Alles in één Fantom of afzonderlijke apparaten?

Ensemble

Ouwe rot
Lid sinds
13 juni 2003
Berichten
1.626
Dag vrienden,

Afgelopen zaterdag ben ik een dagje naar de meubelboulevard in Keulen geweest om aldaar bij de musicstore een aantal duivelse dilemma’s uit de wereld te helpen.

Mijn idee was om mijn huidige set-up welke min of meer volledig om mijn G5/ Logic en wat softsynths is opgebouwd uit te breiden met een goed masterklavier met het liefst ook nog goede pianoklanken. Na enig speurwerk wist ik eigenlijk al dat ik aan het einde van de dag met een Yamaha P90 weer terug naar huis zou gaan.

Het liep anders. De P90 wens is gebleven zowel qua aanslaggevoeligheid als klank.

Wat is nu mijn probleem?
Naast de Yamaha stond een Roland Fantom X7! Na enkele uren met het apparaat gespeeld te hebben was ik er niet meer achter vandaan te slaan. Het was gewoon een marathonvoorstelling van wel vier uur waarin ik me helemaal liet gaan met de features van dat ding. Fantastische klanken, drumpads eigenlijk van alles en nog wat. Het apparaat bleef me gewoon inspireren om via Phillip Glass-achtige sferen over te gaan naar zwoele tot dramatische melodielijnen. Kortom ik was op slag verliefd op dat ding.

Met dit apparaat koop je eigenlijk gewoon alles in een hetgeen voor jullie natuurlijk geen geheim is maar voor mij wel een aantal nieuwe zaken heeft opgeworpen waarbij ik moeite heb om keuzes te maken.

Klanken
Het apparaat heeft zonder meer mooie klanken die wat mij betreft (is persoonlijk natuurlijk) onverslaanbaar zijn door klanken van andere apparaten. Hiervoor zou ik dit ding gewoon absoluut wel willen hebben.

MPC vs. Pads
Verder zijn er (drum)pads aan boord. Nu heb ik zelf nooit middels een MPC mijn Drums geprogrammeerd waardoor het mijn eerste keer was met dit fenomeen. Behalve het feit dat je wel erg hard moet rammen op die pads bevalt deze werkwijze me wel. Met name dat alles toch goed geïntegreerd is in één apparaat en dat het tempo van je drums bij vertraging van het tempo van je arpeggio mee vertraagd vond ik erg handig.
Dit en nog meer zal ongetwijfeld ook kunnen met de MPC maar ik kan dat dus nog niet goed beoordelen.

PC/Mac vs. Interne sequencer Fantom
Verder zit ik met het feit dat ik tot op heden dus gewoon alles met mijn Logic en de Mac deed, puur computerbased zeg waar ik op zich ook wel gewoon gelukkig mee ben. Creëer ik niet een enorme overlap en inefficiëntie door nu een synth te kopen waar weer een sequencer in zit? Hoe makkelijk is de Fantom bijvoorbeeld te integreren binnen mijn huidige set-up?

Kortom, een aantal dilemma’s waar ik jullie advies graag bij zou willen hebben om het allemaal beter onder controle te krijgen. Eén ding is duidelijk, afgelopen zaterdag klikte het tussen het apparaat en mij maar ga ik in de toekomst tegen bepaalde onhandigheden aanlopen als ik nu deze overstap maak naar een workstation?
Misschien dat met jullie inzichten een verkeerde investering vermeden of een uitstekende nieuwe inspiratiebron gecreëerd kan worden.

Oh ja, tot slot de X8 heeft een gewogen klavier maar niet zo lekker als de P90 dus misschien dat ik een combi zou kunnen creëren.
De vraag is alleen welke?

 P90 met een Fantom XR en MPC 1000 -> totaal € 3.199,-
 P90 met een X6/X7 ->€ 3.100 of € 3.495
 Of toch de X88o) € 2.999

Tja.

Wat vinden jullie?

:peukie:
 
Laatst gewijzigd:
Wat zijn je selectie criteria:
- thuis en/of live gebruik?
- welke sounds gebruik je veel: piano's, pads, strings etc
- wel of geen drumcomputer/groovebox
- wel of geen sequencer
- wel of geen synth edit optie (patches)
- wel of geen sampler
- gebruiksgemak
- kwaliteit van de sounds
- realtime controllers: pitchbender, modulation wheel, filter-env, resonation, assignable controllers etc
- prijs

Ik kan niet voor je kiezen maar ik heb geen spijt van mijn X7. Tot voorkort had ik veel meer losse modules waaronder een groovebox/sequencer (MPC-achtig) en een Triton LE. Ik heb geen losse groovebox meer nodig want qua mogelijkheden heb je grotendeels al een MC909 in je Fantom zitten.

