Wie gebruikt er ook PreSonus Studio One?

Absoluut en nog steeds versie 4.5. Ze zitten nu op versie 6, maar ik heb de noodzaak om te upgraden nog nooit gevoeld. Er zitten nog heel veel functies en handigheidjes in Studio One die ik nu nog niet ken en gebruik.

Qua DAWs gebruik ik verschillende. Ik begon ooit met Cubase, stapte toen over op FL Studio (bijna 10 jaar gebruikt) en Ableton Live. Live gebruik ik nog steeds voor mijn live-set. Voor mij zitten de verschillen vooral in de workflow. FL is ideaal voor snel maken van beats, via de stepsequencer. Dat gaat fijner en sneller dan in in Studio One. Maar S1 voelt weer veel robuuster en prettiger bij het mixen. Ableton Live kan ik maar niet aan wennen. Ik vind het er zo spartaans uitzien dat het me totaal niet inspireert. Maar voor live gebruik en snel audio warpen is die DAW weer ideaal.

Al met al ben ik zeer tevreden met Studio One. Het is mijn fijnste DAW tot nu toe en ik ben nog lang niet uitgeleerd. Wat ik trouwens ook super vind, zijn de video's van met name Gregor Beyer op YouTube. Die legt heel goed uit en daar steek ik heel veel van op. Zo deed ik bijvoorbeeld niets met de Chord Tool en Macro's. Met een macro kun je opeenvolgende acties toevoegen aan een shortkey. Bijvoorbeeld je favoriete EQ of compressor direct openen als Insert Effect. Die functie kende ik niet en is echt ideaal 👍

In deze playlist vind je liefst 133 video's met tips en tutorials. Echt inspirerend:


Leuk om te horen dat je, zeker gezien je hebt gewerkt met een behoorlijk aantal verschillende daw's, bij Studio One bent blijven hangen! En ja, Presonus heeft een leuk team die tips en uitleg verschaffen.
 
Ik heb door de jaren heen verschillende daws gebruikt maar heb altijd ervaren dat zodra je de basis kent je snel in ieder ander programma je weg gaat vinden. Iedere daw heeft dezelfde basis functies. Krijg je iets niet gevonden dan zoek je het via Google en heb je vaak direct wel uitleg gevonden

Ik gebruik studio one ook al lange tijd. Ingestapt bij 2 en zit nu op 6.
Leuk dat je ook al een lange tijd Studio One gebruikt. En klopt, in de basis zijn ze allemaal vrijwel hetzelfde.
Groet, Devin
 
Ik begon met Studio One 2 indertijd en ben doorgegaan tot SO 4, daarna ben ik verder gegaan met Ableton en langzaam maar zeker steeds minder gewerkt met SO, de laatste 2 jaar heb ik er niets meer mee gedaan.
Ik moet zeggen dat ik over de upgrade van versie 3 naar 4 wel heel enthousiast was indertijd, er kwamen verschillende goede dingen bij zoals pattern generator, probability in midi, de groove extractor zodat je ook zelfs polyfone audio kon omzetten naar midi, de sampler kreeg een goede upgrade en de chordtrack/chorddetector ook al werkte die in het begin nog niet zo goed, waarschijnlijk is dat nu wel beter ga ik vanuit.
Toch vond/vind ik Ableton voor mij wat makkelijker qua layout en dat automatisch je midi meteen werkt ipv elk apparaat te moeten aanmelden vond ik ook wel prettig en M4L is een hele fijne aanwinst en dat je met je plugins in Ableton heel simpel dingen met elkaar verbindt zoals bijv een lfo met percentage erbij, handig voor je modulatie omdat je anders handen tekort komt.

Als ik zie hoe SO wel steeds meer functies heeft gekregen die handig zijn voor meer electronische muziek zoals bijv die pattern generator en de sampler dan denk ik wel dat langzamerhand daws steeds meer qua funkties overeenkomsten krijgen terwijl vroeger SO echt een meer traditionele daw was en vooral gericht op muziek maken met echte instrumenten op een timeline based systeem.
 
Ik heb Studio One 5 Artist en Windows 11. Mijn nieuwe piano heeft behalve een To Host aansluiting ook bluetooth Midi (en BT audio IO natuurlijk). Weet iemand of het mogelijk is om via bluetooth Midi in Studio One te werken (en hoe?)? En nog een stomme vraag ingeval dat mogelijk is. Ik heb een oudere synth module (Korg X5DR) al via de 5 pins din out van de piano aangesloten. Gaat dat in Studio One wel samen met ook nog een bluetooth Midi-connectie?
 
