Wie gebruikt er ook PreSonus Studio One?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.648
Locatie
Zwolle
Dag allen,

De vraag staat al in de titel: wie gebruikt er ook Studio One als DAW?

Ik kan er goed mee uit de voeten, maar er zijn ook best veel workflow-dingen die ik niet weet of onhandig doe. Het lijkt me interessant om een keer met mede-gebruikers een online sessie te houden om tips en ervaringen uit te wisselen. Is daar interesse voor?

Groet,

Rutger
 
Laatst gewijzigd:
Yes! Ik gebruik de Pro versie., maar ben het nog aan leren. Het drag/drop systeem vind ik schitterend ook integratie met NKS e.a. Maar betreffende met externe Instrumenten geraak ik soms nog niet wijs uit
 
Yes! Ik gebruik de Pro versie., maar ben het nog aan leren. Het drag/drop systeem vind ik schitterend ook integratie met NKS e.a. Maar betreffende met externe Instrumenten geraak ik soms nog niet wijs uit
Poe, dat weet ik ook niet, ik doe alles in de box. Maar ik snap ook regelmatig dingen niet. Als er meer S1-gebruikers zijn lijkt het me leuk een keer online tips uit te wisselen 👍 Gewoon een uurtje vragen stellen: "Hoe doe jij dat?"
 
Ik gebruik het al sinds versie 2. Ik vind het een heel fijn programma. Ik wil best aanhaken ik weet het nodige maar kan vast ook wel leren van andere.
 
Yes! Ik gebruik de Pro versie., maar ben het nog aan leren. Het drag/drop systeem vind ik schitterend ook integratie met NKS e.a. Maar betreffende met externe Instrumenten geraak ik soms nog niet wijs uit

Ik heb geen synths alleen ssl fusion. En daar is studio one wel echt top voor. Met pipeline kun je externe compressors etc als soort plug-in in je chain zetten.

Misschien helpt dit filmpje voor synth toevoegen.
 

Ja dat is goed. Dag dat kan zal voor mij ook afhankelijk zijn van welk weekend het is. Zondagen zijn voor mij voor wel het makkelijkste.
 
Ja dat is goed. Dag dat kan zal voor mij ook afhankelijk zijn van welk weekend het is. Zondagen zijn voor mij voor wel het makkelijkste.
Het is hier volgende week vakantie en de week erop in de rest van Nederland. Zal daarna een DM sturen naar alle reageerders. Lijkt me leuk om een datum te prikken 👍
 
Hoi, misschien kan hier iemand mij helpen. Ik gebruik een legale versie van Studio One Artist. Nu wil ik de geïnstalleerde VST’s eens proberen. Ik dacht dat er ergens een beeldschermpiano te vinden was waar je met de muis op de toetsen kunt klikken om de vst-instruments te horen. Dit schermpje vind ik niet meer. Weet iemand hoe ik dat weer op mijn scherm terugkrijg? Maar het grote probleem is dat het me niet lukt mijn dig.piano (om de vst via mijn pianotoetsen te spelen) via midi in de PC-DAW te krijgen. De piano heeft alleen een 5DIN, maar met mijn nog oudere synth met ook alleen 5DIN aansluiting lukt het via een goedkope ADkabelconvertor van 5DIN naar USB_A de Korg-editor op de PC te bedienen, dus het moet mogelijk zijn. Zeker als ik met dezelfde kabels van de synth de piano aansluit. Denk dat het aan de (invoer?)-instellingen van de DAW zelf ligt. Iemand tips?
 
In Studio One moet je hardware altijd aanmelden zeg maar, dat doe je zo;


Dankjewel voor het meedenken. Alles doet het nu prima. Zitten trouwens best wel mooie klanken tussen bij die VST's. Ik denk dat mijn Korg 5XD zijn koffers kan pakken als ik dit helemaal kraakvrij aan de gang krijg.
 
Ik gebruik al een aantal jaar Studio One. Begonnen bij versie 3 en twee jaar geleden overgestapt naar versie 5. Ik denk dat iedere (professionele) DAW voor een groot deel dezelfde, universele wensen vervuld voor mensen die graag muziek willen maken en opnemen. De reden dat ik ook ooit Studio One heb aangeschaft was simpel; mijn gitaardocent destijds, die ik erg kon waarderen, gebruikte Studio One. Een aantal jaar later was ik dit niet vergeten en heb ik deze aangeschaft. Had hij Cubase gebruikt, dan was het Cubase geworden etc. Ik heb naast Studio One ook Logic op mijn Mac staan, maar deze heb ik zelden gebruikt.

Ik ervaar wel dat bij dit soort programma's de learning curve veel groter is dan bij bijvoorbeeld - nu we toch op synthforum zijn - verschillende synthesizers. Een vriend van mij - die met Adobe werkt - zit altijd te zeuren als hij bij mij is en we maken iets in Final Cut Pro > "Dit programma kan dit niet, hij kan dat niet blabla, lol". Ik zeg dan weleens iets als: "wat je wil bewerkstelligen is vast ook mogelijk met FCP", maar - en dat is het hem nou juist - om dat dan zo 1,2,3 te vinden, kost vaak moeite en tijd. Je bent die handeling niet gewend.

