Nieuwe Roland desktop synth: SH-4d

Roland haalt de SH naam weer van stal, deze keer voor een nieuwe digitale desktop synth: De SH-4d. De synth is voorzien van 11 verschillende oscillators, inclusief de SH-101 en Juno 60 en lijkt vooral gericht op classic analog emulatie. Gelukkig wordt er ook naar andere sound design opties gekeken, de SH-4d heeft bijvoorbeeld ook 2OP-FM en Wavetable synthese aan boord.

Je kunt 4 "parts" programmeren, 4 synth lagen dus, en een aparte drumlaag. Er worden 49 drumkits mee geleverd en je kan ook je eigen kits samenstellen. De synth heeft verder een sequencer en arp aan boord, en is voorzien van motion sensors waarmee je parameters kunt moduleren middels beweging. De synth is polyfoon tot maar liefst 60 stemmen.

Ook effecten zijn volop aanwezig: Reverb, Chorus, Delay en een berg master-fx zoals eq en compressie.

Er wordt al flink promo gemaakt door de bekende YT-synthfluencers, de video van Alex Ball laat goed in redelijk korte tijd zien wat het ding allemaal kan:




sh-4d_overview_img.jpg
 
Last edited by a moderator:
Heb nog eens wat YT demos beluisterd. Ding is niet voor mij. Ik ben eerder op zoek naar synths. :-)
Maar ik kan mij voorstellen dat een 16-jarige bij wie de betekenins van 'wat is een synth?' nog niet is doogedrongen, dit speeltje knap op zijn plaats is!
 
Ik vind het concept van dit ding wel interessant. Het is easy en hands-on, veel knoppen en veel instant plezier zo lijkt het. De looks zijn in ieder geval flink verbeterd ten opzichte van de AIRA reeks. Toch ben ik wat huiverig... de bouw kwaliteit van Roland vind ik niet super, de ondersteuning voor échte problemen is ruk en een aantal (voor mijn belangrijke) aspecten is het gewoon allemaal net niet om een serieus instrument te zijn.

Ik heb de TR8s gehad, een tijd later weer in de hoop dat een aantal dingen gefixt zouden zijn. Een pattern change extern getrigger? dan gaat de sequencer gewoon achter lopen. Op het apparaat zelf gaat het prima. Het probleem is echt al heel erg lang bekend en er wordt 0,0 aan gedaan. Patterns van max 16 steps. Dan nog een draak van een 2 regelig display, een menu structuur die onnodig complex is. Daardoor ben je toch aangewezen op de editor. Die editor is dan ook nog eens een draak want: 1. je moet online zijn, 2. je moet je device updaten (als er een update is) voordat je contact kan maken 3. contact maken duurt lang en dat moet opnieuw als je per ongeluk het venster sluit 4. geen preset/kit/pattern management. Come on.... En dat terwijl het eigenlijk een hele dikke machine is.

Als ik dat dan vergelijke met de recentere producten Novation en Elektron, op gebied van design en interfaces, dan vind ik het verschil wel echt opmerkelijk. Jammer wel, want het hoeft dus blijkbaar niet. En dan heb spreek ik nog maar niet van de boutique reeks... Ik vind Roland een merk met te weinig focus op de juiste zaken en het bedient de klant maar matig. Voor instap en mid-level spul allemaal wel OK, maar echt serieus? Nee.

Op zich allemaal geen ramp hoor, ik koop het alleen niet meer. Toch zonde van een bedrijf dat eens zulke vette dingen deed...
 
Lijkt me een ideaal ding om mee op de bank te zitten ideeen schetsen. Compact, licht en geen netsnoer nodig. Alleen al als drummachine, met iedere geluid in de drumkit zijn eigen synth zijnde met eigrn effect sends, is het al een tof ding. Dan nog synth models erbij. Met een beetje kortingscode of tweedehands straks aan leuk prijsje misschien eens uitproberen.
Je kunt er zelfs mee gaan skydiven.Wel op tijd je parachute open trekken.😎
 
Ai `lult` iedereen maar na maar ik ben er wel mee eens.
JS
Bij de eerste Elektron had ik ook mijn bedenkingen. Wat ze nu hebben ziet er al beter uit.
Mijn eerste ervaringen bij Roland waren zo slecht nog niet.
Maar wat ik nu van Roland heb kan ik alles maken behalve een hardware sequenser voor refrein of liedje dus langer dan die zestien of tweeëndertig stappen.
Hopelijk lezen ze dit bij Roland ook. Want vroeger hebben ze wel zo`n ding gehad. Waar je overigens nog .JPG plaatjes in kon opslaan en midi.
voor driehonderd gulden jammer genoeg te snel terug ingeleverd. Dus nu heb ik niks daarvan.