Ik begon met Studio One 2 indertijd en ben doorgegaan tot SO 4, daarna ben ik verder gegaan met Ableton en langzaam maar zeker steeds minder gewerkt met SO, de laatste 2 jaar heb ik er niets meer mee gedaan.
Ik moet zeggen dat ik over de upgrade van versie 3 naar 4 wel heel enthousiast was indertijd, er kwamen verschillende goede dingen bij zoals pattern generator, probability in midi, de groove extractor zodat je ook zelfs polyfone audio kon omzetten naar midi, de sampler kreeg een goede upgrade en de chordtrack/chorddetector ook al werkte die in het begin nog niet zo goed, waarschijnlijk is dat nu wel beter ga ik vanuit.
Toch vond/vind ik Ableton voor mij wat makkelijker qua layout en dat automatisch je midi meteen werkt ipv elk apparaat te moeten aanmelden vond ik ook wel prettig en M4L is een hele fijne aanwinst en dat je met je plugins in Ableton heel simpel dingen met elkaar verbindt zoals bijv een lfo met percentage erbij, handig voor je modulatie omdat je anders handen tekort komt.

Als ik zie hoe SO wel steeds meer functies heeft gekregen die handig zijn voor meer electronische muziek zoals bijv die pattern generator en de sampler dan denk ik wel dat langzamerhand daws steeds meer qua funkties overeenkomsten krijgen terwijl vroeger SO echt een meer traditionele daw was en vooral gericht op muziek maken met echte instrumenten op een timeline based systeem.
Ik ben bang dat SO ook iedereen gaat verplichten van via een abbonement te werken, inplaats dat je nu kan kiezen. de dag dat dat gebeurt stop ik met SO, ik heb het gemerkt wat ervan komt zoals met Pro Tools.
 
Ik ben bang dat SO ook iedereen gaat verplichten van via een abbonement te werken, inplaats dat je nu kan kiezen. de dag dat dat gebeurt stop ik met SO, ik heb het gemerkt wat ervan komt zoals met Pro Tools.
Dan upgrade ik naar de laatste betaalde versie en laat ik het daarbij. Ik werk nog steeds met versie 4.5 en mis eigenlijk niets.
 
Hallo,

Ik gebruik ook Studio One. De zanger in onze band kocht een licentie en verdeelde het onder de band. Wij gebruiken het vooral om onze live demo's mee op te nemen en te mixen, maar ik begin nu de extra waarde van het programma in andere toepassingen te zien. Heb vroeger Ableton gebruikt en in een lang verleden nog Fruity Loops en zelfs nog Fasttracker! :D Ik beschouw mij zelf als een beginner, maar vind het programma wel redelijk intuïtief aanvoelen. Extra tips en tricks zijn steeds welkom natuurlijk!
 
de vele video's van Joe Gilder & Gregor zijn zeker een aanrader.
Die zijn écht goed ja. Heel slim dat ze daar fors in investeren. Dat doet FL Studio ook slim met FL Studio Guru.

Ik werk nu 3 jaar intensief met Studio One en het is echt een fijne DAW. De mogelijkheid om plugins toe te voegen via een sneltoets (macro's) is ideaal. En de mix-omgeving ook super. Voor dance is de workflow van FL en Live wel wat intuïtiever, maar dat is prima te omzeilen.
Extra tips en tricks zijn steeds welkom natuurlijk!
Kijk die 1 minute filmpjes van Gregor op YouTube en maak aantekeningen, zou ik zeggen. Daar leer je echt nieuwe dingen van.

Van de week zelf ook weer wat geleerd. In de stepsequencer kun je probability per noot instellen. Als je zo'n step-blokje omzet naar gewone midi neemt hij die 'probability' mee. Zo maak je snel variaties van een herhalende riff of arpeggio, en je kunt de nieuwe midiclip verder bewerken. Slim 👍
 
Ik gebruik nu 2,5 jaar Studio One, alles op mijn SoundCloud stream (LocalTrack19) is gemixed met S1 en de meeste tracks ook opgenomen met S1, voordat ik meer met de MPC One ging doen.

Voor mij is S1 de perfecte balans tussen gebruiksvriendelijkheid en volledigheid. Dat eerste miste ik bij Ableton Live, dat verschil tussen die views landde nooit bij mij, en de UI vond ik wel erg Spartaans. Reden dat ik nu meer DAWless doe met de MPC is omdat ik voor werk al de hele dag naar een scherm zit te kijken. Arrangeren en opnemen doe ik nu DAWless, en daarna importeer ik de individuele tracks in S1 om het af te mixen.