Ik heb weleens gedacht om Cubase aan te schaffen om te kijken of dat beter voor mij werkt. En absoluut, ik zal er vast veel nieuws door leren. Maar ik ken Studio One erg goed en heb er jarenlang uren meegewerkt waardoor je bij zo veel handelingen niet meer hoeft na te denken. Daardoor heb je veel tijd om gewoon lekker muziek te maken.

@bombario , gebruik jij zelf ook Studio One als je meest gebruikte DAW? En heb je ervaring met het gebruik van meerdere DAW's en zo ja, wat zijn daar de voordelen van? :)

Groet, Devin
 
Laatst gewijzigd:
@bombario , gebruik jij zelf ook Studio One als je meest gebruikte DAW? En heb je ervaring met het gebruik van meerdere DAW's en zo ja, wat zijn daar de voordelen van? :)
Absoluut en nog steeds versie 4.5. Ze zitten nu op versie 6, maar ik heb de noodzaak om te upgraden nog nooit gevoeld. Er zitten nog heel veel functies en handigheidjes in Studio One die ik nu nog niet ken en gebruik.

Qua DAWs gebruik ik verschillende. Ik begon ooit met Cubase, stapte toen over op FL Studio (bijna 10 jaar gebruikt) en Ableton Live. Live gebruik ik nog steeds voor mijn live-set. Voor mij zitten de verschillen vooral in de workflow. FL is ideaal voor snel maken van beats, via de stepsequencer. Dat gaat fijner en sneller dan in in Studio One. Maar S1 voelt weer veel robuuster en prettiger bij het mixen. Ableton Live kan ik maar niet aan wennen. Ik vind het er zo spartaans uitzien dat het me totaal niet inspireert. Maar voor live gebruik en snel audio warpen is die DAW weer ideaal.

Al met al ben ik zeer tevreden met Studio One. Het is mijn fijnste DAW tot nu toe en ik ben nog lang niet uitgeleerd. Wat ik trouwens ook super vind, zijn de video's van met name Gregor Beyer op YouTube. Die legt heel goed uit en daar steek ik heel veel van op. Zo deed ik bijvoorbeeld niets met de Chord Tool en Macro's. Met een macro kun je opeenvolgende acties toevoegen aan een shortkey. Bijvoorbeeld je favoriete EQ of compressor direct openen als Insert Effect. Die functie kende ik niet en is echt ideaal 👍

In deze playlist vind je liefst 133 video's met tips en tutorials. Echt inspirerend:

 
Wat ik trouwens ook super vind, zijn de video's van met name Gregor Beyer op YouTube. Die legt heel goed uit en daar steek ik heel veel van op.
Ik vond de videos van Marcus Huyskens ook goed over Studio One moet ik zeggen, toen ik nog SO gebruikte heb ik daar wel wat aan gehad.
 
Ik vond de videos van Marcus Huyskens ook goed over Studio One moet ik zeggen, toen ik nog SO gebruikte heb ik daar wel wat aan gehad.
Die zijn ook steengoed, maar ze duren minstens 2 keer zo lang 😁 PreSonus heeft nu trouwens ook YouTube Shorts voor op de telefoon. Die zijn nog korter 👍
 
Ik gebruik al een aantal jaar Studio One. Begonnen bij versie 3 en twee jaar geleden overgestapt naar versie 5. Ik denk dat iedere (professionele) DAW voor een groot deel dezelfde, universele wensen vervuld voor mensen die graag muziek willen maken en opnemen. De reden dat ik ook ooit Studio One heb aangeschaft was simpel; mijn gitaardocent destijds, die ik erg kon waarderen, gebruikte Studio One. Een aantal jaar later was ik dit niet vergeten en heb ik deze aangeschaft. Had hij Cubase gebruikt, dan was het Cubase geworden etc. Ik heb naast Studio One ook Logic op mijn Mac staan, maar deze heb ik zelden gebruikt.

Ik ervaar wel dat bij dit soort programma's de learning curve veel groter is dan bij bijvoorbeeld - nu we toch op synthforum zijn - verschillende synthesizers. Een vriend van mij - die met Adobe werkt - zit altijd te zeuren als hij bij mij is en we maken iets in Final Cut Pro > "Dit programma kan dit niet, hij kan dat niet blabla, lol". Ik zeg dan weleens iets als: "wat je wil bewerkstelligen is vast ook mogelijk met FCP", maar - en dat is het hem nou juist - om dat dan zo 1,2,3 te vinden, kost vaak moeite en tijd. Je bent die handeling niet gewend.
Groet, Devin
Ik heb door de jaren heen verschillende daws gebruikt maar heb altijd ervaren dat zodra je de basis kent je snel in ieder ander programma je weg gaat vinden. Iedere daw heeft dezelfde basis functies. Krijg je iets niet gevonden dan zoek je het via Google en heb je vaak direct wel uitleg gevonden

Ik gebruik studio one ook al lange tijd. Ingestapt bij 2 en zit nu op 6.
 
Overgestapt van one naar logic.Als Mac bezitter een logische beslissing,gebouwd voor het besturingssysteem voor Mac.Een strakke layout zonder franjes.Voel me creatief daar het best bij thuis.Voor mij de beste workflow.
 
Back
Top