Maschine in bezit: ervaring na een maand

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Lid sinds
19 december 2002
Berichten
4.938
Locatie
Primark City
Ik heb sinds kort een Maschine in huis en ben er aardig intensief mee bezig geweest. Ik was zoek naar een makkelijk te gebruiken (drum) sampler met vooral veel gebruiksgemak.

Uiteindelijk heb je dan 3 keuzes:
- Akai hardware MPC
- Akai MPC
- Maschine

Nu een maand verder heb ik al aardig wat plussen en minnen. Misschien leuk om te lezen voor aspirant kopers...
Ik gebruik de 2.3 software met een MK1 controller..


Ik heb toch eigenlijk voor Maschine gekozen omdat ik het idee had dat zij de meeste features en meest stabiele software hadden. Liever zou ik een MPC 1000 hebben maar dat was financieel niet haalbaar.

Van tevoren had ik wel m’n twijfels bij deze controller/computer setup want: eigenlijk werkt je gewoon met software. En tja, ‘zou je dan geen typische computer probleempjes hebben?’. Latency? Timing? Geen punchy sound? Vastlopers?

------------------------------------

DE PLUSSEN:

+ veel sample tijd, erg makkelijk
+ sample editting (start/stop/loop/truncate etc) gaat erg makkelijk en snel: wave form editting (zoom in-out) werkt erg goed
+ in verschillende takes samplen en de beste kiezen
+ slicing gaat erg makkelijk
+ timestretching gaat makkelijk en snel
+ vst’s kunnen gebruiken! Erg handig, je wil niet ALLES gaan samplen..
+ resampling is erg makkelijk.. patterns of gewoon freestyle pads tokkelen
+ je werkt op de controller aan je nieuwe kneiter van een hit, maar tegelijkertijd houd je een visueel arrangement bij op de computer
+ exporteren van losse tracks of je song gaat snel. 1-2-3 klaar..

------------------------------------

DE MINNEN:

STANDALONE WERKEN

In feite was ik daar naar op zoek.. weg van de computer. Dat is natuurlijk ook het hele concept en dat zie je telkens in filmpjes. ‘Het is eigenlijk een MPC, de computer kan mooi uit het zicht’.

Nou, dat is niet zo. Die computer heb je toch nog vaak nodig.
Want via de controller kan je niet:
- namen ingeven: samples/groups/kits/scenes/patterns renamen
- values intypen
- geen samples opslaan, geen kits opslaan
- projecten goed opslaan
- als je software een alert box laat zien kan je die niet wegdrukken via de controller: je controller slaat vast totdat je OK geeft op je computer
- je kan niet makkelijk een deel van je pattern copy-paste’n. Belachelijk eigenlijk..
- je user samples database refresht niet altijd snel. Zo kan je bijvoorbeeld niet bij je net opgenomen sampes komen uit je net afgsloten project. Dus moet handmatig via je preferences eerst je database updaten

Dit soort kleine dingen kunnen ze makkelijk implementeren zodat je echt lekker op die controller kan werken.

COPY NOTES
- je select (notes) events BINNEN een range - en dus NIET de volledige range! Dus als je 1:1:1 - 1:3:1 kopieert dan kopieer je dus enkel de midi events en dus niet de bars in z’n totaal. Je kan dus niet even een ‘blok’ copy-paste’n.

ONDUIDELIJKE NOTATIE
- Je ziet geen bars-beats-ticks. In plaats daarvan is 1:1:1 hetzelfde als 1:1:480. Je ziet geen ’ticks’. Je weet dus niet waar een note staat.. en noten verplaatsen doe je op gehoor. Hoeveel naar voren je een note ’nudge’t zie je niet en weet je niet…
Of even makkelijk iets kopieeren: 1:1:1 - 1:3:1 copy 4x. Gaat niet.

COMPUTER PERFORMANCE DINGETJES
Hier was ik al bang voor.. Ik loop toch tegen instabiliteits dingetjes aan die je met een computer hebt. Okay, ik heb een oude Macbook (2.26 ghz/8gb), maar cpu heavy hoeft een drumsampler app toch niet te zijn? Ik had bijvorbeeld ijvoorbeeld timing problemen doordat m'n computer andere apps open heeft. Opnemen via Soundflower geeft plopjes en tikjes. De CPU meter die tegen z’n plafond aan zit bij VST gebruik. Dat zijn problemen die je met deze controller/computer combo tegen kan gaan komen. Als je echt een woepie snelle computer hebt zal het wss wel meevallen.. al lees je op het NI forum wel anders... Dedicated hardware biedt wat dat betreft meer zekerheid en rust.

