Studio bouwen akoestiek vraag

User87

Nieuwkomer
Lid sinds
29 oktober 2018
Berichten
18
Deze week begonnen aan het inrichten van mijn nieuwe studio! Omdat ik beuk techno maak is mijn prioriteit het laag/mid goed krijgen, ik hoef geen perfecte ruimte maar wil grofweg met beperkte middelen de grootste problemen eruit halen..

Na wat experimenten met speaker positie en rockwool pakken lijk ik nu een goede plek te hebben gevonden. Het laag lijkt redelijk netjes maar nu is er een enorme dip ontstaan vanaf 200hz t/m 3k.

Mijn vraag:

- Moet ik de dip of het laag aanpakken?
- Wat zou een goede eerste stap zijn om te proberen? Cloud paneel? Ik heb nog wat rockwool over dus kan nog wat basstraps maken..

Afmetingen:

4.25 breed
2.80 hoog
11 diepte

* De rechter kant is niet helemaal sync met de zijkant. Als je rechtsonderin bij de plint ziet gaat maakt de muur daar een kleine hoekje van 20cm.. Kan de dip komen door de ongelijkheid van de zijkanten?

IMG_3140.JPG
Basstraps.jpg
SPL Basstraps.jpg
 
De dip komt naar alle waarschijnlijkheid niet van de ongelijke zijkanten.

Een cloud is zeker een goed plan aangezien de vloer en het plafond in je ruimte vlak en recht tegenover elkaar liggen.

Ik zou me als ik jou was focussen op controle in het laag voor zover mogelijk, en nagalmtijd (broadband absorbers op de reflectiepunten en dus ook een cloud). De finishing touch haal he net een room eq, bijvoorbeeld sonarworks.
 
Stop er eerst nog eens 4x zo veel rockwool in (achterwand vol en 2 of 4 cloud panelen) en meet dan nog eens.
dit is veel te weinig qua demping.
 
Is het niet zo dat dat plastic voor een deel voor reflectie zorgt? Het is natuurlijk makkelijk om het er omheen te laten zitten, maar volgens mij heb je meer een open structuur nodig voor absorptie geluid, al zal dat voor de lage tonen misschien minder spelen, toch iets wat misschien een rol kan spelen.
 
Is het niet zo dat dat plastic voor een deel voor reflectie zorgt? Het is natuurlijk makkelijk om het er omheen te laten zitten, maar volgens mij heb je meer een open structuur nodig voor absorptie geluid, al zal dat voor de lage tonen misschien minder spelen, toch iets wat misschien een rol kan spelen.
precies.
 
Wat mij betreft is plastic reflexie alleen boven de 9k één 3D bbc diffuser zou goed kunnen uitpakken. Kijk naar je hinder reflexie van je afmeting van je kamertje. Dat gaat al een hele hoop schelen
 
Stop er eerst nog eens 4x zo veel rockwool in (achterwand vol en 2 of 4 cloud panelen) en meet dan nog eens.
dit is veel te weinig qua demping.
Op de foto vind ik het anders best wel een berg Rockwool al?

Ik heb zelf in de hoeken echt minder rockwool zitten dan op deze foto en ik ben tevreden over mijn ruimte. Mijn ruimte is dan wel iets kleiner dan deze.

Wat ik zou doen:
- De hoeken die je nu gevuld hebt op de foto ook echt helemaal opvullen ("superchunk" stijl)
- 20cm rockwool over de gehele wand waar je tegenaan kijkt, of in ieder geval een groot deel
- De constructie voor bovenstaande mag best 1 geheel worden met balkjes/latten. Hierop kun je vervolgens een luchtdoorlatende stof nieten. Over dit geheel kun je dunne latten maken om het hoog terug de ruimte in te reflecteren, hiervoor is een "3/4/5" verdeling prima.
- Een cloud van ongeveer 20cm dik. Ik heb zelf 10cm rockwool met daarop 12cm glaswol gebruikt, waarbij er aluminium folie op de glaswol zit geplakt. Dit folie zit aan de bovenzijde (folie laten zitten was beter dan verwijderen aldus Ethan Winer). Dit heb ik in eerste instantie zo gemaakt vanwege gewicht (de rockwool is best zwaar en ik wilde niet een pak steenwol op mijn kop krijgen omdat de constructie te zwak bleek). Mijn cloud meet 180 breed bij 200 lang. Ook hierop adviseer ik latten voor diffusie volgens het 3/4/5 systeem. Als je de mogelijkheid hebt om de cloud aan de voorkant (luisterpositie) lager te hangen dan de achterkant dan is dat beter, dan hef je de evenwijdige oppervlakten vloer/plafond een beetje op.
- Broadband absorber panelen op de refelctiepunten op de wanden, mag ook achter de gordijnen. 20cm dik steenwol en/of glaswol werkt goed genoeg. Niet de hele wand bedekken anders krijg je een helemaal dode ruimte en dat is ook weer niet goed. Je kunt ook 10cm dik maken met erachter een luchtspouw, werkt bijna net zo goed en minder materiaal (dus gewicht)
- De hoeken achter in je ruimte zijn ook belangrijk, daar moet ook een berg steenwol in. Ook superchunks als het kan.
- Op de achterwand die tussen de basstraps overblijft kun je een grote diffuser maken, je ruimte is daar groot genoeg voor. Er zijn daar diverse DIY ontwerpen voor. Ik vind een "skyline" diffuser er tof uitzien, maar over de effectiviteit ervan zijn de meningen van de experts verdeeld. Er zijn diverse DIY ontwerpen te vinden, volgens mij gaat het er meer om dát je wat doet op je achterwand dan wat je precies doet. Een gevulde open (boeken)kast doet ook al wel wat bijvoorbeeld.

