Nieuwe Roland desktop synth: SH-4d

Roland haalt de SH naam weer van stal, deze keer voor een nieuwe digitale desktop synth: De SH-4d. De synth is voorzien van 11 verschillende oscillators, inclusief de SH-101 en Juno 60 en lijkt vooral gericht op classic analog emulatie. Gelukkig wordt er ook naar andere sound design opties gekeken, de SH-4d heeft bijvoorbeeld ook 2OP-FM en Wavetable synthese aan boord.

Je kunt 4 "parts" programmeren, 4 synth lagen dus, en een aparte drumlaag. Er worden 49 drumkits mee geleverd en je kan ook je eigen kits samenstellen. De synth heeft verder een sequencer en arp aan boord, en is voorzien van motion sensors waarmee je parameters kunt moduleren middels beweging. De synth is polyfoon tot maar liefst 60 stemmen.

Ook effecten zijn volop aanwezig: Reverb, Chorus, Delay en een berg master-fx zoals eq en compressie.

Er wordt al flink promo gemaakt door de bekende YT-synthfluencers, de video van Alex Ball laat goed in redelijk korte tijd zien wat het ding allemaal kan:




sh-4d_overview_img.jpg
 
Last edited by a moderator:
Vaak worden de moderne Roland klanken over een kam geschoren, maar voor mijn gevoel zit er veel verschil in aan de ene kant de Supernatural synths (Gaia, jd-xi, etc) die goed kunnen klinken maar ook wel weer complex zijn qua hoeveelheid parameters, en aan de andere kant de fantastische engines zoals die van de System-1 en System-8 en de plugouts. Daar kan ik qua klank niks slechts over zeggen en die behoren wat mij betreft tot de beste VAs.
 
Sja, ik weet niet. Ik snap wel wat je bedoelt maar toch vind ik die Aira range, dat Zenology/Cloud gedoe en de Aira compacts ook wel erg leuk. Er zit altijd een hoop in en het klinkt toch altijd wel goed en bruikbaar. Bang for buck ook meestal goed. Wat mij het meest tegenstaat is het fragmentarische en onverzichtelijke (al die platforms - zenology, aira, ACB - die deels compatible / uitwisselbaar zijn maar ook deels weer niet, expansions die op het ene toestel wel draaien en op het andere weer niet etc.), onnodige beperkingen (zoals 4 voices voor die Boutique poly's) en de compromissen (goedkope bouw/geen aftertouch van de System-8 bijvoorbeeld).

Daar is Roland idd wel sterk in. Je kan bv. ook geen juno 106 patches wisselen met die cloud 106, zoiets snap ik dus niet eh ...

Op zicht vind ik deze Sh-4D wel tof. Ziet er een live jam/synth groovebox uit , echt hands on. Dit en bv. een Syntakt en je kan uren zonder computer jammen.

Ik hoop ergens dat er eens iemand zoiets analoog maakt met bv. die nieuwe AS3109 chips. 4 Juno en 4 alphajuno DCO's , 4 parts multi , alles smd en dan iets super portable liefst in een 303 behuizing :okdan:
 
Dit is weer zo een inspiratieloze bak vol onnozele features die niemand gebruikt (visual arp en D-motion zijn echt stomme gimmicks zonder enig nut). De tactiele feedback en overall feel van de ronde plastic knoppen is bedenkelijk (zie ook Jupiter-Xm). De workflow lijkt me ook heel awkward (hoezo om te recorden moet je shift-start doen? Voorzie toch een record knop) Ik was heel even enthousiast maar dat is snel gekoeld. Vintage Roland, dat wel. Maar dan wel de Roland die niks goeds meer gemaakt heeft sinds de millenniumwisseling.
 
kan quantize uit?
heeft'ie een sidechain compressor?
 
Vernieuwend? Nee, maar het is een leuk alles in één bakje.
 
