Help: Geluid op zolder verbeteren?

Jansen

Stamgast
Lid sinds
20 februari 2007
Berichten
322
Ik ben m'n zolder aan het verbouwen om deze bruikbaar te maken voor m'n muzikale uitspattingen.

Helaas is m'n zolderruimte niet zo groot. 4 mtr breed en 3,5 mtr diep met als (onhandig) toetje een schuin dak, waarvan de nok zo'n 2,4 mtr hoog is en waarbij het dak aan ywee kanten helemaal schuin doorloopt tot aan de vloer. De wanden vooraan en achteraan zijn helemaal recht. (Eigenlijk lijkt het wel een soort driehoekige windtunnel!)
Het lijkt me allemaal niet ideaal voor muziek maar ik zal het er mee moeten doen en het beste ervan maken.

Op verschillende plaatsen op het www heb ik informatie gevonden maar helaas weinig specifieke info over een driekhoekige zolder. Vandaar een aantal vragen:

- Ik wil in de lengte gaan zitten (met de nok van het huis in het midden boven de langste kant. Ik neem aan dat dit de beste positie is?

- In deze zolderruitme zijn geen horizontale en verticale hoeken in het plafond en de muren. Het loopt allemaal schuin onder een hoek van zo'n 30 graden. Ik neem aan dat ik deze schuine hoeken ook gewoon kan voorzien van een bastrapp en dat dit hetzelfde werkt als bij de hoeken horzontale en verticale wanden?

- Is er nog iets zinvols te doen in de nok van het plafond? Misschien ook een basstrap of een reflectiescherm?

- Werkt de truc om de 'early reflections' te absorberen met panelen (halverwege links en rechts tussen de speakera en de lusiterpostie) hetzelfde als bij gewone wanden? Ik denk dat de panelen wat hoger moeten hangen omdat deze dan via een hoek schuin naar beneden reflecteren ivm het schuine dak. Klopt dat?

- Langs het schuine dak lopen van voor maar achter (in dezelde richting als de nok) een paar houten balken van zo'n 15 cm dik langs het plafond. Is dit nog iets om rekening mee te houden? Misschien een extra basstrap in de hoek waar de balk uit de muur komt?

- Ik neem aan dat voor de afluistering nearfield monitoren met een 5 of 6 inch speaker wel het maximale is ivm met het teveel aan bas?


Alvast bedankt voor jullie ideën en tips!
 
Een zolder met een puntdak heeft weinig parallelle wanden, dus bekijk eerst maar eens of de ruimte uit zichzelf niet al goed klinkt.
 
Ik heb een soortgelijke ruimte en op advies zit ik ook in de lengte.

Je hebt door die schuine muren weinig last van staande golven, maar bij mij hoor je bepaalde lage frequenties in de hoeken van de schuine kanten duidelijker dan op mijn luisterplek. Ik ga die schuine gedeeltes in de gehele breedte voorzien van basstraps. Basstraps in alle scherpe hoeken is geen slecht plan, geldt ook voor je plafond.

Om de vroege reflecties van de zijmuren te voorkomen heb ik panelen links en rechts van mij staan, dat is het minste wat je kunt doen.

De grootte van je woofers maakt niet zo veel uit. Ik zit ook met de grootste DynAudio's in een redelijk kleine ruimte en dat gaat uitstekend.
 
Ik ben bijna klaar met verbouwen. Volgende week schilderen en de vloerbedekking erin. Ik ben wel benieuwd hoe het dan klinkt.....
 
ik heb mijn dak volgeplakt met noppen, klinkt vrij dood, maar daar houd ik ook wel van eerlijk gezegd..

dat zorgt er alleen maar voor dat het hoog geabsorbeerd wordt, al het laag en veel mid komt net zo lekker weer terug; heb je niets aan dus... Is juist belangrijk om nog wat hoog in de ruimte te hebben anders krijgen je mixen veel te veel hoog
 
dat zorgt er alleen maar voor dat het hoog geabsorbeerd wordt, al het laag en veel mid komt net zo lekker weer terug; heb je niets aan dus... Is juist belangrijk om nog wat hoog in de ruimte te hebben anders krijgen je mixen veel te veel hoog

ooh maar basstraps heb ik ook hoor ;)
 
Back
Top