(advies) DIY Studiomeubel 2900x600x2100

Die schroefdraad op het einde, hoe zet je die vast? Zit dat geklemd of gelast?

Heb je die schroefdraad zelf gemaakt ook van rondstaal en dan getapt?

Mooi werk hoor. :)
 
Die schroefdraad op het einde, hoe zet je die vast? Zit dat geklemd of gelast?

Heb je die schroefdraad zelf gemaakt ook van rondstaal en dan getapt?

Mooi werk hoor. :)
Die schroefdraad in de buizen is idd rond getrokken koudgetrokken staal, 18mm, gaatje boren op de draaibank en dan tappen (keer of heel veel haha) en vastpunten inderdaad. MY gebruikt, stevig zat. De constructie op zich maakt stabiel... Ik heb het zo gedaan omdat ik hem moet kunnen "afbreken" als ik ooit verhuis he...
 
Laatst gewijzigd:
Gemonteerd ziet het frame er zo uit:

20220814_124700.jpg

De kant waar de leggers moeten gaan komen:

20220814_124704.jpg

Straks de railtjes voor de 19" en beplating doen. Daar gaat nog ruimte voorzien moeten worden voor de kabels inwendig weg te werken.
 
Vandaag toch ettelijke uren (samen met mijn pa) bezig geweest met de panelen voor de omkasting van de 19" apparatuur te bevestigen en te voorzien van meer schroeven (en bijbehorende gaten, verzinkingen en tapgaten van M3 om de platen trillingsvrij te krijgen. Extra optie kan zijn (ben even de naam kwijt) van die anti-trillingsplaten in de wanden te plakken, maar dat zie ik later. Alles is met schroefgaten gemaakt omdat ik altijd aan de 19" toestellen en kabels wil kunnen.

20220817_174143.jpg

Hier onder de "benedenrack":

20220817_173418.jpg


Ik heb ook al 2 leggers onder hoek en hoogte geplaatst om de Jupiter en de JX-3P te kunnen "passen". Ik moet zeggen dat het me goed meevalt, ik laat beneden even open omdat beenruimte toch een zaligheid is, de JP-6 op tafelbladhoogte, ik kan alle controls goed zien, en de JX-3P er boven, met de PG controller goed zichtbaar nog, alhoewel ik die van buiten ken... Rechtopstaand is hij ook nog prettig te bedienen.

20220817_175455.jpg

De Jupiter 4 ga ik een deticated rek geven, apart van het rek, waar ik in hetzelfde idee nog twee extra synths kwijt kan, daar staat nog een deur tussen, maar daar kan ik "overheen" werken. Ik heb al iets in gedachten, maar daar moet ik dieper over nadenken...

Als derde "synth" zou ik een Juno 106, DX-7 of X7000 kunnen plaatsen, maar daar ben ik nog niet over uit.

Ik denk de X-7000 omdat ik die zo onwijs dik klinken vind...
 
Laatst gewijzigd:
Nadeel aan de vaste dingen is dat als je nadien een andere bak (of 2 smalle naast elkaar) wil plaatsen, die L hoek niet op de ideale plek zit.
Wat een constructie :) Ik veronderstel even dat er geen hout op komt maar direct een synth. Indien zo: bekleed de L nog met iets zacht dat niet glijdt. Rubber of zo. En wat trillingdempen materiaal.
Let ook op de voetjes vd synth, dat die niet net uitkomen op de drager(s) want Murphy zit klaar. Vooral fijn als ie aan één kant raakt en de andere net niet. Dan staat de synth scheef, ik weet er alles van
Bestaat de "Inverted-Murphy's Law"? Dat iets goed gaat omdat het op een later moment geen reedt beter kan gaan?

Die pootjes van de JX-3P passen als een tiet op de balk, in zowel de lengte als de breedte.

Ik moest toch even aan jou denken, hier moest je even bij zijn geweest...
 
Zijn die blokjes van MDF waar de synthesizers tegen aan liggen? Als dat zo is zou ik die vervangen door massief hout, kans dat het doorbreekt op den duur daar waar de bout is getapt is vrij groot denk ik. Maar ik kan het niet helemaal precies zien waar 't van gemaakt is.
 