AI - ChatGPT :
Bedankt voor het delen van je gedachten over de nieuwe Roland desktop synth, de SH-4d, en je ervaringen met eerdere Roland-producten. Ik begrijp dat je gemengde gevoelens hebt over het merk en zijn producten.

Het is zeker waar dat de bouwkwaliteit en ondersteuning van Roland niet altijd de beste zijn geweest. Het is goed om te zien dat de looks van de SH-4d zijn verbeterd en dat het concept interessant lijkt. Maar als je eerdere ervaringen met Roland-producten hebt gehad, begrijp ik dat je wat huiverig bent om weer in te stappen.

Het is jammer dat Roland niet altijd de juiste focus lijkt te hebben op belangrijke zaken zoals interface-ontwerp en klantenservice. Het is begrijpelijk dat je dan liever kiest voor merken zoals Novation en Elektron, die zich beter lijken te richten op deze zaken en daardoor een betere gebruikerservaring bieden.

Het is inderdaad jammer dat een merk dat ooit zulke vette dingen deed, nu niet altijd aan de verwachtingen voldoet. Hopelijk zal Roland in de toekomst meer aandacht besteden aan deze zaken en de gebruikerservaring verbeteren.
 
De bevalt me gewoon niet. Klinkt niet erg spannend. Vind zelfs de Cobalt8m van Modal die ik enige tijd geleden heb verkocht interessanter klinken en die was ook nog eens goedkoper. Wanneer maakt Roland weer eens iets dat echt uniek is?
 
Maar ik kan mij voorstellen dat een 16-jarige bij wie de betekenins van 'wat is een synth?' nog niet is doogedrongen, dit speeltje knap op zijn plaats is!
Mij eerste synth op mijn 16e was een Kawai 100F maar ik heb dan ook altijd een enorme goede smaak gehad.
Ik ben nu 58 en wat in ieder geval tot mij doodringt is dat jij hier een beetje de synthsnob uithangt.

;)
 
Ik vind de sounds juist wel goed. Modern, maar er zijn inmiddels al zo verschrikkelijk veel remakes / inspired by / clones van vintage spul dat ik dat wel prima vind eigenlijk. Alleen de oude Rolands kun je al in weet ik hoe veel verschillende hokken emuleren momenteel. Prophet? Haben wir. Oberheim? Haben wir. Moog? Haben wir. Wees blij dat sommige fabrikanten eens een andere invalshoek kiezen.
 
Wat ik altijd lachwekkend vind, is de heisa rondom te weinig keuze qua oscillator waveforms bij dit soort digitale synths. Bij analoge synths met de standaard noise/sine/saw/square/triangle/etc., hoor je niemand ergens over klagen. Maar wanneer zoiets als de SH-4d om de hoek komt, met letterlijk honderden waveforms verpreid over meerdere synthese technieken, dan is de wereld opeens te klein.
 
  • Duimpje
Duimpjes: pip
Wat een lelijk ding. lekker grauw, kan je goede smartlappen mee maken. Zit je gelijk goed in de stemming. :D
Ik vind die tr8s echt wel beter dan deze MFB/DDR touch

Dat Oled display, dat ze zich niet schamen....

Wel lekker goedkoop, geluid ga ik niet over oordelen, want ik ga hem toch niet kopen hihi
 
Wat ik altijd lachwekkend vind, is de heisa rondom te weinig keuze qua oscillator waveforms bij dit soort digitale synths. Bij analoge synths met de standaard noise/sine/saw/square/triangle/etc., hoor je niemand ergens over klagen. Maar wanneer zoiets als de SH-4d om de hoek komt, met letterlijk honderden waveforms verpreid over meerdere synthese technieken, dan is de wereld opeens te klein.

Toch wel een beetje appels met peren vergelijken. De verwachting die je redelijkerwijs mag hebben bij een analoge synth is anders dan in het geval van een digitale. Al heb je minder keuze in waveforms bij een analoge, je verwacht vooral dat het dik klinkt. Bij een digitale dat je een hele hoop klanken krijgt die digitale toverkunst mogelijk maakt, al klinkt het allemaal minder dik. Ook al geeft een digitale synth an sich misschien best veel mogelijkheden, als de fabrikant het potentieel niet helemaal benut, of schermt een deel van de engine af, dan is dat inderdaad reden voor kritiek. Het kan ook anders, bij de Hydrasynth Explorer heb je de beschikking over de hele engine.
 
Tja, je kan ook accepteren dat je niet bij de doelgroep past van een bepaald product. Dat blijkt for sommige hier behoorlijk lastig. zeggen dat je er meer van zou verwachten kan natuurlijk, net zoals dat je het product overslaat omdat je het niks vindt, maar mensen die het wel leuk vinden vergelijken met 16-jarige noobs slaat natuurlijk nergens op.