Ik heb ook overwogen om een P90 + Fantom-XR te kopen maar heb dat niet gedaan omdat je dan niet het gebruiksgemak hebt van alles in 1 doos. Vergeet niet dat de Fantom-X qua user interface super simpel is vergeleken met de concurrent. Een P90 heeft geen controllers en geen aftertouch (denk ik) dus je bent toch beperkt qua realtime modulatie mogelijkheden.

Ik zou dan eerder voor een X8 gaan, deze speelt iets lichter (PA-5 klavier) maar heeft ook super piano sounds. Is ook nog eens de goedkoopste in de reeks.
 
Hoi Sjaak,

Hieronder mijn reacties.
Wat zijn je selectie criteria:
-1 thuis en/of live gebruik?
-2welke sounds gebruik je veel: piano's, pads, strings etc
-3 wel of geen drumcomputer/groovebox
-4 wel of geen sequencer
-5 wel of geen synth edit optie (patches)
-6 wel of geen sampler
- 7gebruiksgemak
- 8kwaliteit van de sounds
- 9 realtime controllers: pitchbender, modulation wheel, filter-env, resonation, assignable controllers etc
- 10prijs

1. Nu nog thuis maar binnenkort wil ik ook Live dus beide.
2. piano, pads, strings, drums, orchestral eigenlijk alles wel;
3. dit vind ik een moeilijk punt. Momenteel speel ik de drums gewoon in via de toetsen van mijn Nordlead maar ik sta hier dus wel open voor een verandering mits dit efficient en goed werkt. Gebruik jij de pads voor drums en ben je tevreden over de aanslag etc?
4.Tja, ik vraag me af hoe ik dit nu moet zien. Werk dus met Logic. Ga ik na aanschaf van de Fantom alleen nog maar werken met de interne sequencer? Ik weet het echt niet. Ik denk dat ik logic altijd zal willen gebruiken en dat het essentieel is hoe goed de Fantom met je Seq. communiceert?
5. Wel, alhoewel ik hier echt de ballen verstand van heb in relatieve zin tov de medeforummers dus.
6.Gebruik nu de exs 24 van Logic. Nooit iets hardwarematigs gehad. Lijkt me wel tof
7.Ja, dat wil iedereen toch.
8. Is voor mij geen discussie, de sounds zijn heel belangrijk en dat zit wel goed in die bak.
9. Moet ik wel hebben ja.
10. ja, als je zoveel geld uitgeeft dan maakt het niet uit of je nu 2 of 3 honderd meer betaald, als je daardoor je droomset-up bij elkaar hebt dan is dat zijn geld dubbel en dwars waard.


Ik heb ook overwogen om een P90 + Fantom-XR te kopen maar heb dat niet gedaan omdat je dan niet het gebruiksgemak hebt van alles in 1 doos. Vergeet niet dat de Fantom-X qua user interface super simpel is vergeleken met de concurrent. Een P90 heeft geen controllers en geen aftertouch (denk ik) dus je bent toch beperkt qua realtime modulatie mogelijkheden

Ja alles in een bak is wel helemaal top hoor.

Maar Sjaak gebruik jij helemaal geen pc meer? Of valt dit goed te combineren?
 
Origineel geplaatst door Ensemble
3. dit vind ik een moeilijk punt. Momenteel speel ik de drums gewoon in via de toetsen van mijn Nordlead maar ik sta hier dus wel open voor een verandering mits dit efficient en goed werkt. Gebruik jij de pads voor drums en ben je tevreden over de aanslag etc?

Wat ik vooral handig vind is dat je heel snel preset of user patterns als basis kunt gebruiken voor een drum sequence. In tegenstelling tot een Triton zet de Fantom deze om in individuele midi noten in je sequencer, dus aparte kick's, snare's, hihat's etc. Het starten van de patterns mbv de pads wordt ook automatisch gesynced met het tempo van je midi clock, ook erg handig. Vervolgens kun je deze gewoon editen, kopieren etc zoals dat ook in Logic werkt.

