roland tr8s of arturia drumbrute (impact)?

jdDD

Ouwe rot
Lid sinds
21 november 2018
Berichten
592
Dag Mensen

Qua klank twijfel ik tussen beide omdat ik ze niet kan vergelijken op een zware soundsystem. De arturia is net iets meer analoog dan de roland, maar merk je dit verschil als je live speelt op zware boxen?

Bedankt!!
 
Omdat ik via youtube merk dat Arturia drumbrute impact zijn kick met distortion wel heel vetjes is en ik niet weet of de roland tr8s hier kan aan tippen?
 
Wel, ik vind het zeer moeilijk om op basis van youtube, etc keuzes te maken, daarom hoopte ik dat hier mensen zijn die beide goed kunnen vergelijken hebben op zware boxen. 8)
 
Analoog of niet, ik vind de Arturia Drumbrute persoonlijk als een natte krant klinken en zou 100x liever voor de TR-8S gaan.
Schijnt wel dat de drumbrute impact een stuk beter klinkt dan de originele drumbrute

Maar ik zou ook voor de TR-8S gaan (ben ik ook gegaan). Veel meer mogelijkheden, verschillende ACB en FM engines, samples, heel veel fx, etc. Haast niet te vergelijken eigenlijk. En ondanks dat ie digitaal is, klinkt ie toch super.
 
Analoog of niet, ik vind de Arturia Drumbrute persoonlijk als een natte krant klinken en zou 100x liever voor de TR-8S gaan.

Analoog op zich is idd bijzaak!
 
Ik heb geen TR-8S en kan dus niet vergelijken maar heb wel een Drumbute Impact en die klinkt echt wel behoorlijk. De sequencer kan zowel accent als colour doen, zodat je 4 variaties van een klank hebt (gewoon / color / accent, accent color). Dat geeft echt wel veel mogelijkheden qua ritmische variatie. Je hebt twee snares die heel erg gevarieerd kunnen klinken (maar ik mis wel een zware 909 snare, of de bite die een 808 snare heeft). De metal klank is fm weirdness, en de haats zijn ook best ok (maar verwacht geen 909 droge tick). Ik vind het echt een hele goede drumcomputer, zeker voor de prijs. Heb de mijne tweedehands rond de 150 op de kop getikt.
 
ja voor mij klinkt de Drumbute Impact behoorlijk goed. heb hem niet maar wel overwogen.
de TR8S lijkt me niets. voor dat geld kun je een pioneer SP16 kopen.
Die kan meer heeft een heerlijk stereo filter en klinkt erg goed.

 
Ik zat in hetzelfde schuitje. Had bijna een tweedehands impact gekocht paar weken terug. Toch besloten om voor de tr8s te gaan. De reden is de flexibiliteit van de sounds. Ondanks dat de impact behoorlijk vet klinkt vind ik vooral de hats niet zo tof wat betekend dat ik dus toch voor een langere set iets anders mee moet nemen voor samples of zo. En in dat geval liever één apparaat mee.

Bedenk wel dat op een groot systeem de kick een stuk meer ruimte in zal nemen. Dus hoewel de impact heerlijk klinkt kan het zijn dat dat snel overkill wordt met de drive er overheen. Check daar ook deze video over van Lucien Foort

 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Ik zit ook nog met het idee een drumcomputer aan te schaffen. Heb een behringer td6 gehad maar vond die te beperkt. Had vroeger een jomox airbase99 en die was geweldig qua klank, maar een rackmodule. Zou het liefst een nieuwe jomox hebben maar die zijn veel te duur geworden. Drumbrute impact vind ik qua klank leuk maar heeft geen patch memory toch? Tr8s lijkt me prima, maar ik neig nog altijd maar de Korg Drumlogue. Goedkoper dan de tr8s maar lekker eigenzinnig en zowel analoog als digitaal. Beetje een jomox maar dan betaalbaar… Eens wachten of ie nog wat in prijs zakt.
 
Ik heb het kleine broertje, de TR-6S. Ook perfect kastje (maar minder sporen en hands-on controls uiteraard). Alle classic sounds, een hoop nieuwe sounds, drumsynth dus een hoop aan te passen en je kunt je eigen samples laden/spelen. En er is ook nog een prima desktop editor/manager voor, regelmatige updates. Erg compleet en klinkt goed, en dat voor €250 (MP prijs die ik betaalde).
 
