roland tr8s of arturia drumbrute (impact)?

Zouden er hier mensen zijn die op zware boxen / een groot soundsystem de roland tr8s kunnen vergelijken hebben met eender welke analoge drumcomputer, bv. de impact, en zouden kunnen bevestigen of de roland tr8s zeker niet moet onder doen? :halleluja :halleluja :halleluja

Want dat is voor mij altijd het punt.. Voor mij klinkt bijna alles lekker door een hoofdtelefoon of mijn boxen, maar een echt verschil kan je pas merken op grotere systemen denk ik? :beard:
 
Zouden er hier mensen zijn die op zware boxen / een groot soundsystem de roland tr8s kunnen vergelijken hebben met eender welke analoge drumcomputer, bv. de impact, en zouden kunnen bevestigen of de roland tr8s zeker niet moet onder doen? :halleluja :halleluja :halleluja

Want dat is voor mij altijd het punt.. Voor mij klinkt bijna alles lekker door een hoofdtelefoon of mijn boxen, maar een echt verschil kan je pas merken op grotere systemen denk ik? :beard:
Je moet je niet zo blind staren op analoog of digitaal. Er zijn zat analoge drumbakken die slap klinken (een DSI Tempest of Akai Rhythm Wolf om er maar 2 te noemen) en digitale drumbakken die de muur eruit blazen (zoals bijvoorbeeld de Erica Synths Perkons, Elektron Digitakt of, jawel, de TR-8S). De TR-8S wordt gebruikt door heel veel dance/techno/EDM/etc producers/performers, ook in live situaties over dikke PA's. Die staat echt zijn mannetje wel.
 
TR8s is de beste optie
 
Je moet je niet zo blind staren op analoog of digitaal. Er zijn zat analoge drumbakken die slap klinken (een DSI Tempest of Akai Rhythm Wolf om er maar 2 te noemen) en digitale drumbakken die de muur eruit blazen (zoals bijvoorbeeld de Erica Synths Perkons, Elektron Digitakt of, jawel, de TR-8S). De TR-8S wordt gebruikt door heel veel dance/techno/EDM/etc producers/performers, ook in live situaties over dikke PA's. Die staat echt zijn mannetje wel.

Bedankt!!!
 
Zit ik juist als ik denk dat er voor dat geld geen andere bak meer kan bieden? :luv:
 
Je moet je niet zo blind staren op analoog of digitaal. Er zijn zat analoge drumbakken die slap klinken (een DSI Tempest of Akai Rhythm Wolf om er maar 2 te noemen) en digitale drumbakken die de muur eruit blazen (zoals bijvoorbeeld de Erica Synths Perkons, Elektron Digitakt of, jawel, de TR-8S). De TR-8S wordt gebruikt door heel veel dance/techno/EDM/etc producers/performers, ook in live situaties over dikke PA's. Die staat echt zijn mannetje wel.
Ja klopt, ik heb zowel de Digitakt als de TR8-S live gebruikt. Klinken allebei heel goed over een PA.
 
Laatst gewijzigd:
Een vraagje over de Roland tr8s: als je graag tweakt zijn er dan niet wat te weinig knoppen? Ik bedoel.. je hebt per sound een vaste tune en decay, en dan 1 derde parameter die je telkens apart moet selecteren. Is het niet storend dat je dan eerst een parameter moet selecteren alvoorens spontaan te kunnen tweaken?
 
Een vraagje over de Roland tr8s: als je graag tweakt zijn er dan niet wat te weinig knoppen? Ik bedoel.. je hebt per sound een vaste tune en decay, en dan 1 derde parameter die je telkens apart moet selecteren. Is het niet storend dat je dan eerst een parameter moet selecteren alvoorens spontaan te kunnen tweaken?
Als je het puur hebt over sound design, dan ja. De software editor is dan makkelijker. Dat komt ook omdat er zo veel parameters in het menu zitten verstopt die uberhaupt niet eens met de knoppen aan te passen zijn.

Maar als het gaat om live tweaken tijdens een performance, dan zijn het meer dan genoeg knoppen vind ik. En dat is waar de TR-8S dan ook in uitblinkt naar mijn mening.
 
Een vraagje over de Roland tr8s: als je graag tweakt zijn er dan niet wat te weinig knoppen? Ik bedoel.. je hebt per sound een vaste tune en decay, en dan 1 derde parameter die je telkens apart moet selecteren. Is het niet storend dat je dan eerst een parameter moet selecteren alvoorens spontaan te kunnen tweaken?
Als je knob per function wil, kun je beter naar bijvoorbeeld een Perkons kijken, maar die is fors duurder en heeft maar 4 sporen. Rost wel als een malle.
 
Is het niet storend dat je dan eerst een parameter moet selecteren alvoorens spontaan te kunnen tweaken?
Hang er wellicht ook vanaf hoe handig je bent met het leren van shortcutjes.
De tr8-s stikt van de knoppen-combinaties.

Hou shift vast draai aan dit, houd dit vast draai aan dat...

Dat is in t begin altijd lastig, maar als je veel met zo'n apparaat werkt dan word het op een gegeven moment fijn werken vind ik altijd. Dan verander je die functies van die 3e knop (bijvoorbeeld) snel zat.
Wat dat betreft was mn ervaring met andere apparaten niet heel anders. Analog rytm, push 3, bass station 2... allemaal eerste periode shortcutjes leren.
 
Zijn voorloper de TR-8 is wat meer hands-on, maar heeft alleen de vaststaande interne geluiden om mee te spelen. Als je genoeg hebt aan de 808/909/727/606 soundset, is dat ook een optie. Tip: de knoppen van de TR-8 verzenden MIDI CC, je kunt er dus ook een drumcomputer VST aan hangen die je dan bedient met de TR-8 als control interface.
 
Ok, bedankt voor de duidelijk antwoorden!

Als het kan deze vraag nog:
Hoe is de leercurve van de Roland tr8s, de Arturia Drumbrute en de Arturia Drumbrute impact?

Dit omdat ik komende tijd niet zoveel tijd heb om alle functies van een instrument aan te leren!!
 
Drumbrutes zijn het makkelijkste, TR8s het uitgebreidste.
 
Ok bedankt. De tr8s leert vlot aan? Had eerder een Elektron Analog Four, best stevige leercurve...
 
De TR-8S is niet heel ingewikkeld. De basisfuncties zitten allemaal aan de oppervlakte en op zich is het menu, ondanks dat het uitgebreid is, logisch en makkelijk te navigeren en eigenlijk alleen nodig voor de 'diepere' functies en instellingen. Een goede tutorial of een avondje met de manual ernaast en je komt al heel ver.
 
Back
Top