeem is dat ik ze ook naar achteren kan brengen zo ver ik wil. Wat dat betreft is het experimenteren. De JP6 is vrij diep, edoch wil ik de JP-4 op bureaubladhoogte hebben .

Voor de stroomvoorziening ga ik kijken of ik niets kan doen met DIN rails. Daarvan heb ik er genoeg en er werden een hoop stopcontacten voor op zulke rails weggegooid. Dus die kan ik fijn recupereren, dan kan ik ook schakelaars zoeken die eventueel daar op passen. Of beter nog, dat ik vanaf een paneel elke synth apart kan aan en uitschakelen. Maar dat is voor pas veel later...
 
De gelaste delen van de rek zijn vandaag gelast geworden. Toch van 8u tot half vier aan bezig geweest (de collega, een lasser). Ben begonnen aan de montage van de rek om te kijken of alles past, en wonderwel, doet het dat.

20220721_132743.jpg


Lastafel is een must om alles goed haaks en vlak te krijgen.

Gemonteerd ziet de voorlopige constructie er zo uit:

20220721_144757.jpg


20220721_164359.jpg

De leggers heb ik afgelopen week gemaakt, en zijn in drie lengtes gemaakt. Dicht hebben ze allen minimummaat 600mm om te passen in het rek, horizontaal, en voor de leggers die een grotere hoek moeten kunnen maken is een systeem voorzien met langere groeven:




20220720_155402.jpg

Gemonteerd ziet een legger er zo ongeveer uit:
20220721_164437.jpg

Ik heb met de feedback hierboven rekening gehouden en er voor gezorgd dat, in de hoogte althans, de "stop"-plaatjes beneden regelbaar zijn in hoogte, die krijgen ook groeven. En een stukje rubber bekleding op het rek surtout.

Morgen nog verdere montage, nog enkele vaten etc, en dan begint het schuren voor het lakken.
 
Gisteren zijn de onderdelen in grondlaag (epoxy) gezet, en vandaag in RAL 7040. Dat is "venstergrijs". Een hele karwei om dat allemaal op te hangen etc... Met twee betonroosters gewerkt...

20220813_064418.jpg

Vandaag dan gelakt met industrielak en vervoerd.

20220813_184426.jpg


20220813_180323.jpg


20220813_175757.jpg

Ben de panelen gaan halen bij Hubo,dat is een Belgische doe-het-zelf zaak. Meubelpaneel Everest, dat is licht van kleur, en heeft wat weg van "planken" in lichte eik... Drie panelen van 2500x600 (waarvan er eentje nog in bestelling is) en eentje van 2500x400, voor net boven het hoofd, die is nog wat "teruggetrokken" op die manier.

Twee schakelpanelen gekocht om alles centraal te gaan aan en uitschakelen.

1660415167307.png


Link naar de schakelaars.

Ik ga me twee monitors aanschaffen, zodat ik deze op mijn desk plaatsen kan.

De bekabeling en de goten volgt dan.

Wordt vervolgd...
 
Ook heb ik rechtsboven een tweede rack voor 19" voorzien. Ik heb de rails bij Thomas gekocht, en helemaal beneden heb ik ook voorzien voor 19" uitbreiding. Dat is dan 3x350mm voorzien voor 19" shizzle.

Onder het blad heb ik ook voorzien dat, mocht ik nog zin vinden, een uitschuifbare lade kan om teren voor een eventueel masterkeyboard (vetter safe than snorry), maar voorlopig is dat niet nodig.

Led verlichting moet ik nog uitdokteren, bekabeling van toestellen en workflow ook nog...
 
ziet er heel netjes uit
Dankuwel, er steekt een hele hoop tijd in... In zin van tijd had ik het toch onderschat. Omdat ik alles manueel op een kleine Deckel freesmachine heb gemaakt waarbij ik maar een beperkte "slaglengte" van de bank had, was het telkens opnieuw opspannen en aftekenen en van daaruit weer met de nonius werken, want ik wil alles altijd op een tiende juist hebben...

20220714_163741.jpg


Op een CNC bank is dat zo geklaard, als hij groot genoeg is, maar mijn carrière als CNC Deezer ligt al weer 16 jaar achter me ...

Dus het is behelpen met de machientjes op school...

Soit, dus een dikke maand bezig geweest met het tekenen, ontwerpen, zagen van de buizen, het boren, frezen, groeven frezen, aanpassen etc...

Dan heeft het even stil gelegen omdat ik op zoek moest gaan naar lak en een grondlaag...

Het electriciteitsgedeelte gaat nog een uitdaging zijn, ik heb iets in mijn hoofd, maar dat moet ik nog uitzoeken en dan alle kabels bestellen etc...

Twee patchbays zoeken nog...

Het moet zo onopvallend mogelijk ogen en functioneel zijn...
 
Back
Top