Genoeg food for thought zou ik zeggen. Als je vragen hebt, stel ze gerust.

Disclaimer: ik ben geen expert, gewoon een handige kl**tzak die eigenwijs genoeg is geweest om het zelf te proberen en daar een goed resultaat mee heeft behaald.
 
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik heb vandaag alles leeggehaald ga vandaag stap voor stap opbouwen. Ook heb ik voor REW nu ook vaste volume instellingen gemaakt zodat elke meeting zelfde input/db heeft..

- De hoeken die je nu gevuld hebt op de foto ook echt helemaal opvullen ("superchunk" stijl)
- 20cm rockwool over de gehele wand waar je tegenaan kijkt, of in ieder geval een groot deel

Ik moet nog even nadenken of ik de rockwool op wil zagen voor de hoeken denk dat ik eerst ga proberen de pakken eerst wat strakker te plaatsen met houten platen boven en onder.
Betreft de achterwand, deze heb ik al een keer helemaal vol gebouwd met pakken rockwool alleen dat scheelde niet heel veel maar misschien kwam dit omdat de pakken los op elkaar stonden en het geen strak afgewerkte wand vormde die overal goed afgesloten was?

Gisteren heb ik wel een basstrap van 60x100 en 20cm dik gemaakt en deze in het midden op de achterwand geplaatst.. Deze absorbeerde wel een lelijke piek in het laag!

De overige suggesties ga ik beijken als ik de hoeken goed heb staan! Moet even kijken hoe ver ik wil gaan..
 
De pakken niet verzagen, een air gap van 10-20cm levert veel meer rendement.
tevens luisterpositie op 1/3 kamerlengte zetten en monitoren zo dicht mogelijk bij voorwand.
 
De pakken niet verzagen, een air gap van 10-20cm levert veel meer rendement.
Een air gap achter een plaat levert meer rendement dan een plaat strak tegen de muur. Een ruimte helemaal opvullen levert het beste rendement. Dus 10cm plaat op de muur is goed, 10cm plaat met 10cm luchtspouw is beter, maar 2 platen dik en dus 20cm materiaal is het beste.

tevens luisterpositie op 1/3 kamerlengte zetten en monitoren zo dicht mogelijk bij voorwand.
De luisterpositie 100% mee eens. De monitoren verschilt echt per ruimte. Ik kreeg zelf betere resultaten door mijn moniotors veel dichter bij de luisterpositie te plaatsen dan ik eerst van plan was. Meten is weten.

Maar als je jouw tip leest als "experimenteer met de plaats van de speakers in de ruimte" dan klopt hij zeker wel.
 
Ja dus met dezelfde hoeveelheid RW tot je beschikking heb je met een spouw meer rendement dan zonder ;)
Maar ik zou je sowieso draaien, de pakken in de hoogte geeft niet genoeg diepte. tevens welke rockwool is dit? de 220? de lagere waarden doen vrij weinig in het laag.
 
De pakken niet verzagen, een air gap van 10-20cm levert veel meer rendement.
tevens luisterpositie op 1/3 kamerlengte zetten en monitoren zo dicht mogelijk bij voorwand.

Shit heb ze al verzaagd om ze passend in de hoeken te maken.. Had gehoopt omdat het strakker sluit met de muur het meer zou dempen maar het effect lijkt minder. Ik kan nog wel een holle ruimte maken door er wat platen aan de zijkant in te steken waardoor de driehoeken naar voren komen. Dit is rockwool 221 btw. Vandaag eerst cloud in elkaar timmeren.
 
