Dikke broadband absorbers meteen achter speakers in grote ruimte?

BigDplayboy

Ouwe rot
Lid sinds
27 oktober 2002
Berichten
821
Locatie
Eindhoven
Ik ben altijd erg geinteresseerd in andermans mening wanneer het gaat over studio akoestiek. Gezien ik het nu eens fatsoenlijk wil aanpakken in mijn homestudio, ben ik benieuwd naar jullie mening omtrent het plaatsen van akoestische absorptiepanelen meteen achter de speakers, i.p.v. tegen de muren?

Ik heb namelijk 18 stuks rockwool 201 panelen besteld, met een dichtheid van 35kg/m3. Dit na het aandachtig bestuderen van de volgende thread http://www.homerecording.be/forum/t28576.htm#post217765 die diverse grafieken toont betreft de absorptiewaarden van de verschillende dichtheden steenwol. Daar is te lezen dat wanneer je diepe (20cm of dikker) panelen bouwt van een lage dichtheid, dit een goed resultaat levert over het gehele geluidsspectrum.
Overigens, wellicht dat de informatie die in die thread te vinden is, ook erg interessant is voor jullie! Make it a sticky, afgaande op hoeveel threads er hier worden gestart over: "Welke rockwool moet je hebben?". Nou, daar heb je je antwoord...

Gebaseerd op het laatste plaatje (http://img651.imageshack.us/img651/5281/gasflowresistance5at.png), ben ik van plan om van de Rockwool 201 broadband absorbers te bouwen van 20cm diep (120cm hoog bij 60cm breed). Flinke knapen dus, om de beste absorptie te verkrijgen over het gehele geluids-spectrum. De ruimte is een loft, een open geheel van 7,0m x 7,0m x 4,3m, waar mijn homestudio zich op een verhoging begeeft, maar niet midden in de ruimte; zie bijgevoegde foto's. Zoals je ziet is deze gehele open ruimte tevens mijn loft appartement, dus om de gehele ruimte te bewerken is geen optie.

Uit praktisch oogpunt had ik bedacht om meteen achter de monitoren 4 van deze panelen van 20cm dik te plaatsen (2 per monitor), zodat er geen geluid naar achteren kan 'ontsnappen'. Verder wil ik zowel links en rechts van mijn bureau 1 zo'n 20cm paneel plaatsen om primaire reflecties via de zijwanden op te vangen en twee van die 20cm panelen gespreid achter mij om reflecties vanuit achter mij te voorkomen. Ik had dan nog 1 paneel over (of twee panelen van 20cm dik), wat ik evt. nog als extra achter mijn beeldscherm kan zetten tegen de restgolven die door de eerste absorbers heen zijn gekomen. Zie bijgevoegde schets. Aan het plafond wil ik ook nog een aantal panelen hangen tegen primaire reflecties.
De overige reflecties wil ik dan nog eens bekijken in Room EQ Wizard, omdat ik wel evengoed een degelijke RT60 wil hebben van 0,3s of 0,4s. De ruimte moet tenslotte niet helemaal dood worden.

Maar de vraag van deze thread is dus:
Wat zou akoestisch gezien het grote verschil zijn van deze opzet t.o.v. van de gebruikelijke absorptie pas laten plaatsvinden bij de wanden? Wanneer er van zulke dikke absorbers (20cm dik, 1,2m hoog) meteen (beetje speling zodat warmte weg kan) rondom de speakers staan, lijkt mij dit hetzelfde resultaat te behalen toch? Daar kan toch geen geluidsgolf aan ontsnappen EN weer hoorbaar reflecteren in mijn sweetspot?

Foto 1
Foto 2
Foto 3
Foto 4
Foto 5
Foto 6
Schets absorbers setup
 
Benieuwd naar je opstelling, maar krijg volgende melding als ik op je links klik...

Toegang verboden!

U hebt niet de toestemming om toegang te krijgen tot de gevraagde map. Die is ofwel beveiligd tegen lezen of onleesbaar door de server.

Indien u van oordeel bent dat deze server in fout is, gelieve de webmaster te contacteren.
Error 403
tyveer-records.com
Sun Sep 2 11:11:14 2012
Apache
 
het verschil zit hem in het laag. ga maar eens met je oor luisteren vlakbij de wanden, en in de hoeken. je zal daar meer laag horen dan op andere plekken. dus als je daar je lf absorbtie plaatst, heb je efficientere absorptie.

er is niks tegen het inpakken van je speakers, in principe maak je dan een semi-soffit, maar voldoende zal het niet zijn. speakers zijn in het lf gebied een puntbron, dus er komt aan alle kanten evenveel laag uit. 20 centimeter is niet voldoende om dit volledig af te stoppen, enkel om het te verminderen. er zal nog steeds lf in je ruimte terecht komen. het is dus een en-en verhaal wat je nodig hebt, 1e reflecties is een goed begin, en cornertraps voor het groffere laag werk.
 
Krijg je nog veel laag uit je luidsprekers als ze zo midden in de ruimte staan? Als je een subwoofer bijvoorbeeld midden in de kamer zet ipv. nabij een hoek dan heeft die ook niet heel veel effect meer.

Is het niet een idee om je studio 90 graden te draaien zodat je naar de muur kijkt? Op die manier is aan de achterkant meer ruimte, waardoor het laag ook weer dieper kan doorgaan.