ROTARIES: DRAAIEN, DRAAIEN, DRAAIEN
- geen tekst input (namen) en values (alles via rotaries - telkens maar draaien) via de controller. Dat mis ik echt: gewoon direct bar 5:1:1 in kunnen toetsen. Of beter nog.. 5:1:360.

PATTERNS AANMAKEN
Doe je door op een pad te drukken. Maar ook al neem je niks op, toch geeft Maschine aan dat er een pattern is. Kortom: je kan niet zien welk pattern midi data heeft en welke niet.

SOUND
- je ‘sound’ is afhankelijk van je audio interface. Mijne klonkt niet goed…. dus WEER op zoek naar wat beters.. Wanneer is het nu wel goed!??? In vergelijking met hardware: die werkt goed.. geen plopjes of tikjes..
 
Laatst gewijzigd:
thanks, goed om gebruikerservaringen / review te lezen over maschine.
:okdan:
 
Mooi werk :) Ik bewonder je uitzoekwoede . Waarom niet posten op NI forum ? Ze doen ook wel aan feature requests geloof ik, als ze interessant genoeg zijn.

Al met al een mooie opsomming. Respect.

Wilnog even toevoegen dat ik ondanks dat ik geen heel nieuwe computer gebruik nooit problemen heb met clicks etc.. of tekort aan processing power. Maar dat kan ook liggen aan hoe ik werk.
 
Ik ben af en toe best een zeikerd - dat kan ik gewoon aardig goed ;)

Maar ik lees weinig van deze dingen en de filmpjes op Youtube zijn over het algemeen alleen maar hallelujah over dat ding. Als gebruiker heb je bepaalde verwachtingen van bijvoorbeeld basis functionaliteit... En als dat dan niet gaat of moeilijk gaat dan ben je teleurgesteld,..

En ofcourse heb ik al mijn dingetjes gepost op het NI Forum :) ...maarja. Dan komt er nooit een reactie van het NI -team.. dus geen idee of ze er wat mee gaan doen.. Ik heb een beetje het idee dat ik daar tegen een muur praat...
 
Ik vind nog steeds, ondanks de tekortkomingen Maschine vele malen toffer dan welke hardware bak dan ook . Ik vind het zelf niet zo'n probleem dat ik af en toe de muis moet pakken voor die dingen, maar ik vind ook dat je wel een goed punt maakt als je zegt dat ze in de video's allemaal lopen te claimen dat je geen pc meer aan hoeft te raken dat is gewoon niet zo. Maar dat is bij Push natuurlijk ook zo, Hardware zoals mpc's , tja, die zijn natuurlijk nog meer capabel als het om bediening vanaf het apparaat zelf gaat, ( duh) maar die kennen ook wel weer beperkingen die je met maschine niet hebt.. Blijft een kwestie van afwegen ... ik vind de muis af en toe pakken geen enkel punt.

Ik vind het wel redelijk onbegrijpelijke tekortkomingen trouwens, zeker bij een apparaat waarbij aan zoveel gedacht is, lijken de minpunten toch makkelijk verholpen te kunnen worden, hoewel ik eigenlijk vind dat die dingen er vanaf het begin in hadden moeten zitten. En ik vraag me serieus af waarom dat is.
 
Laatst gewijzigd:
Ik vind het wel redelijk onbegrijpelijke tekortkomingen trouwens, zeker bij een apparaat waarbij aan zoveel gedacht is, lijken de minpunten toch makkelijk verholpen te kunnen worden, hoewel ik eigenlijk vind dat die dingen er vanaf het begin in hadden moeten zitten. En ik vraag me serieus af waarom dat is.

ja het zijn kleine dingen. Waarom is er bijvoorbeeld geen simpele sms manier van letters en cijfers invoeren?
En echt.. die onnauwkeurige 1:1:1 notatie snap ik ook niet.