Wil je alles editten met fysieke controls heb je mooie duurdere alternatieven. Wil je wat betaalbaars en gewoon lekker jammen, heb je hier een leuke nieuwe optie op de markt.
 
Ik vind dit zelf een van de meer aansprekende opties van Roland de laatste jaren. Ik lees veel dat mensen het steriel vinden klinken en daar ben ik het wel mee eens. Ik denk ironisch genoeg komt door de 4 part multi-timbraliteit + drums. Je hoort nu veel tracks die geheel opgebouwd zijn op de SH-4D ipv gemixed en matched met bv analoge drum machines en synths of externe effecten. Alle partijen zijn digitaal + dezelfde digitale effecten. Logisch denk ik dat het dan (te) digitaal klinkt of misschien een beetje te 'in-the-box'. Zelf spreken de osc engines me wel aan. Maar ik zou denk ik niet zo snel de 4 part multi timbraliteit gebruiken. Wellicht is voor mij een system 8 logischer, maar dat is zo'n onogelijk ding.
Ik ben zelf wel een beetje de weg kwijt qua roland sound engines. Je hebt ACB, Zen, dit is dan weer zen, maar toch weer niet. Ik heb altijd begrepen dat ACB beter is dan ZEN. Hoe dan ook ik ben toch wel heel benieuwd hoe gaat de SH101 en Juno 106 emulaties overeind blijven. Vergeleken met de originelen, maar ook vergeleken met VST's en natuurlijk de boutique's, systems en Jupiter X van Roland. De nieuwe Osc (1 en 2) voor deze SH-4D vond ik iig goed klinken.

Denken jullie dat qua drums dit een redelijke vervanger zou kunnen zijn voor een TR6-s (of 8)?
 
Niet. Alleen de oscillators worden geëmuleerd, de rest van de synth (filtersectie/vca/fx) is nieuw. Al zit de Juno chorus ook bij de fx.
Bedankt voor het antwoord, weet ik ook meteen dat dit net niet interessant genoeg is voor mij. Naar mijn mening als het dan toch allemaal digitaal is, dan verwacht ik eigenlijk ook wat filter opties e.d. Ik zou nu dit instrument al helemaal niet multi-timbraal willen gebruiken.
 
Denken jullie dat qua drums dit een redelijke vervanger zou kunnen zijn voor een TR6-s (of 8)?
De TR-6S draait ACB-versies van de oude TR drumcomputers. De SH-4d is denk ik volledig gebaseerd op goede samples i.c.m. de afgeleide van de ZEN-Core engine. Dat zal ongeveer hetzelfde klinken als de drums op een MC-101 of MC-707. Die zijn goed bruikbaar over het algemeen. Je merkt wel dat een TR-808 kickdrum bijvoorbeeld wat krachtiger klinkt op een TR-6S of TR-8S.
 
Er zitten ook synth engines in voor drumsounds zag ik, maar die zijn weer heel anders dan de ACB modela geloof ik.
 
werd tijd dat een ander merk eindelijk eens een elektron achtige benadering op de markt ging brengen.. wat ik tof vind is dat (los van alle plastic meuk, re-issues, uitgekauwde clones van Roland zelf) is dat dit een hele andere sound brengt met wavetable en pcm en je met zo'n all in one groovebox ook wat meer organische klanken tot je beschikking hebt.. bij elektron loop ik altijd vast op 60% en ben nooit in staat iets organisch met die engines toe te voegen dat snijd of lekker zweeft. al val ik denk ik niet meer in de doelgroep die alles op 1 device wil maken. in de praktijk mix ik ook alles verder uit dat uit een elektron komt tot ik de kleur en power in m'n sounds heb gekneed..

maar wat is dit anders ten opzichte van een tr6s? tr8s? verselab? verseflap? verseflop? ik ben door al die plastic bakken de draad kwijt waar ze naartoe willen. ik vind het vooral echt markt en milieu vervuiling.

het is jammer dat Roland zo veel meuk heeft uitgebracht en hun legacy als Gert en Samson en K3 uitgecommercialiseerd heeft. hun gear kwam werkelijk als merchandise de markt op. ik ben nog steeds heel argwanend... toch moet ik toegeven, is dit een leuke unit voor onderweg.. of op de camping.. zeker als je eens wat anders wilt dan die kille elektron sound..
 
Heb nog eens wat YT demos beluisterd. Ding is niet voor mij. Ik ben eerder op zoek naar synths. :-)
Maar ik kan mij voorstellen dat een 16-jarige bij wie de betekenins van 'wat is een synth?' nog niet is doogedrongen, dit speeltje knap op zijn plaats is!
Elitair ge-emmer van een ouwe zak ? :)
K'vindt de carl craig demo @ 28:42 best te doen .
 
Back
Top