Ik vind de pads soms handiger dan toetsen om je drum patterns in te hameren. Met synth toetsen gaat het nog, maar met hammer action klavieren vind ik dat niet echt lekker spelen, dan zijn de drumpads wel een voordeel.


4.Tja, ik vraag me af hoe ik dit nu moet zien. Werk dus met Logic. Ga ik na aanschaf van de Fantom alleen nog maar werken met de interne sequencer? Ik weet het echt niet. Ik denk dat ik logic altijd zal willen gebruiken en dat het essentieel is hoe goed de Fantom met je Seq. communiceert?

Maar Sjaak gebruik jij helemaal geen pc meer? Of valt dit goed te combineren?

Momenteel gebruik ik hoofdzakelijk de Fantom sequencer in combinatie met een Miditemp router. Niet echt een oplossing die je vaak ziet maar die biedt veel voordelen als je live speelt met meerdere synth en sequencer(s).

Voor live gebruik is een hardware sequencer denk ik handiger en vooral ook betrouwbaarder. Echter, vroeger heb ik veel in studio's opgenomen en dan hebben Logic of Cubase weer een voordeel. Je kunt overigens je Logic sequences opslaan als standaard midi file en deze weer importeren in je Fantom en vervolgens afspelen of bewerken, geen probleem. gebruik gewoon beiden: best of both worlds :)
 
Fantom met Logic

Fantom met Logic

Sjaak,

Ik krijg vrijdag mijn X7!
Erg blij mee en mocht van de verkoper de X6 het week-end meenemen om alvast te genieten.

Even het volgende.

Ik kan het keyboard vd X gebruiken als controller om bijv. andere softsynths etc. te bespelen maar kan ik de patches van mijn Fantom op de een of andere manier ook vanuit mijn sequencer (Logic) ook met midi bewerken? Ik kan nl. nog niet echt goed live spelen om alles met Audio op te kunnen nemen in Logic.

Hoe kan ik dit het best aanpakken?

dank

Semble:doei:
 
Re: Fantom met Logic

Re: Fantom met Logic

Origineel geplaatst door Ensemble
Even het volgende.

Ik kan het keyboard vd X gebruiken als controller om bijv. andere softsynths etc. te bespelen maar kan ik de patches van mijn Fantom op de een of andere manier ook vanuit mijn sequencer (Logic) ook met midi bewerken? Ik kan nl. nog niet echt goed live spelen om alles met Audio op te kunnen nemen in Logic.

Hoe kan ik dit het best aanpakken?

Ja dat kan. Bijna alle knoppen op de Fantom sturen midi berichten uit, deze kun je opnemen in Logic.

- Sluit de Fantom aan op je Mac of PC (midi in + out)
- Fantom system settings: zet local op Off
- Zet de Fantom in performance mode, dan heb je 16 midi kanalen, 16 patches (sounds), 3 multi effecten, 1 x chorus + 1 reverb
- Performance: stel je sounds, bv een synth bass
- Start Logic en check of de midi filters uit staan zodat je ook midi controller en sysex messages kunt opnemen
- Logic: neem een midi track op. Draai tijdens de opname bv aan controller knoppen zoals filter of resonance knoppen
- Speel de sequence af en je zult zien dat bv de filters van de Fantom open en dicht gaan
 
..

..

Hoi Sjaak,

Bedankt voor je aanwijzingen.

Alles loopt hier nu naar wens.

Althans, NU, waarschijnlijk zal ik hier nog wel wat ander vraagjes posten voor het geval ik er met Fantomized niet uitkom.

Dank voor je tijd iig!

Groet,

Semble:okdan:
 
Performances

Performances

Na twee dagen gefrustreerd te hebben gezocht maar weer even hulp vragen want wordt gek.

Wat ik wil is het volgende.

Binnen Logic heb ik 16 midi sporen aangemaakt welke alle zestien een eigen midichannel hebben toegewezen gekregen. Dus track 1 heeft midichannel 1 etc.

Nu wil ik een performance binnen de Fantom bijvoorbeeld ook vullen met 16 verschillende tracks en deze performance vervolgens opslaan onder een eigen naam om in een later stadium de performance op te kunnen roepen, Logic aan te zetten en vervolgens gewoon een song met midi verder te kunnen bewerken in Logic.

Het frustrerende is dat telkens wanneer ik een part heb toegevoegd en de performance heb opgeslagen bij herroepen van de performance de opgeslagen parts deels gewoon weer verdwenen zijn!!