Ik vind eerlijk gezegd het OS op de controller niet echt duidelijk.. ik weet niet: niet consistent. Pagina nummers zou al helpen: direct de page intypen waar je moet zijn. En daar dan met een cursor naar een invoerveld en weer waarde intypen. Een Roland MC50 heeft dat, een s950 sampler heeft dat en dat maakt dat je een apparaat snel kan bedienen..
Ze gebruiken die LCD schermen ook zo slecht.. ze zijn aardig groot maar geven erg weinig info: die kleine vakjes bv als je dingen wil laden..
 
Laatst gewijzigd:
Wat me stoort aan machine is dat je toch op
T scherm zit te gapen vd pc en met de muis kloot. En dat ie geen looper heeft, of multi track recording. Verder een enorm raadsel warom de MKI te koop is voor peanuts en de mkII nog 2e hands 350 moet kosten. Waarom? Om gekleurde pads? Don t be stupid now... Totaal belachelijk prijsverschil. En studio is enorm
Duur. Waarom? Alweer eenr aadsel. Wees slim, koop
Een
MkI voor penanuts, en de nieuwe softw.
 
Tja.. ik vind de hardware ook vrij prijzig. Die mk1 is ook maar gewoon een plastic bak, een rubber matje met pads, 2 lcd schermpjes van 10,- elk en wat rotaries. En daar betaal je dan zo'n 400,- voor.
 
Ik vind het juist prettig die oranje kleur.. ik zou er helemaal gek van worden als dat ding de hele tijd van geel op blauw etc springt. Haalt me helemaal uit mijn flow, hoewel ik de live-voordelen er wel van kan inzien trouwens. Maar voor thuis lekker oranje. En ik heb niks met het koningshuis verder mocht je dat denken :)
 
Mocht t niet duidelijk zijn, ik doelde op de prijs van 2 e hands mkI voor pakweg 150 eurowz
 
ja, ik vind oranje ook wel best hoor.

Maarrr de LCD en de kleurtjes van die mk2 vind ik wel mooier..

Oh... nog 2 pluspunten:
+ chord mode! Dit vind ik echt te gek.. aangezien ik geen keys kan spelen...
+ scales
 
Tja.. ik vind de hardware ook vrij prijzig. Die mk1 is ook maar gewoon een plastic bak, een rubber matje met pads, 2 lcd schermpjes van 10,- elk en wat rotaries. En daar betaal je dan zo'n 400,- voor.

Nou, je betaalt natuurlijk niet alleen voor de hardware. Er zit ook nog eens een dijk van een stuk software bij wat als standalone DAW en als Plugin in een andere DAW kan functioneren.
Daarnaast krijg je er tegenwoordig Komplete select bij: massive (189eu), monark (99eu), drumlab (99eu), en nog een zooi andere instrumenten en FX bij die los al meer dan de prijs van maschine kosten.

Je betaald voor een pakket van de controller + de software, niet alleen voor de controller. Alles tesamen is dit echt heel erg veel waar voor je geld.
 
Laatst gewijzigd:
maar ik vind ook dat je wel een goed punt maakt als je zegt dat ze in de video's allemaal lopen te claimen dat je geen pc meer aan hoeft te raken dat is gewoon niet zo. Maar dat is bij Push natuurlijk ook zo.
Ja heb je gelijk in,
maar in basis kun je natuurlijk wel een complete track maken via maschine of de Push, ik heb zelf een push en heb kwa test een complete track gemaakt op de push om te kijken waar je dan tegenaan loopt. Je komt verrassend ver, maar in de praktijk wil je toch net even iets meer dingen wijzigen of toevoegen waar je dan toch de computer voor nodig hebt. Voor mij overigens geen probleem, maar het is inderdaad wel een vertekend beeld.

Zelf zie ik dit soort dingen toch nog steeds meer als handige midi controllers die veel muisgeklik besparen naast je toetsenbord en muis, en je hebt min of meer het hardware gevoel als je er gebruik van maakt. Maar als complete vervanger van een computer zie ik het nog niet in ieder geval.
 
Alles tesamen is dit echt heel erg veel waar voor je geld.