Mocht je vragen hebben over hoe je iets in S1 doet let me know, hoewel ik mezelf zeker geen expert zou willen noemen 😉.
 
Is dit ook de plek om dingen te vragen dan? Of doe ik dit beter in een andere topic? Het kan snel heel detaillistisch gaan, vrees ik... :P
 
Ok dan, komt ie: Wanneer kiezen jullie voor Impact XT (of iets vergelijkbaar) en wanneer kiezen jullie voor SampleOne voor het maken van drums? Hoewel het maken van patterns initieel handiger is dan elke track apart aan te maken, lijkt mij het arrangeren van de drums doorheen de volledige song handiger met het gebruik van de aparte tracks. Hoe gaan jullie te werk?
 
Ok dan, komt ie: Wanneer kiezen jullie voor Impact XT (of iets vergelijkbaar) en wanneer kiezen jullie voor SampleOne voor het maken van drums? Hoewel het maken van patterns initieel handiger is dan elke track apart aan te maken, lijkt mij het arrangeren van de drums doorheen de volledige song handiger met het gebruik van de aparte tracks. Hoe gaan jullie te werk?
Ik gebruik zelden SampleOne. Ik heb meestal meerdere tracks met ImpactXT, waarbij ik patterns gebruik. Meestal een aparte track voor kick & snare, een aparte track voor hihats en een aparte track voor overige percussie. Geeft mij het meeste vrijheid bij mixen en sound design.

Soms heb ik kick en snare ook apart, dan kan handig zijn bij het layeren van snares of voor bijvoorbeeld de zo verguisde gated snare 😉
 
Ik gebruik zelden SampleOne. Ik heb meestal meerdere tracks met ImpactXT, waarbij ik patterns gebruik. Meestal een aparte track voor kick & snare, een aparte track voor hihats en een aparte track voor overige percussie. Geeft mij het meeste vrijheid bij mixen en sound design.

Soms heb ik kick en snare ook apart, dan kan handig zijn bij het layeren van snares of voor bijvoorbeeld de zo verguisde gated snare 😉
Ok, dat houdt steek. Dus variatie in de song komt van verschillende patterns binnen de Impact tracks. Dan ga ik mij wat verdiepen in de pattern omgeving. Interessant!! :okdan:
 
Ok dan, komt ie: Wanneer kiezen jullie voor Impact XT (of iets vergelijkbaar) en wanneer kiezen jullie voor SampleOne voor het maken van drums? Hoewel het maken van patterns initieel handiger is dan elke track apart aan te maken, lijkt mij het arrangeren van de drums doorheen de volledige song handiger met het gebruik van de aparte tracks. Hoe gaan jullie te werk?
Je kunt ze allebei gebruiken, maar voor drums is Impact veel handiger. Sample One is vooral bedoeld voor losse samples, die je over het hele toetsenbord wilt bespelen, bijvoorbeeld strings of pads. Je kunt samples wel toewijzen aan een vaste noot, maar dat is dan een extra handeling. Bij Impact kun je meerdere samples ineens droppen en dan staan ze onder een 'pad'.

In Impact kun je pads ook toewijzen aan een eigen sample kanaal. Als ik een lekker beat heb staan, render ik de samples vaak naar losse audioloops. Die zet ik dan onder elkaar en dan hebben ze meteen een eigen mixerkanaal.
 
Ik gebruik ook voornamelijk impact en heb dan wel alle sounds apart in sporen. Zo heb ik altijd in s1 gewerkt. Maakt het makkelijk om geluiden te wisselen of delen in de track weg te halen.

Ook handig om bijvoorbeeld je favoriete kicks in impact te zetten en dan als preset op te slaan. Hoef je niet iedere keer allerlei mappen door.
 
Ook handig om bijvoorbeeld je favoriete kicks in impact te zetten en dan als preset op te slaan. Hoef je niet iedere keer allerlei mappen door.
Leuke tip. Ik heb zelf een sneltoets gemaakt om een MIDI-clip om te zetten naar een Pattern-clip, om een beat te programmeren. Dan dubbelklik je in het spoor om een lege clip aan te maken, en met de sneltoets wijzig je dat in een pattern-clip, voor step sequencing. Dan lijkt Studio One wat meer op FL Studio.
 
Back
Top