Dit is weer zo een inspiratieloze bak vol onnozele features die niemand gebruikt (visual arp en D-motion zijn echt stomme gimmicks zonder enig nut). De tactiele feedback en overall feel van de ronde plastic knoppen is bedenkelijk (zie ook Jupiter-Xm). De workflow lijkt me ook heel awkward (hoezo om te recorden moet je shift-start doen? Voorzie toch een record knop) Ik was heel even enthousiast maar dat is snel gekoeld. Vintage Roland, dat wel. Maar dan wel de Roland die niks goeds meer gemaakt heeft sinds de millenniumwisseling.
Tja lowieken, ik deel je mening voor de volle 100%
Ik ben nog alle dagen verbaast hoe die aftandse JV2080 rompler met een Vintage en Tecno Board klinkt. Gruizig dik. En geloof me: nog even en heel de JV-reeks wordt als volwaardige vintage synths beschouwd.

Nu ga ik niet beweren dat die nieuwe SH onbruikbaar is, dat is helemaal niet zo. Maar klinkt nogal steriel vind ik.
Ik moet anderzijds ook wel zeggen dat Youtube imo echt niet het beste medium is om synths te beoordelen. Zelf heb ik me bijvoorbeeld grondig vergist in de Waldorf Kyra. Die klonk op Youtube ook verdomd steriel, maar in het echt is dat toch wel iets heel anders... En langs de andere kant hoorde je dan weer wel aan de Cherry Audio GX80 dat z'n sound top notch is.

Dus misschien probeer ik de SH4 nog wel eens, als ze voor 200€ te koop zijn. Dat duurt meestal niet lang... :D
 
Laatst gewijzigd:
Het lijkt er meer op dat Alex Ball, Loopop en consoorten influencers Roland e.a. handpopjes aan het worden zijn... bah!
Ach, ze zijn er iig open en eerlijk over.
En eerlijk gezegd, de tijd die er gaat zitten in het leren van een nieuw apparaat, maken van een goede video en het verzamelen van de skills en spullen om dat te kunnen wegen eigenlijk niet op tegen het krijgen van een doosje en / of een beetje geld.
Die heren verdienen meer aan affiliate links en Patreon.
Oora heeft er net nog een goede video over gemaakt waarin hij vertelt hoe hij zichzelf kan bedruipen als youtuber.
Maar dat terzijde, ik vind dit wel weer een gaaf bakje van Roland.
Een beetje zoals Elektron ook met versimpelde versies van de complete engines werkt, want onderhuids is dit de complete zen core, maar de parameters zijn afgeschermd en je kunt alleen bij de 'belangrijkste' parameters.
Ik heb al een 707, dus voor mij niet echt meerwaarde, maar wel een mooi multi timbral bakje.
 
Ik moet anderzijds ook wel zeggen dat Youtube imo echt niet het beste medium is om synths te beoordelen.
Een betere waardemeter denk ik de demo's te beluisteren op de website zelfve.Met het risico dat ze er vanalles bijlappen om de klanken uptodaten natuurlijk.
 
De eerste demonstraties op YouTube, klinken mij wel wat schel in de oren. Maar men is ook druk bezig daar met die schurende digitale dubstep sounds en oscillator sync.

Ik ga eerst eens kijken of het niet handiger is om gewoon een MIDI-controller applicatie op de iPad te draaien, die de ZEN-Core engine op de MC-707 kan aansturen qua parameters.
 
Ik vind loopop meestal wel 'handig'.
Een demonstratie van de mogelijkheden van een instrument waarbij ik zelf kan bepalen wat ik daar nu precies van vind.

Ik word overigens nog niet meteen hebberig van de SH-4D, maar dat is omdat ik ondertussen aardig wat 'recent' Roland spul heb.
Wat door sommigen over de klank wordt gezegd, werd ook gezegd over de instrumenten van Roland die ik heb.
Sommigen zijn daar van teruggekomen, veel ook niet, maar het enige dat telt is mijn eigen tevredenheid.
De tendens die ik op sommige plekken zie is wel: "Het is Roland, dus het is niks".

Ik vind veel van de recente Roland instrumenten op zijn minst interessant en dat geldt ook voor de SH-4D.
Ze lijken een leuke en toegankelijke mix van hun technieken gemaakt te hebben, met veel oud (SH) en wat nieuwe dingen zoals wavetable, waarvan ik vermoed dat dat voortgekomen is uit n/zyme.
Roland kennende zullen er wel wat 'onhandigheden' inzitten, qua menustructuur of iets dergelijks, maar met al die knoppen en schuiven ziet hij er voor mij toch heel werkbaar en aantrekkelijk uit.

Ik ben benieuwd naar wat men er mee gaat doen.
 
Back
Top