Ja klopt.. daar heb je gelijk in. :)
Dat vergat ik eventjes..
 
ik heb de mk1 en studio
die studio is wel echt heeeeeeeel erg lekker hoor!
ik ga echt niet alles op de controller zitten doen
de workflow is optimaal als je m in een DAW laadt vind ik, dan kan er bijna niets aan tippen
muis erbij.. sommige dingen gaan daar ook gewoon veel sneller mee, lekke rgebruiken dus
 
Helloooow..

Ik heb Maschine een tijdje met rust gelaten en ben er sinds deze week weer mee aan de slag. Ik had al eerder wat gepost over hoe moeilijk events te editten zijn.. en de frustratie die het me gaf..

Maarrrrr...

Tot voor kort irriteerde ik me erg aan dat dingen niet gingen zoals IK dat ideaal zou vinden en wat IK logisch vond. Ook gaan dingen anders als bij hardware die ik gewend was.

Maar ik wil toch even wat positiefs melden over Maschine want ik kom mss een beetje over als een ouwe zeikerd.
Ik heb onderhand geaccepteert dat het geen 'MPC' is die je 'standalone' kan gebruiken.. sommige dingen moet je toch gewoon op je computer doen, het is niet anders.

En sommige dingen zijn toch wel heel tof:
• macro's gebruiken om paramaters aan te sturen bijvoorbeeld. En dan cutoff en reso van 4 synths aansturen met de 8 rotaries.
• vst's kunnen gebruiken en die aansturen gaat easy
• alles kunnen resamplen is cool

Dus.. uiteindelijk gebruik ik toch niet al teveel samples en is Maschine voor mij veel handiger als bijvoorbeeld een MPC.
Dus.. ja. Eigenlijk is het een toffe manier van werken.. Ik ben er blij mee.

Dit wilde ik toch ff melden.. een positief bericht over het Maschine Production System :)
 
Laatst gewijzigd:
Ik vrees dat ik m oo, terug ga aansluiten... Ik hoopte dat ik met enkele sequencers zonder computer muziek kon maken maar dat is bijzonder moeilijk om in een take dan boeiend te hebben. De lat ligt mijlenhoog zo.
Maar maschine ligt al een hele tijd in de kast, ik moet dus t opnieuw leren... Ben net afgehaakt na versie 2.0 - had geen zin de wijzigingen te leren. Mss ben ik nu 1.8 voldoende vergeten om vers te leren. God, die tijd er weer instoppen he... En week later merken dat je niet meer weet hoe t moest... Herkenbaar?
 
Ik vrees dat ik m oo, terug ga aansluiten... Ik hoopte dat ik met enkele sequencers zonder computer muziek kon maken maar dat is bijzonder moeilijk om in een take dan boeiend te hebben. De lat ligt mijlenhoog zo.
Maar maschine ligt al een hele tijd in de kast, ik moet dus t opnieuw leren... Ben net afgehaakt na versie 2.0 - had geen zin de wijzigingen te leren. Mss ben ik nu 1.8 voldoende vergeten om vers te leren. God, die tijd er weer instoppen he... En week later merken dat je niet meer weet hoe t moest... Herkenbaar?


die manual is niet echt handig die vertelt alleen wat dat ding kan.. en dat maakt het denk ik moeilijk om hem onder de knie te krijgen.. Maar beter zou zijn als hij je aan de hand van een test project de workflow uitlegde.. waarbij dus alles langskomt - hoe je iets moet doen dus.

Als je er toch weer opnieuw mee aan de slag gaat pak dan gelijk 2.3. Die is vooral met scenes handiger.. en heeft ook chord-mode en scales. Die wil je zeker hebben..

Oh. en maak aantekeningen.. en schrijf zodanig dat je het zelf nog terug kan lezen ;)
 
Laatst gewijzigd:
Manuals? Daar begin ik niet meer aan. Ik neem onmiddellijk terug maschinetutorials.com abonnement - video's over een boel topics, echt les vanaf nu en antwoorden op je vragen via mail ;)
Ik heb de manual van maschine amper doorbladert, ooit. En ik vrees dat dit voor heel veel van mijn gear geldt: ik ben visueel ingesteld. Als er een tutorial online staat, i'm in. Zonder cuckoo zijn rytm video's had ik nooit elektron in huis gehaald :)
 
Back
Top