Laatst gewijzigd:
Zijn die blokjes van MDF waar de synthesizers tegen aan liggen? Als dat zo is zou ik die vervangen door massief hout, kans dat het doorbreekt op den duur daar waar de bout is getapt is vrij groot denk ik. Maar ik kan het niet helemaal precies zien waar 't van gemaakt is.
Alles, zonder ook maar 1 uitzondering, is gemaakt van staal. Daar kan een olifant op gaan staan en tapdansen, er zit een bout van M8 (overkill) door in een tapgat... Dat zit snor.
 
Laatst gewijzigd:
Bestaat de "Inverted-Murphy's Law"? Dat iets goed gaat omdat het op een later moment geen reedt beter kan gaan?

Die pootjes van de JX-3P passen als een tiet op de balk, in zowel de lengte als de breedte.

Ik moest toch even aan jou denken, hier moest je even bij zijn geweest...
Je had t niet gemeten? Ik heb ooit een dak geplaatst en alle panelen konden gevezen worden op de balken. Dat was 100% geluk. Nu maar hopen dat je er geen andere synth wil :) en ach, die gevezen pootjes zijn makkelijk te verplaatsen
 
Je had t niet gemeten? Ik heb ooit een dak geplaatst en alle panelen konden gevezen worden op de balken. Dat was 100% geluk. Nu maar hopen dat je er geen andere synth wil :) en ach, die gevezen pootjes zijn makkelijk te verplaatsen
Whahaha... Geweldig....

Stel je voor dat dat niet gepast had, een heel dak....

Nee, niet gemeten, daar is altijd wat aan te doen eh... Maar dit was puur geluk, en anders had ik er rubber onder gestoken, of zijn nagektjes even geknipt...

Alles is in 50mm stapjes in te stellen, godzijdank..
 
Erg mooi werk, goed bezig!
Dankjewel, het ijvert ook als je een idee voor ogen hebt, en er al heel lang (als 10 jaar?) naar snakt... Zat zo klein en kwam nooit aan muziek maken toe door ruimtegebrek, maar dat gaat nu weer echt leuk worden...
 
Gaaf man.
Je kunt zo bij Jaspers aan de slag :)
Of voor jezelf beginnen.
(ok, tijd zal wel een factor worden waardoor e.e.a. heeeeeel duur wordt in kleine oplage)
Ja, ik wil niet weten wat het kost als je dit moet laten maken, de dagen en weken dat hier in gekropen zijn... Het is ook "overkill" stevig gemaakt, maar iemand die dit wil, heeft het voor de rest van zijn leven, want het is duurzaam... 't is ook custom eh... Maar merci voor het compliment.
 
Ja, ik wil niet weten wat het kost als je dit moet laten maken, de dagen en weken dat hier in gekropen zijn... Het is ook "overkill" stevig gemaakt, maar iemand die dit wil, heeft het voor de rest van zijn leven, want het is duurzaam... 't is ook custom eh... Maar merci voor het compliment.
Ja, snap ik.
En het kan natuurlijk altijd 'efficiënter' als je dingen vaker doet, minder uitzoeken, iets meer standaardiseren qua onderdelen etc. of bepaalde dingen inkopen.
Maar zo als privéproject (ik wilde hobbymatig schrijven, maar dat klinkt als een heubel freubel oplossing en dat is dit zeker niet) vind ik het iig heel gaaf om te zien.
 
Dit is de kleur van het meubelpaneel, was wel een marteling om te laten passen, hoeken aanpassen, opnieuw passen, hoeken weer aanpassen... Soit, gelukt...

20220818_144356.jpg


Bladen geplaatst:

20220818_144412.jpg


"Gevuld" komt het "bureau" zo uit (de kabels dien ik nog weg te werken, en alles aan te sluiten naar wens (kabels zijn in bestelling) en dan kan ik de rek naar de muur verplaatsen):

20220818_183329.jpg


Nu moet ik nog twee "onzichtbare" goten maken die net achter de rek verdwijnen horizontaal, ze gaan 35 hoog zijn, dan zijn ze onzichtbaar, en kan ik de kabels er in leggen, dat doe ik volgende week...
 
Back
Top