Shit heb ze al verzaagd om ze passend in de hoeken te maken.. Had gehoopt omdat het strakker sluit met de muur het meer zou dempen maar het effect lijkt minder. Ik kan nog wel een holle ruimte maken door er wat platen aan de zijkant in te steken waardoor de driehoeken naar voren komen. Dit is rockwool 221 btw. Vandaag eerst cloud in elkaar timmeren.
Wat Eclectic bedoelt is dat je door een luchtspouw te houden, een beter effect behaalt met dezelfde hoeveelheid materiaal. Als jij de hoek opvult en aan de voorkant op dezelfde plek uitkomt dan is dat nog weer beter.

Hoe groter je de driehoek maakt, des te beter zal het dempen. En hoe meer je de driehoek opvult, des te beter zal het dempen. Als je dus budget hebt om de hele hoek te vullen van boven tot onder moet je dat gewoon doen.
 
De luisterpositie 100% mee eens. De monitoren verschilt echt per ruimte. Ik kreeg zelf betere resultaten door mijn moniotors veel dichter bij de luisterpositie te plaatsen dan ik eerst van plan was. Meten is weten.

Maar als je jouw tip leest als "experimenteer met de plaats van de speakers in de ruimte" dan klopt hij zeker wel.
Heb best veel met mijn speakers geprobeerd maar het stuk waar ik nu zit geeft het meest stabiele laag.. Zodra ik een kleine beetje naar voren of achter ga ontstaan er dipjes en piekjes in het laag. Mijn speakers dicht tegen de wand gaf op luisterpositie grote ophoping sub luisterpositie. Betreft de 2/3 van de ruimte, mijn ruimte is redelijk diep 11m heb niet het idee dat er veel terugkomt vanaf de achterwand.
 
Heb best veel met mijn speakers geprobeerd maar het stuk waar ik nu zit geeft het meest stabiele laag.. Zodra ik een kleine beetje naar voren of achter ga ontstaan er dipjes en piekjes in het laag. Mijn speakers dicht tegen de wand gaf op luisterpositie grote ophoping sub luisterpositie. Betreft de 2/3 van de ruimte, mijn ruimte is redelijk diep 11m heb niet het idee dat er veel terugkomt vanaf de achterwand.
Uiteraard komt er een hele boel terug vanaf de achterwand. De beste luisterpositie is echter waar je het minste last hebt van wat er terug komt van de achterwand.

Je moet tijdens het proces blijven meten, want basstraps kunnen de karakteristiek van de ruimte zo veranderen dat je naderhand een andere sweetspot hebt. Dus, bouw die basstraps, zo groot als je kwijt kan. Voor goede prestaties onder de 100Hz heb je dikte nodig, je kunt berekenen hoe veel (zijn online tools voor). Als je de platen nu diagonaal hebt doorgezaagt kun je kijken of je de driehoek groter kunt maken, plaat ervoor of platen aan de zijkant en de driehoek naar voren halen (dus luchtspouw erachter) werkt allebei. En als je die hebt afgemaakt meet je opnieuw en bepaal je je nieuwe sweetspot. Bij ieder verandering / toevoeging moet je opnieuw meten, ook broadband absorbers, ook cloud, ook diffuser die je eventueel op de achterwand maakt.
 

Op deze site staan ontwerpen om zelf diffusers te maken. Heel simpel ontwerp maar wel berekend dat het goed werkt (in tegenstelling tot die skyline diffusers die er tof uitzien maar niet per se goed werken). Als je een tafelzaag tot je beschikking hebt dan kun je deze voor weinig geld maken. Bij een diffuser is trouwens alleen de hardheid en starheid van het oppervlak belangrijk, gewicht niet; je kunt ze zo licht maken als je wilt.

Mijn ruimte is te klein om een diffuser tot zijn recht te laten komen (4m diep), dan kun je de beschikbare ruimte beter besteden aan nog meer absorptie. Maar jouw 10 meter is luxe, dan zou ik op de achterwand zeker met diffusie gaan werken!
 
Moet je nog rockwool bijkopen, dan de 241 kopen, die werkt véél beter in het laag, de 221 kan zelfs onderdeel van het mid probleem worden, véél te fluffy.
 
En als aanvulling daarop, mocht je stuggere platen kopen, dan deze aan de voorkant ("studio-facing") gebruiken, en het meer fluffy spul erachter als opvulling van de hoek.

Echter een nuance; al mijn Rockwool is RockSono Solid van de Hornbach en dat is volgens mij de 211. Ik heb er prima ervaring mee.
 
Damn dacht dat ik de zwaarste rockwool had, heb ook de RockSono Solid. Kan nu niet meer terug 8>

Ben de basstraps nu opnieuw op aan het bouwen.. De tussenruimte op deze manier goed? Of ook nog tussen ruimte op de rechte stukken?
 

Attachments

  • IMG_3171.JPG
    IMG_3171.JPG
    129,7 KB · Bekeken: 171
  • IMG_3175.jpg
    IMG_3175.jpg
    215,4 KB · Bekeken: 176
Back
Top