Nieuwe Roland desktop synth: SH-4d

Roland haalt de SH naam weer van stal, deze keer voor een nieuwe digitale desktop synth: De SH-4d. De synth is voorzien van 11 verschillende oscillators, inclusief de SH-101 en Juno 60 en lijkt vooral gericht op classic analog emulatie. Gelukkig wordt er ook naar andere sound design opties gekeken, de SH-4d heeft bijvoorbeeld ook 2OP-FM en Wavetable synthese aan boord.

Je kunt 4 "parts" programmeren, 4 synth lagen dus, en een aparte drumlaag. Er worden 49 drumkits mee geleverd en je kan ook je eigen kits samenstellen. De synth heeft verder een sequencer en arp aan boord, en is voorzien van motion sensors waarmee je parameters kunt moduleren middels beweging. De synth is polyfoon tot maar liefst 60 stemmen.

Ook effecten zijn volop aanwezig: Reverb, Chorus, Delay en een berg master-fx zoals eq en compressie.

Er wordt al flink promo gemaakt door de bekende YT-synthfluencers, de video van Alex Ball laat goed in redelijk korte tijd zien wat het ding allemaal kan:




sh-4d_overview_img.jpg
 
Last edited by a moderator:
Liever een JP-8d gehad.

Lijkt me een Bread and butter syntje te zijn.Ideaal voor tijdens het koken tussendoor wat te pielen.
Of in de zetel of buiten wat sequensjes te bedenken.Intersynth.
 
Er zit in elk geval genoeg creatief potentieel in; deftige sequencer met probability, tie, gate length en per step modulation, + mini mod matrix op de oscillatoren.
Die probeer ik graag uit!
 
Heb een paar filmpjes bekeken, maar ik vind het apparaat niet echt intuïtief. Het ziet eruit alsof je de eerste paar dagen met de manual op schoot (of op een scherm omdat ze tegenwoordig niet meer printen) zit. Heel wat menu diving zo te zien. Hard pass voor mij.
 
Dat je met de synth moet (nuja 'kan') schudden voor modulation is... gimmicky. Hij klinkt verder wat braaf in de demo's die ik heb gehoord.
 
Dit wordt een future classic met zijn eigen sound.

Voor het geval je serieus bent, ik weet niet of er nog echt zoiets bestaat als classics. Zover ik het zo snel kan beoordelen is het wat generiek ding, en juist bij een classic is er juist 1 element wat eruit springt.

Maargoed, ik krijg wat rompler vibes van dit ding, op zich niets mis met een dunne sound, de laatste jaren zijn er zat megavette synths uitgekomen, dus in die zin voegt het wel wat toe.
 
Ik heb tot noch toe geen interesse in Zen core maar in ieder geval nog minder in 'goedkope' nazaten zonder daadwerkelijke Zen core ondersteuning. Hoort/ziet er in mijn beleving uit als een kleun.
 
Hoort/ziet er in mijn beleving uit als een kleun.

Heb de demo met Nick Batt even bekeken, z'n blik zegt meestal genoeg wat ie echt denkt over een instrument. Kon niet iets bespeuren dat hij negatief is, dus in the flesh kan het misschien meevallen met deze Roland. :D Aan de andere kant, het is toch eigenlijk een soort groovebox, wil je zoiets dan zijn er toch ook wel alternatieven?
 
ik vind het wel een cool ding, voor dit geld zijn er weinig alternatieven als je een groovebox zoekt alleen al door het aantal tracks en de lengte van de patterns. 5 tracks is wel het minimum wat je zoekt... drums/bass/chords/lead/arp...

In deze video hoor ik genoeg mooie dingen die je er mee kan doen..

En van de reviews die ik de afgelopen jaren zie is bijna niks van Roland echt enthousiant ontvangen, dat komt pas na jaren als ze als ze niet meer te koop zijn...dan gaan mensen er opeens naar op zoek..

 
Lijkt me een ideaal ding om mee op de bank te zitten ideeen schetsen. Compact, licht en geen netsnoer nodig. Alleen al als drummachine, met iedere geluid in de drumkit zijn eigen synth zijnde met eigrn effect sends, is het al een tof ding. Dan nog synth models erbij. Met een beetje kortingscode of tweedehands straks aan leuk prijsje misschien eens uitproberen.
 
Afwijkend formaat deze unit. Zit tussen de Boutique en Aira formaat in. Ongeveer de afmetingen van een MV-1. Oh.. en geen mogelijkheid om de voedingen uit te wisselen.. is 5v geworden.. (was altijd 9 met Aira, TB3, MV1.. etc)
Wat ik leuk (en anders) vind aan deze is het 2 oktaafs led keyboardje.. de Yamaha RS7000 had dit ook en werkte zo lekker.. met 1 oktaaf op de MC707 blijf je continue octaaf switchen met akkoorden in spelen..
Wat ik minder vind aan Roland sequencers is dat je geen stepmonitor hebt, of beluister functie eigenlijk.. (tenminste, heb het nog niet ontdekt op de 707 en MV1).
Zat net het videootje van Cuckoo hiermee te kijken en helaas...
Op een Novation Circuit of SL mkIII druk je een steptoets in en je hoort de noten die erin geprogrammeerd zitten.. dat werkt zo heerlijk en inspirerend bij het composen..
Op een Elektron moet je de SHIFT indrukken om te horen wat er in een step zit, ook fijn.. Met een MC707 druk je 'n steptoets in en ziet in eerste instantie geen pad oplichten als je in een verkeerd octaaf zit.. geen idee waarom ze die functionaliteit achterwege laten.

Qua ontwerp lijkt het wel een kruising tussen de SH32 en de Jupiter X(m). Ook 4 parts + drumpart. Zelfde layout (cursors en datadials en scherm) als Jupiter X(m).. Zen core in de Xm klinkt redelijk.. levendiger dan die tussentijdse VA's van Roland (GAIA, en super natural-A).. maar is toch minder dan de oude garde VA's en analoog.. en de oude boutique bakkies met 4 of 1 stem.. die zijn wel ok (ACB). System 1 is ook ok maar wat een ruk keyboard! X(m) heeft daarentegen weer het beste miniklavier wat ik ooit heb bespeeld. Veel langere toetsen ook en betere kwaliteit. Ik ben trouwens wel benieuwd hoe die knoppies van dit keyboard het gaan houden.. beetje clicky..

Ik heb ooit een MV1 opgedoken voor 'n prijsje en werd toen al gedumpt her en der. Dat OS is de laatste updates een stuk beter geworden. Zat ook geen undo in bv. Maar toch 'n leuk ding met die audiophrases.. eeuwig zonde dat je zo'n zenulogy account moet aanschaffen om sounds te editen, maar 't is niet anders..
Als we nu heel hard roepen dat de SH4D ruk is, is ie over 'n tijdje vast voor een leuk prijsje te koop. :D
 
ik zou er een midi keyboardje aanhangen.. die click toetsjes zijn snel lam denk ik...
 
Back
Top