Ik heb de manual op pagina 120 gelezen maar dit helpt mij niet verder.

Iemand een idee wat ik fout doe?





:confused:
 
16 midi channels in logic toewijzen aan 16 patches in Fantom

16 midi channels in logic toewijzen aan 16 patches in Fantom

Nu ik eidelijk begrepen heb dat performance parts niet hetzelfde zijn als sequencer tracks is mijn vraag dus eigenlijk hoe ik dit het beste aan kan pakken. Ik realiseer me wel dat dit zwaar zal drukken op het aantal stemmen dat in gebruik is met 16 patches maar het gaat me gewoon even om het idee om dit daar waar nodig toe te kunnen passen.

Weer dank.

Groet,

Semble:maffia:
 
Het simpelste is om per instrument/sound een apart midi-kanaal en track in Logic te gebruiken. Dat werkt overzichtelijk en daarmee heb je ook maximale controle over je synth. Mbt de Fantom, programmeer 1 performance per Logic song en gebruik aparte midi kanalen per patch.
 
Midi

Midi

Dank voor je reactie Sjaak.

Het simpelste is om per instrument/sound een apart midi-kanaal en track in Logic te gebruiken. Dat werkt overzichtelijk en daarmee heb je ook maximale controle over je synth.

Dit zal dan in patchmode moeten neem ik aan?
 
Re: Midi

Re: Midi

Origineel geplaatst door Ensemble
Dit zal dan in patchmode moeten neem ik aan?

- performance mode = maximaal 16 patches, 16 midi kanalen, 3 insert effecten + reverb+chorus
- patch mode = 1 midi kanaal voor synth + 1 voor rythmn, 1 insert effect + reverb+chorus

Dus met sequencers moet je altijd in performance mode werken.
 
Langzaam ..

Langzaam ..

Maar zeker gaat het toch goed komen met mijn Fantom.

Ongeloofelijk hoe ik soms kan lopen k....en om datgene te doen wat ik wil!?@#$!

Ik zie het nu maar gewoon als veel investeren in tijd om dit ding door te krijgen om vervolgens eindelijk eens muzikaal bezig te kunnen zijn.

In ieder geval bedankt weer Sjaak!


:okdan:
 
Pad velocity

Pad velocity

Sjaak,

Weet jij of het mogelijk is om vanuit menu of anderszins de pad velocity van alle pads voor alle performances in een keer op 127 te zetten?

Fantomized is nog niet op gereageerd en aangezien jij proggrammeur bent dacht ik;)

:doei:
 
Re: Pad velocity

Re: Pad velocity

Origineel geplaatst door Ensemble
Weet jij of het mogelijk is om vanuit menu of anderszins de pad velocity van alle pads voor alle performances in een keer op 127 te zetten?

Yep, kies Pad Settings button, daar kun je de pad velocity op 127 zetten (default = REAL). Daarna even de system settings opslaan et voila :)
 
Nogmaals dank Sjaak,

Ik denk dat er nu echt geen reden meer voor mij over blijft om toch een stille MPC-wens te hebben.

Ik ben gewoon klaar met mijn X7.

Oh ja, ik heb vandaag ook een P90 besteld8~
Voor de gewogen toetsen he:)
 
Ik heb net jouw "Rainy days always inspire" beluisterd.
Ik moet zeggen dat ik daarom nog niet veel heb geplaatst hier, tjezus wat mooi! Sterker nog ik ben nu een jaar bezig en in dat jaar ben ik al blij dat ik alles goed heb draaien hier op technisch gebied. Daarnaast oefen ik veel met zo nu en dan een uurtje les van een pianoleraar. Helaas nog te weinig structureel waardoor mijn muzikale ontwikkeling wat langzamer gaat als mogelijk.
Heb naast een fulltime job de uitdaging om in de komende zes maanden af te studeren dus ben ewoon erg druk. deze periode gebruik ik om zoveel mogelijk te leren. daarbij kan ik het me wel veroorloven, dankzij een fulltime job om gelijk het goede gereedschap aan te schaffen. Dus ja, ik heb het wat het gereedschap betreft redlijk goed voor elkaar. Helaas ben ik nog niet zover om iets van mezelf hier te laten horen maar ik beloof dat dit niet al te lang meer op zich zal laten wachten.

Maar goed, heb je nog wat aan de tip gehad of kende je deze mogelijkheid al?

:doei:
 
Back
Top