Wat je met die panelen het beste kunt doen (IMHO) is ze zo opstellen dat er geen "flutter" (heen en weer kaatsende echo) ontstaat. Dat is normaal dus inderdaad tegen de achterwand of tegen de voorwand.

speakers zijn in het lf gebied een puntbron, dus er komt aan alle kanten evenveel laag uit
Nouja alle kanten.. Niet uit de zijkanten en achterkant dus. Edit: tenzij er een baspoort in de achterkant zit natuurlijk.
 
Nouja alle kanten.. Niet uit de zijkanten en achterkant dus. Edit: tenzij er een baspoort in de achterkant zit natuurlijk.

elke speaker wordt meer omni hoe lager je gaat. echt waar. bassports bepalen enkel de hoeveelheid en vooral fasedraaiing, niet de afstraling significant.
 
het verschil zit hem in het laag. ga maar eens met je oor luisteren vlakbij de wanden, en in de hoeken. je zal daar meer laag horen dan op andere plekken. dus als je daar je lf absorbtie plaatst, heb je efficientere absorptie.

er is niks tegen het inpakken van je speakers, in principe maak je dan een semi-soffit, maar voldoende zal het niet zijn. speakers zijn in het lf gebied een puntbron, dus er komt aan alle kanten evenveel laag uit. 20 centimeter is niet voldoende om dit volledig af te stoppen, enkel om het te verminderen. er zal nog steeds lf in je ruimte terecht komen. het is dus een en-en verhaal wat je nodig hebt, 1e reflecties is een goed begin, en cornertraps voor het groffere laag werk.


Ik snap wat je bedoelt. Ik heb al diverse fora (synthforum, homerecordings.be en gearslutz) doorgeneust over dit onderwerp. En het boekje Basic Home Studio Design van Paul White al twee keer doorgelezen, dus de stof is mij niet onbekend.
Maar als ik de thread van homerecordings.be erbij pak, lees ik een absorptie-coefficient van 0,63 bij 100Hz bij een dikte van 20cm en een dichtheid van 40kg/m3. Mijn lagere dichtheid van 35kg/m3 in de 201-platen, zou hier nog een 0,4 efficientie bovenop kunnen zetten.
Tevens heb ik er geen probleem mee om de speakers in te pakken in een nog dikkere laag van bijv. 40cm Rockwool 201, als ik het zo het probleem bij de wortel kan aanpakken. Ik kan mij niet voorstellen dat dit 'zo weinig' effect zou hebben...

Als het eenmaal verspreid is, is er teveel wand en hoek die ik moet gaan bewerken, dan moet ik mijn hele appartement aan gaan pakken. Een mogelijkheid is wel dat ik aan de kant van mijn bureau flinke cornertraps maak van onder tot boven. Dus vanuit mijn luisterpositie gezien (zie schets ), rechts voor en rechts achter mij. Als ik dat combineer met die 20cm dikke absorptiepanelen rondom de speakers, dan moet ik toch al heel wat laag kwijt kunnen raken, lijkt mij... ?

Kijk, perfect krijg ik het in deze ruimte toch niet, daar is het simpelweg niet geschikt voor omdat ik er tevens in woon en het dus niet te dol kan maken qua akoestische aanpassingen. Helaas :)
Ik heb deze week een belangrijk gesprek business-wise, als dat goed uitpakt is m'n cashflow groot genoeg om een aparte ruimte te huren of kopen en dat in te richten als studio. Daar kan ik dan echt alles er aan gaan doen om het akoestisch zo goed mogelijk te krijgen. Ga ik dan wel helemaal los met basstraps, diffusors, suffit mounted speakers (waarschijnlijk dat ik dan meteen voor mains ga i.p.v. nearfields, ik hoor goede verhalen over de speakers van Mischa :mexico:) en alle andere broodnodige aanpassingen.

Is het niet een idee om je studio 90 graden te draaien zodat je naar de muur kijkt? Op die manier is aan de achterkant meer ruimte, waardoor het laag ook weer dieper kan doorgaan.

Dan staan m'n monitoren dichter bij de wand, waardoor het probleem juist groter wordt. Er ontstaan dan nog sterkere pieken en dalen (phase-verschillen) in het laag. De reden dat ik ze zo heb gezet is juist vanwege de akoestiek. Monitoren zet je het liefst minstens 45cm van de wanden vandaan en het liefst eigenlijk zo ver mogelijk van de wanden af. Uiteraard moet ook ik een compromis sluiten tussen akoestiek en woongenot, dus heb ik tot deze opzet besloten. Heb ik tenminste nog wat speling qua ruimte om wat akoestische panelen te plaatsen.
 
Ook meteen achter je speakers of gewoon tegen de wanden en hoeken?

Wanden en hoeken natuurlijk, waarom zou je achter de luidsprekers zetten?
Geluid kaatst via muur weer terug echo resonans want laat geluid eerst ontsnappen hoe verder weg luidsprekers staan van de muur hoe minder echo is.
 
Als je de hoeken hebt gedaan, kun je altijd nog voor zoiets kiezen:
l.jpg

Dus direct om de speaker een absorberende rand die voor mee focus zorgt.
Als ome Bruce het gebruikt, zal het wel goed zijn :P
 
Ok, ik ga gewoon bij wijze van experiment de setup ten uitvoer brengen die ik in die schets heb uitgetekend; dus absorbers meteen achter de speakers. Ik wil wel eens weten wat voor effect het nou heeft, iedereen heeft er een mening over maar niemand ervaring ermee... Meten is weten tenslotte...

Het zal wel even duren voordat ik de absorptie panelen klaar heb, maar in die tijd heb ik ook mooi mijn Lynx Hilo bij elkaar gespaard waar ik de metingen mee ga doen. I'll keep you updated! :mega:
 
Back
Top