Ik heb ook een TR8s en kwa geluid niks mis mee. inderdaad, de classic sound van de 909, 808 en andere roland classics + meer.
Leuke effecten en bedient intuitief.

Vergelijken met de Drumbrute kan ik het niet, want die ken ik niet.
Ik heb wel nog een Analog Rytm, maar dat is wel een andere prijsklasse natuurlijk.
Maar dan nog... die Tr8s staat best wel mooi daarnaast omdat het 'karakter' (sorry voor gebruik van vage term) compleet anders is.

Wel is er 1 punt kritiek waar de TR8s het gigantisch verliest van de Analog Rytm , mogelijk helemaal niet belangrijk voor je, maar ik meld het wel even;

Audio over USB is alleen mogelijk als je de TR8s ook als Audio interface gebruikt, wat voor een hoop mensen niet ideaal zal zijn.
Daardoor integreerd het ook niet super met setups waarin DAW+andere audio interface de hoofdrolspelers zijn.
Ook lijkt hij wat traag met start/stop sync met de DAW, dat kreeg ik wel gecompenseerd in de DAW, maar bleef niet ideaal.

Ik kan leven met deze gebreken want voor wat ik ermee doe is dat prima. Ik doe nu korte loopjes opnemen via de audio I/O (direct monitoring focusrite Audio interface) en die achteraf beetje knippen en plakken in de DAW.

Maar als ik dat vergelijk met de (imho) fantastische en flexibele DAW integratie en audio over USB van de Analog rytm (via overbridge), dan voelt die TR8s ineens wel heel primitief. Geen idee dus hoe die drumbrute zich verhoud op dit punt.

maar dat ene punt terzijde ben ik, zoals ik al zei, heel positief over de TR8s
apparaat is fijn, mogelijkheden goed, en geluid top.

Ter referentie, nog 2 linkjes naar andere posts op dit forum mocht je er wat aan hebben:

Hier stelde ik vragen over de TR8s voordat ik besloot over te gaan tot aanschaf:
TR-808 & 909
vanaf post #142

Over mijn struggles met USB over audio / etc:
(daar kwam niet veel repspons op, dus voor de meeste mensen hier is dat vast allemaal geen ding).
TR-8S over usb?
post#19
 
Audio over USB is alleen mogelijk als je de TR8s ook als Audio interface gebruikt, wat voor een hoop mensen niet ideaal zal zijn.
Daardoor integreerd het ook niet super met setups waarin DAW+andere audio interface de hoofdrolspelers zijn.
Op Mac is dit eventueel te ondervangen door een 'aggregate device' te maken waarin je meerdere audio interfaces combineert. Maar ik heb de TR-6S zelf gewoon analoog aangesloten hier, de TR-8S kan nog iets meer met routing naar de extra outputs als je bepaalde elementen apart wil processen (de TR-6S heeft alleen stereo out).

 
Ik vind een vergelijking van Drumbrute impact met TR8 in plaats van met TR8S beter passen gelet op de prijsklasse en het feit dat de eerste 2 een beperkt aantal geluiden hebben en de TR8S niet.

Anyway, ik heb de impact en de TR-8 en ik vind ze allebei goed klinken. Met een beetje zoeken heb je voor de prijs van 1 TR8S, beide machines - inclusief de 606 uitbreiding - en kun je ze zelf naast elkaar gebruiken op een groot soundsystem.
 
Audio over USB is alleen mogelijk als je de TR8s ook als Audio interface gebruikt, wat voor een hoop mensen niet ideaal zal zijn.
Daardoor integreerd het ook niet super met setups waarin DAW+andere audio interface de hoofdrolspelers zijn.
Da's het waardeloze van Roland sinds een aantal jaren, altijd gezeik met hun eigen driver, dat was met de jd-xi precies zo, wat heb je daar nou aan?
Dan zit je nog steeds met een stel gewone audio kabels er bij, daarom koop ik bij voorkeur geen Roland meer.
 
Back
Top